|
| Hvorfor er der ikke mere brok over registr~ Fra : Frederik |
Dato : 18-07-08 15:39 |
|
Det undrer mig altså.
Er det fordi, folk er bange for deres restværdi, eller hvad sker der.
Vi taler stolpe op og stolpe ned om ubetydelige procentmæssige afvigelser på
skatten, men de små 200% på biler, som jo er langt langt dyrere for
privatøkonomien ( Ved nye biler ), går forbi i alt ubemærkethed.
Så forleden en dame stå ved siden af en ny Passat og højlydt brokke sig over
benzinpriserne: "Jeg har altså ikke råd til at køre længere", en afgift på
250-300k har åbenbart ikke været nær så skræmmende...
En anden ting, som undrer mig er, at foreninger som FDM eller blade som
bilmagasiner ikke er mere fremme i skoene. Hvor er historierne om at vi
sikkerhedsmæssigt er dårligt stillede, at vores bilpark forurener langt mere
end den behøver etc. etc..
Der er en del herinde, som køber nye biler. Generer det Jer ikke grænseløst
at betale 3 gange for en vare, eller er I bare ligeglade?
Nå, jeg undrer mig altså bare...
Mvh.
Frederik
| |
Mikker (18-07-2008)
| Kommentar Fra : Mikker |
Dato : 18-07-08 15:50 |
|
jo da...sføli er jeg træt af afgifterne......men såfremt der ikke er en
løsning på det, er det jo bare brok....FDM har kørt mange historier om det
uden der er sket noget, også mange er der nok heller ikke "herinde" så der
er diskussionsgrundlag for en ny afgiftstråd 3 gange om ugen ?...og tvivler
RET meget på den politiske pressionsværdi ved at diskutere det i det
uendelige (her)
Hygge
Mikker
"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:2125b$4880aaed$5748ce71$21339@news.comxnet.dk...
> Det undrer mig altså.
>
> Er det fordi, folk er bange for deres restværdi, eller hvad sker der.
>
> Vi taler stolpe op og stolpe ned om ubetydelige procentmæssige afvigelser
> på skatten, men de små 200% på biler, som jo er langt langt dyrere for
> privatøkonomien ( Ved nye biler ), går forbi i alt ubemærkethed.
>
> Så forleden en dame stå ved siden af en ny Passat og højlydt brokke sig
> over benzinpriserne: "Jeg har altså ikke råd til at køre længere", en
> afgift på 250-300k har åbenbart ikke været nær så skræmmende...
>
> En anden ting, som undrer mig er, at foreninger som FDM eller blade som
> bilmagasiner ikke er mere fremme i skoene. Hvor er historierne om at vi
> sikkerhedsmæssigt er dårligt stillede, at vores bilpark forurener langt
> mere end den behøver etc. etc..
>
> Der er en del herinde, som køber nye biler. Generer det Jer ikke
> grænseløst at betale 3 gange for en vare, eller er I bare ligeglade?
>
> Nå, jeg undrer mig altså bare...
>
>
> Mvh.
>
> Frederik
| |
Frederik (18-07-2008)
| Kommentar Fra : Frederik |
Dato : 18-07-08 16:24 |
|
"Mikker" <hohoho@nixcenbiksen.dk> skrev i meddelelsen
news:4880adac$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> jo da...sføli er jeg træt af afgifterne......men såfremt der ikke er en
> løsning på det, er det jo bare brok....FDM har kørt mange historier om det
> uden der er sket noget, også mange er der nok heller ikke "herinde" så der
> er diskussionsgrundlag for en ny afgiftstråd 3 gange om ugen ?...og
> tvivler RET meget på den politiske pressionsværdi ved at diskutere det i
> det uendelige (her)
>
> Hygge
>
> Mikker
>
>
Undskyld privatmailen
Det har du da ret i.
Jeg forstår bare ikke, det ikke fylder mere uden for sådan en gruppe som
denne. Det drejer sig trods alt om det største indkøb folk gør i deres liv.
(bolig+børn undtaget)
Mvh.
Frederik
| |
Klaus G. (18-07-2008)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 18-07-08 18:09 |
|
> Jeg forstår bare ikke, det ikke fylder mere uden for sådan en gruppe som
> denne. Det drejer sig trods alt om det største indkøb folk gør i deres
> liv.
> (bolig+børn undtaget)
Det er langt de fleste som kan laves deres egne børn, kun meget få har behov
for at købe dem :)
Sorry, kunne ikke lade væer :D
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Mikker (18-07-2008)
| Kommentar Fra : Mikker |
Dato : 18-07-08 23:07 |
|
naeh ikke nogen mail, ville være tovlit at smide sin rigtige mail her (spam)
:)
Jo da surt...men igen...det fører nok ikke til ret meget at brokke sig i en
news-gruppe.... :)
Hygge
Mikker :)
"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:958d8$4880b5a2$5748ce71$3103@news.comxnet.dk...
>
> "Mikker" <hohoho@nixcenbiksen.dk> skrev i meddelelsen
> news:4880adac$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> jo da...sføli er jeg træt af afgifterne......men såfremt der ikke er en
>> løsning på det, er det jo bare brok....FDM har kørt mange historier om
>> det uden der er sket noget, også mange er der nok heller ikke "herinde"
>> så der er diskussionsgrundlag for en ny afgiftstråd 3 gange om ugen
>> ?...og tvivler RET meget på den politiske pressionsværdi ved at diskutere
>> det i det uendelige (her)
>>
>> Hygge
>>
>> Mikker
>>
>>
> Undskyld privatmailen
>
>
> Det har du da ret i.
>
> Jeg forstår bare ikke, det ikke fylder mere uden for sådan en gruppe som
> denne. Det drejer sig trods alt om det største indkøb folk gør i deres
> liv.
> (bolig+børn undtaget)
>
> Mvh.
>
> Frederik
| |
.J.S... (18-07-2008)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 18-07-08 16:04 |
|
"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> wrote in message
news:2125b$4880aaed$5748ce71$21339@news.comxnet.dk...
> Det undrer mig altså.
>
> Er det fordi, folk er bange for deres restværdi, eller hvad sker der.
>
> Vi taler stolpe op og stolpe ned om ubetydelige procentmæssige afvigelser
> på skatten, men de små 200% på biler, som jo er langt langt dyrere for
> privatøkonomien ( Ved nye biler ), går forbi i alt ubemærkethed.
>
> Så forleden en dame stå ved siden af en ny Passat og højlydt brokke sig
> over benzinpriserne: "Jeg har altså ikke råd til at køre længere", en
> afgift på 250-300k har åbenbart ikke været nær så skræmmende...
>
> En anden ting, som undrer mig er, at foreninger som FDM eller blade som
> bilmagasiner ikke er mere fremme i skoene. Hvor er historierne om at vi
> sikkerhedsmæssigt er dårligt stillede, at vores bilpark forurener langt
> mere end den behøver etc. etc..
>
Er du medlem af FDM ?
De har det faktisk ofte oppe i lederen i bladet.
> Der er en del herinde, som køber nye biler. Generer det Jer ikke
> grænseløst at betale 3 gange for en vare, eller er I bare ligeglade?
>
Bestemt er det da absurt mange penge i afgift.
Omvendt så kan man jo så selv regulere sin skat ved at køre i en gammel
billig spand
> Nå, jeg undrer mig altså bare...
>
Problemet er at det er så stort et beløb som kommer ind i skat på den måde.
Hvordan ville du skrabe det beløb ind på anden vis ???
Altså hvilken anden skat/afgift ville du øge i stedet, eller hvor vil du
skære i offentlige udgifter ?
mvnh/JS
| |
Frederik (18-07-2008)
| Kommentar Fra : Frederik |
Dato : 18-07-08 16:17 |
|
Snip
>
> Altså hvilken anden skat/afgift ville du øge i stedet, eller hvor vil du
> skære i offentlige udgifter ?
>
>
>
>
>
>
> mvnh/JS
>
Vi tudes jo ørerne fulde at klimaændringerne som jo for 99,999999 % del er
privatbilisternes skyld, vil få alle andre udgifter til at blegne. Så det er
vel godt givet ud, at få mig over i en BMW 118d ift. min W123 fra 1984...
Uden at vide det, så har jeg ikke indtryk af at Sverige og Tyskland hvert år
mangler forholdsmæssigt præcist de penge, som DK får ind på
registreringsafgiften. Så en stat kan åbenbart fungere uden. Såvidt jeg ved
får staten i forvejen væsentligt mere ind på brændstofafgifter ind på
reg.afgiften, så mon ikke man kan finde det. Jeg nægter at tro på, det
danske samfunds lim er reg. afgiften. Men self. har du da ret, at mister
staten en indtægt mister den en indtægt. Omvendt får bilkøberne flere penge.
Rådet med en gammel spand er fint. Det gør jeg selv. Jeg overvejer for
øvrigt en lidt ældre... :)
Mvh.
Frederik
| |
Klaus G. (18-07-2008)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 18-07-08 18:14 |
|
> Problemet er at det er så stort et beløb som kommer ind i skat på den
> måde.
>
> Hvordan ville du skrabe det beløb ind på anden vis ???
Jeg synes det skulle over på brændstoffet i stedet for.
Lad os købe bilerne billigt, og lad så afgiften strømmen ind på
brændstoffet. Så kan man også håbe på at folk måske liiige tænker sig om en
ekstra gang inden de køre 500m hen til bageren, eller de 1200m på arbejde,
hvis nu brændstof koster 15-17kr. literen. Jeg ved, at jeg ihvertfald nok
skulle tænke mig noget mere om så.
Som det er nu, så tænker man derimod lidt mere "Nu har jeg fandme betalt den
pisse dyre bil, så skal jeg ederbankme også ud og køre i den, BASTA"! :)
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Finn Guldmann (18-07-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 18-07-08 20:30 |
|
Klaus G. skrev:
>> Problemet er at det er så stort et beløb som kommer ind i skat på den
>> måde.
>> Hvordan ville du skrabe det beløb ind på anden vis ???
> Jeg synes det skulle over på brændstoffet i stedet for.
> Lad os købe bilerne billigt, og lad så afgiften strømmen ind på
> brændstoffet. Så kan man også håbe på at folk måske liiige tænker sig om en
> ekstra gang inden de køre 500m hen til bageren, eller de 1200m på arbejde,
> hvis nu brændstof koster 15-17kr. literen. Jeg ved, at jeg ihvertfald nok
> skulle tænke mig noget mere om så.
> Som det er nu, så tænker man derimod lidt mere "Nu har jeg fandme betalt den
> pisse dyre bil, så skal jeg ederbankme også ud og køre i den, BASTA"! :)
>
Så skal du blot lige have løst problemet med erhvervskørsel.
Hvis du belaster transporten med den slags prisstigninger risikerer du
at distribution kun kommer til at foregå med lastbiler der kan tanke i
udlandet.
Du skal i øvrigt op over 20 kr/l før afgifterne på bilerne er hjemme
over benzinafgifterne. Afgift og moms alene skal op omkring 15 kr/l.
Og så skal du jo lige betale benzinen også.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
| |
TP (19-07-2008)
| Kommentar Fra : TP |
Dato : 19-07-08 00:05 |
|
>>> Hvordan ville du skrabe det beløb ind på anden vis ???
>> Jeg synes det skulle over på brændstoffet i stedet for.
>> Lad os købe bilerne billigt, og lad så afgiften strømmen ind på
>> brændstoffet. Så kan man også håbe på at folk måske liiige tænker sig om
>> en ekstra gang inden de køre 500m hen til bageren, eller de 1200m på
>> arbejde, hvis nu brændstof koster 15-17kr. literen. Jeg ved, at jeg
>> ihvertfald nok skulle tænke mig noget mere om så.
>> Som det er nu, så tænker man derimod lidt mere "Nu har jeg fandme betalt
>> den pisse dyre bil, så skal jeg ederbankme også ud og køre i den, BASTA"!
>> :)
>>
Her hvor jeg bor hedder det to biler, da offenligt transport er en by i
rusland. og arbejdspladerne ligger ikke lige rundt om hjørnet, så næsten
uanset hvad, så kører vi præcis det samme km som altid. og en tur til
bageren belaster altså ikke budgettet, om det så koster 50kr/l.
Og det er jo også hvordan man sætter det op. Begge vores diesel biler kører
mere end 20km/l, så km prisern er knap 50 øre pr km. Der findes folk der
køber 4 hjulstrækkere, mondeo'ere og hvad ved jeg der gerne accepterer at
betale > 1kr/km, så jeg vil vove den påstand at selvom benzinen skulle doble
i pris, så ville de fleste køre videre - men muligvis i mere økonomiske
køretøjer.
Reg afgift? fåk it. Jeg ser det som et depositum. Ok, danskere kører ikke
i mercedes og audi a6 i samme tal som tyskland, men vi har sikkert lige så
mange biler som de, og vores holder længere hvorved værditabet (som jo
oftest er procentvis, og dermed tilsvarende mindre kr øre mæssigt grundet
vores små biler) er næppe forskelligt fra de andre lange.
Mvh
TP
Cordoba SDI 21-23km/l
Fabia Greenline 21-27km/l
R1100RS 16-21km/l
| |
Niels P Sønderskov (18-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 18-07-08 16:29 |
|
Frederik skrev:
> Det undrer mig altså.
Det er jo ikke brok der gør det...
> Er det fordi, folk er bange for deres restværdi, eller hvad sker der.
Det er et kompliceret spil, og de gode argumenter der tæller.
> Vi taler stolpe op og stolpe ned om ubetydelige procentmæssige
> afvigelser på skatten, men de små 200% på biler, som jo er langt langt
> dyrere for privatøkonomien ( Ved nye biler ), går forbi i alt ubemærkethed.
Du kan være sikker på at pengene skal betales i alle tilfælde, så den
med at du tror du kan spare noget gælder ikke.
> Så forleden en dame stå ved siden af en ny Passat og højlydt brokke sig
> over benzinpriserne: "Jeg har altså ikke råd til at køre længere", en
> afgift på 250-300k har åbenbart ikke været nær så skræmmende...
Folk har vænnet sig til et prisniveau og det er vel lige før køberne af
de dyre biler, der betaler særlig høj afgift pga systemet er stolte af
hvor meget de betaler.
> En anden ting, som undrer mig er, at foreninger som FDM eller blade som
> bilmagasiner ikke er mere fremme i skoene. Hvor er historierne om at vi
> sikkerhedsmæssigt er dårligt stillede, at vores bilpark forurener langt
> mere end den behøver etc. etc..
Det passer heller ikke. FDM udarbejdede for et par år siden et rigtig
godt forslag til omlægning over en årrække, hvor det samlede provenu var
sikret. Men regeringen sagde bare: Nå.
> Der er en del herinde, som køber nye biler. Generer det Jer ikke
> grænseløst at betale 3 gange for en vare, eller er I bare ligeglade?
Jo, jeg har fået lidt 'familie' i Italien, som undrede sig højlydt over
alle vores gamle biler (og små huse).
Ændringer på dette område bliver svære at gennemføre, og jeg tror ikke
det sker før det bliver en nødvendighed for regeringen. Vores lille
latterlige marked er ligegyldigt for producenterne, som har løst
problemet med de lave priser (som de er nødt til at holde) ved at skrue
op for reservedelspriser osv.
Befolkningen har også et helt kejtet forhold til EU, så der er ikke
større chancer for at vi kommer til at harmonisere os ud af problemet.
'Vi' vil jo bestemme vores afgiftspolitik selv og bruge kroner i stedet
for en rationel euro.
Den negative sikkerhedseffekt af alle de gamle biler er ikke stor nok.
Så vidt jeg ved har der ikke engang været nogen konstaterbar effekt af
periodiske syn. Det er simpelthen ligegyldigt statistisk - undtagen for
de (heldigvis) få det går ud over.
Først og sidst er befolkningen blevet en flok brokkende barnerumper, der
er ude af stand til at stille politiske krav og sørge for at få dem
gennemført i systemet.
--
Niels
| |
Ukendt (18-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-07-08 17:50 |
|
On Fri, 18 Jul 2008 16:38:37 +0200, "Frederik"
<info@fjernenmasseduelundaudio.com> wrote:
<...>
>Nå, jeg undrer mig altså bare...
>
Desværre er emnet ikke så fremtrædende, som det efter min mening burde
være, især i denne agurketid. Ikke alene det faktum, at man betaler
for tre biler på hvide plader, men får en udleveret
Også de fuldstændig sindssyge regler om gulpladebiler bør på
dagsordenen - sidder lige nu og læser en test at VW Passat R36 contra
Opel Vectra Wagon OPC. Det er som sådan ikke overraskende at de er
væsentligt billigere på gule plader - men de 5040 kr's
misundelsesafgift slår ikke rigtig igennem for de to biler, hvis
erhvervsmæssige relevans må siges at være en anelse tvivlsom.
Bil Årlig ejerafgift hvid Årlig afgift gul/privat
Passat R 36 6480 8180
Vectra OPC 7500 8180
*suk* - i disse miljøtider?
Ovenstående er vel eksempel nok på, at der bør ses med helt nye øjne
på alt hvad der hedder registreringsafgifter. Jo mere forbrugstung
"svinet" er, jo større er fidusen på gule plader. (Jeg kan ikke rigtig
se fidusen ved en Getz på gule, men det er måske bare mig - men hvis
skidtet kører under 8 km/l så belønner staten dig endnu mere for at
køre gult) glimragende!
Ikke fordi jeg ikke selv kunne finde på at investere i et objekt på
gule skilte - noget ala Sharan, C8, 807 eller tilsvarende.
Men det er altså slående, at en ejeren af en gulplade Hyundai skal
slippe 1040 kr/år på hvide og ca 7000 på gule skilte - og se ovenfor,
hvor lille forskellen bliver, når man køber en "superbil" på gule
skilte - og igen i mine øjne med meget tvivlsom erhvervsrelevans. De
kan sq køre i 2.0 TDI'en )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter
| |
hornsved@post6.tele.~ (18-07-2008)
| Kommentar Fra : hornsved@post6.tele.~ |
Dato : 18-07-08 11:40 |
|
> Der er en del herinde, som køber nye biler. Generer det Jer ikke grænseløst
> at betale 3 gange for en vare, eller er I bare ligeglade?
Tjahh godt spørgsmål. De høje bilafgifter var vel, om ikke acceptable,
så dog forståelige da vi havde et socialistisk flertal i folketinget,
men efter 7 år ved magten, endda med flertal (hvis man regner
landsbytosserne med), er der ikke sket meget fra den borgerlige
regerings side på dén front. Dette endda på trods af at mindst ét af
partierne havde som mærkesag at sænke bilafgifterne.
Man behøver bare kigge østpå for at se, det godt kan lade sig gøre at
have et velfærdssamfund, som ikke brandskatter bilister, så noget må
vi gøre galt herhjemme. En klog mand sagde engang: Vi har kun de
politikere vi selv har valgt - måske havde han ret....
Mvh
Hornsved
| |
alexbo (18-07-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 18-07-08 20:08 |
|
<hornsved@post6.tele.dk> skrev
>Man behøver bare kigge østpå for at se, det godt kan lade sig gøre at
>have et velfærdssamfund, som ikke brandskatter bilister, så noget må
>vi gøre galt herhjemme. En klog mand sagde engang: Vi har kun de
>politikere vi selv har valgt - måske havde han ret....
Personligt foretrækker jeg registreringsafgift fremfor lønafgift.
Registreringsafgiften betyder at fabriksprisen presses i bund, det har
sparet Danmark for milliarder på bilimporten.
Ud over at alle politikere er dumme og vi andre ville kunne gøre det hele
meget bedre, er det svært at bevise at de nuværende gør det skidt, her i
Københavnsområdet myldrer der svenskerne på arbejde hver eneste dag.
Det er svenskere der serverer i Nyhavn, det er svenskere der står bag disken
i Fisketorvet, der er simpelthen svenskere overalt, her er arbejde og en
ordentlig løn.
De danske der flytter til Sverige beholder jo også arbejdet i danmark, og så
er det selvfølgelig nemt at fremhæve det billige Sverige, de skal ikke leve
af en svensk løn.
"Skatteudvalget:
I Danmark påhviler de sociale bidrag næsten udelukkende lønmodtagerne i form
af betaling af det danske arbejdsmarkedsbidrag, som er på 8 pct. Danske
arbejdsgiveres sociale bidrag er derimod ganske små.
I Sverige er det omvendt. Her pålægges arbejdsgiveren store sociale bidrag,
som for 2006 tilsammen udgør 32,28 pct. af den udbetalte løn."
Jeg er ikke helt sikker på hvor landsbytosserne befinder sig.
mvh
Alex Christensen
| |
Ukendt (24-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-07-08 00:40 |
|
hornsved@post6.tele.dk wrote:
> Tjahh godt spørgsmål. De høje bilafgifter var vel, om ikke acceptable,
> så dog forståelige da vi havde et socialistisk flertal i folketinget,
> men efter 7 år ved magten, endda med flertal (hvis man regner
Reg.afgiften på køretøjer kan spores helt tilbage til 2. Verdenskrigs
slutning.
| |
Bruno (18-07-2008)
| Kommentar Fra : Bruno |
Dato : 18-07-08 20:04 |
|
Frederik wrote:
> Der er en del herinde, som køber nye biler. Generer det Jer ikke
> grænseløst at betale 3 gange for en vare, eller er I bare ligeglade?
>
Selvfølgelig ville jeg foretrække nul afgift og nul skat på biler - og
alt det andet man har brug for at købe. Men pengene til de offentlige
kasser skal komme et sted fra og vi har valgt et samfund hvor man, i
rimelig grad, betaler efter evne og nyder efter behov. Stort set betaler
jeg min skat med glæde og når jeg betaler for en bil, så er det op til
mig hvor meget der skal i statskassen for det er bestemt af mit vlag af bil.
Hvis jeg var skatteminister, så kostede brændstof 50 kr. literen og
afgiften på biler var meget lavere. Men der er bestemt andre ting som
ligeledes skulle laves om på.
Mvh
Bruno
| |
Jens C. Hansen (24-07-2008)
| Kommentar Fra : Jens C. Hansen |
Dato : 24-07-08 01:57 |
|
Bruno wrote:
> Hvis jeg var skatteminister, så kostede brændstof 50 kr. literen
Også biobrændstoffer?
| |
Ukendt (24-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-07-08 00:34 |
|
Frederik wrote:
> Det undrer mig altså.
>
> Er det fordi, folk er bange for deres restværdi, eller hvad sker der.
[...]
> Der er en del herinde, som køber nye biler. Generer det Jer ikke
> grænseløst at betale 3 gange for en vare, eller er I bare ligeglade?
>
> Nå, jeg undrer mig altså bare...
Det undrer også mig. Meget.
Danmark et et bil-uland og jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan man
i ædru tilstand er kommet frem til en reg.afgift på det dobbelte af bilens
pris! Det er simpelthen røveri ved højlys dag. Noget svineri. Virkelig uden
for al fornuft. Og al snak om økologi smuldrer her. Som om Danmark har noget
at sige i den globale Co2-udlednings politik. Hvad står vi for? 0,1% af
verdens Co2 udledning? Nej, reg.afgiften er en pengemaskine. Og ikke andet.
I Tyskland snakker man om bilen som "tyskerns største legetøj". Og det er jo
rigtigt... en bil KAN være sjov og et stykke legetøj der giver smil på
læben, hvis man altså får mulighed for at købe den bil man har lyst til. Og
det er manglen på mulighed for det frie valg, jeg er gal i skralden over.
Det er "østtyske" tilstande. Hvorfor skal staten bestemme hvad jeg har råd
til at køre i? Det gør de ved at sætte priserne så højt, at ikke engang
direktører har råd til at køre i den mindste Mercedes C-klasse. Jeg venter
spændt på, hvornår staten også skal bestemme hvilket tøj og hvilken kone jeg
har mulighed for at vælge. Der er sikkert allerede nedsat en tænketank.
Hvis en bil ikke direkte kan skabe øget livskvalitet, så kan muligheden for
det frie valg i hvert fald.
Min nabo døde i fredags. 67 år gammel. Hans sidste bil blev en Fiat Panda.
Den forrige var en Seat Cordoba 1,2 og før det havde han vidst en brugt
Mazda 121. Han var ellers bilinteresseret, men staklen fik aldrig muligheden
for at få fingre i noget lidt større. Han kunne jo knapt nok komme ind i de
biler. Trist når mænd skal køre i en damebil pga. afgiften.
Mit liv er for kort til kedelige biler. Jeg har denne gang leaset en ny
Mercedes-Benz C180 Kompressor aut., og har som sådan mit på "det tørre". Jeg
klager ikke, men modsat synes jeg snart heller ikke at man kan byde folk
mindre. Den er som en bil skal være. Motor og gear og indretning er som en
bil BURDE være. Alle de andre lavpris-produkter har jeg ikke meget tilovers
for, selvom jeg tidligere har kørt lidt af hvert. Jeg synes ikke min bil er
luksus. Den koster kun 220.000 kr. hvis den skulle købes ny i Tyskland. Det
er da ikke galt.
Jeg giver mig selv råd. Om jeg så bliver teknisk insolvent eller må gå fra
hus og hjem, så er det bare ærgeligt Hvis man ikke engang kan have en
sølle C180 (den mindste af den mindste) i verdens 4. rigeste land, så kan de
sgu også bare komme og hente det hele. hehe
For et par år siden var der en forening mod de høje reg.afg. Jeg så et
indslag på TV-Syd, men har aldrig siden hørt om foreningen.
Diskussionen går altid på, at omlægning af reg.afg. skal være provenu
neutral. Men hvorfor skal den det? Hvorfor ikke sænke reg.afgiften til fx.
50% og glæde sig over et mersalg giver mere moms og trods alt de 50% afgift.
Så kunne brændstoffet måske nøjes med at stige 2 kr./literen og resten må
staten selv bøde med, da det er dem selv som har rodet sig ud i det lort til
at begynde med.
Det ER på tide at få gjort op med de høje reg.afgifter. It's prehistoric,
man!
Mvh Steen
| |
ingen@mail.dk (24-07-2008)
| Kommentar Fra : ingen@mail.dk |
Dato : 24-07-08 09:14 |
|
Jeg har en kommentar til reg. afgiften. DANSK REG.AFGIFTER DRÆBER...
Er lige kommet hjem efter en tur i Tyskland. Man ærgrer sig altså over de
danske reg.afgifter når man går ind til en tysk bilforhandler og f.eks. ser
den nye Passat til under havldelen af de danske priser.
"Steen" <nothanx> skrev i en meddelelse
news:4887bfda$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Frederik wrote:
>> Det undrer mig altså.
>>
>> Er det fordi, folk er bange for deres restværdi, eller hvad sker der.
> [...]
>> Der er en del herinde, som køber nye biler. Generer det Jer ikke
>> grænseløst at betale 3 gange for en vare, eller er I bare ligeglade?
>>
>> Nå, jeg undrer mig altså bare...
>
> Det undrer også mig. Meget.
> Danmark et et bil-uland og jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan
> man i ædru tilstand er kommet frem til en reg.afgift på det dobbelte af
> bilens pris! Det er simpelthen røveri ved højlys dag. Noget svineri.
> Virkelig uden for al fornuft. Og al snak om økologi smuldrer her. Som om
> Danmark har noget at sige i den globale Co2-udlednings politik. Hvad står
> vi for? 0,1% af verdens Co2 udledning? Nej, reg.afgiften er en
> pengemaskine. Og ikke andet.
> I Tyskland snakker man om bilen som "tyskerns største legetøj". Og det er
> jo rigtigt... en bil KAN være sjov og et stykke legetøj der giver smil på
> læben, hvis man altså får mulighed for at købe den bil man har lyst til.
> Og det er manglen på mulighed for det frie valg, jeg er gal i skralden
> over. Det er "østtyske" tilstande. Hvorfor skal staten bestemme hvad jeg
> har råd til at køre i? Det gør de ved at sætte priserne så højt, at ikke
> engang direktører har råd til at køre i den mindste Mercedes C-klasse. Jeg
> venter spændt på, hvornår staten også skal bestemme hvilket tøj og hvilken
> kone jeg har mulighed for at vælge. Der er sikkert allerede nedsat en
> tænketank.
> Hvis en bil ikke direkte kan skabe øget livskvalitet, så kan muligheden
> for det frie valg i hvert fald.
>
> Min nabo døde i fredags. 67 år gammel. Hans sidste bil blev en Fiat Panda.
> Den forrige var en Seat Cordoba 1,2 og før det havde han vidst en brugt
> Mazda 121. Han var ellers bilinteresseret, men staklen fik aldrig
> muligheden for at få fingre i noget lidt større. Han kunne jo knapt nok
> komme ind i de biler. Trist når mænd skal køre i en damebil pga. afgiften.
>
> Mit liv er for kort til kedelige biler. Jeg har denne gang leaset en ny
> Mercedes-Benz C180 Kompressor aut., og har som sådan mit på "det tørre".
> Jeg klager ikke, men modsat synes jeg snart heller ikke at man kan byde
> folk mindre. Den er som en bil skal være. Motor og gear og indretning er
> som en bil BURDE være. Alle de andre lavpris-produkter har jeg ikke meget
> tilovers for, selvom jeg tidligere har kørt lidt af hvert. Jeg synes ikke
> min bil er luksus. Den koster kun 220.000 kr. hvis den skulle købes ny i
> Tyskland. Det er da ikke galt.
> Jeg giver mig selv råd. Om jeg så bliver teknisk insolvent eller må gå fra
> hus og hjem, så er det bare ærgeligt Hvis man ikke engang kan have en
> sølle C180 (den mindste af den mindste) i verdens 4. rigeste land, så kan
> de sgu også bare komme og hente det hele. hehe
>
> For et par år siden var der en forening mod de høje reg.afg. Jeg så et
> indslag på TV-Syd, men har aldrig siden hørt om foreningen.
>
> Diskussionen går altid på, at omlægning af reg.afg. skal være provenu
> neutral. Men hvorfor skal den det? Hvorfor ikke sænke reg.afgiften til fx.
> 50% og glæde sig over et mersalg giver mere moms og trods alt de 50%
> afgift. Så kunne brændstoffet måske nøjes med at stige 2 kr./literen og
> resten må staten selv bøde med, da det er dem selv som har rodet sig ud i
> det lort til at begynde med.
> Det ER på tide at få gjort op med de høje reg.afgifter. It's prehistoric,
> man!
>
> Mvh Steen
>
| |
Jan Vennike (28-07-2008)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 28-07-08 18:50 |
|
"Steen" <nothanx> skrev i en meddelelse
news:4887bfda$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Det ER på tide at få gjort op med de høje reg.afgifter. It's prehistoric,
> man!
>
> Mvh Steen
Nja - både enig - og uenig.
Er HELT enig med dig om at afgifterne er AAALT for høje.
Men KUN på miljørigtige biler - for min skyld må de biler der bruger alt
for meget brændstof for min skyld gerne blive brandskattet seriøst - men det
bliver de jo allerede.
Jeg kan faktisk godt lide den tanke med de nye afgifter, hvor
registreringsafgiften falder med et beløb alt efter hvor langt bilen kører
på literen.
Blot syntes jeg ikke det er ambitiøst nok - falder med 4000 kr pr km/l hvis
over 16 (benzin)/18 /diesel og stiger med 1000 kr hvis under - come on, hvis
bilen kører under 16 /18 km/l så er den alligevel så dyr, så en tusse fra
eller til ikke spiller en rolle.
Det burde faktisk være noget i nærheden af at den faldt med 10.000 kr pr
km/l - og steg med 20.000 kr pr km/l - på den måde kan vi danskere blive
"opdraget" til at lade være med at købe så store biler - eller ihvertifald
tage de mest brændstof økonomiske.
Ikke fordi jeg ikke godt kan lide en stor dejlig bil - men vi danskere
bliver bare nødt til at se i øjnene at det er slut med den tanke, hvis vi
også skal tænke lidt på miljøet.
--
Jan
(Remove the cat in my mail to reach me)
| |
Ukendt (28-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-07-08 20:24 |
|
"Jan Vennike" <nospamGARFIELD@vennike.dk> skrev :
>Men KUN på miljørigtige biler - for min skyld må de biler der bruger alt
>for meget brændstof for min skyld gerne blive brandskattet seriøst - men det
>bliver de jo allerede.
hmmmm.... du havde da engang en fråser - den der folkevognsbus -
mente du det samme dengang ?
--
Jan_stevns
| |
Jan Vennike (29-07-2008)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 29-07-08 07:56 |
|
<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:347s8492eb3vsfj17idaa0vel4gjefjjtt@news.tele.dk...
> "Jan Vennike" <nospamGARFIELD@vennike.dk> skrev :
>
>>Men KUN på miljørigtige biler - for min skyld må de biler der bruger alt
>>for meget brændstof for min skyld gerne blive brandskattet seriøst - men
>>det
>>bliver de jo allerede.
>
> hmmmm.... du havde da engang en fråser - den der folkevognsbus -
> mente du det samme dengang ?
> --
> Jan_stevns
Jo MON ikke den var en frådser - den er heldigvis død og begravet for 3 år
siden og erstattet af en mere økonomisk model der kører hele 12 km/l -
bus'sen var nede på 4 km/l til sidst - men mindet lever endnu:
http://www.vennike.dk/bus/ - vi savner godt nok pladsen.
Men der jeg vil hen er mere at motivere folk til IKKE at købe en større bil
end aller højst nødvendigt.
Altså - jeg har endnu ikke set et argument der kan overbevise mig om at en
familie med 2 voksne og 2 børn har brug for en bil a la VW Passat/Ford
Mondeo m.v. - jo, de er da behagelige at køre i og alt det der - men der er
bare ikke råd til det rent miljømæssigt mere - og det må folk bare se i
øjnene - hvis ikke, skal en eller anden regering (uanset farve) nok få dem
det fortalt.
Når alt dette er sagt - så savler jeg alstå stadig over din Spiril - kunne
godt selv tænke mig sådan et skrummel
--
Jan
(Remove the cat in my mail to reach me)
| |
Evo Light (28-07-2008)
| Kommentar Fra : Evo Light |
Dato : 28-07-08 21:29 |
|
On Mon, 28 Jul 2008 19:50:17 +0200, "Jan Vennike"
<nospamGARFIELD@vennike.dk> wrote:
>
>
>"Steen" <nothanx> skrev i en meddelelse
>news:4887bfda$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Det ER på tide at få gjort op med de høje reg.afgifter. It's prehistoric,
>> man!
>>
>> Mvh Steen
>
>Nja - både enig - og uenig.
>
>Er HELT enig med dig om at afgifterne er AAALT for høje.
>
>Men KUN på miljørigtige biler - for min skyld må de biler der bruger alt
>for meget brændstof for min skyld gerne blive brandskattet seriøst - men det
>bliver de jo allerede.
>
>Jeg kan faktisk godt lide den tanke med de nye afgifter, hvor
>registreringsafgiften falder med et beløb alt efter hvor langt bilen kører
>på literen.
>
>Blot syntes jeg ikke det er ambitiøst nok - falder med 4000 kr pr km/l hvis
>over 16 (benzin)/18 /diesel og stiger med 1000 kr hvis under - come on, hvis
>bilen kører under 16 /18 km/l så er den alligevel så dyr, så en tusse fra
>eller til ikke spiller en rolle.
>
>Det burde faktisk være noget i nærheden af at den faldt med 10.000 kr pr
>km/l - og steg med 20.000 kr pr km/l - på den måde kan vi danskere blive
>"opdraget" til at lade være med at købe så store biler - eller ihvertifald
>tage de mest brændstof økonomiske.
>
>Ikke fordi jeg ikke godt kan lide en stor dejlig bil - men vi danskere
>bliver bare nødt til at se i øjnene at det er slut med den tanke, hvis vi
>også skal tænke lidt på miljøet.
Så vil jeg gerne sige tak for lort. For når jeg køber bil næste gang
bliver det en brugt igen da det er det eneste der er råd til lige pt.
Havde du så fået ret så ville jeg være tvunget til at skulle betale en
real formue i registreringsafgift da en ældre bil, med dertil højere
benzinforbrug ville være nogle af mine eneste valgmuligheder, mens at
en helt ny bil slet ikke ikke ville være opnåelig lige pt, ihvertfald
ikke hvis den skal være miljøvenlig og ikke skal være en sardindåse på
hjul.
--
Evo Light Aka TFugl etc
1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"
| |
Jan Vennike (29-07-2008)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 29-07-08 07:59 |
|
"Evo Light" <flejac@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:ltas84dbngs6nqst043uh9nuu7r6ufvse7@4ax.com...
> Så vil jeg gerne sige tak for lort. For når jeg køber bil næste gang
> bliver det en brugt igen da det er det eneste der er råd til lige pt.
> Havde du så fået ret så ville jeg være tvunget til at skulle betale en
> real formue i registreringsafgift da en ældre bil, med dertil højere
> benzinforbrug ville være nogle af mine eneste valgmuligheder, mens at
> en helt ny bil slet ikke ikke ville være opnåelig lige pt, ihvertfald
> ikke hvis den skal være miljøvenlig og ikke skal være en sardindåse på
> hjul.
> --
> Evo Light Aka TFugl etc
>
> 1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"
Nææ - for hvis jeg fik ret, ville du jo netop få råd til en NY bil - blot
ikke oppe i den størrelse du har pt, men nok mere a la Opel Corsa/Skoda
Fabia/Kia C'eed størrelsen og så med en lille motor - og det ville da være
bedre for miljø'et.
Men jeg ved godt at der er nogen der ikke vil ses død i den slags små
biler - men så må de godt nok også til lommerne, for det er lidt noget
miljømæssigt "griseri" at køre ene mand i store biler, som mange gør i dag.
--
Jan
(Remove the cat in my mail to reach me)
| |
Evo Light (30-07-2008)
| Kommentar Fra : Evo Light |
Dato : 30-07-08 21:59 |
|
On Tue, 29 Jul 2008 08:58:57 +0200, "Jan Vennike"
<nospamGARFIELD@vennike.dk> wrote:
>
>
>"Evo Light" <flejac@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:ltas84dbngs6nqst043uh9nuu7r6ufvse7@4ax.com...
>
>> Så vil jeg gerne sige tak for lort. For når jeg køber bil næste gang
>> bliver det en brugt igen da det er det eneste der er råd til lige pt.
>> Havde du så fået ret så ville jeg være tvunget til at skulle betale en
>> real formue i registreringsafgift da en ældre bil, med dertil højere
>> benzinforbrug ville være nogle af mine eneste valgmuligheder, mens at
>> en helt ny bil slet ikke ikke ville være opnåelig lige pt, ihvertfald
>> ikke hvis den skal være miljøvenlig og ikke skal være en sardindåse på
>> hjul.
>> --
>> Evo Light Aka TFugl etc
>>
>> 1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"
>
>Nææ - for hvis jeg fik ret, ville du jo netop få råd til en NY bil - blot
>ikke oppe i den størrelse du har pt, men nok mere a la Opel Corsa/Skoda
>Fabia/Kia C'eed størrelsen og så med en lille motor - og det ville da være
>bedre for miljø'et.
>
>Men jeg ved godt at der er nogen der ikke vil ses død i den slags små
>biler - men så må de godt nok også til lommerne, for det er lidt noget
>miljømæssigt "griseri" at køre ene mand i store biler, som mange gør i dag.
Ud af dem du nævner ville Kia Ceed nok være den af de biler jeg helst
vil ses i. Dog kun i Pro'Ceed varianten og er personligt af den
holdning at alt under en 1,6'er ikke er en bil :P
--
Evo Light Aka TFugl etc
1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"
| |
Jan Vennike (31-07-2008)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 31-07-08 05:41 |
|
"Evo Light" <flejac@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:tfl1945gteb87ij2ooipakr1qhki1sagtq@4ax.com...
> Ud af dem du nævner ville Kia Ceed nok være den af de biler jeg helst
> vil ses i. Dog kun i Pro'Ceed varianten og er personligt af den
> holdning at alt under en 1,6'er ikke er en bil :P
> --
> Evo Light Aka TFugl etc
>
> 1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"
Kan være - men som partiet SF (som jeg NORMALT ikke overhovedet har nsom
helst tilfælles med) fornuftigt udtalte: "I 2020 kan alle vælge den bil de
vil - bare den kører mindst 30 km/l" (er dog ikke sikker på årstallet) - og
det er nok den vej det går.
Desuden skal du ikke hænge dig så meget i motorstørrelse - se bare VW nye
1.4 l mototor der fåes fra 122 hk - 170 hk med Turbo og kompressor - og hvis
122hk udgaven sidder i en VW Golf med 7 trins DSG kører den endda 16-17 km/l
hvilket er ret meget for den størrelse bil, så hvad vil den teknologi ikke
kunne gøre for mindrer motorer/biler.
--
Jan
(Remove the cat in my mail to reach me)
| |
Evo Light (31-07-2008)
| Kommentar Fra : Evo Light |
Dato : 31-07-08 17:12 |
|
On Thu, 31 Jul 2008 06:40:43 +0200, "Jan Vennike"
<nospamGARFIELD@vennike.dk> wrote:
>"Evo Light" <flejac@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:tfl1945gteb87ij2ooipakr1qhki1sagtq@4ax.com...
>
>> Ud af dem du nævner ville Kia Ceed nok være den af de biler jeg helst
>> vil ses i. Dog kun i Pro'Ceed varianten og er personligt af den
>> holdning at alt under en 1,6'er ikke er en bil :P
>> --
>> Evo Light Aka TFugl etc
>>
>> 1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"
>
>Kan være - men som partiet SF (som jeg NORMALT ikke overhovedet har nsom
>helst tilfælles med) fornuftigt udtalte: "I 2020 kan alle vælge den bil de
>vil - bare den kører mindst 30 km/l" (er dog ikke sikker på årstallet) - og
>det er nok den vej det går.
>
>Desuden skal du ikke hænge dig så meget i motorstørrelse - se bare VW nye
>1.4 l mototor der fåes fra 122 hk - 170 hk med Turbo og kompressor - og hvis
>122hk udgaven sidder i en VW Golf med 7 trins DSG kører den endda 16-17 km/l
>hvilket er ret meget for den størrelse bil, så hvad vil den teknologi ikke
>kunne gøre for mindrer motorer/biler.
Ja men 1,4 TSI motorene er ikke just billige ;). Og 1,4 TSI + DSG =
Dyr kombination. Og hvis jeg "endelig" skulle vælge en bil til omkring
500k fra ny af så var der sq kun en bil der blev købt lige pt :P
--
Evo Light Aka TFugl etc
1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"
| |
Jan Vennike (31-07-2008)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 31-07-08 19:17 |
|
"Evo Light" <flejac@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:uvo394573ar0h9dfe9nj0gjmusdkd9837a@4ax.com...
>
> Ja men 1,4 TSI motorene er ikke just billige ;). Og 1,4 TSI + DSG =
> Dyr kombination. Og hvis jeg "endelig" skulle vælge en bil til omkring
> 500k fra ny af så var der sq kun en bil der blev købt lige pt :P
> --
> Evo Light Aka TFugl etc
>
> 1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"
Ved det godt - men den slags teknologi har det med at synke "ned" i
segmenter hvor vi andre kan betale for det
--
Jan
(Remove the cat in my mail to reach me)
| |
|
|