Hvilken propel
Fra : Torben

Dato : 09-07-08 12:41

Hej med jer,

Jeg har købt en påhængsmotor uden propel, der er tale om en 60 HP mariner
fra 1992. den skal sidde på min gummibåd som er med fiber V-bund, og 4,8
meter lang. Jeg aner intet om propeller, er der nogle der kan forklare mig
hvad jeg skal lede efter, der er noget med tommer og stigning, samt alu og
stål, men jeg er helt blank. Typisk vil båden skulle bruges med meget
nyttelast (dykning)

-Torben

Fra : Per

Dato : 10-07-08 09:36

On 9 Jul., 13:41, "Torben" <t...@fjerneshajq.dk> wrote:
> [...]
> hvad jeg skal lede efter, der er noget med tommer og stigning, samt alu og
> stål, men jeg er helt blank. Typisk vil båden skulle bruges med meget

Hej Torben

Det kommer i høj grad an på hvad båden vejer med dykkerudstyr ect. Jeg
vil tro at med dit sæt vil en pitch 13 være et godt udgangspunkt.
Herefter belaster du båden med den vægt som du, typisk vil sejle med.
Det næste er så at få styr på dine top omdr/min . Her er det vigtigt
du holder dig indenfor fabrikantens anbefalede omdrejninger på toppen
og hverken kommer over eller under disse!. og typisk lskal en motor
ligge mellem 5200-5800 omdr/min. Hvis nu motoren løber 6000
omdrejninger med en pitch 13 skal du gå op i en pitch 14/15 , og hvis
den kun når 5000 omdr/min skal du gå ned i en pitch 11/12. En enkelt
stigning giver som overslag +/-200 omdrejninger. Størrelsen eller
diameteren bliver almindeligvis mindre jo højere pitch.

Men prøv i første omgang at kontakte en bådforhandler og spørg om du
kan låne en brugt propel med en pitch 13.

Håber det hjalp lidt

God ferie til alle.

Fra : Kruens

Dato : 10-07-08 18:51

Prøv at kontakte Rude's propeller i Vamdrup.
www.rudespropeller.dk

De yder en god service og kan hjælpe dig til den rigtige propel.

Mvh Kruen

PS. Jeg har ingen relationer til Rude