Gebyrer
Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-07-08 21:22

Findes der nogen regler for gebyrer, som opkræves af private? Offentlige
myndigheder må så vidy jeg husker kun opkræve gebyrer, der svarer til
omkostningen ved det, som de opkæver gebyret for, men gæklder den samem
regel også for private firmaer?

Og skal en virksomhed i givet fald fortælle, hvor meget, der er pris og hvor
meget gebyr?

Og sidst. I hvilken lovgivning finder man reglerne?

Hilsen
Jan

--
For den, der kun kender en hammer,
komme alle problemer hurtigt til at ligne søm.

Fra : Codexx

Dato : 20-07-08 15:20

On 19 Jul., 22:21, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
wrote:
> [...]
> myndigheder må så vidy jeg husker kun opkræve gebyrer, der svarer til
> omkostningen ved det, som de opkæver gebyret for, men gæklder den samem

Private kan med enkelte undtagelser (rykkergebyr, renter) kun opkræve
"gebyrer" som har hjemmel i almindelig aftaleret.

> Og skal en virksomhed i givet fald fortælle, hvor meget, der er pris og hvor
> meget gebyr?

I henhold til momsloven § 40 skal en faktura bl.a. indeholde:

"Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de
leverede ydelser."

Det er altså ikke nok at sende et papir hvor der står "du skylder os
850.-"

> Og sidst. I hvilken lovgivning finder man reglerne?

Aftaleloven sætter rammerne, derudover findes ingen generel lovgivning
på området.

/Bacher

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-07-08 00:13

Codexx wrote:
> [...]

Der er forskellige former for gebyr. Er det strafgebyr må det offentlige
godt kræve beløb, der er større end de faktiske omkostninger - i modsætning
til det private.
Hvis der findes en god forklaring på, hvorfor der er denne forskel, vil jeg
gerne høre den.

--
Kurt Lund

Fra : Jesper Brock

Dato : 21-07-08 21:29

Kurt Lund skrev:

> [...]
> til det private.
> Hvis der findes en god forklaring på, hvorfor der er denne forskel, vil jeg

Det offentlige fik lovgiverne til at vedtage en lov, der tillod det....
ingen private har hidtil haft held til at få vedtaget en tilsvarende lov.

Ved ikke om det var en _god_ forklaring... men det er den eneste, jeg
kender...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-07-08 16:44

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det offentlige fik lovgiverne til at vedtage en lov, der tillod det....

Var argumentationen ikke at gebyret gerne måtte dække andet end de rent
marginale omkostninger ved sagen?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-07-08 11:37

> Det er altså ikke nok at sende et papir hvor der står "du skylder os
> 850.-"
Det er jeg klar over, men er det nok at skrive

1 dippedut inkl. betalingsgebyr og moms: 125 kr.
eller skal der skiltes med

Dippedut 80
Betalingsgebyr 20
Moms 25

Det er prisskiltningen, der er interessant, ikke så meget fakturaen.

Jan

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-07-08 00:51

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Betalingsgebyr 20
> Moms 25
>
> Det er prisskiltningen, der er interessant, ikke så meget fakturaen.

Du skal have fat i Markedsføringslovens §13 stk. 1. som du finder her

<SNIP>
§ 13. Ved erhvervsmæssigt udbud af varer til forbrugerne, dog ikke salg af
varer ved auktionssalg, skal der ved mærkning, skiltning eller på anden måde
tydeligt oplyses om den samlede pris for varen inklusive gebyrer,
omkostninger, moms og alle andre afgifter. Afgifter eller omkostninger, som
den erhvervsdrivende ikke er forpligtet til at opkræve direkte hos
forbrugerne, er ikke omfattet af 1. pkt., men skal oplyses særskilt. Hvor
varer udbydes elektronisk til forbrugerne med mulighed for bestilling,
finder 1. og 2. pkt. tilsvarende anvendelse.
</SNIP>

Hvor meget bliver den totale pris så, hvis jeg køber 2 Dippedutter?
I dit første eksempel er det umuligt at gennemskue, så det er i hvert fald
*ikke* "tydeligt oplyses om den samlede pris for varen".
I dit andet eksempel må betalingsgebyret nødvendigvis være 20 kr. uanset
hvor mange Dippedutter jeg køber, men jeg vil som kunde stadig kunne være i
tvivl.

Fra : Steen Hansen

Dato : 22-07-08 06:31

On Mon, 21 Jul 2008 12:37:02 +0200, "Jan Kronsell"

> [...]
>Betalingsgebyr 20
>Moms 25
>
>Det er prisskiltningen, der er interessant, ikke så meget fakturaen.

Det skal klart fremgå af en regning hvad momsen udgør, det er idag
ikke nok bare at skrive incl. moms moms beløbet skal direkte stå på
regningen

Steen