tilkørsel af skiver
Fra : Per Sørensen

Dato : 13-07-08 14:03

Hej i gruppen.

Jeg har netop skiftet skiver på min seat Toledo.

Hvordan kører jeg skiverne til så de ikke bliver skæve lige med det samme.
(det har modellen nemlig med at gøre)

mvh Per Sørensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-07-08 14:26

"Per Sørensen" <qxl@overmarken.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen.
>
> Jeg har netop skiftet skiver på min seat Toledo.
>
> Hvordan kører jeg skiverne til så de ikke bliver skæve lige med det samme.
> (det har modellen nemlig med at gøre)

Det er noget med blide opbremsninger de første par hundrede kilometer.

Mvh Anders

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-07-08 15:00

Per Sørensen <qxl@overmarken.invalid> wrote in

> Jeg har netop skiftet skiver på min seat Toledo.
> Hvordan kører jeg skiverne til så de ikke bliver skæve lige med det
> samme.

Undgå hårde opbremsninger. Undgå at holde bilen på bremserne efter en
nedbremsning. Kør sådan de næste 1000km, så sku de være kørt til.

Fra : 2rb1

Dato : 13-07-08 16:47

Du skal da bare have belægning af. Det tager få hundrede meter og så er de
klar til normal brug

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-07-08 17:08

"2rb1" <fotograf@stamfoto.dk> wrote in

> Du skal da bare have belægning af. Det tager få hundrede meter og så
> er de klar til normal brug

Sig det til de skiver jeg fik sat på Peugeoten og som blev skæve efter et
par hundrede kilometer...

Fra : 2rb1

Dato : 13-07-08 19:06

> Sig det til de skiver jeg fik sat på Peugeoten og som blev skæve efter et
> par hundrede kilometer...

Det syntes jeg lyder mærkeligt...... Tante Hansen skiver?

Jeg har lige skiftet på både min Citroen og konens Bmw, (original skiver) og
ingen problemer der.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-07-08 21:24

> Det syntes jeg lyder mærkeligt...... Tante Hansen skiver?

Nej det var Ahlmann Dæk i Vejle der havde skiftet dem. De satte også det
næste sæt på og de holdt som forventet. Da jeg havde fået dem på kørte jeg
nemlig som jeg foreslog ovenfor - specielt i forbindelse med
motorvejsafkørsler hvor man netop bremser ned fra 100+ km/t og så holder
man stille på en bakke. Hvis man så holder bilen med bremserne har
bremseskiverne sværere ved at komme af med varmen der hvor klodserne holder
på og det kan gøre dem skæve pga uens afkøling (sagde gutten ved Ahlmann).

> Jeg har lige skiftet på både min Citroen og konens Bmw, (original
> skiver) og ingen problemer der.

Kan være held, kan være bedre skiver, kan være bedre bremser - hvem ved? :)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-07-08 22:52

Henrik Stidsen skrev:

> Hvis man så holder bilen med bremserne har
> bremseskiverne sværere ved at komme af med varmen der hvor klodserne holder
> på og det kan gøre dem skæve pga uens afkøling (sagde gutten ved Ahlmann).

Det er jo en teori. Men der er nu ikke den store forskel på om bremsen
er aktiveret eller ej på bremsebelægningernes afstand til skiven, så den
skal gutten længere ud på landet med (hvis det er muligt).

--
Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-07-08 23:19

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote in

> Det er jo en teori. Men der er nu ikke den store forskel på om bremsen
> er aktiveret eller ej på bremsebelægningernes afstand til skiven, så
> den skal gutten længere ud på landet med (hvis det er muligt).

Men der er den forskel om klodsen klemmes mod skiven eller ej. Jeg ku godt
forestille mig det har noget at sige for afkølingen.

Det var i Vejle - så længere ud på landet er intet problem ;)

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-07-08 19:30

Henrik Stidsen wrote:
> Sig det til de skiver jeg fik sat på Peugeoten og som blev skæve efter et
> par hundrede kilometer...

Pudsigt nok, det problem har jeg også, omend det heldigvis er så lidt de er skæve denne gang at det næsten ikke kan mærkes, og den har været gennem syn med det uden anmærkninger. Har også Peugeot (309).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-07-08 21:25

"Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote in

> Pudsigt nok, det problem har jeg også, omend det heldigvis er så lidt
> de er skæve denne gang at det næsten ikke kan mærkes, og den har været
> gennem syn med det uden anmærkninger. Har også Peugeot (309).

Mine blev meget hurtigt skæve og så blev de mere og mere skæve så efter en
uges tid var jeg ved at blive nervøs for hvor godt den egentlig ville klare
en hård opbremsning. Så er det ik sjovt mere.

Fra : 2rb1

Dato : 13-07-08 23:51

Har lige snakket med en mekker, og han siger....
Der bør ikke være problemer med nye skiver af god kvallitet. Der hvor der
kan være problemer, er hvis man har varme skiver og kører gennem vandpytter,
og på den måde får en hurtig nedkøling.

Fra : Søren

Dato : 14-07-08 06:52

Henrik Stidsen skrev:
> "2rb1" <fotograf@stamfoto.dk> wrote in

> Sig det til de skiver jeg fik sat på Peugeoten og som blev skæve efter et
> par hundrede kilometer...

Peugeot er (eller var ihvertfald) særligt slemme ved skiver. Her er man
nødt til at købe skiver i den bedre ende (f.eks Brembo), og være meget
påpasselig med at få dem kørt til.

-Søren

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-07-08 22:31

"Søren" <> skrev i meddelelsen ...

> Peugeot er (eller var ihvertfald) særligt slemme ved skiver. Her er man
> nødt til at købe skiver i den bedre ende (f.eks Brembo), og være meget
> påpasselig med at få dem kørt til.

Uha. Jeg er nervøs nu. Fik Brembo på 306'eren og magen til skæv skidt har
jeg da aldrig. Nå, men nu kan de ikke drejes ned længere og Peugeot har
smidt
et par orginale skiver på. Så...

Faktisk har jeg aldrig oplevet skæve skiver før jeg fik peugeot.

mvh
Henning

Fra : Søren

Dato : 15-07-08 06:36

Henning Præstegaard skrev:

> Uha. Jeg er nervøs nu. Fik Brembo på 306'eren og magen til skæv skidt har
> jeg da aldrig. Nå, men nu kan de ikke drejes ned længere og Peugeot har
> smidt

Hvis du ellers var påpasselig med tilkørsel - som burde Brembo´erne have
holdt. Man kunne fristes til at tro at du har et problem et sted i dit
bremsesystem, som f.eks hængene calipere eller en hængende hovedcylinder.

Fra : Søren

Dato : 14-07-08 06:51

2rb1 skrev:
> Du skal da bare have belægning af. Det tager få hundrede meter og så er de
> klar til normal brug

Skiver idag er ikke hærdet ordentligt fra fabrikkerne - og bliver først
ordentligt hårde efter en del opvarmninger og nedkølinger.

Derfor skal man tage det med ro i omkring 500 km, hvorefter man kan
forvente at skiverne er ved at være klar til hårdere opbremsninger.

-Søren