Er en PayPal konto en fornuftig og sikker ~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-07-08 13:16

Jeg skal købe noget i England og de spørger om jeg har en PayPal konto.

Jeg kan oprette flere typer konti hos dem, men jeg har svært ved at
vurdere om det er noget uha-uha eller det er super duper?

Jeg overvejede en Premier konto, da jeg også gerne vil kunne sælge noget
via fx. ebay.de - men hvad hvis man ikke kommer til at bruge kontoen
alligevel? Er der så noget gebyr eller er det kun i forbindelse med
transaktioner at de tager et gebyr for ulejligheden?

Nogen erfaringer fra det virkelige liv?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Kim

Dato : 14-07-08 13:21

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> alligevel? Er der så noget gebyr eller er det kun i forbindelse med
> transaktioner at de tager et gebyr for ulejligheden?

Jeg har benyttet PayPal i længere tid, og har ikke nogen
dårlige erfaringer.
Men hvad har det med jura at gøre ?

Mvh, Kim

Fra : Jubii

Dato : 14-07-08 13:26

"Kim" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har benyttet PayPal i længere tid, og har ikke nogen
> dårlige erfaringer.
> Men hvad har det med jura at gøre ?

Intet, men du svarer i 2 grupper samtidigt.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-07-08 13:58

Kim <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i meddelelsen

> Jeg har benyttet PayPal i længere tid, og har ikke nogen
> dårlige erfaringer.
> Men hvad har det med jura at gøre ?

Tja nu svarer Nicolai jo at han er blevet snydt et par gange.....er vi
så ikke tæt på jura delen?

Fra : Jubii

Dato : 14-07-08 16:13

> Tja nu svarer Nicolai jo at han er blevet snydt et par gange.....er vi
> så ikke tæt på jura delen?

Gu er du ej!

Krydspostere skulle skydes!
NU er vi i juradelen.

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 14-07-08 13:42

www.paypalsucks.com

tja... klart den nemmeste måde... men er der bøvl... så er der ingen hjælp
at hente! er selv blevet røvet et par gange...

men ok... kan os ske andre steder...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-07-08 07:51

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i meddelelsen
> www.paypalsucks.com
>
> tja... klart den nemmeste måde... men er der bøvl... så er der ingen hjælp
> at hente! er selv blevet røvet et par gange...

Jeg har fået penge tilbage en enkelt gang - den eneste gang jeg har haft
grund til at brokke mig.

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-07-08 17:32

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg skal købe noget i England og de spørger om jeg har en PayPal konto.

Lad os tage de juridiske aspekter:

Du er formentlig [1] ringere stillet end hvis du betaler direkte med
kreditkort. Hvis varen udebliver og butikken hæver pengene, kan du få
transaktionen tilbageført ved at henvende dig i din bank *hvis* der er
betalt direkte med kreditkort. Betaler du med PayPal (kreditkort via
PayPal), er du formentlig nødt til at bruge PayPal's dispute resolution
procedure, som i hvert fald er mere besværlig og garanteret ikke giver
dig de samme rettigheder eller klagemuligheder.

[1] Jeg skriver "formentlig" fordi sagen ikke er helt klar. Der har været
1-2 sager ved Pengeinstitutankenævnet om PayPal, hvor kunden med
stemmerne 3-2 har fået medhold i at PayPal skal sidestilles med betaling
med kreditkort. Banken har imidlertid valgt ikke at følge nævnets
kendelse, og sagen skal for domstolene.

Læs mere her
<http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/
retssager/mf-retssager/verserende-civile-retssager/pp/>

Indtil denne sag er afklaret (og eventuelt anket til Landsretten), skal
man nok ikke regne med at danske banker til acceptere indsigelser mod
PayPal betalinger.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-07-08 23:01

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> [...]
>
> Indtil denne sag er afklaret (og eventuelt anket til Landsretten), skal
> man nok ikke regne med at danske banker til acceptere indsigelser mod

Tak for et fornuftigt og behageligt svar.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 15-07-08 01:08

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Nogen erfaringer fra det virkelige liv?

Jeg har kun gode erfaringer med Paypal, også hvis
varen ikke dukker op.

Vh
Tommy
Salg af US mærker
www.tommyhh.dk

Fra : Forbruger Europa

Dato : 15-07-08 05:41

Hej Jesper

Vi har ikke noget særligt kendskab til PayPal, og vi vil derfor
henvise dig til at undersøge de forskellige PayPal-muligheder nærmere
hos PayPal selv.

Vi anbefaler imidlertid altid forbrugere at betale med betalings-
eller kreditkort, når de handler på internettet. I så fald har du
mulighed for at få din bank til at trække betalingen tilbage, hvis du
eksempelvis ikke modtager varen.

Når du betaler sælger via for eksempel PayPal, er det som at betale
forud for varen. Det indebærer en risiko for at sælger blot beholder
pengene og undlader at sende varen. Du bør derfor kun benytte PayPal i
de tilfælde, hvor du kender modtager godt, eller ved du kan stole på
sælger.

Til orientering kan du læse mere om ”Køb på nettet” (http://
www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/ehandel/) på vores hjemmeside.

Med venlig hilsen

Annelise Bunch
Informationsmedarbejder
Forbruger Europa
www.forbrugereuropa.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-07-08 12:58

"Forbruger Europa" <info@forbrugereuropa.dk> skrev i en meddelelse

>Vi anbefaler imidlertid altid forbrugere at betale med betalings-
>eller kreditkort, når de handler på internettet.

Den mulighed er ikke til stede ved handel mellem 2 privatpersoner. Der er
det meget udbredt at bruge PayPal som "mellemmand", og man er trods alt
noget bedre stillet end, hvis man betaler forud via en bankoverførsel.

> I så fald har du
>mulighed for at få din bank til at trække betalingen tilbage, hvis du
>eksempelvis ikke modtager varen.

Noget lignende har man mulighed for med PayPal. Jeg kender dog ikke
betingelserne og proceduren i detaljer, så jeg tør ikke udtale mig om hvor
godt man er sikret.

Fra : Rado

Dato : 15-07-08 14:21

On Tue, 15 Jul 2008 13:57:39 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
>Noget lignende har man mulighed for med PayPal. Jeg kender dog ikke
>betingelserne og proceduren i detaljer, så jeg tør ikke udtale mig om hvor

PayPal trækker jo vist normalt beløbet på ens kreditkort (det gør de i
alt fald hos mig) der kan man vel så også bare bede banken om at
afvise betalingen hvis PayPal er lidt sløve til at tage sig af evt.
snyderi.

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-07-08 14:39

Rado wrote:
> [...]
> alt fald hos mig) der kan man vel så også bare bede banken om at
> afvise betalingen hvis PayPal er lidt sløve til at tage sig af evt.

Problemet er, at det kan betragtes som to transaktioner:

1. Beløbet fra kreditkortbetalingen sættes ind på din Paypal-konto.

2. Beløbet overføres fra din Paypal-konto til sælger.

Bankerne mener, at kun den første transaktion er omfattet af din ret til
tilbageførsel via banken. Du har så at sige købt en vare, som hedder
"indsættelse af beløb på Paypal-konto", og denne vare har du fået
korrekt leveret. Hvad du derefter bruger pengene på kontoen til, er
bankerne uvedkommende.

Forbrugerombudsmanden (og et snævert flertal i Pengeinstitutankenævnet)
mener derimod, at den samlede transaktion er omfattet af din ret til
tilbageførsel via banken.

Som Jesper Lund skriver andetsteds i tråden, er spørgsmålet på vej i
retten, da en bank ikke ville følge en afgørelse fra
Pengeinstitutankenævnet. Indtil den sag er afgjort, skal man nok ikke
regne med, at bankerne er til meget hjælp.

--
Allan Olesen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-07-08 14:39

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alt fald hos mig) der kan man vel så også bare bede banken om at
> afvise betalingen hvis PayPal er lidt sløve til at tage sig af evt.

Helt så enkelt er det ikke.
Prøv at læs sidste i Jesper Lund´s indlæg her i tråden. Bankerne har valgt
*ikke* at følge Pengeinstitutankenævnets afgørelser og sagen skal derfor for
domstolene.