Laserjet drivere - Gutenprint ??
Fra : Per Jensen

Dato : 01-08-08 15:11

Hej.

I eksperter herinde, plejer at kunne svare på alt, så jeg prøver lige
engang.

Jeg lægger print ud med med et printprogram der hedder Eagle Cad fra
Cadsoft. Det er et fremragende program, der i længere tid har været
windows- og linux-only, og har i en periode kørt på OS X under X11, uden
synderlig success.

Nu er det kommet i en OS X native udgave, så nu er det blivet RIGTIGT
sjovt at rode med.

Problemet er nu, at jeg indtil nu, har lagt print ud i vmware fusion, og
har udskrevet dérfra til min Laserjet 3200M. Det virker som sådan fint nok.

Nu hvor jeg er rykket over på OS X native er jeg rendt i problemer.

Printerdriveren i OS X (Gutenprint) ser ud til at truncate fine detaljer
i min udskrift, og alt bliver lidt mere grumset og kantet.

Jeg formoder at det er fordi at den kun printer i 300 DPI og ikke 600 DPI.

Er der nogen workaround ? Jeg kan ikke stille DPI nogen steder i driveren...

Printeren sidder p.t. på en IP-baseret printserver - den spiller perfekt
med OS X, så rent "USB driver-mæssigt" har jeg intet problem med den.

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-08 16:08

Per Jensen wrote:
> [...]
> har udskrevet dérfra til min Laserjet 3200M. Det virker som sådan fint nok.
>
> Nu hvor jeg er rykket over på OS X native er jeg rendt i problemer.

Det er ikke usædvanligt, at et program ikke opfører sig helt præcis på
samme måde under native OS X, som den har gjort i enten Windows eller
X11 baseret version. - Eksempelvis var den første Openoffice Aqua noget
af en prøvelse ved udprint. - Præcis som du skriver, - grumset og
uskarpe bogstaver, forskydning i linier og skriftstørrelser... Men jeg
vil tro, det retter sig efterhånden, som programmet bliver optimeret til
at køre native.

> [...]
>
> Jeg formoder at det er fordi at den kun printer i 300 DPI og ikke 600 DPI.
>
> Er der nogen workaround ? Jeg kan ikke stille DPI nogen steder i

Har du checket, om du kan stille udskriftskvaliteten i selve programmet?
- Mange programmer kan stilles til enten 300dpi, 600dpi eller helt op
til 1200dpi.

Har du opdateret din Gutenprint til nyeste version 5.2.0b3?
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15970

Har du opdateret din HP driver til nyeste version? - Apple frigav
forrige uge sammen med HP en samlet pakke med helt nye
Leopard-optimerede printerdrivere.
http://www.apple.com/support/downloads/hpprinterdriver11.html

> Printeren sidder p.t. på en IP-baseret printserver - den spiller perfekt
> med OS X, så rent "USB driver-mæssigt" har jeg intet problem med den.

Hm, kan se på HPs hjemmeside, at den kræver driver ver. 7.8.0.761 for at
være kompatibel med OS X 10.5.x...

HP LaserJet Mac OS X Installer Print Only Software Solution for v10.2,
v10.3.x, v10.4.x, v10.5, 7.8.0.761 (28 Jan 2008)
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=us&prodNameId=21874&prodTypeId=18972&prodSeriesId=24354&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=219

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 01-08-08 17:20

Erik Richard Sørensen wrote:

<KLIP en masse>

> Har du checket, om du kan stille udskriftskvaliteten i selve programmet?
> - Mange programmer kan stilles til enten 300dpi, 600dpi eller helt op
> til 1200dpi.

Man kan ikke indstille noget i printprogrammet, kan man heller ikke på
Winbøvs.

> Har du opdateret din Gutenprint til nyeste version 5.2.0b3?
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15970

Er hentet nu...

> [...]

> HP LaserJet Mac OS X Installer Print Only Software Solution for v10.2,
> v10.3.x, v10.4.x, v10.5, 7.8.0.761 (28 Jan 2008)

Har hentet omtalte HP driver.

Både med printeren tilsluttet og lokalt printer den i 300DPI. Jeg kan
ikke vælge DPI nogen steder i Printerkontrolpanelet på OS X.

Efter indstallation af ovennævnte programmer, ser jeg een Laserjet 3200M
i listen over drivere. Den hedder "HP Laserjet 3200m - CUPS+Gutenprint
v5.2.0-beta3"

Jeg ønsker helst ikke at skifte til en anden printer. Jeg har allerede
en nyere Laserjet, der er fint supporteret i OS X, men dens tonerpulver
er anderledes, og jeg kan ikke bruge den til printfremstilling.

Det ender jo med at jeg må udskrive fra windows.... det er mildest talt
RIGTIG irriterende....

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-08 18:51

Per Jensen wrote:

> Man kan ikke indstille noget i printprogrammet, kan man heller ikke på
> Winbøvs.

Skal lige være sikker på, jeg forstår dig ret... Dvs., du kan ikke
indstille opløsningen i selve EagleCAD?

Hvad så med 'HP Printer setup assistant'? - Her har jeg da kunnet
indstille opl. på de HP printere, jeg har haft - både PSC modellerne
1110, 1217, 2117 og en ColorJet 5740 + et par stykker mere...

Jeg er nu skiftet til Brother - 2 stk. netværks - en alm. laser og en
3-i-1. Her er det det samme, at jeg blot kan åbne 'Brother
Indstillingsassistent', så kan jeg vælge i faste trin, 300, 600, 900 og
1200dpi på laserprinteren og 600, 900, 1800 og 2400dpi på 3-i-1 printeren.

Derimod kan der ikke indstilles opl. i kontrolpanen 'Udskriv&Fax' i
systemindstillinger. - Til gengæld er der flere af de store
programpakker, jeg bruger, hvor jeg i selve indstillingerne til
programmet, kan vælge forskellige opl. i udskriftsopsætningen. - Normalt
kører jeg med indstillingerne sat til 600dpi. - det giver en ganske god
udprintning, - og så er det mere økonomisk end 1200/2400dpi...

> [...]
>
> Efter indstallation af ovennævnte programmer, ser jeg een Laserjet 3200M
> i listen over drivere. Den hedder "HP Laserjet 3200m - CUPS+Gutenprint

Såvidt jeg kan se på HPs hjemmeside, så _er_ en 3200m en 600dpi printer,
så den skal altså kunne udskrive i 600dpi! - Så prøv at starte HP
Printer setup Assistant og se, hvad den siger.

> Jeg ønsker helst ikke at skifte til en anden printer. Jeg har allerede
> en nyere Laserjet, der er fint supporteret i OS X, men dens tonerpulver
> er anderledes, og jeg kan ikke bruge den til printfremstilling.

Tja, den er formentlig mere grå, end den er sort. - det har jeg desværre
set før. - Jeg havde en rigtig god Apple Laserwriter 300LS - købt fra
ny, - men den originale Apple toner var mere grå end sort, så da den var
brugt op, købte jeg en lidt dyrere HP toner. Det kunne ses! - og det var
også nødvendig, da jeg i de år lavede mastere til flere foreningsblade...

> Det ender jo med at jeg må udskrive fra windows.... det er mildest talt
> RIGTIG irriterende....

Uha! - Det går ikke, så du må se at få løst problemet..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 01-08-08 19:51

Erik Richard Sørensen wrote:

> Skal lige være sikker på, jeg forstår dig ret... Dvs., du kan ikke
> indstille opløsningen i selve EagleCAD?

Korrekt.

> Hvad så med 'HP Printer setup assistant'? - Her har jeg da kunnet
> indstille opl. på de HP printere, jeg har haft - både PSC modellerne
> 1110, 1217, 2117 og en ColorJet 5740 + et par stykker mere...

Hvor finder jeg "HP Printer setup Assistant" ???? Den er hverken på de
links du stak mig eller på maskinen efter installation af HP driveren...

> [...]
> programpakker, jeg bruger, hvor jeg i selve indstillingerne til
> programmet, kan vælge forskellige opl. i udskriftsopsætningen.

OK - det er hér jeg har forsøgt at indstille den, men ingen muligheder
for dét.

> Såvidt jeg kan se på HPs hjemmeside, så _er_ en 3200m en 600dpi printer,
> så den skal altså kunne udskrive i 600dpi! - Så prøv at starte HP
> Printer setup Assistant og se, hvad den siger.

Yes det er en 600 DPI printer, og jeg printer med 600 DPI i dåse uden
problemer. Den printer iøvrigt rigtigt godt, det er sådan set grunden
til at den ikke er kasseret, det er jo snart en gammel sag - men ok, den
afløste også en Laserjet 4 Plus, en af de bedste printere nogensinde
produceret...

> [...]
> også nødvendig, da jeg i de år lavede mastere til flere foreningsblade...

Det har sådan set intet med farven at gøre, men det faktum at jeg
udskriver på en reklametryksag og overfører tonerpulveret til det rå
kobberprint i en laminator til dokumenter. Tonerpulveret i de nyere
maskiner har et højere smeltepunkt, og smelter enten ikke i laminatoren,
eller hæfter ordentligt på kobberet.

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-08 20:32

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> Hvor finder jeg "HP Printer setup Assistant" ???? Den er hverken på de
> links du stak mig eller på maskinen efter installation af HP driveren...

lad være med at lede ... det gør mere skade end gavn ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-08 21:05

Per Jensen wrote:

> Hvor finder jeg "HP Printer setup Assistant" ???? Den er hverken på de
> links du stak mig eller på maskinen efter installation af HP driveren...

Den kan ligge to steder. - enten i mappen
volume/applications/HewlettPackard - eller i
volume/applications/hjælpeprogrammer -> mappen 'HP' eller direkte i
selve Hjælpeprogrammer. Den kan hedde både 'HP PrintUtility', 'HP
Printerværktøj' eller 'HP Printer Setup Assistant'. - Det er lidt
afhængig af installationspakken - underligt nok...

> [...]
> til at den ikke er kasseret, det er jo snart en gammel sag - men ok, den
> afløste også en Laserjet 4 Plus, en af de bedste printere nogensinde

Ja, mon ikke... - det var da også først sidste år, jeg skippede min
lawerwriter 300 - købt i 1997.

> [...]
> kobberprint i en laminator til dokumenter. Tonerpulveret i de nyere
> maskiner har et højere smeltepunkt, og smelter enten ikke i laminatoren,

Ups! - Jeg tænkte overhovedet ikke i de baner...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-08 19:42

> [...]

> i min udskrift, og alt bliver lidt mere grumset og kantet.
>
> Jeg formoder at det er fordi at den kun printer i 300 DPI og ikke 600 DPI.

Prøv manuelt at vælge PPD'en når du sætter printeren op i system
indstillinger. Den ligger i:

/Library/Printers/PPDs/Contents/Resources/HP LaserJet 3300 Series.gz

Efter du han installeret drivere fra HP ...

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 01-08-08 20:34

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> /Library/Printers/PPDs/Contents/Resources/HP LaserJet 3300 Series.gz
>
> Efter du han installeret drivere fra HP ...

Se NU begynder det jo at blive interessant!

Det giver mig ikke helt den udskrift jeg burde have, men den printer
ikke så grimt mere. Jeg har lige taget et par billeder af udskrifterne
så i kan se, hvad der er tale om hér:

http://www.zapro.dk/public/printer/

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-08 20:40

> [...]

> Det giver mig ikke helt den udskrift jeg burde have, men den printer
> ikke så grimt mere. Jeg har lige taget et par billeder af udskrifterne

ja ... det er nok fordi du på Windows snakker PCL direkte, mens du på
Mac'en skal lave krumspring. Hvis den kunne snakke Postscript direkte så
var det nok bedre ...

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 01-08-08 20:51

Thomas von Hassel wrote:

<KLIP en masse>

> ja ... det er nok fordi du på Windows snakker PCL direkte, mens du på
> Mac'en skal lave krumspring. Hvis den kunne snakke Postscript direkte så
> var det nok bedre ...
>
> /thomas

Hmm så der _ER_ ingen omvej altså.

ØV!

Kan en anden model printer måske løse problemet, eller er det en
Mac-specifik ting ? (Ja jeg har ikke den store forstand på printere til
OS X - endnu)

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-08 21:36

> [...]

> Kan en anden model printer måske løse problemet, eller er det en
> Mac-specifik ting ? (Ja jeg har ikke den store forstand på printere til

Gå efter en postscript printer ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-08 22:44

Thomas von Hassel wrote:

> Gå efter en postscript printer ...

Hm, ikke nødvendigvis. Husk på, Per skal bruge en printer, der kan
printe direkte på de kobbermedier, han jo bruger.

Hvis jeg skulle foreslå noget, så skal Per ringe direkte til både HP og
Brother og snakke med dem om, hvordan de forskellige modeller reagerer
sammen med de specifikke printmedier. - Umiddelbart vil jeg så sige
Brother, da de, såvidt jeg kan se, - alle generelt arbejder ved lavere
temperaturer end HP under selve udprintning. Og de større Brother
modeller er alle både T1, T3, TT, PS og PCL L1, L2, L3, L5 og L6
kompatible...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-08 22:30

Thomas von Hassel wrote:

> ja ... det er nok fordi du på Windows snakker PCL direkte, mens du på
> Mac'en skal lave krumspring. Hvis den kunne snakke Postscript direkte så
> var det nok bedre ...

Ikke mig bekendt... Svjv. snakker CUPS/Gutenprint både PS og PCL Level
2, 3 og 5, så det burde ikke være et problem, - medmindre man bruger
gamle T3 PCL Level 1 skrifter. - Dem kan de moderne HP printere ikke
lide... - Men det er altså svært sådan uden videre at smide en af de
flotteste bogtryksskrifter - URWOptima Serif Claccic Book Bt T3 ud, hvis
man fx. er vant til at bruge den... - Den koster jo en halv bondegård,
hvis man skal ud og købe den nye URWOptima... - Jeg nævner den bare som
eksempel... - Jeg er i den heldige situation, at jeg fik den sammen med
en Macromedia Freehand i sin tid, - så jeg har både T1, T3, PS og TT
versionerne af den..-) - Men to af de HP printere, jeg har haft, lavede
noget rigtig dårligt print, hvis T3 ver. var installeret sammen med T1,
Ps og TT...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-08 22:19

Per Jensen wrote:

> [...]
>
> Det giver mig ikke helt den udskrift jeg burde have, men den printer
> ikke så grimt mere. Jeg har lige taget et par billeder af udskrifterne

Mjae... Det kan selv jeg med mit dårlige syn godt se forskel på... - Og
så gælder det jo bare om at få printeren til at finde ud af, at den
altså er en 600'er og ikke bare en 300'er.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-08-08 08:05

Per Jensen skrev:

> Jeg formoder at det er fordi at den kun printer i 300 DPI og ikke 600 DPI.

Det er ganske sandsynligt. Gutenprint har det også med at sætte min
printer til 300 dpi som standard, når jeg installerer den.

> Er der nogen workaround ? Jeg kan ikke stille DPI nogen steder i
> driveren...

Det kan du muligvis i Gutenprint/CUPS; jeg kan i hvert fald.

Prøv følgende:

1) Åbn Safari og indtast http://127.0.0.1:631/ (intern ip på maskinen)

2) Klik på 'Manage Printers'

3) Vælg 'Configure Printer' ved den relevante printer

4) Du bliver nu bedt om brugernavn og adgangskode. Skriv dit navn og
adgangskode; givet at du har administrator-rettigheder på maskinen.

5) Kig efter 'Resolution' og sæt den til det ønskede antal dpi. Sæt evt.
også 'Media Size' til A4 (står til Letter som standard).

6) Klik på 'Continue' lige under.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Per Jensen

Dato : 04-08-08 15:57

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> 5) Kig efter 'Resolution' og sæt den til det ønskede antal dpi. Sæt evt.
> også 'Media Size' til A4 (står til Letter som standard).

Interessant med et nyt indspark!

Jeg var ikke klar ovar at CUPS havde sin egen interne HTTP server

Anyway, det virker ikke. Selvom at jeg ændrer på opsætningen på
printeren, printer den ens.

Config-siden for printeren lokalt tilsluttet via HP's driver, og via
printserveren med Gutenprint driveren er lidt forskellige, dog kan jeg
ikke få det til at virke.

Skal computeren genstartes imellem indstillingerne ? det ville da være
underligt...

Jeg har tage et par screenshots af sagerne:

http://www.zapro.dk/public/printer/cups_setup/

Nu har jeg sådan set ikke prøvet at printe fra andet på OS X som kan
"vise" om printeren kan printe 600*600. kan jeg lave et testbillede i
f.eks. Photoshop som kan vise, om printeren udskriver det korrekt uden
at smadre grafikken ?

Jeg tror ikke at det er Eagle der er et problem med, jeg har spurgt
firmaet, og der er ingen kendte problemer med udskrifter.

Når jeg udskriver fra windows bliver de runde øer også runde - udskriver
jeg på Mac'en bliver de 6-kantede.

// Per.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-08-08 08:30

Per Jensen skrev:

> Skal computeren genstartes imellem indstillingerne ? det ville da være
> underligt...

Nej, det skulle ikke være nødvendigt.

> Jeg har tage et par screenshots af sagerne:
>
> http://www.zapro.dk/public/printer/cups_setup/

Jeg kan se at du har valgt en 'Generic PCL 6/PCL XL Printer' driver.
Findes der ikke noget mere produktspecifikt?

Nu ved jeg ikke om 3200M er en speciel variant af printeren, men hvis
den er kompatibel med 3200-driveren, vil jeg anbefale dig at prøve denne
i stedet, i samspil med Foomatic-RIP og Ghostscript, som giver dig
adgang til at sende Postscript til printeren.

Her er Foomatic-RIP og Ghostscript for Mac OS X:

Og her er PPD'en for HP LaserJet 3200 med Foomatic-RIP (vælg denne når
du installere printeren, efter Foomatic og Ghostscript er installeret):

Det burde give andre boller på suppen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-08-08 08:39

Jeg skrev:

> [...]
> i stedet, i samspil med Foomatic-RIP og Ghostscript, som giver dig
> adgang til at sende Postscript til printeren.

Jeg læste lige følgende note:

| Unlike the LaserJet 3200m, the LaserJet 3200 is not a PostScript printer.

- citat fra 'User Notes' på <URL:
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=HP-LaserJet_3200 >

Vil det sige at din LaserJet 3200m er en Postscript printer? I så fald
behøver du ikke Foomatic-RIP eller Ghostscript. Den burde så virke fint
med en Generic PostScript driver, har du prøvet dette?

Fra : Per Jensen

Dato : 10-08-08 13:30

Michael Rasmussen skrev:

<KLIP>

> Vil det sige at din LaserJet 3200m er en Postscript printer?

Ja det er en Postscript printer.

> I så fald
> behøver du ikke Foomatic-RIP eller Ghostscript. Den burde så virke fint
> med en Generic PostScript driver, har du prøvet dette?

Yes, er prøvet, samme resultat.

Kan det tænkes at det er mit program (Eagle) som leverer et skodresultat
til printeren ?

Kan jeg lave et testbillede og udprinte fra f.eks. Photoshop som viser
om printeren printer 600 dpi uden inteferens og distortion ?

Tænkte på et skakbræt i en bestemt størrelse og så udskrive.

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-08-08 14:22

Per Jensen wrote:

> Ja det er en Postscript printer.

Medmindre der er monteret et PS modul, er det _ikke_ en PS printer, kun
PCL og PJL. - Har du ikke div. guides m.m., så kan du hente dem her
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DocumentIndex.jsp?contentType=SupportManual&lang=en&cc=us&docIndexId=64179&taskId=101&prodTypeId=18972&prodSeriesId=24354#1

check også kolonnen til venstre for 'troubleshooting', osv...
evt. her:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/site/search/r4_0/jsp/search.jsp?lang=en&cc=us&prodTypeId=18972&prodSeriesId=24354&tx=lj%203200m%20%2B%20techniclal%20specifications

> Yes, er prøvet, samme resultat.
>
> Kan det tænkes at det er mit program (Eagle) som leverer et skodresultat
> til printeren ?

Kan selvfølgelig være, den endnu ikke er helt maksimeret til mac, men
det her undrer mig altså temmelig meget.

Nu har jeg altså sat temmelig mange printre op, og jeg har aldrig set
noget lignende problem som dit...

En ting, der - såvidt jeg kan se - ikke har været oppe at vende, er, om
du har prøvet at tage din printserver fra, og så koble printeren direkte
til computeren via USB - og så bruge driveren fra den driverpakke, du
kan få på Apples download? - Kan ikke huske, om du har nævnt, hvilken
printserver, du bruger, men er det en HP JetDirect? - Men jeg har set
flere, der har haft problemer på både 10.4.x og 10.5.x på IntelMacs med
JetDirect...

Evt. kan du prøve, som du kan finde et regulært netkort (64-256mb RAM)
til den. Det sker da, der dukker 10/100mbits netkort op i div.
brugtmarked grupper.

> Kan jeg lave et testbillede og udprinte fra f.eks. Photoshop som viser
> om printeren printer 600 dpi uden inteferens og distortion ?
>
> Tænkte på et skakbræt i en bestemt størrelse og så udskrive.

Hm, linier vil nok være bedre end tern... - alstså nogle rette linier på
fx. 8p tykkelse, placeret med 2p mellem hver linie - evt. som på de
gamle Pantone skemaer med 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 p linier og kun med 1p
mellem hver linie. lav dem i 100%, 80%, 60% og 50% sort/hvid. Print så
ud på et fullglossy papir. - Det skulle give et meget godt billede på
opløsningen + skarphed...

mvh. Erik Richard