Sikkerhedssele
Fra : Ukendt

Dato : 26-07-08 10:42

I færdselslovens § 80 står der under kapitel 12, Sikkerhed:

§ 80. Hvis en siddeplads i bil... er forsynet med sikkerhedssele, skal
denne under kørslen anvendes af den person, der benytter siddepladsen... .

I stk. 2 står så:

Stk. 2. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning eller
under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller
under lignende forhold .

Hvad forstås ved 'lignende forhold'? Må man f.eks. køre i et langsomt tempo
hen til naboen et stykke hen af vejen, uden sikkerhedssele? Man må jo gerne
bakke derhen...

Fra : Ralph

Dato : 26-07-08 11:22

<-> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller
> under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller

Ikke jura - min Ford S-Max er IKKE enig med lovgivningen, den alarmerer også
hvis jeg bakker uden sele - men der er også en regel om postbude, avisbude
o.lign. der kører meget korte ture.

--
Ralph

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-08 12:45

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in

> men der er også en regel om postbude, avisbude
> o.lign. der kører meget korte ture.

Er der? eller tror de omtalte personer at der er det?

Postbude må ikke cykle på fortovet selvom mange af dem gør det og tror de
må fordi de jo er postbude...

Fra : Esben

Dato : 26-07-08 14:07

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in

> Er der? eller tror de omtalte personer at der er det?

Fritagelse for pligten til at anvende sikkerhedssele m.v.

§ 1. Pligten efter færdselslovens § 80, stk. 1, til at anvende
sikkerhedssele gælder ikke ved følgende former for kørsel:
1) Erhvervsmæssig kørsel i tættere bebygget område med en hastighed på højst
30 km/t., når vedkommende under kørslen ofte skal stige ud og ind i bilen,
og afstanden mellem de enkelte stop ikke overstiger 500 meter.
2) Post Danmarks kørsel i tættere bebygget område i forbindelse med uddeling
af brev- og pakkepost samt tømning af postkasser.
3) Kørsel i tættere bebygget område, når vedkommende skal uddele dagblade
til abonnenter.
4) Politiets og militærpolitiets kørsel i særligt bevogtningsøjemed samt ved
befordring af anholdte og andre, som kan være til fare under kørslen.
5) Kriminalforsorgens kørsel i forbindelse med befordring af afsonere og
andre, som kan være til fare under kørslen.
6) Forsvarets kørsel med lav hastighed på øvelsesområder.
Stk. 2. Pligten efter færdselslovens § 80, stk. 1, til at anvende
sikkerhedssele gælder heller ikke for passagerer, som befordres i bybusser
og busser, der er indrettet med mindst 20 pct. ståpladser og anvendes til
rutekørsel.
Stk. 3. Fritagelsen efter stk. 1, nr. 1-3, omfatter ikke kørsel til eller
fra det område, hvor hyppige stop, uddeling eller posttømning skal
foretages.

--
Esben

Fra : /Peter

Dato : 26-07-08 14:15

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2) Post Danmarks kørsel i tættere bebygget område i forbindelse med
> uddeling af brev- og pakkepost samt tømning af postkasser.

Tættere bebygget?
Dvs. landposten skal have sele på mellem husene.

Fra : Ralph

Dato : 27-07-08 13:40

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> Dvs. landposten skal have sele på mellem husene.

Ja, som der skrevet står er grænsen 30km/t OG under 500 m. mellem stop.

--
Ralph

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-08 14:44

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> wrote in

> 2) Post Danmarks kørsel i tættere bebygget område i forbindelse med
> uddeling af brev- og pakkepost samt tømning af postkasser.

Så nu hvor postmarkedet er igang med en liberalisering og der kommer andre
spillere på markedet så kan to postbude køre side om side og den ene - fra
PostDK - behøver ikke selen men den anden fra et konkurrende firma skal
have sele på. Det er vist hva man kalder konkurrenceforvridende ;)

Fra : /Peter

Dato : 26-07-08 15:41

> [...]
> skal
> have sele på. Det er vist hva man kalder konkurrenceforvridende ;)

Det slog egentlig også mig, hvad så med cykelbude der ikke kører for PD?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-08 15:52

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in

> Det slog egentlig også mig, hvad så med cykelbude der ikke kører for PD?

Er vist de færreste cykelbude der bruger sikkerhedssele så det er vel
ligemeget ;)

Fra : OZ3BTO

Dato : 26-07-08 15:33

> [...]
> PostDK - behøver ikke selen men den anden fra et konkurrende firma skal
> have sele på. Det er vist hva man kalder konkurrenceforvridende ;)

Et andet postvæsen vil kunne bruge

Fra : Ralph

Dato : 27-07-08 13:41

> [...]
> PostDK - behøver ikke selen men den anden fra et konkurrende firma skal
> have sele på. Det er vist hva man kalder konkurrenceforvridende ;)

Næh, de kan jo bruge stk.1: 30km/t og under 500 m mellem stop

--
Ralph

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-08 14:47

Ralph wrote:
> Næh, de kan jo bruge stk.1: 30km/t og under 500 m mellem stop

Hvis vi antager, at vore lovgivere ikke begår lovsjusk i form af
redundante bestemmelser i samme paragraf, må der være en grund til, at
stk. 2 er lavet. Havde stk. 1 været dækkende for postvæsenets arbejde,
havde stk. 2 ikke været nødvendig.

Det må betyde, at stk. 1 ikke er dækkende for postvæsenets arbejde og
dermed heller ikke dækkende for andre firmaers tilsvarende arbejde.

(Medmindre Postdanmarks aktiviteter ikke betragtes som erhvervsmæssige,
men jeg tvivler nu på, at det er tilfældet.)

--
Allan Olesen

Fra : -= JF =-

Dato : 28-07-08 15:22

Allan Olesen skrev:

> Hvis vi antager, at vore lovgivere ikke begår lovsjusk

Skulle denne ikke have været sendt til dk.snak.vittigheder

--
Mvh. John

Fra : Frank

Dato : 29-07-08 08:25

Hej

"Allan Olesen" <usenet.2007.allan@spamcheck.dk> skrev i en meddelelse

> (Medmindre Postdanmarks aktiviteter ikke betragtes som erhvervsmæssige,
> men jeg tvivler nu på, at det er tilfældet.)

Der findes en lov om Post Danmark og virksomheden har (stadig) monopol på at
udbringe breve på under 50 gram.

Så der er ingen tvivl om at Post Danmark stadig har en særstatus og det er
hvad der også afspejler sig her.

Mvh
Frank

Fra : Bjarne

Dato : 29-07-08 08:49

Frank skrev:
> [...]
> udbringe breve på under 50 gram.
>
> Så der er ingen tvivl om at Post Danmark stadig har en særstatus og det er

Det er ganske parallelt med de mange ændringer af lovgivingen i
forbindelse med andre liberaliseringer.
Liberaliseringen af det tidligere DSB har givet beskæftigelse til mange
jurister og embedsmænd i en årrække og gør det stadig.
Når opgaverne ikke længere udføres af en statslig styrelse, men af A/S
Hvemsomhelst, skal der være regler for alt.
Mængden af regler eksploderer ved privatisering og vil naturligvis også
afspejle sig her.

Bjarne

Fra : OZ3BTO

Dato : 26-07-08 14:05

> [...]
>
> Er der? eller tror de omtalte personer at der er det?
>
> Postbude må ikke cykle på fortovet selvom mange af dem gør det og tror de

Men de må gerne køre uden hjelm på deres scootere

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 28-07-08 17:17

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen
> Men de må gerne køre uden hjelm på deres scootere

Hvor står der at de må og vi andre ikke må ?

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 16:12

- wrote in news:488af16a$0$5952$ba624c82@nntp06.dk.telia.net:

> Hvad forstås ved 'lignende forhold'? ...

Mit spørgsmål var egentlig påtænkt privates kørsel med (/uden)
sikkerhedssele.

Fra : Frank

Dato : 29-07-08 08:28

Hej

<-> skrev i en meddelelse

> [...]
> tempo
> hen til naboen et stykke hen af vejen, uden sikkerhedssele? Man må jo

Nej, du må ikke køre i et langsomt tempo på offentlig vej uden
sikkerhedssele.

Hvis ikke ønsker at benytte sikkerhedsselen når du kører hen til naboen må
du bakke derhen.

Mvh
Frank

Fra : kazai

Dato : 29-07-08 22:00

- wrote:
> [...]
>
> § 80. Hvis en siddeplads i bil... er forsynet med sikkerhedssele, skal
> denne under kørslen anvendes af den person, der benytter

Hvordan er det så hvis man ganske enkelt afmonterer sikkerhedsselerne?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-07-08 22:01

"kazai" <kazai@yahoo.de> wrote in

> Hvordan er det så hvis man ganske enkelt afmonterer sikkerhedsselerne?

Så dumper bilen til syn.

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-08-08 18:33

> "kazai" <kazai@yahoo.de> wrote in

> Så dumper bilen til syn.

Det kommer lidt an på hvor gammel ekvipagen er....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.