Boote fra eksternt dvd-drev?
Fra : GitteA

Dato : 01-08-08 21:42

Mit dvd-drev i min gamle G3 iBook er "stået af". Og jeg har netop
installeret en ny hd (pyh hvor var det besværligt). Men hd'en skal jo
formateres og MacOS'en m.m. installeres. Kan jeg mon gøre det fra et
eksternt dvd-drev (via usb)?
Gitte

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 01-08-08 22:09

GitteA skrev:
> [...]
> installeret en ny hd (pyh hvor var det besværligt). Men hd'en skal jo
> formateres og MacOS'en m.m. installeres. Kan jeg mon gøre det fra et

Hej Gitte,

Finder den ikke drevet, hvis du holder Alt/Option inde imens du tænder
computeren? Du skal muligvis holde den inde, indtil den har fundet det.
Jeg mener at det var sådan jeg gjorde i sin tid.

Mvh Jonas

Fra : GitteA

Dato : 01-08-08 22:30

"Jonas Bo Jalling" <jonas@jalling.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> computeren? Du skal muligvis holde den inde, indtil den har fundet det.
> Jeg mener at det var sådan jeg gjorde i sin tid.

Hej Jonas
Nej desværre læser den slet ikke dvd-drevet. Derfor mit spørgsmål om
muligheden af at boote fra et eksternt ditto :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-08 22:50

GitteA wrote:
> [...]
> installeret en ny hd (pyh hvor var det besværligt). Men hd'en skal jo
> formateres og MacOS'en m.m. installeres. Kan jeg mon gøre det fra et

Hej Gitte - Nej, en iBook G3 kan _ikke_ boote fra eksterne USB drev. -
Det er kun muligt fra eksterne Firewire drev.

Læg system CD/DVD'en i drevet og hold 'C' tasten nede, når du trykker på
startknappen, så vil den automatisk starte på det drev, der indeholder
en systeminstaller.

...Jeg er endda ved at tro, den automatisk vil starte fra et eksternt
Firewire drev, når der slet intet er på harddisken. - Opstarten søger jo
efter 'nærmeste' bootbare system...

mvh. Erik Richard

Fra : GitteA

Dato : 01-08-08 23:13

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

GitteA wrote:
> [...]

....Jeg er endda ved at tro, den automatisk vil starte fra et eksternt
Firewire drev, når der slet intet er på harddisken. - Opstarten søger jo

Hej Erik Richard (og tak for dine altid hurtige hjælpe-svar). Jeg holder
netop c-tasten nede med cd/dvd'en i drevet mens jeg trykker på
startknappen - og vups kommer der et lille spørgsmålstegn og mac's
"two-faces". Derfor regner jeg med, at dvd-drevet er kaput :(
Gitte

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-08-08 00:10

GitteA wrote:

> [...]
> startknappen - og vups kommer der et lille spørgsmålstegn og mac's
> "two-faces". Derfor regner jeg med, at dvd-drevet er kaput :(

Spørgsmålstegnet betyder ihvertfald, at den ikke kan finde et brugbart
startsystem - hverken på Hd eller DVD... - Er du sikker på, det interne
drev i ibook'en er et DVD drev? - Nogle iBooks kom også kun med alm. CD
drev. - har du orig. CD'en, der fulgte med iBook'en, så prøv med den, og
hvis den så heller ikke kan boote din iBook, så er der to muligheder...

1 Drevet er defekt

2. Du har ved et uheld kommet til at tage stikket enten strømstik eller
ATA-stikke ud og ikke fået det skubbet ordentlig på plads, da du
monterede den nye HD.

Som du selv skriver, så er de ældre iBooks ikke så'n lige at rode med,
og stikkene skal altid være skubbet helt i. Så inden du gør alt for
meget, synes jeg, du lige skal åbne den igen og kontrollere at alle stik
og kabler til drevet sidder helt på plads.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 02-08-08 08:24

GitteA <bentella@FJERNgmail.com> wrote:

> [...]
> startknappen - og vups kommer der et lille spørgsmålstegn og mac's
> "two-faces". Derfor regner jeg med, at dvd-drevet er kaput :(

Du misforstår Erik, tror jeg:
Det han sier er at du ikke kan benytte et _USB_-drev til å boote en
eldre iBook med. Det er teknisk umulig; en slik maskin har ikke den
elektronikk som skal til for å benytte et eksternt USB-drev som boot
device. Du _må_ derfor ha et eksternt _FireWire_-drev. Først da vil det
fungere å holde "C" nede.

Ditt drev kan altså i og for seg være helt OK; men det kan ikke fungere
med din iBook.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-08-08 08:25

GitteA skrev den 02-08-2008 00:13:

> [...]
> startknappen - og vups kommer der et lille spørgsmålstegn og mac's
> "two-faces". Derfor regner jeg med, at dvd-drevet er kaput :(

Hej Gitte.

Kan du se DVD på maskinen. Kan du høre CD'ere.

Så burde den nemlig virke :)

Fra : Jon

Dato : 02-08-08 10:40

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hej Gitte.
>
> Kan du se DVD på maskinen. Kan du høre CD'ere.
>
> Så burde den nemlig virke :)

Ikke hvis det er et USB-drev. Da vil en eldre iBook ikke boote fra den,
selv om maskinen kan se drevet. Og husk også at USB på en eldre iBook
antagelig er USB 1.1 med svært lav overføringshastighet. Det betyr at å
se film fra et eksternt drev nok ikke vil fungere tilfredsstillende.

Fra : GitteA

Dato : 02-08-08 10:45

"Jon" <see_signature@mac.com.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> antagelig er USB 1.1 med svært lav overføringshastighet. Det betyr at å
> se film fra et eksternt drev nok ikke vil fungere tilfredsstillende.

Jeg har altså ikke noget eksternt dvd-drev. Jeg spurgte bare, fordi mit
interne ikke ser ud til at fungere - og før jeg styrtede ned i den første
den bedste mac-joint for at købe et, spurgte jeg alle jer kloge hoveder, om
i troede, det kunne virke. Og det ved jeg så nu, at det kan det ikke :)
Gitte

Fra : Jon

Dato : 02-08-08 12:35

> [...]

> i troede, det kunne virke. Og det ved jeg så nu, at det kan det ikke :)

Nuvel.

Fra : GitteA

Dato : 02-08-08 10:41

Problemet er, at jeg lige har puttet en ny hd i maskinen. Den skal altså nu
formateres og der skal installeres et styresystem. Og det er så der, at
maskinen ikke læser cd/dvd-drevet (det gjorde den altså før jeg skiftede
hd). Og det betyder så, at jeg selvfølgelig heller ikke kan høre hverken
cd'er eller se dvd'er :)
Gitte

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-08-08 11:15

GitteA skrev den 02-08-2008 11:41:
> [...]
> maskinen ikke læser cd/dvd-drevet (det gjorde den altså før jeg skiftede
> hd). Og det betyder så, at jeg selvfølgelig heller ikke kan høre hverken

Okie, men den virkede INDEN! Så tror jeg ikke drevet er kaput.

Prøv at holde Alt (skiftespor) nede mens du genstarter med din
"boot-på-dette-medie" i. På nyere Macs giver det en oversigt over hvad
der kan startes fra.

Måske kan der bootes fra en ekstern USB-disk (med din disk i), så du kan
komme til den.

Bor du eventuelt i nærheden af et mac-værft? Eller en entusiastisk
hobbymand?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-08-08 12:37

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Prøv at holde Alt (skiftespor) nede mens du genstarter med din
> "boot-på-dette-medie" i. På nyere Macs giver det en oversigt over hvad

Hm, det har jeg aldrig kunnet få en G3 maskine til, - så det vil næppe
hjælpe her...

> Måske kan der bootes fra en ekstern USB-disk (med din disk i), så du kan
> komme til den.

Det vil ikke hjælpe, da de ældre iBooks _IKKE_ kan boote fra USB overhovedet

> Bor du eventuelt i nærheden af et mac-værft? Eller en entusiastisk
> hobbymand?

Det skulle jeg faktisk også til at foreslå. - Men jeg tror lige,
Gitte først skal - som jeg skrev - kontrollere, at stikkene ikke har
forrykket sig under montering/udskiftning af harddisken...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-08-08 12:52

Erik Richard Sørensen skrev den 02-08-2008 13:37:

> Hm, det har jeg aldrig kunnet få en G3 maskine til, - så det vil næppe
> hjælpe her...

Det virker på de iMac G3'ere jeg har haft fingrene i. Det virker (svjh)
ikke på B&W G3'eren.

> Det vil ikke hjælpe, da de ældre iBooks _IKKE_ kan boote fra USB
> overhovedet

Spørgsmålet er hvor gammel den her er. Det er som tidligere orienteret
lykkedes at boote en iMac G3 her i huset på en USB-stick.

> Det skulle jeg faktisk også til at foreslå. - Men jeg tror lige,
> Gitte først skal - som jeg skrev - kontrollere, at stikkene ikke har
> forrykket sig under montering/udskiftning af harddisken...

Det er et værre pillearbejde.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-08-08 15:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det virker på de iMac G3'ere jeg har haft fingrene i. Det virker (svjh)
> ikke på B&W G3'eren.

OK, jeg har kun arbejdet med B&W...

> Spørgsmålet er hvor gammel den her er. Det er som tidligere orienteret
> lykkedes at boote en iMac G3 her i huset på en USB-stick.

Hm, - jeg har kun prøvet på 12" 800mhz og en 900mhz. Dér kunne jeg ikke...

> Det er et værre pillearbejde.

Enig! - Men det er da penge sparet, hvis det kun er et stik, der ikke er
skubbet helt på plads...

mvh. Erik Richard

Fra : GitteA

Dato : 02-08-08 12:56

> [...]

Gitte først skal - som jeg skrev - kontrollere, at stikkene ikke har
forrykket sig under montering/udskiftning af harddisken...

Nu har jeg igen igen set alle stikkene efter - så hvis der virkelig er en
entusiastisk handyman tæt på København K, så vil jeg være den lykkelige
aftager :)
Gitte

Fra : Morten Lind

Dato : 02-08-08 13:22

> [...]
>
> Nu har jeg igen igen set alle stikkene efter - så hvis der virkelig er en
> entusiastisk handyman tæt på København K, så vil jeg være den lykkelige

Du quoter ad Helvede til, men hvis du kan aflevere din maskine i
Bagsværd, skal jeg gerne smide et system på den.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-08-08 16:06

Morten Lind wrote:

> Du quoter ad Helvede til,

Årsagen finder du her...

> men hvis du kan aflevere din maskine iBagsværd,
> skal jeg gerne smide et system på den.

Godt 'initiv'... - vi er skal passe godt på de få piger, der er her i
gruppen.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 02-08-08 17:04

> Årsagen finder du her...

Hæ, man gider jo ikke altid tjekke hoveder/høveder, vel?

> Godt 'initiv'... - vi er skal passe godt på de få piger, der er her i
> gruppen.

Tak

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : GitteA

Dato : 02-08-08 17:16

> [...]
> skal jeg gerne smide et system på den.

Godt 'initiv'... - vi er skal passe godt på de få piger, der er her i

Som Morten nu ved, er jeg p.t. pc-bruger - men familiepres gør, at jeg nok
snart igen er på "mac-vejen". Og så er det godt at vide, at der er vidende
mænd og kvinder her, der "smider alt til side" for at hjælpe en gammel kone.
Tak for det.
Gitte

Fra : GitteA

Dato : 09-08-08 17:43

Ret fantastisk at der findes personer som Morten i denne verden :) Den
gamle sag er nu oppe at køre takket være Mortens rigtig mange arbejdstimer.
Nu er der vist snart ikke flere undskyldninger for mig for ikke at blive
fuldtids mac-bruger.
Gitte

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-08-08 00:05

GitteA skrev den 09-08-2008 18:42:
> [...]
> Nu er der vist snart ikke flere undskyldninger for mig for ikke at blive

Tillykke med at få liv i kræet. Hvor meget skulle der til for at den
ville makke ret?

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-08 05:49

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Tillykke med at få liv i kræet. Hvor meget skulle der til for at den
> ville makke ret?

Det må jeg vel hellere svare på

Maskinen var/er en 600 MHz iBook G3 med 384 MB RAM fra 2001 og
combodrevet virkede/virker ikke. Maskinen havde/har fået en ny,
uformatteret HD.

Jeg prøvede først at lægge Mac OS X, 10.4 på den i TargetDiskMode fra
min G5 Powermac, men kunne kun lige formattere disken, så kernel
panikkede G5´eren. Hvorfor ved jeg ikke endnu, men den gør det stadig,
hvis jeg smider en installationsDVD i?

Så lavede jeg samme nummer fra min Powermac G4 med en Mac OS X, 10.3
installationsCD(er).

Og det virkede som det skulle.

Det tog lidt længere tid, end det burde, fordi G5´eren drillede, så jeg
prøvede forskellige kombinationer, inden jeg valgte G4´eren.

Gitte havde selv nogle programmer, som jeg også installerede, og så har
jeg anbefalet at smide mere RAM i.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-08-08 08:10

Morten Lind skrev den 10-08-2008 06:48:

> Gitte havde selv nogle programmer, som jeg også installerede, og så har
> jeg anbefalet at smide mere RAM i.

Dejligt at høre at det har fordele at have et arsenal af ... æh...
antikvariske pragtmodeller stående så man kan hjælpe damer i nød!

Du fik ikke afklaret hvorfor combodrevet ikke virkede?

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-08 12:06

> Dejligt at høre at det har fordele at have et arsenal af ... æh...
> antikvariske pragtmodeller stående så man kan hjælpe damer i nød!

Ja, ikke sandt Og hun havde 6 liter specialbrygget øl med til den
gamle, plus kaffe og chokolade, så her lider vi ingen nød, hæ,
hæ.....M-)

> Du fik ikke afklaret hvorfor combodrevet ikke virkede?

Nej, desværre - den første dag kunne jeg åbne drevet (efter, jeg havde
formatteret HD´en), men den ville ikke læse nogetsomhelst.

Jeg troede først, at det var fordi, det ikke var et DVD-drev (det var jo
et DVD-installationsmedium), men hvis det er det originale drev, hvilket
jeg er sikker på, det er, er det et CD-RW/DVD-read, altså et combodrev,
så det kunne ikke være derfor.

Maskinen stod så tre dage, hvor jeg ikke havde tid - og da jeg så skulle
prøve igen, kunne jeg slet ikke få åbnet drevet.

Jeg vurderede derfor, at maskinens alder taget i betragtning,
sammenholdt med, at den er en gave til en ni-årig pige, måtte det fare.

Det vil ikke kunne betale sig at sætte et nyt drev i en så gammel
maskine, selvom det var en lækker sag.

Perfekt skærm uden fejl overhovedet, og pånær et par
tastaturødelæggelser så den ud som ny.

Intet under, I (vi) betaler for meget for brugte bærbare Mac´er.

M.

Fra : Snorre Berg

Dato : 10-08-08 09:37

GitteA skrev:

> [...]
arbejdstimer.
> Nu er der vist snart ikke flere undskyldninger for mig for ikke at blive

Der finnes kun to unnskyldninger for ikke å ønske å bli fulltids macbruker:

1. Man ønsker ikke hardware som er laget for å fungere optimalt med
maskinens software.

2. Man ønsker ikke software som er laget for å fungere optimalt med
maskinens hardware.

Snorre Berg
snorreberg@mac.com
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-08 12:29

Snorre Berg <snorreberg@mac.com> wrote:

> [...]
> maskinens software.
>
> 2. Man ønsker ikke software som er laget for å fungere optimalt med

He, he, godt set, Snorre

M.