Andet multimedie
bentjuul 3670
Forskel på fonte i 2 forskellige programme~
Fra : Børge Laursen

Dato : 14-07-08 22:55

Jeg har anskaffet programmet Serif Draw Plus. Jeg har hidtil anvendt
Micrografx Windows Draw.
Jeg har observeret en forskel i de 2 programmer, som jeg ikke umiddelbart
kan forstå eller finde årsagen til.
Når jeg i Serif Draw Plus skriver en tekst med f.eks. Arial, er bogstaverne
federe og fylder mere, end når den samme tekst skrives i Micrografx Windows
Draw med samme skrifttype. (Punktstørrelsen er den samme, og skriften i
Serif Draw Plus er ikke sat til 'Fed'). Det samme gælder for flere af de
øvrige fonte. I Kontrolpanel vises kun én Arial-font.
Kan nogen fortælle mig om årsagen til denne forskel i de 2 programmer ?
Jeg bruger Windows XP (SP2).

Mvh
Børge Laursen

Fra : Rado

Dato : 15-07-08 00:45

On Mon, 14 Jul 2008 23:55:00 +0200, Børge Laursen
<dsl500904@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>øvrige fonte. I Kontrolpanel vises kun én Arial-font.
>Kan nogen fortælle mig om årsagen til denne forskel i de 2 programmer ?

Hvilken version af DrawPlus? Jeg har lige sammenlignet skriften fra
DrawPlus 4 med den i Xara Xtreme ved default indstilling, og her er
ingen synlig forskel:

http://5-dimension.org/temp/dpxx.gif

Men i både Xtreme og DrawPlus kan man ændre på "fedmen", i DrawPlus
via en indstilling der hedder "Line Weight":

http://5-dimension.org/temp/dpl/dpl.html

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Børge Laursen

Dato : 15-07-08 09:51

"Rado" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men i både Xtreme og DrawPlus kan man ændre på "fedmen", i DrawPlus
> via en indstilling der hedder "Line Weight":

Tak for svaret. Det var løsningen på mit problem. Jeg havde ikke fundet den
mulighed.
Jeg har Draw Plus version 8, og den er en smule anderledes end version 4,
kan jeg se. Når jeg har skrevet en tekst, og den er markeret, kan jeg ved at
flytte skyderen for linietykkelse ændre tykkelsen på teksten.
Tak for hjælpen.

Mvh
Børge