Barn på 1½ år gik hjem fra vuggestuen...
Fra : _

Dato : 23-07-08 16:42

Kan man som civilist uden part i sagen anmelde den pågældende kommune
(Århus) eller børneinstitutionen for skødesløshed e.l.?

Jeg mener at vide, at man har en generel pligt til at reagere, hvis børn
behandles forkert?

Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-08 19:22

"_" <_z@spam.kd> wrote in news:4887515d$0$15888
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> (Århus) eller børneinstitutionen for skødesløshed e.l.?
>
> Jeg mener at vide, at man har en generel pligt til at reagere, hvis børn

Slap af! Der er jo ikke sket noget.

Fra : _

Dato : 23-07-08 20:06

<-> skrev i en meddelelse
> "_" <_z@spam.kd> wrote in news:4887515d$0$15888
> $edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Slap af! Der er jo ikke sket noget.

Svar fra pædagoger og børnehavestuderende bedrevidende er uønskede. Hellere
svar fra en stud. eller cand. jur.

Fra : Knut

Dato : 23-07-08 20:38

"_" <_z@spam.kd> wrote in message

> <-> skrev i en meddelelse

> Svar fra pædagoger og børnehavestuderende bedrevidende er uønskede.
> Hellere svar fra en stud. eller cand. jur.

Slap dog af mand - tror du virkelig du får kompetente (objektive) svar
herinde?
Der er jo intet sket - og barnet er jo netop IKKE behandlet forkert -
nærmest slet ikke 'behandlet',

Knut

Fra : Kim2000

Dato : 23-07-08 21:30

"_" <_z@spam.kd> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Århus) eller børneinstitutionen for skødesløshed e.l.?
>
> Jeg mener at vide, at man har en generel pligt til at reagere, hvis børn

I guder, du gider end ikke skrive dit navn og så forventer du at nogen vil
hjælpe dig til at slagte en vuggestue fordi de i en halv time ikke havde
styr på en unge.

Fra : Henning

Dato : 23-07-08 21:55

On Wed, 23 Jul 2008 17:42:00 +0200, "_" <_z@spam.kd> wrote:

> [...]
>(Århus) eller børneinstitutionen for skødesløshed e.l.?
>
>Jeg mener at vide, at man har en generel pligt til at reagere, hvis børn

Hvad vil du opnå? At komme i medierne?

Fra : Per

Dato : 23-07-08 22:41

_ wrote:
> Kan man som civilist uden part i sagen anmelde den pågældende kommune
> (Århus) eller børneinstitutionen for skødesløshed e.l.?

Ja du kan melde det til kommunens socialforvaltning - politiet gør nok ikke
noget ved det.

> Jeg mener at vide, at man har en generel pligt til at reagere, hvis
> børn behandles forkert?

Ja du har som privat borger en forpligtelse til at anmelde hvis et barn
misrøgtes - Det offentlige har en udvidet forpligtelse til at anmelde
misrøgt af børn.

Det er serviceloven (tidligere bistandsloven) der regulerer dette.

Serviceloven
Underretningspligt § 36 (private borgere).

Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældres
eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende
behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller
udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen.

*Det er iøvrigt et af de meget få steder hvor man som privat borger har
anmeldelsespligt - De helt tunge §§ i straffeloven om rigets sikkerhed giver
også anmeldelsespligt, men det er en anden historie.

Mvh. Per

Fra : _

Dato : 23-07-08 22:47

> [...]
> anmeldelsespligt - De helt tunge §§ i straffeloven om rigets sikkerhed
> giver også anmeldelsespligt, men det er en anden historie.

Tak, jeg spurgte af almindelig interesse.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-08 00:49

_ skrev:

> Tak, jeg spurgte af almindelig interesse.

Men du fik et svar der kunne misforstås. At et barn bliver lukket
ud af nogle voksne, og at der går noget tid inden personalet
opdager det, er ikke det der sigtes til med denne passus:

   ... udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller
   lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling
   i fare ...

Den citerede paragraf giver ikke almindelige borgere ret til at
anmelde institutionen. Jeg tvivler på at der findes andre
paragraffer der gør.

--
Bertel

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-07-08 10:13

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> [...]
>
>    ... udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller
>    lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling

Nu skete det her en enkelt gang ved et uheld. Men hvis vi snakker om
forældre, der gentagende gange bare lukker deres barn på halvandet år
ud på vejen og leger uden opsyn, ville det vel falde under denne
passus?

Helt ujuridisk tror jeg i hvert fald jeg ville snakke enten med
forældrene eller med socialforvaltningen.

Mvh Trine

Fra : Frank

Dato : 24-07-08 12:59

> [...]
> forældre, der gentagende gange bare lukker deres barn på halvandet år
> ud på vejen og leger uden opsyn, ville det vel falde under denne

Det behøver ikke at være 1½ år og mere end 1 gang som denne sag beskrevet i
Fyens Stiftstidende:

http://www.fyens.dk/article/980950:Faaborg-Midtfyn--Boede-til-mor-for-daarligt-opsyn

Der står desværre ikke hvilken § der er dømt efter.

Mvh
Frank

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-07-08 13:39

"Frank" <frank@nosmap.dk> wrote in

> http://www.fyens.dk/article/980950:Faaborg-Midtfyn--Boede-til-mor-for-d
> aarligt-opsyn

Det var en betjent der lavede anmeldelsen.

> Der står desværre ikke hvilken § der er dømt efter.

Men det fremgår af en anden artikel om hændelsen:
http://www.fyens.dk/article/983503:Faaborg-Midtfyn--Betjent--Jeg-har-gjort-
min-pligt

"Det var dog ikke grunden til, at han valgte at sigte moderen til den fire-
årige for overtrædelse af ordensbekendtgørelsens paragraf 10."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-08 14:12

Frank skrev:

> Det behøver ikke at være 1½ år og mere end 1 gang som denne sag beskrevet i
> Fyens Stiftstidende:

Jeg var engang ude for at en dreng på måske 4 år kom cyklende ude
på kørebanen på Sundvej (her i Horsens) mens han græd og råbte
"mor". Jeg fik stoppet ham i en fart og trukket ind på fortovet -
Sundvej er til tider ret befærdet, men der var stille på det
tidspunkt. Da jeg spurgte ham ud, sagde han at hans mor var taget
ud til sommerhuset, og dér var han på vej hen.

Et par andre voksne kom til, og jeg ringede til politiet for at
høre hvad vi skulle gøre. De kunne alene på hans fornavn (ikke
helt almindeligt) og alderen fortælle hvor han boede - 200 meter
fra hvor vi stod. Imens fik knægten en is hvilket hjalp på
humøret.

Jeg vappede med fyren hen til lejligheden, og der stod hans mor
ude på trappen og blev meget forundret da jeg kom med ham [1].
Hun var ikke taget i noget sommerhus og kunne ikke regne ud
hvorfor drengen troede det. Formodentlig har han mistet hende af
syne et øjeblik og så slog det klik.

Jeg meldte tilbage til politiet at alt var i orden, og det var så
det. På intet tidspunkt var der tale om nogen anmeldelse.

[1] Jeg kunne ikke vurdere om hun havde ledt efter ham eller ej.

--
Bertel

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 24-07-08 03:38

> *Det er iøvrigt et af de meget få steder hvor man som privat borger har
> anmeldelsespligt - De helt tunge §§ i straffeloven om rigets sikkerhed
> giver også anmeldelsespligt, men det er en anden historie.

Jeg har egentligt levet med den tanke at jeg kunne retsforfølges hvis
jeg ikke anmeldte f.eks. et indbrud jeg overværede såfremt politiet blev
obs på at jeg havde overværet det uden at anmelde det.

Udfra det du skriver antager jeg at det ikke er korrekt.

Er der een lov eller paragraf der nævner de specifikke tilfælde hvor en
borger har anmeldelsespligt?

- cep

Fra : Per

Dato : 24-07-08 05:31

Claus E. Petersen wrote:

> [...]
> blev obs på at jeg havde overværet det uden at anmelde det.
>
> Udfra det du skriver antager jeg at det ikke er korrekt.

Korrekt - men hvis politiet bliver opmærksom på, at du ved hvad der er
foregået, og du kaldes ind som vidne i retten, så har du pligt til at udtale
dig og tale sandt.
Der er findes dog vidnefritagelsesgrundende.

> Er der een lov eller paragraf der nævner de specifikke tilfælde hvor
> en borger har anmeldelsespligt?

Straffeloven nævner nogen af §§:

§ 141. Den, som er vidende om, at nogen af de i §§ 98, 99, 102, 106, 109,
110, 111, 112 og 113 omhandlede forbrydelser mod staten eller de øverste
statsmyndigheder eller en forbrydelse, der medfører fare for menneskers liv
eller velfærd eller for betydelige samfundsværdier, tilsigtes begået, og som
ikke gør, hvad der står i hans magt, for at forebygge forbrydelsen eller
dens følger, om fornødent ved anmeldelse til øvrigheden, straffes, hvis
forbrydelsen bliver begået eller forsøgt, med bøde eller fængsel indtil 3
år.
Stk. 2. Den, der undlader at foretage sådanne forebyggelseshandlinger,
straffes dog ikke, hvis deres foretagelse for ham selv eller hans nærmeste
ville medføre fare for liv, helbred eller velfærd.

Der findes som nævnt også Serviceloven og sikkert også (få) andre, dem
kender jeg dog ikke.
Der er dog noget med revisorer.

Ulovligheder
Med/uden direkte effekt på regnskabet
Ingen anmeldelsespligt i DK i normaltilfældet
a) Dog gennembrud af tavshedspligt efter Straffelo-
vens § 152e:

"Bestemmelserne i §§ 152-152d (straffebestemmelser ved overtrædelser af
tavsheds-
pligt) omfatter ikke tilfælde, hvor den pågældende:
1) er forpligtet til at videregive oplysningen eller
2) handler i berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget
eller an-
dres tarv."

b) LSRR § 10.5-7 (fra 1.9. 2003):
§ 10.5 - "betinget anmeldelsespligt"
- gælder for revisionsklienter i tilfælde ej omfattet af
anmeldelsespligten efter "hvid- og sortvaskloven"
- "indser", at ledelsesmedlemmer har begået grove økono-
miske forbrydelser i tilknytning til deres hverv (betydelige
beløb/i øvrigt af grov karakter)
- straks underrette de enkelte ledelsesmedlemmer og altid
indførsel i revisionsprotokol
- hvis ledelsen ikke tager "fornødne skridt til at standse i-
gangværende kriminalitet" og oprette skader inden for 8
dage = revisor skal underrette politiet

§ 10.6 - "ubetinget anmeldelsespligt"
- samme forhold som under § 10.5 direkte til politiet
- når revisor finder, at underretning af de enkelte ledelses-
medlemmer er uegnet fremgangsmåde
- og når flertallet af ledelsen er involveret eller har kend-
skab til forbrydelserne.

/ Per

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 24-07-08 16:42

> / Per

Der er en del at se på. Jeg takker for svaret.

- cep