CO2 fra afbrænding af fossilt brændstof
Fra : Kert Rats

Dato : 23-07-08 10:55

Jeg har hørt, at man skulle være i stand til at bestemme, hvor stor en del
af luftens indhold af CO2, der stammer fra afbrænding af fossilt brændstof
ved at foretage en kulstof 14-test af luftens CO2.

Jeg har ikke kunnet få en forklaring på, hvordan en sådan bestemmelse af CO2
hidrørende fra afbrænding af fossilt brændstof kan foregå, så derfor spørger
jeg her i gruppen.

Jeg er bekendt med kulstof 14-datering via
http://da.wikipedia.org/wiki/Kulstof_14-datering

Glæder mig meget til at høre jer bud.

Venligst

Kert Rats

-----------------
www.trekkies.dk
Danmarks Star Trek-forening
med ca. 500 medlemmer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-07-08 11:05

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke kunnet få en forklaring på, hvordan en sådan bestemmelse af
> CO2 hidrørende fra afbrænding af fossilt brændstof kan foregå, så derfor
> spørger jeg her i gruppen.

Fordi brændstoffet stammer fra jura-tiden?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Kert Rats

Dato : 23-07-08 11:11

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fordi brændstoffet stammer fra jura-tiden?

Undskyld! Mit spørgsmål skulle have været postet i dk.videnskab.
Fin hentydning, i øvrigt

Og slut herfra.

Venligste hilsner fra

Kert Rats

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-07-08 13:20

Kert Rats wrote:
> [...]
> hidrørende fra afbrænding af fossilt brændstof kan foregå, så derfor spørger

Mit gæt ville være noget med isotoper, men jeg er slet ikke sikker.

> Jeg er bekendt med kulstof 14-datering via
> http://da.wikipedia.org/wiki/Kulstof_14-datering
>
> Glæder mig meget til at høre jer bud.

Det gør jeg egentlig også, men burde du ikke spørge i dk.videnskab?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Allan F

Dato : 23-07-08 14:38

> [...]
> spørger jeg her i gruppen.
>
> Jeg er bekendt med kulstof 14-datering via

Fossilt brændstof stammer fra planter og dyr, som er blevet dækket og
komprimeret gennem mange tusinde år. Nulevende planter har et bestemt,
måleligt indhold af C14. Dette niveau bestemmes af baggrundsstrålingen (som
skaber C14), og halveringstiden. Dette giver en balance, som hvis man har
målinger af dette gennem en årrække, kan vise en udvikling i indholdet af
C14. Hvis det relative indhold af C14 falder, så må der tilføres C12 og C13
fra fossile brændstoffer.

Hvis det f.eks. over en årrække halveres, jamen så må der have været en
tilførsel af CO2 fra fossile kilder, svarende til en fordobling af luftens
indhold af CO2. De fossile kilders indhold af C14 må i sagens natur være
meget meget lille, da olie og kul, som er måske en million år gamle, vil
have gennemgået 300+ halveringstider. 10 halveringstider giver ca. 1
promille restende aktivt stof, så for hver 57.000 (ca) år vil indholdet af
C14 være 1/1000 af hvad det var oprindeligt. I praksis kan man sætte
indholdet af C14 i fossile brændstoffer til at være nul.

Allan F