regler ang. billeder...
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 16-07-08 20:15

findes der reglen for hvor gammel en pige skal være før hun viser sig frem
på nettet?

er bare faldet over en "harmløs" side hvor meget unge piger viser sig i
meget lidt tøj....

eller er det op til en selv hvad man viser hvor?

kan godt være det er et dumt spørgsmål... men det kunne jo være der lå en
eller anden regel der sagde noget med under 18 eller 15....

mvh.

nikolai R. jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-08 23:10

Nikolai R. jensen skrev:

> findes der reglen for hvor gammel en pige skal være før hun viser sig frem
> på nettet?

Det kan ikke besvares med ja eller nej. Straffeloven har nogle
bestemmelser:

§ 230. Den, der optager utugtige fotografier, film eller lignende
af en person under 18 år med forsæt til at sælge eller på anden
måde at udbrede materialet, straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år eller under særligt skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 6 år. [...]

§ 235. Den, som udbreder utugtige fotografier eller film, andre
utugtige visuelle gengivelser eller lignende af personer under 18
år, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år eller under
særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6 år. [...]

Det kommer så an på hvad der ligger i "utugtig". Jeg ved ikke
hvor grænsen går.

> eller er det op til en selv hvad man viser hvor?

Nej, ikke alene. Pornobilleder med en person under 18 år må ikke
udbredes (det omfatter offentliggørelse).

--
Bertel

Fra : Codexx

Dato : 16-07-08 16:18

On 16 Jul., 21:15, "Nikolai R. jensen" <n...@spritstiv.dk> wrote:
> [...]
>
> kan godt være det er et dumt spørgsmål... men det kunne jo være der lå en
> eller anden regel der sagde noget med under 18 eller 15....

STRFL:

§ 230. Den, der optager utugtige fotografier, film eller lignende af
en person under 18 år med forsæt til at sælge eller på anden måde at
udbrede materialet, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år eller
under særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6 år. Som
særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor barnets
liv udsættes for fare, hvor der anvendes grov vold, hvor der forvoldes
barnet alvorlig skade, eller hvor der er tale om optagelser af mere
systematisk eller organiseret karakter. § 226 finder tilsvarende
anvendelse.

[...]
barnet alvorlig skade, eller hvor der er tale om udbredelse af mere
systematisk eller organiseret karakter.
Stk. 2. Den, som besidder eller mod vederlag gør sig bekendt med
utugtige fotografier eller film, andre utugtige visuelle gengivelser
eller lignende af personer under 18 år, straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 omfatter ikke besiddelse af utugtige
billeder af en person, der er fyldt 15 år, hvis den
pågældende har givet sit samtykke til besiddelsen.

Der er flere ting der kræver nærmere diskussion.

1. Hvad er "utugtige billeder"?
2. Hvornår kan man tale om at der gives samtykke?
3. Hvad med forældrene?
---------------

1. Det er selvagt svært at komme med en præcis skillelinie for hvornår
noget er utugtigt. Ordet dækker formentlig ikke over det samme som
STRFL § 234 om salg af utugtige billeder til mindreårige. Der skal nok
som minimum være tale om "seksuelt prægede billeder", jf.
bemærkningerne i lovforslaget til § 230. Jo yngre model jo mere skrapt
vil man formentlig fortolke bestemmelsen. Red Barnet skriver følgende:

"Så vidt som der ikke er en konkret seksuel handling, tydelig fokus på
barnets kønsorganer, seksuelt prægede berøringer eller "groft
krænkende handlinger", er kommerciel produktion og distribution af
erotiske billeder med børn ikke omfattet af loven."

2. Hvis en pige på 17 år selv optager og publicerer egentlige
"utugtige" billeder på nettet, kan man vel med rette hævde at der er
givet samtykke til besiddelse jf. § 235 stk. 3? Derimod er det fortsat
strafbart at (videre)udbrede dem, uanset samtykke, da undtagelsen kun
dækker besiddelse.
3. Indehaveren af forældremyndigheden vil formentligt kunne modsætte
sig at børn og unge lægger "udfordrende" billeder på netttet,
ihvertfald i kommerciel sammenhæng.

/Codexx

Fra : Kim2000

Dato : 16-07-08 23:31

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> kan godt være det er et dumt spørgsmål... men det kunne jo være der lå en
> eller anden regel der sagde noget med under 18 eller 15....

Men det får mig til at tænke på, hvad der er sket med de gamle
halvfjerserpornofilm, hvor man jo rask væk havde 15-16 årige med og som
fuldt lovligt blev solgt højt op i halvfemserne? Er de mon i dag forbudte?
Og hvad med de nøgenbilleder der blev lavet af 15-årige modeller før loven
blev ændret for 5-6-7 år siden (på det tidspunkt Danmark besluttede at finde
nypuritismen frem).

Fra : Codexx

Dato : 16-07-08 16:49

On 17 Jul., 00:30, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:

> Men det får mig til at tænke på, hvad der er sket med de gamle
> halvfjerserpornofilm, hvor man jo rask væk havde 15-16 årige med og som
> fuldt lovligt blev solgt højt op i halvfemserne? Er de mon i dag forbudte?

Ja. Dog kan det blive svært at få dømt folk for distribution/
besiddelse, hvis pigerne ser ud som om de er 18-19 år.

> Og hvad med de nøgenbilleder der blev lavet af 15-årige modeller før loven
> blev ændret for 5-6-7 år siden (på det tidspunkt Danmark besluttede at finde
> nypuritismen frem).

Nøgenbilleder ala Se og Hør/Side 9 er formentligt ikke omfattet af §
235, men det er lige på grænsen jf. eksempelvis byretten i Hernings
dom i "Rudy Frederiksen" sagen, hvorfra jeg citerer:

"Bilag K-01 side 70 - billede af en pige, som poserer nøgen uden
seksuel aktivitet: Retten bemærker, at tiltalte ifølge sin egen
forklaring var klar over, at pigen var 15 år, da optagelsen fandt
sted. Uanset billedet er uden seksuel aktivitet, finder retten, at det
må betragtes som utugtigt, når henses til, at billedet fokuserer på
pigens kønsdel og bryster, uden at det fremtræder som havende
kunstnerisk værdi. Da billedet pr. mail er sendt til en anden person,
findes det at være udbredt, hvorfor tiltalte findes skyldig i
overtrædelse af straffelovens § 235, stk. 1, vedrørende dette
billede."

/Codexx

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 17-07-08 19:08

Nikolai R. jensen wrote:
> [...]
> på nettet?
>
> er bare faldet over en "harmløs" side hvor meget unge piger viser sig i

Og du syntes ikke vi skulle have linket?