Dansk periodika til udlån på folkebiblioke~
Fra : Kert Rats

Dato : 13-07-08 13:31

Hvis man som udgiver af et dansk periodika ønsker, at danske
folkebiblioteker skal tilbyde ens periodika til udlån, hvad skal man da som
udgiver gøre?

Hvad er reglerne for at få et periodika "optaget" hos bibliotekerne?

P.t. sker der selvfølgelig pligtaflevering, men det er jo kun til Det
Kongelige Bibliotek.

Jeg har selvfølgelig søgt efter svar på google, men uden held.

Hvis nogen her i gruppen kan hjælpe mig på vej, vil jeg være meget
taknemmelig.

Venligst

Kert Rats

Fra : Holst

Dato : 13-07-08 13:45

Kert Rats wrote:

> [...]
>
> Jeg har selvfølgelig søgt efter svar på google, men uden held.
>
> Hvis nogen her i gruppen kan hjælpe mig på vej, vil jeg være meget

Netop om det talte jeg for år tilbge med en bibliotekar, og han
fortalte, at de enkelte biblioteker helt selv bestemmer, hvilke
tidsskrifter, de ønsker at have stående på deres hylder. Det har i høj
grad noget at gøre med, om de finder tidsskriftet interessant nok - dvs.
om deres lånere i sidste ende vil finde det interessant. Og så er prisen
jo naturligvis også af betydning.

Så du vil som udgiver nok skulle lave et lobbyarbejde over for
bibliotekarerne.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-07-08 14:57

Kert Rats wrote:
> [...]
>
> Jeg har selvfølgelig søgt efter svar på google, men uden held.
>
> Hvis nogen her i gruppen kan hjælpe mig på vej, vil jeg være meget

Et ikke-juridisk svar:

I Fantastik har man gjort det, at kun enkeltindivider kan være medlemmer
af foreningen, og ved at betale for et års medlemssbab får man så de
medlemsblade der udgives i det år (nomimelt fire blade, men visse år er
det i praksis kun tre).

Institutioner, herunder biblioteker, kan ikke være medlemmer af
foreningen, men kan derimod abonnere på medlemsbladet. De betaler for 4
numre, og får så fire numre uanset om de produceres på 9 eller 12 eller
17 måneder, hvorefter de kan vælge at forny deres abonnement eller ej.

Desuden har jeg også set Science Fiction Cirklens medlemsblad på diverse
biblioteker, i hvert fald ældre årgange, så du kan jo prøve at forhøre
dig om hvordan de har gjort det. Altså om de også har tilbudt
abonnementer, eller om de har klaret den via en anden snedig metode.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Holst

Dato : 13-07-08 15:07

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> dig om hvordan de har gjort det. Altså om de også har tilbudt
> abonnementer, eller om de har klaret den via en anden snedig metode.

Mine kommentarer tidligere er vel 10 år gamle, og det var samtidig jeg
hørte, at nogle af disse blade bliver udsendt gratis til biblioteker,
f.eks. måske alle større biblioteker eller hvis tidskriftet er mere
lokalt til de lokale biblioteker. Modtager bibliotekerne sådant gratis,
så kommer det vist sædvanligvis også op på hylderne mellem de øvrige
tidsskrifter.

Udgivernes håb er vel, at tidsskrifternes tilstedeværelse på nogle
biblioteker er reklame, der giver flere abonnenter/medlemmer.