Ris
Fra : soekija@teliamail.dk

Dato : 21-07-01 09:20

Når jeg spiser ris på en restaurant, er jeg ret sikker på, at det er hvad
der kaldes 'jasmin'-ris. Jeg synes de smager godt, men når jeg selv prøver
at lave jasmin-ris smager de ikke lige så godt. Bliver de lavet på en
bestemt måde på restaurant? (jeg koger dem bare i vand i forholdet 1 ris/ 1½
vand)

Vh Søren

Fra : Rick Madsen

Dato : 21-07-01 09:54

Prøv at koge med en bittesmule safran tilsat.
Uundværligt, hvis du spørger mig...

hvm

--
Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm
Contact info: http://www.cosmobiology.suite.dk/hvm.htm

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-07-01 10:10

Søren skrev:

> når jeg selv prøver at lave jasmin-ris smager de ikke lige
> så godt. Bliver de lavet på en bestemt måde på restaurant?

Jasminris er ikke bare jasminris, og det kan ofte være svært at
finde en ordentlig kvalitet, synes jeg, men start med ris fra
"etniske" forretninger (de gode kommer ofte i en vævet nylonsæk).
Prøv med forskellige mærker jasminris fra Thailand eller basmati-
ris fra Indien, til du finder det mærke du bedst kan lide.

// Klaus

Fra : soekija@teliamail.dk

Dato : 21-07-01 13:58

> [...]
>Prøv med forskellige mærker jasminris fra Thailand eller basmati-
>ris fra Indien, til du finder det mærke du bedst kan lide.

jeg har skam købt dem i en etnisk butik. Ekspedienten sagde at
restauranterne køber ris hos dem.

hilsen Søren

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-07-01 15:10

Søren skrev:

> jeg har skam købt dem i en etnisk butik. Ekspedienten sagde
> at restauranterne køber ris hos dem.

Der kan stadig være stor forskel på de enkelte mærker, lissom det
også har betydning om man bruger basmati- eller jasminris.

// Klaus

Fra : Remmen

Dato : 21-07-01 10:20

<soekija@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at lave jasmin-ris smager de ikke lige så godt. Bliver de lavet på en
> bestemt måde på restaurant? (jeg koger dem bare i vand i forholdet 1

Hej,

Er du sikker på det ikke er Basmati-ris? Der er en verden til forskel
mellem Basmati- og Jasmin-ris.

Lars

Fra : soekija@teliamail.dk

Dato : 21-07-01 13:59

>Er du sikker på det ikke er Basmati-ris? Der er en verden til forskel
>mellem Basmati- og Jasmin-ris.

ja. jeg synes i øvrigt ikke forskellen er så stor..

Søren

Fra : Ulla

Dato : 21-07-01 11:22

> [...]
> at lave jasmin-ris smager de ikke lige så godt. Bliver de lavet på en
> bestemt måde på restaurant? (jeg koger dem bare i vand i forholdet 1 ris/

Hvor lang tid koger du risene og får de lov til at hvile?

Mvh Ulla

Fra : soekija@teliamail.dk

Dato : 21-07-01 13:58

>Hvor lang tid koger du risene og får de lov til at hvile?

ti min. kog, ti min. hvil.

Søren

Fra : N/A

Dato : 21-07-01 13:56

Fra : soekija@teliamail.dk

Dato : 21-07-01 13:56

Rick Madsen wrote in message <3B593F18.4426@mail.uni2.dk>...
>Prøv at tilsætte en bittesmule safran. Uundværdligt i ris, hvis du
>spørger mig...

nå ja, det må være det..

men jeg forstår stadig ikke hvordan de får konsistensen.

hilsen Søren

Fra : Rick Madsen

Dato : 21-07-01 15:37

soekija@teliamail.dk skrev:

> men jeg forstår stadig ikke hvordan de får konsistensen.

Hvilken konsistens er det nærmere?
Jeg bruger selv en del mere vand end hvad der oftest anbefales; 2½-3:1.

hvm

Fra : Kat

Dato : 21-07-01 15:29

<soekija@teliamail.dk>
> [...]
på en
> bestemt måde på restaurant? (jeg koger dem bare i vand i

Jeg skyller risene i lunkent vand, inden kogningen, indtil vandet
er næsten klart.
Og så en god hviletid på 10 min.
Dette gør at risene er klistrede - som på restauranterne.
Et trick fra BBC et par år tilbage.
/kat

Fra : Stroyer

Dato : 21-07-01 18:35

Kære venner..
- den er da helt gal.. hvis du Søren magler smagen fra risene er det fordi
de skal ristes først. De skal ikke skyldes eller stå i 10 og alet det andet
Du tager et ganske alm. vand glas og fylder det op med ris
1 gryde, med lidt olie i bunden og ingen slat !
Du varmer olien op og kommer risene der i, og rister den til de bliver mælke
hvide. Det er det der bringer smagen frem i risene, du må dog ikke riste dem
så emget at de bliver lyse brunde.. altså sørg for hele tiden at røe rundt.
Når risene er ristet tager du det samme glas og fylder det to gange med
vand. altså og så sagt 1 :2 og mårkker oven i risene. Lader det boble kogel
op før du kommer låg på og kåger dem i 12 til 15 min. og så rør du rundt
fjerner låger og lægger et vistestykke hen over ind til du skal spidse.
Det gør at de er løs og let klistrede og har smag.. her efter kan du så
salte dem lidt.
Hilsen Stine

Fra : soekija@teliamail.dk

Dato : 23-07-01 12:42

Stroyer wrote in message ...
> [...]
>fjerner låger og lægger et vistestykke hen over ind til du skal spidse.
>Det gør at de er løs og let klistrede og har smag.. her efter kan du så

tak for rådet. jeg har prøvet det og de smager super.

hilsen Søren

Fra : Stroyer

Dato : 23-07-01 12:42

Ja det er den eneste rigtigte måde at gøre det på *S* godt det virkede*S*
Stine

PS. bare sig hvis du skal lære og lave rigtig thai mad

Fra : soekija@teliamail.dk

Dato : 24-07-01 22:20

>PS. bare sig hvis du skal lære og lave rigtig thai mad

hvis du har flere gode tips vil jeg da gerne have dem at vide..!

hilsen Søren