Scanner - hvilken.
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 25-07-08 15:21

Jeg er på udkig efter sådan en. Jeg har en del billeder jeg gerne vil
have scannet ind. Hvilken er en must have til mac?

Jesper
--
And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again

Time - Pink Floyd

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-08 15:35

Jesper Nielsen <ultra_dk@msn.com> wrote:

> Jeg er på udkig efter sådan en. Jeg har en del billeder jeg gerne vil
> have scannet ind. Hvilken er en must have til mac?

papir eller dias ? Hvad er dit budget ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 23:48

On 2008-07-25 16:34:53 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> papir eller dias ? Hvad er dit budget ?
>
> /thomas

Det er primært papir jeg har. Der er dog nogle dias, men det kommer
lidt an på hvad det kommer til at koste. Min budget ligger vel på et
par tusinde kr.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-08 23:50

<Jesper> wrote:

> Det er primært papir jeg har. Der er dog nogle dias, men det kommer
> lidt an på hvad det kommer til at koste. Min budget ligger vel på et
> par tusinde kr.

prøv f.eks. at se på EPSON Perfection 4490 Photo eller 4990 Photo

/thomas

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 26-07-08 09:33

On Sat, 26 Jul 2008 00:47:55 +0200, Jesper Nielsen wrote:

> Det er primært papir jeg har. Der er dog nogle dias, men det kommer
> lidt an på hvad det kommer til at koste. Min budget ligger vel på et
> par tusinde kr.

Dias har et stort dynamikområde og der er kun de dyrere filmscannere
der kan lave et ordentlig arbejde. (Nikon)
Der er nogen der har rapporteret om gode resultater med affotografering
med en diasfortsats foran et digitalkamera.
/hjj

Fra : Morten Lind

Dato : 26-07-08 10:55

Hans Jørgen Jakobsen <hjj@wheel.dk> wrote:

> Dias har et stort dynamikområde og der er kun de dyrere filmscannere
> der kan lave et ordentlig arbejde. (Nikon)

Laver Nikon scannere?

> Der er nogen der har rapporteret om gode resultater med affotografering
> med en diasfortsats foran et digitalkamera.
> /hjj

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-07-08 16:36

Jesper Nielsen <ultra_dk@msn.com> wrote:

> Jeg er på udkig efter sådan en. Jeg har en del billeder jeg gerne vil
> have scannet ind. Hvilken er en must have til mac?
>
> Jesper

Jeg har god erfaring med CanoScan - jeg har en gammel
flatbed-filmscanner, og den er god.

Men den er ikke et /must have/ - der findes andre, men løsningen
afhænger jo af dit resultatbehov.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-08 17:18

> Jeg har god erfaring med CanoScan - jeg har en gammel
> flatbed-filmscanner, og den er god.
>
> Men den er ikke et /must have/ - der findes andre, men løsningen
> afhænger jo af dit resultatbehov.

Canon eller Epson ... hvis du holder dig fra de absultte bund modeller
kan du næsten ikke gå galt i byen.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 25-07-08 17:31

> Canon eller Epson ... hvis du holder dig fra de absultte bund modeller
> kan du næsten ikke gå galt i byen.
>
> /thomas

Enig...

M.

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 25-07-08 22:28

In article <1iknc5p.16ggq251u82hkiN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Canon eller Epson ... hvis du holder dig fra de absultte bund modeller
> kan du næsten ikke gå galt i byen.

Enig - men jeg ville holde mig fra Canon. De opdaterer ikke deres
drivere. Jeg har selv en CanoScan 9900F, som er en ret fed scanner, men
efter at jeg opdaterede fra MacOS 10.3 til 10.5 og fra PhotoShop
Elements 2.0 til 6.0 virker driveren ikke længere, og der er ikke udsigt
til nye.

Jeg har heldigvis en Windows PC jeg kan scanne fra, men det er jo ikke
meningen med en Mac i huset.

Mvh
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-08 22:38

Jens Vesterdahl <j_e_n_s_@_r_e_m_i_s_e_n_._d_k> wrote:

> [...]
> efter at jeg opdaterede fra MacOS 10.3 til 10.5 og fra PhotoShop
> Elements 2.0 til 6.0 virker driveren ikke længere, og der er ikke udsigt

hvad med standalone istedet for twain plug-in .. det virker for mig og
en 8400F ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 26-07-08 04:51

> [...]

> til nye.
>
> Jeg har heldigvis en Windows PC jeg kan scanne fra, men det er jo ikke

Heller ikke de her? :

<http://software.canon-europe.com/products/0000440.asp>

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 26-07-08 04:54

> Heller ikke de her? :
>
> <http://software.canon-europe.com/products/0000440.asp>
>
> M.

Nå, den beholder åbenbart ikke OS´et - du skal selv vælge Mac OS.

M.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-07-08 06:29

Jens Vesterdahl skrev:

> [...]
> efter at jeg opdaterede fra MacOS 10.3 til 10.5 og fra PhotoShop
> Elements 2.0 til 6.0 virker driveren ikke længere, og der er ikke udsigt

En mulighed er SilverFast, som kan fås for lige omkring kr. 365,- i
SE-udgaven.

Det skulle eftersigende være noget af det bedste scannersoftware på
marked, jeg har dog ikke selv erfaring med det (endnu), men du kan hente
en demo-version og afprøve før køb. SilverFast SE indeholder både
driversoftware og Photoshop plug-in.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-07-08 22:34

[Hvilken scanner]

> Canon eller Epson ... hvis du holder dig fra de absultte bund modeller
> kan du næsten ikke gå galt i byen.

Kig lige efter, om den er Mac kompatibel inden du smider
dankortet. Min Canoscan 5000 er f.eks. ikke.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Lind

Dato : 26-07-08 04:48

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>
> [Hvilken scanner]

> Kig lige efter, om den er Mac kompatibel inden du smider
> dankortet. Min Canoscan 5000 er f.eks. ikke.

Er du sikker? Hvilken sammensætning bruger du?

Driverne til CanoScan 5000 til Mac med Mac OS X, 10.3.9 og højere er
her:

<http://software.canon-europe.com/products/0000437.asp>

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 26-07-08 04:55

> Er du sikker? Hvilken sammensætning bruger du?
>
> Driverne til CanoScan 5000 til Mac med Mac OS X, 10.3.9 og højere er
> [...]

Og du skal så selv lige vælge det rigtige operativsystem.

M.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 26-07-08 08:08

Jesper Nielsen <ultra_dk@msn.com> wrote:

> Jeg er på udkig efter sådan en. Jeg har en del billeder jeg gerne vil
> have scannet ind. Hvilken er en must have til mac?
>
> Jesper

Hastigheden er meget vigtig at tage i betragtning.
Jeg har en Canoscan usb en lille fix sag uden strømforsyning. Den er fin
til scanning i ny og næ. men den er dræbende langsom.
På mit arbejde bruger vi en SCSI ( ja det er fortid scanner fra HP.
Den scanner også fint og det går lynende stærkt.

--
Henrik Enslev (2500)
henslev snawel a gmail punktum com

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-07-08 09:32

Henrik Enslev wrote:
> Hastigheden er meget vigtig at tage i betragtning.

Jep!

> Jeg har en Canoscan usb en lille fix sag uden strømforsyning. Den er fin
> til scanning i ny og næ. men den er dræbende langsom.

Jeg har en Canon Lide 70, der også får strøm via USB. Den scanner også
fint (til mit behov - har ikke prøvet med billeder), men det tager en
evighed. Jeg føler sig desuden hensat til 80'erne, når den medfølgende
software (CanoScan Toolbox) åbnes. Det virker ikke umiddelbart som om
Canon er vildt interesseret i OS X...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 26-07-08 10:58

> [...]
> evighed. Jeg føler sig desuden hensat til 80'erne, når den medfølgende
> software (CanoScan Toolbox) åbnes. Det virker ikke umiddelbart som om

Hæ, hæ - enig, men sådan så det nu også ud i halvfemserne, ja, helt op
til 2001, tsk, tsk..

Men anyway - Canon ToolBox virker stadig og scanner faktisk fint med
gode indstillinger.

Efterbehandlingen klarer man så selv, ikke sandt?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-07-08 11:33

Morten Lind wrote:

> Hæ, hæ - enig, men sådan så det nu også ud i halvfemserne, ja, helt op
> til 2001, tsk, tsk..

Det gør det jo /stadig/! Hvad skete der i 2001?

> Men anyway - Canon ToolBox virker stadig og scanner faktisk fint med
> gode indstillinger.

Enig.

> Efterbehandlingen klarer man så selv, ikke sandt?

Jeg bruger det udelukkende til at scanne regnskabsbillag og alle de der
dokumenter, man skal opbevare i evigheder.

Det er så sørgeligt, at folk bruger ressourcer på at printe data ud på
papir og sende dem med posten, når nu de har muligheden for at sende dem
digitalt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 26-07-08 16:54

> Det gør det jo /stadig/! Hvad skete der i 2001?

Ja, ja - det er rigtigt, at det stadig ser sådan ud, og sådan cirka
deromkring år 2001 kom Mac OS X, 10.0.x, ikke sandt?

Eller var det året inden?

Canons ToolBox har et Mac OS 9 (8, 7, 6) interface, så vi, der også
kender disse får som regel et lidt varmt hjerte og lever med
uhyrlighederne i nostalgiens favn

> Enig.

> Jeg bruger det udelukkende til at scanne regnskabsbillag og alle de der
> dokumenter, man skal opbevare i evigheder.

Jeg scanner skam jævligt både papirbilleder, dias og negativer (jeg
fotograferer stadig analogt), og jeg er godt tilfreds med min
oldnordiske CanoScan 8000F med skinner til negativerne.

Og min virksomhed er i nul, så jeg skal ikke gemme bilag

> Det er så sørgeligt, at folk bruger ressourcer på at printe data ud på
> papir og sende dem med posten, når nu de har muligheden for at sende dem
> digitalt.

Det er jeg meget enig med dig i.

M.

Fra : Niels - Amager

Dato : 27-07-08 12:05

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> evighed. Jeg føler sig desuden hensat til 80'erne, når den medfølgende
> software (CanoScan Toolbox) åbnes. Det virker ikke umiddelbart som om

Jeg har også en LiDE 70 og bruger previews "Import image"-funktion. Det
er MEGET hurtigere og 20 gange så brugervenligt. Jeg vil gætte, du skal
have scanneren sat til inden du launcher Preview.app

Et lille tip - og ja, scanneren er fin til prisen.

Venligst

Niels

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-07-08 12:33

Niels - Amager wrote:

> Jeg har også en LiDE 70 og bruger previews "Import image"-funktion. Det
> er MEGET hurtigere og 20 gange så brugervenligt. Jeg vil gætte, du skal
> have scanneren sat til inden du launcher Preview.app

Sjovt. Jeg har ikke været opmærksom på den mulighed i Preview - det vil
jeg prøve næste gang, den skal i brug.

> Et lille tip - og ja, scanneren er fin til prisen.

Tak for det. Jeg kan /virkelig/ ikke lide den medfølgende software, og
har forsøgt at bruge Photoshop, men det er overkill til indscanning af
dokumenter - og bestemt ikke hurtigt ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 26-07-08 10:24

On Jul 26, 11:54 am, mortenl...@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> Laver Nikon scannere?

Ja - filmscannere

Jeg har selv en Canon filmscanner (den sælges ikke mere) og den kan
fint hamle op med Nikon til samme pris.

Det er denne her og den kan sikkert findes brugt:

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Scanners/Dedicated_film_scanners/CanoScan_FS4000US/index.asp

Den er dog langsom over usb, og jeg arbejder på at finde nogle SCSI-
grej til at binde den på med

Men jeg har også en Canoscan 8800F

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Scanners/Flatbed_with_Film_Scanning/canoscan_8800f/index.asp

Den er fin både til film og papir...

--
Jesper

Fra : Morten Lind

Dato : 26-07-08 18:12

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> [...]
> rs/CanoScan_FS4000US/index.asp
>
> Den er dog langsom over usb, og jeg arbejder på at finde nogle SCSI- grej

Tak & ja

M. -- [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Fra : Mich Ottosen

Dato : 26-07-08 22:26

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> Men jeg har også en Canoscan 8800F
>

> Den er fin både til film og papir...

Det lyder lovende og til en rimelig pris. Hvordan er kvaliteten ved
indscanning af dias (moteret i rammer, som der stpr i omtalen på
edbpriser)?

Jeg har tidligere fået nogle dias scannet ind på en tromlescanner, det
var fint nok med kvaliteten, men et værre bøvl med afmontering og nogle
dias kom retur med "klister" over det hele. Flere af dem måtte jeg
kassere.

Har en hel del kasser fulde af monterede dias, som jeg gerne vil have
digitaliseret. Så Canon CanoScan 8800F lyder fornuftig nok, hvis
kvali'en er i orden.

Hastigheden via High Speed USB? Bare den dog havde FireWire

--
v.h.,
Mich.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-07-08 05:08

Jesper Nielsen <ultra_dk@msn.com> wrote:

> Jeg er på udkig efter sådan en. Jeg har en del billeder jeg gerne vil
> have scannet ind. Hvilken er en must have til mac?

Man skal her altid tage højde for at den scanner [for mit vedkommende en
all-in-one, HP PSC 2210] man vælger ikke alene har mac-drivere, men at
de også løbende opdateres.

På min opdateres de med et par års forsinkelse, så jeg er nødt til at
boote ind i XP Pro for at scanne ind. Så kan jeg altid trække filerne
over i MacOS X fra Boot Camp-partitionen senere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-07-08 13:53

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Er du sikker? Hvilken sammensætning bruger du?

Ohhh! Gad vide hvornår, de er blevet lagt op. Jamen, det er jo
fantastisk. Dem må jeg se at få prøvet. Tusinde tak for tippet.

Med venlig hilsen,
Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-07-08 14:06

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Ohhh! Gad vide hvornår, de er blevet lagt op. Jamen, det er jo
> fantastisk. Dem må jeg se at få prøvet. Tusinde tak for tippet.

Men virker de under Tiger og Leopard? Driverne ser jo ud til at være
tudsegamle: 18-09-2003

;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 27-07-08 18:01

> Men virker de under Tiger og Leopard? Driverne ser jo ud til at være
> tudsegamle: 18-09-2003
>
> ;)

Tjaeh - jeg bruger Mac OS X, 10.4.11, og driverne virker fint

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-07-08 18:02

> [...]

> Ohhh! Gad vide hvornår, de er blevet lagt op. Jamen, det er jo
> fantastisk. Dem må jeg se at få prøvet. Tusinde tak for tippet.

Velbekomme, men de har nu været der længe

M.