Webdesign?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-08 23:28

Nå, her i dag har jeg siddet og leget lidt med at lave en rimelig simpel
hjemmeside i composerdelen af SeaMonkey. - Det er såmænd også gået
rimeligt... MEN....

Hvordan i alverden laver man et link til en mappe, så brugeren / den
besøgende kan se, hvad der ligger i mappen og evt. downloade indholdet,
- eller kan man ikke det? - eller skal man lave links til hver enkelt fil?

Det ville jo være langt det letteste, hvis det er muligt at lave en link
til en mappe, og så lægge henvisninger til de hovedmapper, hvori
softwaren ligger...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-07-08 23:42

Erik Richard Sørensen skrev den 13-07-2008 00:28:

> [...]
> - eller kan man ikke det? - eller skal man lave links til hver enkelt fil?

Linket skal bare være til selve mappen. Det er så webserverens opgave
at lave den oversigtsside du gerne vil have.

Når du er færdig med at pusle med det program, vil jeg foreslå dig at
kigge på http://pages.google.com (så får du også en email du kan bruge
på usenet :) )

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-08 12:51

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> at lave den oversigtsside du gerne vil have.
>
> Når du er færdig med at pusle med det program, vil jeg foreslå dig at

og de fleste webservere er sat til _ikke_ at vise indhold i mapper ...
pga. sikkerhed

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-07-08 23:48

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hvordan i alverden laver man et link til en mappe, så brugeren / den
> besøgende kan se, hvad der ligger i mappen og evt. downloade indholdet,
> - eller kan man ikke det? - eller skal man lave links til hver enkelt fil?

Du linker til selve mappen. Hvis din server kører Apache, laver du en
..htaccess fil, hvori du skriver 'Options Indexes'. Filen kan enten
placeres i roden på dit website, så vil man kunne se indholdet af alle
mapper, der ikke har en index.(et eller andet) fil, eller i hver enkelt
mappe, hvor du vil ha' vist indholdet af mappen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-08 00:01

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> mapper, der ikke har en index.(et eller andet) fil, eller i hver enkelt
> mappe, hvor du vil ha' vist indholdet af mappen.

Ja, det mente jeg nok, men det vil hverken SeaMonkey Composer eller
andre af Mozilla programmerne, jeg har prøvet... - 'Go'e gamle Netscape
4.8' og 'ClarisHomepage 3' kan sagtens lave det kunststykke... Nå, men
så må jeg vel lige kigge lidt på PageSpinner igen og få mig taget sammen
til at købe det. - Den, véd jeg, vil kunne gøre det...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-07-08 00:40

> [...]
> så må jeg vel lige kigge lidt på PageSpinner igen og få mig taget sammen
> til at købe det. - Den, véd jeg, vil kunne gøre det...

Du behøver altså ikke et specielt program for at lave en .htaccess fil -
jeg til tro Text Edit kan gøre det. Eneste problem er, at du ikke
umiddelbart kan se filen i Finder...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-08 01:06

Peter Farsinsen wrote:

> Du behøver altså ikke et specielt program for at lave en .htaccess fil -
> jeg til tro Text Edit kan gøre det. Eneste problem er, at du ikke
> umiddelbart kan se filen i Finder...

Det tror jeg gerne, - men jeg er mest fortrolig med Mozilla Composer. -
Når jeg vil vælge en mappe i 'Add Link', er mappen dimmed, og der er kun
mulighed for 'cancel'. - Jeg forsøgte så at lave en hardlink, men det
gav samme resultat... - og mit kendskab til HTML skrivning er stort set
lig et stort fedt *0*, - ellers kunne jeg jo bare bruge min BBEdit..-)

mvh. Erik Richard