bil nr. 2.. Mondeo?
Fra : Erik B. Hansen

Dato : 13-07-08 18:19

Hej,

Vores bil nr. 2 skal skiftes, da 3 døre, manglende servo og c-lås ikke er
tilfredsstillende for øvrigheden.

Da arving nr. 2 er på vej til december står den det næste 1½ år (barsel
mv.) højt sat på 5000km/år.

Da servo, sædevarme, c-lås og evt. A/C er højt prioriteret og sikkerhed ej
heller er uvæsentligt har jeg overvejet bl.a. den første Mondeo med op til
~10 år på bagen.

Da jeg ved der er flere Deo-kyndige herinde hører jeg gerne om nogle råd i
forbindelse med køb. Hvilken svagheder skal jeg specielt kigge efter (rust?
- hvor specielt?), har nogle af motorerne svagheder man bør kigge efter?
Max antal km?

--
vh, Erik BH

Fra : KASO

Dato : 13-07-08 18:57

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> heller er uvæsentligt har jeg overvejet bl.a. den første Mondeo med op til

Hvis sikkerhed ikke er uvæsentligt, kan du godt stryge Mondeo I af listen:
http://www.euroncap.com/tests/ford_mondeo_1997/17.aspx

Snup istedet en Scénic - dejlig nem at sætte børn i børnestole - uden at
brække ryggen, god plads, komfort - og det er til at finde modeller med A/C,
og sædevarme (c-lås er standard). Sikkerheden er fin ifht. de
årgange/prisklasser, vi taler om her. Holde øje med rust forrest på
bagskærme!

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 13-07-08 19:16

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in

> Hvis sikkerhed ikke er uvæsentligt, kan du godt stryge Mondeo I af
> listen: http://www.euroncap.com/tests/ford_mondeo_1997/17.aspx

jf. Folksam
<http://folksam.se/testergodarad/bilen/valjrattbil/hursakerarbilen/1.2561
9> er den farvet gul, dvs. middel sikkerhed i virkelige ulykker. Hvis man
så finder en ESP model er det nok rimeligt?

> Snup istedet en Scénic -
> dejlig nem at sætte børn i børnestole - uden at brække ryggen,

det er vi vandt til (at brække ryggen). Den primære bil er en Alfa 159sw
.

> Sikkerheden er fin ifht. de årgange/prisklasser, vi taler om her.

Normalt er mit indtryk at Renault er sikre biler, men jf. Folksam er
Megane'n fra sen-90'erne rød/undgå og så vidt jeg ved er en Scenic en
Megane(?).

--
vh, Erik BH

Fra : KASO

Dato : 13-07-08 19:38

> [...]
> 9> er den farvet gul, dvs. middel sikkerhed i virkelige ulykker. Hvis man
> så finder en ESP model er det nok rimeligt?

Nu er Folksam statistikken et udtryk for, hvordan bilen klarer sig ifht.
gennemsnittet af biler i statistikken. Da hovedparten af bilerne er af
ældre/gl. konstruktion (op til 20-25 år) - er det ikke nødvendigvis et godt
udtryk for, hvordan den klarer sig ifht. nyere biler.

> det er vi vandt til (at brække ryggen). Den primære bil er en Alfa 159sw
> .

Dejlig bil - men ja - jeg forstår, at I er vant til det

> Normalt er mit indtryk at Renault er sikre biler, men jf. Folksam er
> Megane'n fra sen-90'erne rød/undgå og så vidt jeg ved er en Scenic en
> Megane(?).

Helt så simpelt er det ikke. Scénic er ganske rigtigt bygget på platformen
fra en Mégane - ligesom en Passat idag er bygget på platformen fra en Golf.
Scenic er en større bil, man sidder højere og bilen er tungere. De befinder
sig derfor i forskellige klasser. Folksams statistik er på tværs af
klasser - Mégane er mindre end mange af de øvrige biler i undersøgelsen -
det kan påvirke resultatet. Jeg undrer mig dog over resultatet - ligesom jeg
undrer mig over, at resultatet af EuroNCAP-testen ikke er anført (den har
fået 4 stjerner) - jeg ved ikke, om der er en fejl i undersøgelsen....

Jeg ville under ingen omstændigheder være bekymret for sikkerheden i en
Scénic. Jeg ville være langt mere bekymret for Ford'en...

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-07-08 20:29

KASO havde fået den ide at fortælle:
> Jeg ville under ingen omstændigheder være bekymret for sikkerheden i
> en Scénic. Jeg ville være langt mere bekymret for Ford'en...

At vælge en bil efter hvor mange stjerner den har fået i euroncap er jo helt
galt især hvis det drejer sig om 3 eller 4 stjerner, hvad var det nu for en
bil som fik 5 i stedet 4 stjener da fabrikken monterede en selealarm.. ??
Ellers er der også en leder i det nye Bilmagasinet som drager en lille tvivl
om euroncap stjerner da bilfabrikkerne jo bare tilpasser biler så de passer
ind i de tests som euroncap laver og de passer ikke ret tit med
virkeligheden, kilden er Folksam som du selv henviser til.
Desuden er der heller ikke nogle Renault fra før 98 som har over 4 stjerner,
så kan man jo bare vælge en Mondeo fra efter 01 så er de fuldt på højde med
den Scenic som man jo kun vælger fordi konen siger man skal fordi hun godt
kan lide det lyseblå indtræk, men hvis man også vil ha køredynamik ala Alfa
så er Forden det helt rigtige valg.
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : KASO

Dato : 14-07-08 05:49

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> helt galt især hvis det drejer sig om 3 eller 4 stjerner, hvad var det nu
> for en bil som fik 5 i stedet 4 stjener da fabrikken monterede en

Der er masser af biler, hvor den 5. stjerne er opnået med selealarm - man
skal blot huske at se på point og ikke stjerner!

I dette tilfælde drejer det sig om en bil med 3 stjerner, hvoraf den ene er
overstreget (=livsfare) (Mondeo) vs. 4 stjerner. Det er en temmelig stor
forskel.

> [...]
> passer ind i de tests som euroncap laver og de passer ikke ret tit med
> virkeligheden, kilden er Folksam som du selv henviser til.

Det er det typiske argument for de, hvis biler har klaret sig dårligt i
testen. Folksam bruger selv EuroNCAP, og har bl.a. udtalt, at der generelt
er god sammenhæng mellem testresultat og virkeligheden.

> Desuden er der heller ikke nogle Renault fra før 98 som har over 4
> stjerner,

Nej - for den 5. stjerne var ikke opfundet i 1998.....

> [...]
> godt kan lide det lyseblå indtræk, men hvis man også vil ha køredynamik
> ala Alfa så er Forden det helt rigtige valg.

Enig - men det var blot ikke dén model, der blev spurgt til. Den nyere model
er formodentlig også en del dyrere i anskaffelse....

Der er også en markant forskel mellem at køre Alfa og Scénic - her er Forden
ganske rigtigt tættere på, som du også skriver!

Fra : Martin Vollert

Dato : 14-07-08 14:07

> [...]
> I dette tilfælde drejer det sig om en bil med 3 stjerner, hvoraf den
> ene er overstreget (=livsfare) (Mondeo) vs. 4 stjerner. Det er en

Jamen den Senic du henviser til med 4 stjerner er jo også en 2001, en Mondeo
fra samme årgang klare sig jo ligeså godt...

> Det er det typiske argument for de, hvis biler har klaret sig dårligt
> i testen. Folksam bruger selv EuroNCAP, og har bl.a. udtalt, at der
> generelt er god sammenhæng mellem testresultat og virkeligheden.

Ok det var bare ikke det jeg kunne læse ud fra den leder jeg læste i BM, det
stod nemlig at bilfabrikkerne tilpassede bilerne så de nemt fik 5 stjerner
og det får faktisk alle nye biler jo også, der er jo gået sport i de 5
stjerner.

> Nej - for den 5. stjerne var ikke opfundet i 1998.....

Ok så er 3 ud af 4 jo også ret godt ikke..

> Enig - men det var blot ikke dén model, der blev spurgt til. Den
> nyere model er formodentlig også en del dyrere i anskaffelse....

Ja det er en Scenic fra 01 vel også ?? (jeg har ikke lige set efter priser)

Fra : KASO

Dato : 14-07-08 19:14

> KASO havde fået den ide at fortælle:
>
> Jamen den Senic du henviser til med 4 stjerner er jo også en 2001, en
> Mondeo fra samme årgang klare sig jo ligeså godt...

Nu var det ikke årgangen, men modellen, det drejede sig om. Der blev spurgt
til en Mondeo I - en Mondeo 2001 er en Mondeo II.

> [...]
> det stod nemlig at bilfabrikkerne tilpassede bilerne så de nemt fik 5
> stjerner og det får faktisk alle nye biler jo også, der er jo gået sport i

Det er rigtigt, at mange smider selehuskere i for at få flere point - men
det kan aflæses af pointgivningen, så man kan se, hvilke biler, der reelt
har 5 stjerner (uden hjælp fra selealarmer). Derudover er der en del, der
påstår at nogle fabrikker "skræddersyer" deres biler til testen - det er
sjovt nok oftest ejere af "de gamle" sikre mærker (Saab, Volvo, MB), der
ikke bryder sig om at andre mærker kan gøre det lige så godt idag

Jeg skal ikke kunne sige, om der er mærker med den slags "specialudvikling",
men jeg ved, at Renault klarede sig godt sikkerhedsmæssigt _før_ EuroNCAP
kom på banen, og de har i mange år haft et specielt testcenter til
sikkerhedsudvikling. Toyota, der også klarer sig godt i EuroNCAP med nyere
modeller har også vist, at de samme biler klarer sig godt i Folksams
statistik (f.eks. Avensis og Yaris). Ford var lidt længere om at komme på
banen, men har så i mellemtiden "lånt" lidt viden hos sit datterselskab
(Volvo), så de er kommet godt med.

> Ok så er 3 ud af 4 jo også ret godt ikke..

Nej - og især ikke, når den ene er overstreget, hvilket betyder livsfare!

> Ja det er en Scenic fra 01 vel også ?? (jeg har ikke lige set efter
> priser)

Der er ikke de store ændringer fra 1997-2001 - så i princippet kan man vælge
tilbage fra 1997. I praksis ville jeg gå efter en Phase II eller III med de
nye 16V motorer - de har lidt mere motorkraft. Mht. pris, har jeg faktisk
heller ikke chekket, men jeg vil tro, at de kan findes i prisklassen omkring
Mondeo I.

Fra : Martin Vollert

Dato : 14-07-08 20:14

KASO havde fået den ide at fortælle:
> Nu var det ikke årgangen, men modellen, det drejede sig om. Der blev
> spurgt til en Mondeo I - en Mondeo 2001 er en Mondeo II.

Nope det er en Mk III, men der er forskel på MK I og MK II Bla. stålstiverer
i dørene

> [...]
> til testen - det er sjovt nok oftest ejere af "de gamle" sikre mærker
> (Saab, Volvo, MB), der ikke bryder sig om at andre mærker kan gøre

Jamen hvis man ikke kan bruge stjernerne til noget andet end reklame og at
man bliver nød til at kigge på point, så er det jo også helt rigtig at der
er gået sport i stjernerne, hvorfor oplyser man så ikke bare point istedet
for de stjerner, det ville da være meget lettere at sammeligne for den alm.
mand ??
Det andet med at det bare er folk som er misundelige som påstår at Euro Ncap
ikke altid virker 100% fordi deres bil ikke får så fin en anmeldelse tror
jeg ikke på, Euro Ncap er jo et monopol som laver de nøjatige samme test på
alle biler, det giver jo da et fint gennemsnit, men at det er den
skinbarlige sandhed er vist naivt at tro, også selv om man har købt en bil
med 5 stjerner.
Til orientering kan jeg fortælle jeg er ret ligeglad med hvor mange stjerner
min bil har, det er ikke på det grundlag jeg har valgt den på, derimod tror
jeg mange folk som har gået og betalt ekstra for en med 5 stjerner har
travlt med at forsvare deres køb, fordi bil sælgeren har sagt den er den
bedste, og dem tror vi alle jo på

> Nej - og især ikke, når den ene er overstreget, hvilket betyder
> livsfare!

Jamen hvis 3 stjerner ud af 4 ikke er godt så er der godt nok mange biler
fra den alder som er livsfarlige (det er der ganske sikkert også), nu skal
du jo lige huske at sammeligne biler fra den samme æra, det nytter jo ikke
at du sammeliger biller fra 2 forskeller tidsperioder.
3 stjerner med en streg over er ikke LIVSFARLIG.. ifht en med 4 stjerner,
den kan jo kun være nærved livsfarlig, hvis 4 stjerner er sikkert.

> [...]
> eller III med de nye 16V motorer - de har lidt mere motorkraft. Mht.
> pris, har jeg faktisk heller ikke chekket, men jeg vil tro, at de kan

Nu findes Mondeo i 4 årgange MKI til MKIIII. MK I er fra 92 til 95 MKII er
fra 96 til 01 og MKIII er fra 01 til 07 derefter er MKIIII lige kommet.
Og om jeg skulle vælge en Mondeo med 3 stjerner med streg over eller en
Scenic med 4 stjerner ville i min verden være ligegyldig, jeg tror ikke
forskellen ville være så stor IRL, hvis man er uheldig så er man uheldig om
man så køre i en stor Merc S klasse som prinsesse Diana.

Fra : KASO

Dato : 14-07-08 20:56

> KASO havde fået den ide at fortælle:
>
> Nope det er en Mk III, men der er forskel på MK I og MK II Bla.
> stålstiverer i dørene

Nu kender jeg ikke Mk XXX betegnelserne - men 2001 er den nyligt udgåede
model - og altså ikke den gamle "rundbuestil" Mondeo, der afløste Sierra.
Altså to vidt forskellige biler med forskellige karosserier - og dermed også
forskellig sikkerhed.

> [...]
> er gået sport i stjernerne, hvorfor oplyser man så ikke bare point istedet
> for de stjerner, det ville da være meget lettere at sammeligne for den

Ja - det har du da helt ret i!

> [...]
> skinbarlige sandhed er vist naivt at tro, også selv om man har købt en bil

Det er meget langt fra den fulde sandhed, men det er noget af det bedste vi
har pt. - for så vidt angår nye biler.

> [...]
> stjerner har travlt med at forsvare deres køb, fordi bil sælgeren har sagt
> den er den bedste, og dem tror vi alle jo på

Nej - en sælger vil nok være den sidste, jeg ville tro på....

Men jeg tror på, når alle tests (EuroNCAP, tyske + engelske sikkerhedstests)
viser, at den bil jeg har, er blandt de sikreste pt.

> [...]
> 3 stjerner med en streg over er ikke LIVSFARLIG.. ifht en med 4 stjerner,
> den kan jo kun være nærved livsfarlig, hvis 4 stjerner er sikkert.

Du har stadig ikke forstået: En overstreget stjerne betyder livsfare hos
EuroNCAP - derfor er bilen ikke sikker!
Det er ikke "bare" forskellen på 2½ og 4 stjerner - det er forskellen på
livsfare eller ej! Det er ikke bare min tolkning af resultatet - men
definitionen af en overstreget stjerne!!!

Prøv at læse:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/E76F7A5F-2C64-4048-BDCB-85B4AEBAADF6/0/3032.pdf

> [...]
> forskellen ville være så stor IRL, hvis man er uheldig så er man uheldig
> om man så køre i en stor Merc S klasse som prinsesse Diana.

Det er så naivt efter min mening! Der er stor forskel på sikkerheden -
ellers var enhver forskning i sikkerhed ligegyldig. Det er klart, at du ikke
kan overleve "alt" - men i praksis er det de færreste uheld, der sker med så
stor kraft som ovenstående (som iøvrigt foregik i en ældre, tung bil mod en
betonsøjle - en moderne, 5-stjernet bil ville faktisk have haft bedre
chancer i den situation) - de fleste ulykker sker med lavere hastighed - og
så er forskellen mellem 2½ og 4 stjerner = forskellen mellem at dø/sidde i
kørestol, og slippe med mindre skrammer.

Fra : Martin Vollert

Dato : 14-07-08 00:15

Erik B. Hansen havde fået den ide at fortælle:
> Da servo, sædevarme, c-lås og evt. A/C er højt prioriteret og
> sikkerhed ej heller er uvæsentligt har jeg overvejet bl.a. den første
> Mondeo med op til ~10 år på bagen.

Du skal nok kigge efter en (MKII) den fra 96-01.
Min fra 98 er en Expressive St.car 2,5L og dem er der mange af tilsalg, de
har elruder sædevarme varme i forrude og sidespejle, A/C og self. servo.
Mhs. til sikkerhed er den vel hverken bedre eller dårliger end biler fra
samme æra.
Den model fra 01-07 (MK III) er dog bedre især de sidste modeller, men det
er jo også en helt ny model hvorimod MKII er en faceliftet MKI

> [...]
> råd i forbindelse med køb. Hvilken svagheder skal jeg specielt kigge
> efter (rust? - hvor specielt?), har nogle af motorerne svagheder man

Motoren om det er en Zetec 1,8-2,0L eller Duratec 2,5L er der ikke de store
ting med hvis de får olie og vand.
Der sidder en oliekøler til servoolie lige foran køleren og den kan blive
utæt med aldren
Der kommer let rust i bagskærmene og i bagklappen under håndtaget med
nummerpladelyset.
Modellen fra 01 og frem til en først 03 stykker har problemer med den 3M
sealing der er blivet brugt til døre og klapper som gør der kommer vand ind
under som så ruster indenfra, de biler som er ramt skulle dog ha fået
skiftet døre og klapper på Fords regning, men det skulle ikke give
anledning til problemer for hvis døre Osv. ikke er skiftet vil det være let
at se på bilen nu.
De forskellige årgang har også diesel varianter men dem er jeg ikke særligt
bekendt med bortset fra jeg har hørt at 2,0 145hk skulle være ret god.

Fra : Tom

Dato : 19-07-08 19:19

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (rust?
> - hvor specielt?), har nogle af motorerne svagheder man bør kigge efter?

Har selv en 97'er mondeo 1.8.
Motoren er bare kanon, min har kørt 350.000 Km uden at have voldet problemer
eller været lukket op i motoren.
Bilen er dejlig at køre i og ligger kanon på vejen, gearskifte kan næsten
ikke være bedre.
Eneste minus er at de ruster i de bagerste skærmkanter, ved tankdæksel og på
bagklappen. Men om andre biler ikke også ruster af denne årgang skal jeg
lade være usagt.
Det er dog noget man kan se med det samme mht. rusten, så hvis du finder en
pæn mondeo som ser passet ud, så bliver du med garanti ikke syndt.
Selvfølgelig skal der skiftes reservedele ind imellem men intet vildt eller
dyrt sammenlignet med andre biler.
Så det eneste du skal være på vagt overfor er rusten de føromtalte steder.

--
Tom