3 for 100,- - hvad med den fjerde?
Fra : Jan Eliasen

Dato : 20-07-08 13:59

Hej alle sammen

Jeg synes at have hørt, at hvis en butik har en vare på tilbud,
således at 1 koster 40 og man får 3 for 100,- så SKAL de efterfølgende
sælges for 33,33 stykket, således at for 4 styk giver man 133,33 og
for 5 styk giver man 166,66 - med mindre de skilter med, at der er
maks X antal per kunde eller lignende.

Men en kammerat fortæller mig, at det er man ikke garanteret ved lov -
men at de fleste butikker gør det alligevel.

Jeg er derfor kommet i tvivl og håber på hjælp

Tak.

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Bjarne

Dato : 20-07-08 15:44

Jan Eliasen skrev:
> [...]
> men at de fleste butikker gør det alligevel.
>
> Jeg er derfor kommet i tvivl og håber på hjælp

Så skulle der have været skiltet med, at ved køb af 3 eller flere er
prisen 33,33 per stk.

vh
Bjarne

Fra : Ivar

Dato : 20-07-08 15:44

Jan Eliasen skrev:

> Jeg er derfor kommet i tvivl og håber på hjælp

Jeg kan ikke hjælpe dig, men det ville undre mig meget,
hvis det er som du skriver. Ofte har kvantumrabatterne noget
med emballeringen at gøre.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Bo

Dato : 20-07-08 09:18

On 20 Jul., 15:58, Jan Eliasen <elia...@nospam.nospam> wrote:
> [...]
> men at de fleste butikker gør det alligevel.
>
> Jeg er derfor kommet i tvivl og håber på hjælp

Jeg har lige købt en 6 flasker sammenpakning, betal for 5 og få 1
gratis. Næste gang vil jeg spørge om jeg får -16,67% på de næste 2
flasker jeg køber eller skal jeg købe 2x6 flaske sammenpakninger
Indenfor dybfrostne grøntsager, brød, IS cartdoor, er der tit tilbud
3 stk for x kr. vælg selv og der er billed og tekst, men altid fanges
man fordi det gælder ikke alle pakninger, eks. er americanerbl.
spanskrundstk og marcipanIS ikke med i tilbuddet. De ligger i samme
fryser ved siden af tilbudsvarerne og der vanker "fuldpris" hvis man
tager en ikke vare på tilbud og man får også lov til at betale fuld
pris på tilbudsvarerne, så vær særlig opmærksom her. I Lidl forleden
købte et blomkålshoved blev tastet ind med et varenr. af nonfood til
79 kr, jeg råbte højt og fik de 79 kr, men Lidl "glemte" at tage
betaling for blomkålen, det så jeg først da jeg kom hjem og skimmede
bonen igennem, nå ja det kan så gå af på den fersken og abricos der
var halvråden i sidste indkøb. vh Bo
vh Bo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-08 16:33

Jan Eliasen <eliasen@nospam.nospam> wrote in

> Men en kammerat fortæller mig, at det er man ikke garanteret ved lov -
> men at de fleste butikker gør det alligevel.

Han har ret i at det ikke er garanteret ved lov. Om de fleste butikker gør
det - det er faktisk et godt spørgsmål, gør de? Jeg tror faktisk de fleste
butikker gør det omvendte, at det kun er vareantal deleligt med
tilbudsantallet der opnår rabatten.

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 20-07-08 16:41

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> det - det er faktisk et godt spørgsmål, gør de? Jeg tror faktisk de fleste
> butikker gør det omvendte, at det kun er vareantal deleligt med

I Dansk Supermarkeds butikker vil man opnå rabat på alle varer der købt,
ved køb af min. det rabatgivende antal.
Dvs. ved tilbud på ti æbler for 20 kr og en normalpris på 2,5kr pr stk,
vil man betale 22 kr for 11 æbler og ikke 22,5.

Mvh Jonas Jalling

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 16:52

"Jonas Bo Jalling" <jonas@jalling.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dvs. ved tilbud på ti æbler for 20 kr og en normalpris på 2,5kr pr stk,
> vil man betale 22 kr for 11 æbler og ikke 22,5.

I Superbest er 10 æbler for 20 kroner lig med 5 æbler for 10 kroner. Det er
såmænd nok en af grundene jeg tit lægger mine indkøb der, der er ovenikøbet
altid rent og orden på hylderne.

Fra : Ralph

Dato : 20-07-08 17:01

> der er ovenikøbet altid rent og orden på hylderne.

I Løvbjerg får man alle mængdetilbudsvarer til tilbudspris bare
minimumantallet er opnået - der er der også rent og pænt, mange kasser åbne,
men det ER altså dyrere end Rema1000, Netto og Aldi.

--
Ralph

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-08 18:21

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> Han har ret i at det ikke er garanteret ved lov. Om de fleste butikker gør
> det - det er faktisk et godt spørgsmål, gør de?

Både Coop og Dansk Supermarked har en sådan logik, selvom der ikke er megen
forretningsmæssig logik i den.
Og nej, ingen lovgarantier her

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-07-08 00:59

Martin Højriis Kristensen wrote:
> selvom der ikke er megen forretningsmæssig logik i den.

Huh?

Hvad nu hvis kunden egentlig ville have have købt 4 stk. men beslutter
sig for at nøjes med de 3 med rabat? Så har mængderabatten ført til en
reduktion i salget til denne kunde, selv om det modsatte var hensigten.

Ved at give mængderabat for hvert eksemplar over en minimumsgrænse
undgår man denne "bivirkning". Det kan jeg sagtens se den
forretningsmæssige logik i.

Der kan måske også være forretningsmæssig logik i at minimere den tid,
personalet skal bruge på brok fra kunder, der gerne ville have haft nr.
4 til samme pris som de 3 første.

--
Allan Olesen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-07-08 08:26

"Allan Olesen" <usenet.2007.allan@spamcheck.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad nu hvis kunden egentlig ville have have købt 4 stk. men beslutter sig
> for at nøjes med de 3 med rabat? Så har mængderabatten ført til en
> reduktion i salget til denne kunde, selv om det modsatte var hensigten.

Tja, mit handlemønster er nok forskelligt fra den almene handlende.
Hvis jeg skal bruge 4 stk, så køber jeg 4 stk, ikke 3 eller 5.
At 3 af de 4 rabatteres får mig ikke til at undlade at købe de 4.

Fra : Bjarne

Dato : 21-07-08 08:30

Allan Olesen skrev:

> [...]
>
> Der kan måske også være forretningsmæssig logik i at minimere den tid,
> personalet skal bruge på brok fra kunder, der gerne ville have haft nr.

Det lyder overbevisende. Det kunne være interessant at spørge om en
begrundelse for det modsatte

Bjarne

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-07-08 11:49

Bjarne wrote:

> Det lyder overbevisende. Det kunne være interessant at spørge om en
> begrundelse for det modsatte
>
> Bjarne

En begundelse for det modsatte kunne være, at hvis du skal bruge 4, og får
rabat på multipla af tre, skal der nok være nogen, der køber seks for at få
rabatten - og så smider 2 ud, som alligevel ikke blev spist

Jan

Fra : Bjarne

Dato : 21-07-08 12:36

Jan Kronsell skrev:

> En begundelse for det modsatte kunne være, at hvis du skal bruge 4, og får
> rabat på multipla af tre, skal der nok være nogen, der køber seks for at få
> rabatten - og så smider 2 ud, som alligevel ikke blev spist

Det er argumentet imod overhovedet at indføre den slags mængderabatter.

1 stk. hakket gris med salmonella og andet godt: 40 kr
3 stk. hakket gris med salmonella og andet godt: 100 kr.

Skal man kun bruge 1 pakke, kan man føle sig til grin ved at betale 40
kr. Alternativt skal man købe mere end man har brug for.

Bjarne

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-07-08 16:26

Bjarne wrote:

> Skal man kun bruge 1 pakke, kan man føle sig til grin ved at betale 40
> kr. Alternativt skal man købe mere end man har brug for.

Så kan man jo vælge at fryse/gemme resten, hvor svært kan det være?
Alternativt handler man hos en ordentlig slagter.

--
Kurt Lund

Fra : Bjarne

Dato : 22-07-08 17:40

Kurt Lund skrev:

> Så kan man jo vælge at fryse/gemme resten, hvor svært kan det være?
> Alternativt handler man hos en ordentlig slagter.

Goddag mand økseskaft

Bjarne

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-07-08 18:25

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Både Coop og Dansk Supermarked har en sådan logik, selvom der ikke er
> megen forretningsmæssig logik i den.

Måske kendte programmøren af deres kasseterminaler ikke MOD og DIV
operatorerne?

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-08 18:44

"Jan Eliasen" skrev i meddelelsen...
> [...]
> sælges for 33,33 stykket, således at for 4 styk giver man 133,33 og
> for 5 styk giver man 166,66 - med mindre de skilter med, at der er

Det er ikke garanteret ved lov.

Du har hørt om den såkaldte "Irma-regel", som hedder sådan, fordi det var
Irma der i sin tid indførte rabatten på x+1 som en fast regel i egne
butikker. Det er efterhånden bleven kutyme de fleste steder, at bruge
Irma-reglen. Men du har altså ikke nogen lovmæssig ret.

/Nick