Tilkøring af ny bil.
Fra : Kate

Dato : 12-07-08 18:43

Så kom den nye bil i carport. Nu er det første gang jeg køber spritny
bil, alle mine forrige biler har været godt brugte, men denne her kom
med 12 km på klokken.
Nå, nu er jeg så i tvivl og jeg tænkte slet ikke på at spørge. Skal jeg
køre morfar og blødhat-kørsel i starten og i givet fald hvor længe? Jeg
skulle på arbejde i dag og det er altså umådeæigt svært for mig at
holde den under 110km/t på motorvej, men er det egentligt nødvendogt nu
om dage?

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Mogens

Dato : 12-07-08 18:47

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse

> Så kom den nye bil i carport. Nu er det første gang jeg køber spritny
> bil, alle mine forrige biler har været godt brugte, men denne her kom
> med 12 km på klokken.

Tillykke !

> [...]
> skulle på arbejde i dag og det er altså umådeæigt svært for mig at
> holde den under 110km/t på motorvej, men er det egentligt nødvendogt nu

Kate! - læs bogen der fulgte med bilen, vedr. dette emne. Det er det eneste
rigtige at gøre

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-07-08 19:28

On Sat, 12 Jul 2008 17:46:55 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Kate! - læs bogen der fulgte med bilen, vedr. dette emne. Det er det eneste
>rigtige at gøre

>--

Jeg er helt enig.

Der er dog noget der har undret mig mht. brugsforvirringen på de
sidste 3-4 nye biler jeg har haft.

Der står altid at man ikke må overbelaste motoren, og det forstår jeg
godt, men så står der også at det er vigtigt at køre med varieret
hastighed. Hvorfor det?

De første 2-3000 km. plejer det at være.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kate

Dato : 12-07-08 21:22

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> [...]
>
> Der står altid at man ikke må overbelaste motoren, og det forstår jeg
> godt, men så står der også at det er vigtigt at køre med varieret

Det håber jeg også på svar på, for det står også i min manual.

> De første 2-3000 km. plejer det at være.

1000 km sagde min manual, det har jeg kørt senest fredag, så det er
hurtigt overstået med morfar og blød hat

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-07-08 21:46

>1000 km sagde min manual, det har jeg kørt senest fredag, så det er
>hurtigt overstået med morfar og blød hat

Det handler også lidt om belastning..4k rpm er ikke nødvendigvis
belastning..

BMW's M-sport afdeling har faktisk nogle ret klare retningslinier om
hvordan man skal tilkøre deres biler.. nu regner jeg ikke med det er
sådan en du har købt, men det er sikkert ikke råd der skader.

Del de 1000km op i 3 dele. Første del med morfar og blød hat, lave
omdrejninger, ingen sejtræk.

Anden del med lidt flere omdrejninger men med minimal gas, dvs. træk
den laaaangsomt derud evt gør det ned af bakke, stadig ikke for lave
omdrejninger.

Sidste del begynder du at vende den til din kørestil.. flere
omdrejninger med minimal belastning, dog mere end første del. Du kører
den "normalt" så at sige.

Når du så har kørt de 1000km så kører du bare som det passer dig.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-07-08 21:47

>Det handler også lidt om belastning..4k rpm er ikke nødvendigvis
>belastning..

....men da du har købt en diesel er det nok for højt.. antog lige
at det var en benziner :)

Fra : Mogens

Dato : 12-07-08 22:22

> ...men da du har købt en diesel er det nok for højt.. antog lige
> at det var en benziner

Groft sagt handler det om, at maskinen ikke må sejtrække eller køre med et
højt omdrejningstal i denne indledende fase...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-07-08 09:42

On Sat, 12 Jul 2008 21:22:09 GMT, "Mogens"
> [...]

>Groft sagt handler det om, at maskinen ikke må sejtrække eller køre med et
>højt omdrejningstal i denne indledende fase...

Enig.

Men hvad er højt omdrejningstal? Jeg vil mene (snakker benzin nu) at
4k er et højt tal hvis det er nået med bundgas, men hvis det er nået
med at køre den forsigtigt derop med næsten ingen gas så behøver det
ikke være for højt.

Fra : Kate

Dato : 12-07-08 21:21

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in

> "Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse

> Tillykke !

Tak.

> Kate! - læs bogen der fulgte med bilen, vedr. dette emne. Det er
> det eneste rigtige at gøre

Det er da en værre uskik at skulle bruge manualen, det er jo kun når
alt andet glipper

Nå, jeg måtte jo så ud og hente den i bilen. de første 1000 km skal jeg
køre "pænt", men dog ikke ren morfar, så det jeg har gjort i dag er
mere end pænt. Kan se at jeg godt kan køre rimeligt normalt i morgen :-
)
Dog står der at jeg ikke skal køre hurtigere end 3/4 af maximal
hastighed, fair nok. Hmmmm, så kommer næste spørgsmål.Hvor pokker ved
jeg fra hvad maximal hastighed er? At speedometeret viser 220 er jeg
helt sikker på ikke betyder at bilen også kan køre så hurtigt. Nu har
jeg bladret rundt i manual og servicehæfte uden at finde noget om max
hastighed.
Hvordan forventes man at vide sådan noget om en bil?

Fra : Mogens

Dato : 12-07-08 22:25

> [...]
> jeg bladret rundt i manual og servicehæfte uden at finde noget om max
> hastighed. Hvordan forventes man at vide sådan noget om en bil?

Bør stå under specifikationer - ellers finder du det her:
www.bilbasen.dk/nybilsliste

Fra : Kate

Dato : 13-07-08 16:42

> Bør stå under specifikationer - ellers finder du det her:
> www.bilbasen.dk/nybilsliste

Jeg kunne ikke finde det nogen steder i de to bøger der følger med, men
tak for linket, så fandt jeg da ud af at jeg har kørt præcis som jeg
skal.

Jeg vil jo gerne behandle den pænt såden kan holde så længe som muligt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-07-08 17:47

>Jeg vil jo gerne behandle den pænt såden kan holde så længe som muligt

Jeg synes det er en fornøjelse at læse du går op i det.

Alt for mange køber en ny bil og forlader forhandleren med hjulspin op
til det røde felt. (groft sagt).

Rart man ikke er den eneste der forsøger at passe bare en smule på det
dyrt indkøbte og som den næste ejer kan overtage med troen på at den
er passet og plejet.

Fra : Mogens

Dato : 13-07-08 18:45

> Jeg synes det er en fornøjelse at læse du går op i det.

He he - lige mine ord

Fra : Kate

Dato : 14-07-08 17:58

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in

> [...]
>
> Rart man ikke er den eneste der forsøger at passe bare en smule på
> det dyrt indkøbte og som den næste ejer kan overtage med troen på

Tak, den skulle gerne holde rigtigt mange år, så jeg nusler lidt om
den. Sikkert også fordi det er min allerførste nye bil

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 18:50

On 12 Jul 2008 17:42:33 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>skulle på arbejde i dag og det er altså umådeæigt svært for mig at
>holde den under 110km/t på motorvej, men er det egentligt nødvendogt nu

Kør som normalt - husk bilen skal være varm før den bliver bedt om at
arbejde hårdt. Så er der ingen problemer - om du kører 110 eller 140
er ikke så vigtigt (hvis den da kan køre en del mere end 140 )
Lad være med at køre fuld skrald over længere tid de første 2-5000 km,
derefter, som min bror siger "hvis en motor har olie og vand og er
driftsvarm kan den tåle næsten alt".
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-07-08 19:32

On Sat, 12 Jul 2008 19:50:14 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>Lad være med at køre fuld skrald over længere tid de første 2-5000 km,
>derefter, som min bror siger "hvis en motor har olie og vand og er

Din bror har næsten ret.

Man skal dog være opmærksom på, når der er tale om en turbomotor, at
det ikke er smart at dreje nøglen lige efter man er stoppet.

Sådan en turbo render nemt over 200.000 o/min., og det holder den ikke
op med lige med det samme, men når nøglen er drejet får den ingen
smøring. Så ro på, når der stoppes.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 19:40

On Sat, 12 Jul 2008 20:32:06 +0200, Folmer Rasmussen
> [...]

>Sådan en turbo render nemt over 200.000 o/min., og det holder den ikke
>op med lige med det samme, men når nøglen er drejet får den ingen

Okay, Folmer, du får ret og jeg får fred! Den der stort set kun aktuel
når du ruller ind på motorvejsrasteplads efter at have kørt 160+

Fra : Klaus G.

Dato : 12-07-08 20:36

> Okay, Folmer, du får ret og jeg får fred! Den der stort set kun aktuel
> når du ruller ind på motorvejsrasteplads efter at have kørt 160+
Ja og nej...

Min Audi 1.8T 1997, der bliver turboen let rødglødende ved
3000rpm(105-110km/t). Så ved alm. landevejs kørsel(90-100km/t) bliver den
også meget varm, så man behøver slet ikke nærme sig 160km/t :)

Men har man lidt bykørsel inden man parkere bilen, så kan man bare slukke
lige med det samme, for man køre somregl ganske stille og roligt.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-07-08 20:36

> Okay, Folmer, du får ret og jeg får fred! Den der stort set kun aktuel
> når du ruller ind på motorvejsrasteplads efter at have kørt 160+

Hvad med biler der har variabel turbo geoetri? De kan vel nemt spinde maks,
ved kørsel med trailer, CV eller både Kassel bakker?

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 21:00

On Sat, 12 Jul 2008 21:36:21 +0200, Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk>
wrote:

>Hvad med biler der har variabel turbo geoetri? De kan vel nemt spinde maks,
>ved kørsel med trailer, CV eller både Kassel bakker?

Okay - okay - har også selv en turbo med variabel geometri i
husstanden, men scenen om belastning efterfulgt at stop optræder
sjældent, men så for god ordens skyld.........lad en turbomotor gå
tomgang ca. 60 sekunder før stop!

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-07-08 21:03

On Sat, 12 Jul 2008 21:59:37 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>husstanden, men scenen om belastning efterfulgt at stop optræder
>sjældent, men så for god ordens skyld.........lad en turbomotor gå

Naaarrrhh, man skal bare sidde her med armene overkors, så kommer du
til fornuft helt af dig selv.

Netop i disse ferietider, hvor folk suser ned ad betonstierne, og
farer ind på tank- og rastepladser, er det overordentlig relevant.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 21:11

On Sat, 12 Jul 2008 22:03:24 +0200, Folmer Rasmussen
> [...]

>Netop i disse ferietider, hvor folk suser ned ad betonstierne, og
>farer ind på tank- og rastepladser, er det overordentlig relevant.

Jamen hvor travlt har folk og hvor meget bør de selv være opmærksomme
på, hvad er ligger ude i maskinhuset? Jeg ved godt, at mange bare
mener, det kører af sig selv, men med tååårbo maskiner skal man lige
tænke sig om eller køre som mig ) (max 2000 o/min)

Fra : Kate

Dato : 12-07-08 21:23

> Man skal dog være opmærksom på, når der er tale om en turbomotor, at
> det ikke er smart at dreje nøglen lige efter man er stoppet.

Øh, har min Getz turbo?

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 21:29

On 12 Jul 2008 20:23:01 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

>Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

>Øh, har min Getz turbo?

JA! Det har næsten alle moderne diesella'er incl mine egne to!

Fra : Kate

Dato : 12-07-08 21:32

Ivan Madsen <> wrote in

> JA! Det har næsten alle moderne diesella'er incl mine egne to!

Aha. Jeg kan ikke finde ud af de bogstav betegnelser. Det netop
afhændede VW polo Classic var en SDI model, så det var jo nemt at
gennemskue at den måtte være uden turbo når turbo modellen hed TDI

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-07-08 00:42

Folmer Rasmussen wrote:
> Sådan en turbo render nemt over 200.000 o/min.

Kom der ikke lige et nul for meget med, eller er det bare mig der synes 200k rpm lyder af lige lovlig meget?

Eller er de endelig begyndt at bruge Tesla-turbine/pumpe som turbo, så de kan holde til det omdrejningstal?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-07-08 09:43

On Sun, 13 Jul 2008 01:42:07 +0200, "Jens C. Hansen"
<adsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Kom der ikke lige et nul for meget med, eller er det bare mig der synes 200k rpm lyder af lige lovlig meget?

De 125000-150000rpm er meget normalt. Jeg skal ikke kunne sige om de
nye VTG-modeller render med over 200000rpm.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 12-07-08 18:45

> [...]
> http://oliwer.dk/doughnut.htm
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

Hver bilproducent har sin egen mening om det, så tjek instruktionsbogen.

Mvh Niels

Fra : Klaus G.

Dato : 12-07-08 19:24

> [...]
> skulle på arbejde i dag og det er altså umådeæigt svært for mig at
> holde den under 110km/t på motorvej, men er det egentligt nødvendogt nu
Jeg kan ikke huske de præcise km-tal, men på min helt nye Fabia jeg købte i
sin tid, der skulle man ikke køre den alt for langt ud i gearne de første
1200km, det var omkring 3500-4000rpm som max. Derefter kunne man begynde at
give den lidt mere gas. Men 4000RPM er faktisk en del, ihvertfald på den
måde jeg køre.

Men noget der er ens for alle biler, er ingen monotom(ens) motorgang de
første par tusinde km, dvs. ingen fart pilot i starten, ævæv :) Og så heller
ikke lade den sejtrække alt for meget.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Kate

Dato : 12-07-08 21:27

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> [...]
> motorgang de første par tusinde km, dvs. ingen fart pilot i
> starten, ævæv :) Og så heller ikke lade den sejtrække alt for

Jeg hentede manualen, som jeg fik at vide jeg skulle og der står
også at jeg skal helst køre på ml 2000 og 4000 rpm, og det har jeg slet
ingen problemer med at overholde kan jeg se. Fartpilot har jeg slet
ikke, så det er heller ikke noget problem.

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 21:36

On 12 Jul 2008 20:27:01 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>ingen problemer med at overholde kan jeg se. Fartpilot har jeg slet
>ikke, så det er heller ikke noget problem.

2000-4000? Hold dig mellem 1500 og 3000 i en dieselbil - min Punto ser
stort set aldrig over 2500 (eller 120 i 5. - bortset fra den dag, vi
liiige skulle se, hvad italieneren kunne......så kunne den godt vise
4000 i 5......4x48...ganske pænt). 4000 er meget i en diesel der
typisk har max ved 5000 og ganske meget mere end normal kørsel kræver.

Fra : Kate

Dato : 12-07-08 21:42

Ivan Madsen <> wrote in

> 2000-4000? Hold dig mellem 1500 og 3000 i en dieselbil -

Du har ret. Jeg kiggede lige igen. det er benzin udgaven der står 2000-
4000 om, diesel udgaven skal helst ikke over 3000, hvert fald ikke
indenfor de første 1000 km. Det bliver nu ikke noget problem for i
Poloen har jeg aldrig kørt så vildt. Jeg lod den en enkelt gang snuse
til 160km/t over et par km bare for at prøve det, da jeg aldrig havde
haft en bil der var vild med at køre ret meget over 110km/t før den lød
anstrengt. Poloen virkede slet ikke anstrengt ved de 160

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 21:57

On 12 Jul 2008 20:42:23 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>haft en bil der var vild med at køre ret meget over 110km/t før den lød
>anstrengt. Poloen virkede slet ikke anstrengt ved de 160

Næh, Poloen hyggede sig sikkert bare. Og det vil Getz'en også gøre.
Men - lad være med at køre den ud over 3000 udover kortvarige besøg
indtil den er kørt til. Den tager ingen skade af, hvis du lige har
behov for fuld skrue et øjeblik, men vi snakker sekunder i de højere
lag, ikke minutter.

Fra : Kate

Dato : 13-07-08 16:38

Ivan Madsen <> wrote in

> [...]
> indtil den er kørt til. Den tager ingen skade af, hvis du lige har
> behov for fuld skrue et øjeblik, men vi snakker sekunder i de højere

I dag har jeg kørt til arbejde i min sædvanlige kørsestil, måske en
anelse langsommere, men ikke meget. Jeg kører næsten altid ca. 120 km/t
og jeg lå mellem 110 og 120 det meste af vejen. Men jeg tog landevejen
hjem, mest for sjov og der kører jeg normalt ca 90.

Alt i alt er jeg fint tilfreds med bilen selvom jeg kun har godt
400km's erfaring

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-08 18:52

On 13 Jul 2008 15:37:48 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>hjem, mest for sjov og der kører jeg normalt ca 90.
>
>Alt i alt er jeg fint tilfreds med bilen selvom jeg kun har godt

Det går sikkert helt fint. Held og lykke med den fremover.

Fra : Kate

Dato : 14-07-08 17:59

Ivan Madsen <> wrote in

> Det går sikkert helt fint. Held og lykke med den fremover.

Tak

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 12-07-08 19:32

Kate skrev:
> [...]
> skulle på arbejde i dag og det er altså umådeæigt svært for mig at
> holde den under 110km/t på motorvej, men er det egentligt nødvendogt nu

Med moderne produktionsmetoder og præcision er tilkørsel ikke længere
nødvendig. Det var man nødt til i gamle dage, hvor motordele ikke kunne
produceres med tilstækkelig præcision, og de første 5-10.000 km gik med
den endelige tilpasning.

Hvad der ellers er sagt gælder enhver motor, der ikke skal belastes fuld
før den er driftsvarm.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-08 23:26

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> den endelige tilpasning.
>
> Hvad der ellers er sagt gælder enhver motor, der ikke skal belastes fuld

Da vi hentede konens 107'er spurgte jeg sælgeren, om vi skulle køre
forsigtig i starten. Svaret var: "nej, kør i som i vil. Hvis den ikke kan
holde til det, er det jo bedst det viser sig mens den er ny med garanti".

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-07-08 01:16

Lasse K. skrev:

> [...]
> forsigtig i starten. Svaret var: "nej, kør i som i vil. Hvis den ikke
> kan holde til det, er det jo bedst det viser sig mens den er ny med

I gamle dage kunne man risikere såkaldte rivninger i cylindervæggene
hvis man ikke udviste tilstrækkelig forsigtighed. Ridser opstået efter
uhensigtsmæssig varmeudvikling og forskelle i materialernes udvidelse.
Det tror jeg ikke man ser længere, så hvor nødigt jeg end vil, må jeg
give sælgeren ret. Som mange dog skriver, så bedre safe than sorry.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-08 10:07

> [...]
> tror jeg ikke man ser længere, så hvor nødigt jeg end vil, må jeg give
> sælgeren ret. Som mange dog skriver, så bedre safe than sorry.

Ja, men sådan en lille motor skal have omdrejninger og det fik den - helt op
til 6000rpm! Den må være kørt godt til, da den efterhånden er begyndt at
sejtrejke meget bedre, samtidig med at at den er fantastisk
omdrejningsvillig. Well jeg ved godt det lyder lidt vildt og fik jeg en ny
bil i dag, ville jeg nok køre lidt mere forsigtig i starten.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-07-08 10:15

Lasse K. skrev:

> [...]
> omdrejningsvillig. Well jeg ved godt det lyder lidt vildt og fik jeg en
> ny bil i dag, ville jeg nok køre lidt mere forsigtig i starten.

Jeg tror da også risikoen for at en motor bliver sløv af ikke at blive
brugt er større. Men lige i starten skader lidt forsigtighed ikke.

--
Niels

Fra : Kate

Dato : 14-07-08 18:00

"Lasse K." <lasse> wrote in

> [...]
> køre forsigtig i starten. Svaret var: "nej, kør i som i vil. Hvis
> den ikke kan holde til det, er det jo bedst det viser sig mens den

Jeg spurgte så godt nok ikke sælgeren, men det var nu mest fordi jeg
først kom i tanker om det senere på aftenen.
Jeg vil hellere køre pænt og håbe på den holder længe end satse på
noget med at benytte mig af garantien

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-08 18:27

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> først kom i tanker om det senere på aftenen.
> Jeg vil hellere køre pænt og håbe på den holder længe end satse på

Klart, klart. (female drivers..tsk tsk Nej jeg giver dig helt ret.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-07-08 21:36

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg spurgte så godt nok ikke sælgeren,

Heller ingen grund til, han lever af at sælge biler ;).

> Jeg vil hellere køre pænt og håbe på den holder længe end satse på
> noget med at benytte mig af garantien

Skader vil først vise sig efter garanti-udløb. Eller så vil de være "normal"
slitage = ikke omfattet af nogen garanti. Alle nye biler skal køres pænt de
første 10 kkm. Biler har kun godt af at blive brugt, bare ikke misbrugt.

Fra : TGJ

Dato : 12-07-08 21:05

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
> Så kom den nye bil i carport.

Tillykke

Må vi ikke høre hvad det er for en bil ?

Thomas

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-07-08 21:13

On Sat, 12 Jul 2008 22:05:20 +0200, "TGJ" <somewhere@earth.com> wrote:

>"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
>
>Tillykke
>
>Må vi ikke høre hvad det er for en bil ?

>--

Den årvågne læser vil vide at det er en Hyundai Getz CRDI 1.5 )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 21:25

On Sat, 12 Jul 2008 22:12:45 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Den årvågne læser vil vide at det er en Hyundai Getz CRDI 1.5 )

Hmm.......den må max gå 80 til den har kørt 40000 km, har jeg hørt!
)
Just kidding.

Fra : Kate

Dato : 12-07-08 21:29

Ivan Madsen <> wrote in

> Hmm.......den må max gå 80 til den har kørt 40000 km, har jeg
> hørt! )

Arghhhhhhhhhh, det er jo mindre end min mor kører og hun kører blød hat
kørsel.

> Just kidding.

Puha, så er jeg mere rolig

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 21:39

On 12 Jul 2008 20:28:56 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

<...>

>Arghhhhhhhhhh, det er jo mindre end min mor kører og hun kører blød hat
>kørsel.

Jamen sådan er det bare! )

>Puha, så er jeg mere rolig

Tror jeg nok! ) Kør som du plejer, så tror jeg ikke den lille
koreaner tager skade.

Fra : Kate

Dato : 12-07-08 21:35

"TGJ" <somewhere@earth.com> wrote in

> "Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Tillykke
>
> Må vi ikke høre hvad det er for en bil ?

De andre vidste det fordi jeg i sidste uge spurgte om råd til indkøbet,
men som Folmer så venlig har svaret, en Hyuandai Getz 1,5 CRDI.

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 14-07-08 08:58

Kate wrote:
> [...]
> skulle på arbejde i dag og det er altså umådeæigt svært for mig at
> holde den under 110km/t på motorvej, men er det egentligt nødvendogt nu

Speederen i bund fra dag 1. Du kan ligeså godt fra starten af lære den,
hvem det er der bestemmer her i huset, så den vænner sig til det

Fra : Kate

Dato : 14-07-08 18:02

Mohlitsa Molybdon <abcdefghijklmn@gkrl4r.com> wrote in

> Speederen i bund fra dag 1. Du kan ligeså godt fra starten af lære
> den, hvem det er der bestemmer her i huset, så den vænner sig til
> det

Nu har jeg allerede kørt de 500km af de anbefalede 1000, så jeg giver
den gas i næste uge eller rettere sidst på ugen.