Lydprogrammer til Mac platformen DEL 2
Fra : Per Jensen

Dato : 18-07-08 13:21

Hej alle sammen.

Tak for jeres hjælp vedr. Terratec lydkortet i tråden:

http://kortlink.dk/google/5hth

Det viste sig, at så snart jeg valgte Terratec lydkortet i
Systemindstillinger -> Lyd, så virker det perfekt.

Min ven har i mellemtiden købt sig en Logic Pro licens, og det er sku
ellers et lækkert program.

Jeg sad dog i går, og var ved at få grå hår i hovedet over dets
audio-opsætning.

Kan det virkelig passe, at når Firewire lydkortet er valgt inde i
programmet, så kan jeg ikke få et Stereo mux (playback af mine spor) ud
af det indbyggede lydkort i iMac'en ?

Eneste udgang på Firewire lydkortet er en Optisk udgang...

Er det mig der har misforstået noget, for det er sku da ikke ret smart.

// Per.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-07-08 13:51

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> [...]
>
> Eneste udgang på Firewire lydkortet er en Optisk udgang...
>
> Er det mig der har misforstået noget, for det er sku da ikke ret smart.

Er der ikke noget med at Apple har valgt et ringere chipset end de
normale Oxford på nogle af deres maskiner og det giver voldsomme
problemer?!

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-07-08 14:27

Jesper Haaber Gylling wrote:
> Er der ikke noget med at Apple har valgt et ringere chipset end de
> normale Oxford på nogle af deres maskiner og det giver voldsomme
> problemer?!

Firewire chipsets? - Jo, de bruger lige så gerne NEC chipsets, men de er
da ikke ringere end Oxford911, 912, 922 eller 924... Men det kan give
nogle kompatibilitetsproblemer med visse eksterne FW komponenter, dog
normalt ikke med lydkort, da svjv. stort set ingen af dem bruger Oxford
chipsets, men næsten altid NEC chipsets...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-07-08 14:23

Per Jensen wrote:
> [...]
>
> Eneste udgang på Firewire lydkortet er en Optisk udgang...
>
> Er det mig der har misforstået noget, for det er sku da ikke ret smart.

Det ultrakorte svar. - man skal vælge både 'Lyd ind' og 'Lyd ud'...

Det korte svar... Gå Systemindstillinger -> Lyd, vælg fanebladet 'Lyd
Ud' og marker 'Indbyggede højttalere', så skulle lyden gerne komme ud i
iMac'ens højttalere - også under indspilning.

Det længere og mere besværlige svar. - Jeg har kun et par gange set en
Logic i funktion, og kan ikke huske alle prefs indstillingerne. - Men
hvis det er som i de lydprogrammer, jeg bruger, - Amadeus, PEAK, Cubase,
SoundSampler osv., så skal man i dialogboksen - 'Record' / 'Record To
File' / 'Record Sound' (eller hvad det nu hedder i programmet) - vælge,
om lyden skal afspilles under optagelse. - I nogle programmer hedder det
bare 'Play Through' (Amadeus II+Pro), andre 'Play sound during
recording' (PlayerPro) - 'Play through speakers while recording'
(Cubase) osv.

Hvis du har tilsluttet eksterne analoge højttalere til computeren, skal
du i Systemindstillinger -> Lyd -> 'Lyd Ud' vælge 'Linieudgang', så vil
lyden fra optagelserne komme ud over de eksterne højttalere, hvis 'Play
through' er aktiveret.

Hvis du istedet for analoge højttalere har tilsluttet et sæt højttalere,
der styres af computerens egen SPDIF ind-/Udgang, skal du i
Systemindstillinger -> Lyd -> 'Lyd ud' - vælge 'Digital ud', - og 'Play
through' skal selvfølgelig stadig være aktiv, - og så vil lyden komme ud
til de eksterne digitale højttalere...

Hvis du har et sæt digitalt styrede højttalere, der er kompatible med
lydkortets digitale udgang - (SPDIF/Coax), skal du selvfølgelig have et
kabel, der passer til hhv. lydkort og højttalere. Forudsat, du har det,
skal du i Terratec Control (?) vælge udgangen til at stå til 'Digital
Out' - ELLER - i Systemindstillinger -> Lyd -> 'Lyd ud' vælge 'Terratec
Firewire' som udgang. - Den indstilling snød også mig de første par
gange, jeg kørte med min Behringer FCA-202... Jeg kunne ganske enkelt
ikke spille UD gennem kortet, - indtil jeg ved et tilfælde kom til at
klikke på fanebladet 'Lyd ud' i Lyd panelet, - dér stod FCA-202 og
grinede ad mig..-) - Da den blev valgt som udgang, kabler sat til OUTPUT
på kortet og til en AUX på min forstærker, skal jeg ellers love for, der
kom drøn på... så tordnede 12:41 min. 'Goin' Home' med Ten Years After
fra Woodstock 1969, så hele huset rystede..-)

Håber de her forklaringer løser problemet...
mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 18-07-08 15:39

Erik Richard Sørensen skrev:

<KLIP>

> [...]
> through' er aktiveret.
>

> Håber de her forklaringer løser problemet...

Lyd-UD i Systemindstillnger - Lyd ud er sat til iMac'ens indbyggede
lydudgang (analog udgang)

Lydene fra OS X (Systemlyde) spilles fint ud igennem Mac'ens udgang, men
hvis jeg afspiller et spor i Logic Pro, så smides lyden ud igennem
Terratec-kortets digitale udgang...

Måske kan det her bare ikke løses - det virker bare utroligt
amatøragtigt. I Cooledit (Adobe Audition) kan man vælge
input-output-enheder som det passer en...

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-07-08 15:49

Per Jensen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>>
> <KLIP>

> Lyd-UD i Systemindstillnger - Lyd ud er sat til iMac'ens indbyggede
> lydudgang (analog udgang)

Hvis du sætter 'Lyd ud' til 'Lydudgang'/'Linieudgang', blokeres et
indgående signal helt.

Prøv at sætte 'Lyd ud' til 'Indbyggede højttalere', så skulle et Logic
spor da meget gerne komme ud i computerens interne højttalersystem.

> Lydene fra OS X (Systemlyde) spilles fint ud igennem Mac'ens udgang, men
> hvis jeg afspiller et spor i Logic Pro, så smides lyden ud igennem
> Terratec-kortets digitale udgang...

Hvis du skal høre lyden over Terratecs udgang, skal du have digitalt
kompatible højttalere tilsluttet direkte til lydkortets digitale udgang.

> Måske kan det her bare ikke løses - det virker bare utroligt
> amatøragtigt. I Cooledit (Adobe Audition) kan man vælge
> input-output-enheder som det passer en...

Hm, i Mac versionen af CoolEdit/Audition - SoundEdit 16II (kun Os
7.x-9.x) er det det samme. - Her hedder det også 'Input' og 'Output'. -
Ellers skal du, som beskrevet, vælge 'Play Through' med programmet sat i
rec mode.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 15:35

On 2008-07-18 16:38:44 +0200, Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> said:

> [...]
> amatøragtigt. I Cooledit (Adobe Audition) kan man vælge
> input-output-enheder som det passer en...

Der findes ganske billige digitale convertere (toslink(??)RCA(??)- >
analogt), hvis du altså insisterer spille ud over stereo ud ( master
out)
som eksempel ( der ikke er specielt billig, men blot et billede på at
udstyret findes )
http://gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=4907

Hvis kortet er dette
http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=27547
Har det dog hele otte ind og otte udgange. ( analoge )
Og det er dem du bruger til stereo playback. ( 1-2 OUT er det samme som
master ud )

Sådan at forstå at kortet - garanteret - default spilller på out 1-2 (
sådan lidt bestemt af driver) ( alle tracks i Mixer etc, starter med at
spille på OUT 1-2, som du kan ændre)
Disse to "outs" er ( også ) de analoge udgange 1-2 ( der spejles i
master out ) som dermed altså både er digital og analog OUT. ( noget du
måske endda kan vælge i driver til kort ) ( visse kort tillader at
master ændres fra 1-2 til andet)

Vælger du at bruge kanal 1-2 out, der jo vil være på 0 Db ( 100
procent), kan du "kun" bruge de to kanaler på en analog
forstærker/monitorer med amp i, hvis de har en volumen kontrol.

Omvendt kan du jo sagtens sende alle tracks til 1-2 out og have et send
til (enten/både) en aux/bus ( internt i logic ) og master OUT, og så
blot styre denne aux kanal på en fader i logic, som dermed bliver din
volume kontrol, internt i programmet. ( lidt som apple tydeligvis gerne
ser at brugeren gør i logic 8 og frem..) ( det kræver at du laver en
autolaod/My setting/my song set up, der har tændt for send til bus 1,
100 procent/0Db, da faderen så altid vil være synlig når du arbejder)
( og altid starter med denne autoload)

Bruger i/du i forvejen de 8 outputs til at sende til eksterne
effekter/klang, der så sendes tilbage til lydkortet ( post, på input
1-8 + digi ind ) må du bide i æblet, og droppe to (analoge) kanaler,
til stereo (analog) OUT ( ps, nej du undgår ikke latency, selv om
logic, apple og andre påstår det modsatte)
Omvendt bruger du ikke de mange udgange, kan du vælge enten 1-2 out
eller bruge 3-4 til "master/sub" OUT, via intern AUX eller bus->OUT
3-4. ( i Mixer)

brug OUT 5-6 til Click track ( det burde du kunne vælge internt i
Logic), og send så dette output til hovedtelefoner, eller en
distriutions forstærker til samme) og - måske - bruge 7-8 til at optage
på.. ( 2tracker) ( du kan også bruge hovedtelefon udgang til dette, men
så kan du ikke vælge bestemte tracks fra, ortset fra manuelt..)

Omvendt har du synther med vocodere( audio in), talkboxe eller andet,
koster det jo også et par spor..men det kan jo være at de har digi ind,
som du så kan bruge digi ud til..

Så det er muligt at høre kortet på højtalere, og lade mac højtalere
spille systemlyde.
du vælger bare terratek kort ind og ud, mens systemlyde overlades til
mac højtalerne ( i system indstillinger)

Håber det hjalp, jeg plejer jo at få et skud salt, når jeg blander mig
i de voksnes debat..