Windows Mobile via Macbook til Internet?
Fra : KentBM

Dato : 19-07-08 19:04

Der er masse af oplysninger inkl. manualen til min HTC S710 om hvordan
telefonen bruges som internet adgang fra en Pc, men jeg har intet kunne
finde om, hvordan jeg kan bruge min S710 til internet når den er
tilsluttet med USB til min MacBook.

Når S710 er tilsluttet en Pc med USB, så starter jeg bare IE og går på
internet, men dette er åbentbart umuligt via MacBook. Jeg bruger
"Missing sync for Windows Mobile" til synkronisering af iCal og
Adressebog, hvilket (nu) fungere uden problemer.

Jeg har prøvet at tilslutte S710 direkte til min MacBook i stedet for
den USB-hub, som S710 normalt er tilsluttet, men dette giver ingen forskel.

Er der en fremgangmåde, som vil virke?

--

Kent

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-07-08 20:11

KentBM wrote:
> Er der en fremgangmåde, som vil virke?

Sørg for at telefonen er parret med din Mac (via BlueTooth). Klik på
BlueTooth-ikonet i menulinjen og vælg 'DinTelefon' -> 'Connect to network'.

Din telefon understøtter (ifølge Googl) PAN, så det burde virker som
beskrevet ovenfor. Gør det ikke dét, skal du muligvis slå deling af
internet via BlueTooth til i telefonen.

Der er ingen hindring for at telefonen kan lade via USB samtidig, men
forbindelsen er altså via BlueTooth. Hvis du vil bruge USB, skal den
sættes op som modem.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : KentBM

Dato : 19-07-08 22:42

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
>
> Der er ingen hindring for at telefonen kan lade via USB samtidig, men
> forbindelsen er altså via BlueTooth. Hvis du vil bruge USB, skal den

Men det er jo den anden vej af, hvad jeg ønsker? Hvis telefonen er sat
op som modem, så er det vel telefonen, der sørger for internet-adgangen?
Og jeg ønsker at bruge internetadgang via min MacBookens trådløse adgang.

Der er masser af beskrivelser af opsætningen af telefonen som
internetadgang, blandt andet nogle gode videoer på youtube.

Men grunden til at jeg ønsker adgang via Macbookens trådløse adgang er,
at jeg bruger en Airport Extreme Base, som er sat op til kun at køre på
802.11n 5 GHz. Der er for mange forstyrrelser fra andre net, når jeg
bruger bruger den indstilling, som hedder 802.11n (b/g-kompatibel 2,4 GHz).

--

Kent

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-07-08 09:44

KentBM wrote:
> [...]

[snip: baglæns forklaring]

> Men det er jo den anden vej af, hvad jeg ønsker? Hvis telefonen er sat
> op som modem, så er det vel telefonen, der sørger for internet-adgangen?
> Og jeg ønsker at bruge internetadgang via min MacBookens trådløse adgang.

Undskyld. Jeg har fuldstændig misforstået dit indlæg. Det plejer som
regel at være den anden vej rundt, når nogen vil koble de to ting sammen ;)

Jeg tror ikke, at du kan dele nettet fra din Mac via USB, men er på
ingen måde sikker. Understøtter din telefon ikke internet via BlueTooth PAN?

I System Preferences, Sharing, Internet Sharing kan du for dit AirPort
kort vælge 'To computers using:' -> 'Bluetooth PAN' (og selvfølgelig slå
Internet sharing til). Det er umiddelbart mit bedste/eneste/hurtigste bud.

> [...]
> 802.11n 5 GHz. Der er for mange forstyrrelser fra andre net, når jeg
> bruger bruger den indstilling, som hedder 802.11n (b/g-kompatibel 2,4 GHz).

Mmmh samme problem her. Jeg havde lige fået sån' et fint netværk af
hvide dimser der kørte 802.11n ... så kom der en iPhone ind i billedet.
Var godt nok en overraskelse, at den kun understøtter b/g...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-07-08 20:14

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har prøvet at tilslutte S710 direkte til min MacBook i stedet for
> den USB-hub, som S710 normalt er tilsluttet, men dette giver ingen forskel.

Generelt er en Mac ikke glad for at bruge USB-porten til netværk. Det er
åbenbart ikke noget problem for en pc. Da de første Mac med USB dukkede
op, var det slet ikke understøttet. Det kan vist godt lade sig gøre nu.
Jeg har hørt om nogle, der har fået en Wi-Fi-adapter til USB til at
virke, men det er vist ikke videre udbredt. Umiddelbart vil jeg tro, at
forklaringen ligger der. Apple mener ikke, man skal bruge USB-porten til
sådan noget, når der nu er en glimrende ethernet-port, og det kan de jo
have ret i. USB-portene bliver jo brugt til printer, tastatur og alt
muligt andet, så de bliver hurtigt optaget. Jeg har derfor altid syntes,
det var underligt, at der er så mange netværks-dimser til USB på
pc-siden. Nu er der jo også de her USB-dongler til mobilnettet. De
virker da vist godt nok på en Mac, gør de ikke?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-07-08 20:27

Henrik Münster skrev den 19-07-2008 21:13:

> Jeg har hørt om nogle, der har fået en Wi-Fi-adapter til USB til at
> virke, men det er vist ikke videre udbredt. Umiddelbart vil jeg tro, at

Det har jeg fx med hin berygtede iMac G3'ere. Grundlæggende var
problemet at ingen gad skrive drivere til dimserne til OS X, og de få
der var, var ikke specielt brugervenlige? (Tage dimsen ud af USB og
sætte i igen hver gang man genstarter?? Hvorfor det?)

Der var ganske enkelt lysår til Airportoplevelsen...

> muligt andet, så de bliver hurtigt optaget. Jeg har derfor altid syntes,
> det var underligt, at der er så mange netværks-dimser til USB på
> pc-siden.

Grunden er den enkle at der var USB-porte i bærbare PC'ere, dvs et marked.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-07-08 20:51

> [...]
> Jeg har hørt om nogle, der har fået en Wi-Fi-adapter til USB til at
> virke, men det er vist ikke videre udbredt.

Nu har Apple jo lavet deres egen USB-ethernet adapter til MacBook Air.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-07-08 22:02

> Nu har Apple jo lavet deres egen USB-ethernet adapter til MacBook Air.

Nød lærer nøgen kvinde at spinde
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-07-08 18:04

> Nød lærer nøgen kvinde at spinde

og den virker så også _kun_ på MacBook Air ...

/thomas