Hvad forstås ved "test"
Fra : dasmurphy

Dato : 25-07-08 08:39

Hej

I forbindelse med udvikling af et online system står følgende tekst i
kontrakten:

Deadline:
Overdragelse til kunden for test vil kunne ske senest: 01-07-2008.
Hvorefter kunden har op til 2 måneder til at teste og indsende
rettelser. Efter denne
periode anses systemet som værende godkendt ved rettelse af de inden
for periodens
anmeldte fejl og rettelser. Ting der kommer efter denne periode
udføres mod timebetaling.

Nu er der så opstået uoverensstemmelse mellem parterne (Leverandør
kaldet A) og kunde (kaldet B).
Systemet blev overdraget til kunden længe før 01/07 - men nu mener
kunden at i følge kontrakten skulle han havde haft leveret det færdige
funktionsdygtige system pr. 01/07 - hvorimod leverandøren holder på,
at i følge kontrakte skulle kunden have overdraget "beta" (test
version) af systemet senest 01/07 hvorefter kunden havde 2 måneder til
at kigge systemet igennem for evt. fejl eller rettelser, disse ville
så blive udbedret samlet ved udløbet af test perioden - hvorfor kunden
ikke kan forvente eller forlange det absolutte færdige system leveret
før kundens testperiode er overstået.

Hvem har ret?

Leverandøren der mener, at kontrakten siger at der skal leveres en
version som kunden derefter har 2 måneder til at gennemgå for fejl og
mangler og dermed også først en levering af det færdige system efter
denne periode.

eller kunden: der holder på at kontrakten siger han skulle have et
system han kunne gå i luften med og bruge pr. 01/07?

På forhånd tak

Fra : Knut

Dato : 25-07-08 15:44

Kontrakten skriver jo ret tydeligt, at der leveres et testklart (og ikke
produktionsklart) system før 1.7.2008. Kunden kan derfor ikke kalkulere med
et produktionsklart system før omkring 1.9.08.
Kunden kan jo så tage chanchen og køre produktion i på basis af det ikke
nødvendigvis sikre system - og tage konskevenserne af den handling.

Knut

Fra : Kim2000

Dato : 25-07-08 15:44

"dasmurphy" <dasmurphy@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

svar:

Jeg læser dit indlæg sådan at leverandøren har ret, systemet kan naturligvis
først leveres efter de to måneders test er gennemført, da fejl der måtte
være jo naturligt nok skal rettes.

Fra : dasmurphy

Dato : 25-07-08 08:58

Tusind tak begge to.
Kunden truer med sagsanlæg fordi vi ikke har overholdt deadline.
Da jeg ikke er jurist, men ganske almindelig dødelig, ville jeg lige
tjekke op på om vi ikke har ret i vores formulering.

Vil I mene, at teksten holder i retten? For så møder vi da gerne
kunden dér, frem for at indgå forlig.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-07-08 16:44

dasmurphy <dasmurphy@gmail.com> writes:

> [...]
> tjekke op på om vi ikke har ret i vores formulering.
>
> Vil I mene, at teksten holder i retten? For så møder vi da gerne

(Rent ujuridisk)

Det skaber et dårligt ry at gå i retten med kunder. I er helt sikre
på ikke at handle med vedkommende mere. Og du skal nok også forvente
at pågældende kunde vil gøre hvad han kan for at oversvømme jer med
fejl, for derefter at komme med et nyt sagsanlæg 1/9, når der stadig
står flere 100 fejl på listen. Så afhængig af de ubeskrevne
omstændigheder, kan det godt være det er smart at indgå et forlig.

(Lægmandsjura)

Jeg har svært ved at se hvordan kunden kan læse den ordlyd, og
konkludere at der er basis for at stævne jer for noget.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Codexx

Dato : 25-07-08 09:49

On 25 Jul., 16:57, dasmurphy <dasmur...@gmail.com> wrote:
> [...]
> tjekke op på om vi ikke har ret i vores formulering.
>
> Vil I mene, at teksten holder i retten? For så møder vi da gerne

Jeg mener ikke det er sort/hvidt. Meningen med begrebet testversion må
fortolkes ud fra resten af kontrakten og de drøftelser der har været
mellem kunde og leverandør. Det er klart at kunden ikke kan forvente
et fejlfrit system d. 1/7, omvendt må det system der leveres, være så
færdigt at kunden rent faktisk kan simulere og teste meningsfuldt på
det. En "beta"-udgave der eksempelvis "går ned" af sig selv konstant,
vil måske ikke være tilstrækkeligt.Et program hvor væsentlige dele af
funktionaliteten mangler vil formentligt heller ikke være nok.

I en konkret tvist som denne bør du altid gå til en advokat eller
brancheforening for hjælp, ikke en nyhedsgruppe.

/Bacher

Fra : alexbo

Dato : 25-07-08 17:43

"dasmurphy" skrev

> [...]
>at kigge systemet igennem for evt. fejl eller rettelser, disse ville
>så blive udbedret samlet ved udløbet af test perioden"

Kunden forventer at få leveret et system der virker og i løbet af 2 mdr. er
alle småfejl rettet.
Leverandøren har tænkt sig at aflevere et halvfærdigt system og lade kunden
skrive en liste der bliver kigget på ved testperioden udløb.
Hvad leverandøren havde tænkt sig med de nye fejl der opstår i forbindelse
med den første fejlretning står hen i det uvisse.

Et system der virker 1/7 og et "fejlfrit" 1/9 ville jeg forvente, hvad en
domstol når frem til er svært at sige.

Det er ikke noget godt sted at møde sine kunder, det holder sikkert nogle
potentielle kunder væk.

mvh
Alex Christensen

Fra : dasmurphy

Dato : 25-07-08 11:10

Hej igen

Kan godt se, min formulering måske er hårdere end ment.

Selvfølgelig vil jeg helst ikke skulle møde op i retten, min kommentar
var mere nemt som en "Ok, er det det han vil"-mumlen.

Systemet der blev leveret pr. 1/7 (faktisk ca. 1 måned tidligere end
dét) var og er funktionsdygtigt.
Ingen af de i kontrakten specificerede funktioner manglede eller var
fejlbehæftede.

Kunden ønskede nogle rettelser, der primært skyldes forskellige
tolkninger af en funktion og endnu ingen reelle fejl.
Så det kunden nu var kunne sende os, der skulle laves har været ting
hvor vi har snakket forbi hinanden i hvorvidt en knap skulle sidde i
højre eller venstre side, og lignende små rettelser af opsætningen.

Kunden truer med retsag, fordi han har en deadline der "snart koster
penge" - tror han har lovet systemet videre til tredje part tidligere
end test perioden på de 2 måneder giver mulighed for.

Dertil kommer, at han har bundet sig et henvisningssystem (affiliate
aftale) som han åbenbart har bestilt til at gå i luften 1/7 og nu
"bare" er en udgift for ham.

jeg ved godt, jeg bør kontakte en advokat eller branche forening for
råd, men ville lige først hører om jeg har helt ved siden af min
fortolkning før jeg brugte penge på en sådan.

Grunden til, at jeg i første omgang ikke ønsker et forlig, er at jeg
reelt ikke mener vi har gjort noget forkert i denne sag og derfor ikke
bør bøde for at kunden laver aftaler med tredje part der starter før
end test perioden er overstået.

Håber I forstår.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-07-08 19:07

> [...]

> dét) var og er funktionsdygtigt. Ingen af de i kontrakten
> specificerede funktioner manglede eller var fejlbehæftede.

Kan du ikke lige være lidt mere præcis omkring leveringstidspunktet?
Jeg overså at det ikke var 1/7 i mit første svar. Kontrakten binder
jer i mine øjne til at der er et funktionsdueligt system 2 måneder
efter leveringsdatoen. SÃ¥ hvis i har stukket kunden et opreview 1/5,
er jeres stilling nok noget anderledes end jeg først mente.

Fra : alexbo

Dato : 25-07-08 22:23

"dasmurphy" skrev

>Systemet der blev leveret pr. 1/7 (faktisk ca. 1 måned tidligere end
>dét) var og er funktionsdygtigt.

>Ingen af de i kontrakten specificerede funktioner manglede eller var
>fejlbehæftede.

Hvis begge parter at enige om at systemet virker, men har nogle skønhedsfejl
der kan rettes i løbet af 2 mdr. er det svært at se kundens begrundelse for
en retssag.
Hvis det kun er deadline har han ingen sag, men hvis han kan påvise
alvorlige funktionsfejl er det en anden sag.

I bagklogskabens lys er det nemt at se at afleveringsfrist skulle have været
31/8, med en forudgående sluttest i kundens miljø startende 1/7.

mvh
Alex Christensen

Fra : dasmurphy

Dato : 25-07-08 12:36

Har lige set; vi overdragede systemet til test hos kunden 30/6 - den
4/6 fik kunden dog mulighed for at kunne begynde at kigge på
funktioner mens vi lavede de sidste ting.

Efter aftale med kunden, var 4/6 ikke en dato for overdragelsen, men
blot en "så er vi så småt færdige" dag hvor de kunne påbegynde at se
systemet tage form og danne sig et indtryk af det.

Så dato for overdragelse til test er: 30/6

mvh,
Johnny

Fra : dasmurphy

Dato : 25-07-08 12:39

Baseret på datoen for overdragelse mener jeg jo, at kunden har til og
med d. 30/8 til af indsende fejl og rettelser som vi herefter hurtigst
muligt retter?

Fra : dasmurphy

Dato : 25-07-08 17:21

Hej Alex

Det kunden slår på tomme over, at han mener at ifølge kontrakten
skulle han kunne gå i luften d. 1/7 - hvor vi jo mener, at i følge
kontrakten skulle han have overleveret det testklare system pr. 1/7 og
efter fejlretningsperioden ville kunne gå i luften med det endelige
funktionsdygtige og fejlrettede system.

Hele problemet her består i, hvordan man tolker "overdragelse til
test" - hvor jeg må indrømme, at jeg ikke kan se hvordan kunden kan
tolke anderledes.

Og ja, i bagklogskaben kunne man nok have uddybet tingene mere
pædagoisk - men teksten har i de 6 år vi har eksisteret aldrig før
været misforstået, alle andre kunder har forstået "overdragelse til
test" som værende det vi mener; overdragelse af systemet til intern
test hos kunden.

Fra : _

Dato : 26-07-08 11:17

> [...]

> været
> 31/8, med en forudgående sluttest i kundens miljø startende 1/7.

Det kan undre, at 'professionelle' virksomheder skal have
afkræftet/bekræftet/afgjort kontraktuelle spørgsmål i en nyhedsgruppe...

Fra : /Peter

Dato : 26-07-08 11:28

"_" <_z@spam.kd> skrev i en meddelelse

> Det kan undre, at 'professionelle' virksomheder skal have
> afkræftet/bekræftet/afgjort kontraktuelle spørgsmål i en
> nyhedsgruppe...

Har du aldrig hørt om lav-budget firmaer?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 27-07-08 12:21

_ wrote:
> [...]
> været misforstået, alle andre kunder har forstået "overdragelse til
> test" som værende det vi mener; overdragelse af systemet til intern

Det er altid en god ide at indføre et "fortolkningsafsit" i kontrakterne.
Altså et afsnit, hvor det nedskrives præcis, hvad der menes med hvad. Prøv
fx at se på statens K18 kontrakt fx. Selv om den kun gælder IT leverancer
til staten er den et godt udgangspunkt, når der skal udarbejdes en kontrakt.

Jan

Fra : dasmurphy

Dato : 26-07-08 08:02

Det var nu ikke så meget for at få be- eller afkræftet, men blot for
at hører hvordan andre i al almindelighed forstod sætningen. Og der
kan jeg se, at alle indtil videre har forstået tingene på dén måde vi
mente med formuleringen.

Så som sagt, ville blot lige hører lidt bredt hvad tolkningen af
sætningen var.

Tak for hjælpen i hvert fald.