Hævd.
Fra : Jubii

Dato : 11-07-08 14:15

Afdelingsbestyrelsen her i boligforeningen påstår at der er vundet hævd,
efter der for 7 år blev anlagt et blomsterbed af en af boligforeningens
ansatte, som i forløbet af de 7 år er blevet vedligeholdt af en beboer for
egen regning.
Nu er aldershævd på 20 år og det kun hvis der ikke gøres indsigelse e.lign.
omkring bedet. Eller er der en kortere hævd på f.eks. 5 år?
Jeg har forsøgt at finde oplysninger på retsinformation, uden held, men der
er nok en tekst at tilgå et sted, der giver reglerne?
Ikke fordi jeg tror afdelingsbestyrelsen har noget (en lov e.lign.) at have
sin påstand om hævd på mindre end 20 år, men jeg vil da gerne give dem det
skriftligt om de 20 år, hvis nogen henviste til teksten.

Noget andet jeg vil spørge om i anledning af at en beboer har "overtaget"?
bedets vedligeholdelse. Er det stadig ejet af boligforeningen når
bestyrelsen, uden at vedlægge referat, påstår at afdelingsmøderne år efter
år har godkendt at en beboer har vedligeholdt bedet for egen regning. Når
det, som der påstås har været godkendelse af forholdet i afdelingsregi, vil
det så sige at bedets ejerskab er overgået fra boligforeningen til
afdelingen således at afdelingen via bestyrelsen, nu har råderet over bedet,
som jo egentlig er et jordstykke af en vis værdi? Har afdelingen så ikke
skattepligt?
Hvis det er tilfældet, kan afdelingbestyrelsen jo ikke råbe hævd men pege på
ejerskab og råderet?
Nej, der står ikke noget om hvornår beboeren har overtaget vedligeholdelsen
af bedet, som mere ligner en lille rund have i mine øjne.
Hvor vigtigt er det at vide hvornår beboeren overtog bedet?