Velsignelse, tegn ?
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 09-07-08 18:45

Har for nyligt overværet en præst i kirken, der velsignede (så vidt jeg
husker) menigheden ved at slå korsets tegn i luften som et kors. Det som
undrede mig, var fingernes stilling, præstens langfinger og ringfinger
var bøjede og tommelfingeren var lagt over sådan at pegefinder og
lillefingeren var strakte.

Hvad betyder dette symbolsk?

Jeg troede at præsten skulle velsigne med ringfingeren, lillefingeren og
tommelfinger bøjede?!?

Hilsen Niels

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-08 08:34

Nu kan vi jo ikke vide, om præsten har en skade i sin hånd, men ellers er
det et gammelt ondt-afværgende tegn - det ligner jo til forveksling et sæt
horn med lillefinger og pegefinger strittende, ikke?
Jeg er næsten sikker på, at jeg engang har set et smykke - en amulet -
formet på den måde.

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 10-07-08 11:40

Det var også således min bror og jeg tolkede det. Vi var faktisk lidt
chokerede!

Fra : Vidal

Dato : 10-07-08 12:32

Niels Rasmussen skrev:
> [...]
> lillefingeren var strakte.
>
> Hvad betyder dette symbolsk?
>
> Jeg troede at præsten skulle velsigne med ringfingeren, lillefingeren og

Det lyder interessant. Vil du fortælle hvem
og hvor?

http://www.jesus-is-savior.com/False%20Religions/Wicca%20&%20Witchcraft/signs_of_satan.htm

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 10-07-08 12:41

Vidal skrev:

> Det lyder interessant. Vil du fortælle hvem
> og hvor?
>
> http://www.jesus-is-savior.com/False%20Religions/Wicca%20&%20Witchcraft/signs_of_satan.htm

Tegnet bruges også til at afværge onde øjne. Måske
havde præsten spottet dig.

http://hjem.get2net.dk/silseth_jan/Thorvaldsen/thorvaldsen.htm

Bertel Thorvaldsen værger sig mod kameraets onde øje.

--
Vennlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 10-07-08 15:42

Han hedder Jens Arne Skjøtt og er præst i Ølsted Kirke, Hedensted, syd
for Horsens. Det skete til min nieces konfirmation d.å.
http://www.oelstedkirke.dk/

Bemærkning
Præsten lavde korsets tegn med håndfladen imod menigheden/håndryggen
imod ham selv.

Fra : TBC

Dato : 10-07-08 15:50

"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bemærkning
> Præsten lavde korsets tegn med håndfladen imod menigheden/håndryggen imod

Hvorfor ikke spørge præsten selv, om han lægger noget i metoden, følger en
bestemt metode, eller har andre fordringer angående ritualet.

Det er vel den mest direkte vej at få besked om hvad han har gang i.

TBC

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 10-07-08 16:02

Jo, du har fuldstændigt ret. Hændelsen betyder dog ikke så meget for
mig, at jeg vil kontakte ham. Jeg var bare nysgerrig efter, hvorledes
symbolet tolkes generelt.

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 10-07-08 16:22

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bestemt metode, eller har andre fordringer angående ritualet.
>
> Det er vel den mest direkte vej at få besked om hvad han har gang i.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har sendt ham spørgsmålet over e-mail.

Hilsen
jens

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 10-07-08 15:57

Interessant synes jeg, at der på forsiden af Ølsted Kirkes hjemmeside er
skrevet følgende ordsprog:

Vær ikke vis i egne øjne!
Frygt Herren og og hold dig fra det onde.

Måske syntes præsten, at der var for mange vantro til konfirmationen?!?

Fra : Lyrik

Dato : 10-07-08 21:19

Den 09.07.2008 kl. 19:44 skrev Niels Rasmussen <boellebo@stofanet.dk>:

> [...]
> lillefingeren var strakte.
>
> Hvad betyder dette symbolsk?
>
> Jeg troede at præsten skulle velsigne med ringfingeren, lillefingeren og

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har fået følgende svar fra præsten:

Kære Jens.
Tak for dit spørgsmål.
Jeg skal besvare det så godt jeg kan. Til velsignelsen bruger jeg en
gammel Kristushilsen som man kan se på mange gamle ikoner. Og det er ikke
et satanisttegn.
De 3 fingre, pegefingeren, den lange finger og lillefingeren, er tegn for
henholdsvis: Gud, Jesus og Helligånden. Tommeltotten og ringfingeren er
sat sammen og skal være jorden. Jeg ligger pegefingeren ind over den lange
finger, så godt jeg nu kan, og det skal vise korset plantet på jorden. Jeg
har fået forklaringen af en gammel Græsk Ortodoks munk, da jeg så at de
Græsk Ortodokse brugte den hilsen ved velsignelsen. Det er altså en gammel
velsignelseshilsen som stadigvæk bliver brugt og derfor også kan ses på de
gamle ikoner, som er lavet af de ortodokse kristne.
Håber det er forklaring nok, ellers må du komme tilbage.
Venlig hilsen, Jens Arne Skjøtt.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 11-07-08 21:31

Jeg har endelig fundet svaret på nettet!
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:BASIL.jpg