Resize window
Fra : tajt@live.dk

Dato : 22-07-08 14:52

Hej gr.

Som forholdsvis ny Mac-bruger er er en ting der undre/ireterrer mig,
nemlig arbejdetet med vinduer.
I Windows kan man trække et hvilket som helst sted i kanterne og på
den måde tilpasse vinduet til ønsket størrelse, man kan også trykke på
ikonet fuld skærm eller minimer skærm, perfekt!!
På Mac kan man, som jeg oplever det, kun ændre størrelse ved at trække
i nederste højre hjørne, til stor frustration , hvis man lige skal
flytte en kant en cm elle to for at se det der ligger under, skal man
altid ned i h.hjørne. Hvis man trykker på den grønne knap, får man
ikke atomatisk fuld skærm. Kender nogen til et program, eller andet,
der kan løse dette problem, som iøvrigt er det eneste rigtige
irretationsmoment i.f.t. PC som jeg endtil nu er støt på.

Mvh
Taj

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-07-08 22:26

<tajt@live.dk> wrote:

> [...]
> der kan løse dette problem, som iøvrigt er det eneste rigtige
> irretationsmoment i.f.t. PC som jeg endtil nu er støt på.

Jeg har ikke stødt på noget endnu der kan ændre på det. Sagen er at den
måde at behandle vinduer på er en af de grundlæggende ting i Apple's HIG

<http://developer.apple.com/documentation/UserExperience/Conceptual/Appl
eHIGuidelines/XHIGWindows/chapter_18_section_5.html#//apple_ref/doc/uid/
20000961-BACEDHFG>

Sådan har det været længe, og de fleste brugere synes det et meget
logisk ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-07-08 23:07

tajt@live.dk wrote:
> [...]
> der kan løse dette problem, som iøvrigt er det eneste rigtige
> irretationsmoment i.f.t. PC som jeg endtil nu er støt på.

Brug tastaturgenvejen CRTL+F4, så kan du skifte mellem alle åbne
vinduer. Det kræver blot, at fuld brug af tastaturgenveje er slået til i
Systemindstillinger -> Tastatur&Mus -> fanebladet Tastaturgenveje.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-07-08 23:12

> Brug tastaturgenvejen CRTL+F4, så kan du skifte mellem alle åbne
> vinduer. Det kræver blot, at fuld brug af tastaturgenveje er slået til i
> Systemindstillinger -> Tastatur&Mus -> fanebladet Tastaturgenveje.

Eller bruge Exposé ...

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 24-07-08 00:26

Thomas von Hassel skrev:

> Eller bruge Exposé ...
>
> /thomas

Eller ?+tab og ?+<

Jeg for min del har ikke greid å venne meg til vindushånteringen i
Windows etter tre måneders daglig bruk. Macens snarveier til dette
formål er så avhengighetsskapende at det er en gru å bli av med dem. Som
å miste en hånd.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 22-07-08 23:36

On Tue, 22 Jul 2008 13:51:42 -0700 (PDT), <tajt@live.dk> wrote:
> [...]
> der kan løse dette problem, som iøvrigt er det eneste rigtige
> irretationsmoment i.f.t. PC som jeg endtil nu er støt på.

den grønne knappen skal kun zoome vinduet til å blir så stort den
trenger i forhold til innholdet den viser (sånn i teorien, men det er
ikke alle som følger denne og noen programmer sprer seg da over hele
skjermen).

ellers så kan kanskje følgende program være til assistanse når det
gjelder endringer av størrelse.

http://www.heliumfoot.com/mercurymover/

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-08 00:05

<tajt@live.dk> wrote:

> [...]
> I Windows kan man trække et hvilket som helst sted i kanterne og på
> den måde tilpasse vinduet til ønsket størrelse...

Det har faktisk også altid irriteret mig lidt, men jeg har vænnet mig
til at undvære det.

> ...man kan også trykke på ikonet fuld skærm eller minimer skærm, perfekt!!

Det savner jeg til gengæld ikke. På moderne skærme med høj opløsning
virker det helt latterligt at maksimere. Nogle programmer gør linierne
lige så lange, som der er plads til i vinduet, og det er nærmest
ulæseligt. Andre giver en meget bred kant, hvilket vel heller ikke er
pænt.

> [...]
> der kan løse dette problem, som iøvrigt er det eneste rigtige
> irretationsmoment i.f.t. PC som jeg endtil nu er støt på.

Den grønne knap zoomer billedet til en passende størrelse. Ikke alle
programmer er lige gode til det. I nogle browsere skal man trykke to
gange, da først forsøg også flytter vinduet. Først ved andet tryk på den
grønne knap giver vinduet den helt rigtige størrelse. Der er dog også en
del programmer, hvor den grønne knap nærmest maksimerer vinduet. Den gør
det i Mail og vist også i Firefox. Som nævnt synes jeg ikke, der er
nogen grund til at maksimere vinduet på en moderne computer, hvor man
har mange programmer åbne. Jeg kan godt lide, at vinduerne titter frem
under hinanden. Det er en ret hurtig måde at skifte program på blot at
klikke i en synlig del af et vindue. Prøv at give dig lidt tid til at
vænne dig til det. Windows og Mac OS X er trods alt lidt forskellige og
skal bruges lidt forskelligt for at give størst udbytte.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-07-08 07:34

tajt@live.dk skrev den 22-07-2008 22:51:

> altid ned i h.hjørne. Hvis man trykker på den grønne knap, får man
> ikke atomatisk fuld skærm. Kender nogen til et program, eller andet,

Giver den ikke et vindue der er "bredt nok" til at vise hele indholdet?