Stor once-in-a-life-oplevelse i danmark?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-07-08 13:48

Hej

Jeg har en kollega der er alvorligt syg. Vi vil gerne give hende en
oplevelse for livet - en rejse over indlandsisen på hundeslæde eller
noget i den stil. Problemet er bare, at hun muligvis slet ikke må rejse
ud af landet, når hun er så syg som hun er...

Hvad kan man finde på, her i danmark? Hun er ikke til at slappe af på en
strand. Hun insisterer på at gå på arbejdet, når hun kan, fordi hun ikke
har lyst til at gå hjemme og have ondt af sig selv.

Så det skal være noget hvor man får en på opleveren, koncentreret, og som
samtidig ikke er for fysisk krævende. En ting jeg selv har tænkt på,
kunne være en tur i en varmluftballon. Men det er måske ikke så stor en
oplevelse... på samme måde som en tur over indlandsisen i hundeslæde
ville være. Og det ville være rart hvis vi kunne give hende noget i den
kaliber.

Er der nogen der har et godt forslag?

Vi ligger indenfor et budget på op til 30.000 kr. inkl. evt. pårørende,
hvis det er en oplevelse der kræver en "rejsefælle".

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-07-08 14:25

Thomas Jensen <tj@fabel.dk> writes:

> [...]
> noget i den stil. Problemet er bare, at hun muligvis slet ikke må rejse
> ud af landet, når hun er så syg som hun er...

Nej, der er nogle problemer med sygesikringen. Spørgsmålet er om
Grønland er indenfor landet? Der er naturligvis langt til lægehjælp
fra midten af indlandsisen, men hvis det "bare" er sygesikringen der
er problemet, kan det måske klares gennem en attest fra lægen. I kan
også prøve at kontakte sygesikringen og spørge dem.

> Hvad kan man finde på, her i danmark? Hun er ikke til at slappe af på en
> strand. Hun insisterer på at gå på arbejdet, når hun kan, fordi hun ikke
> har lyst til at gå hjemme og have ondt af sig selv.

Det kan jeg godt forstå! Det er til at blive vanvittig af.

> [...]
> oplevelse... på samme måde som en tur over indlandsisen i hundeslæde
> ville være. Og det ville være rart hvis vi kunne give hende noget i den

Jeg synes varmtluftballonen er en rigtig god ide. Det er ganske rigtig
ikke det samme som en tur over indlandsisen, men en af de store
oplevelser jeg kan komme i tanke om her i Danmark.

Alternativt kunne I sammen chartre et af de gamle træsejlskibe og tage på
cruise i de danske farvande. Det er også en dejlig oplevelse, men det
kræver at hun kan holde til lidt fysisk.

Ellers er der et ridecenter ved Jammerbugten som laver luksusrideture.
Altså ride i skøn natur om dagen og overnatte i luksus om natten -
sådan noget med gourmetmad og jacuzzi.

Og så synes jeg at I er nogle fantastiske kollegaer!

Mvh Trine

Fra : J

Dato : 11-07-08 14:30

On 11 Jul 2008 12:48:04 GMT, Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:

> [...]
>
>Vi ligger indenfor et budget på op til 30.000 kr. inkl. evt. pårørende,
>hvis det er en oplevelse der kræver en "rejsefælle".

Hvad med Gudenåen med telt og kano ? (der kan man være sådan lidt uden
for tiden). Eller en sejltur med sejlbåd f.eks. i det sydfynske.

Eller måske bare et hotelophold på Brøndums Hotel i Skagen, eller
Falsled Kro.

Dette her er nok mest for et ældre menneske, og det ved jeg jo ikke,
om hun er.

mvh

John

Fra : Armand

Dato : 11-07-08 17:26

J skrev:
> On 11 Jul 2008 12:48:04 GMT, Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:
>
> Eller måske bare et hotelophold på Brøndums Hotel i Skagen,........

Solnedgangs-pladsen i Skagen er nok en af de fineste stille glæder man
kan komme til!

Ellers slår ideen med ballon'en alt IMO!

Eneste alternativ jeg kan komme på er en flyvetur t/r til Anholt, hvor
ingen andre sådan lige kommer over :-/

--
Armand.

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 13-07-08 06:38

> Hvad med Gudenåen med telt og kano ? (der kan man være sådan lidt uden
> for tiden). Eller en sejltur med sejlbåd f.eks. i det sydfynske.

Hvad med den her:
http://www.smakkecenter.dk/Yukon+Tours.252.aspx

Der kan alle kollega'erne + familie medlemmer da komme med og faa een paa
opleveren...
Det fedeste ved oplevelser (i min mening) er da at kunne dele dem med
nogen...

Mvh
Allan

Fra : Bjarne

Dato : 11-07-08 15:12

Thomas Jensen skrev:
> [...]
>
> Vi ligger indenfor et budget på op til 30.000 kr. inkl. evt. pårørende,
> hvis det er en oplevelse der kræver en "rejsefælle".

Det er en smuk tanke.

I kunne starte med at spørge sygesikringen om lov til at rejse
udenlands. Eller privat sygeforsikring, fordi det der med hjemtransport
alligevel er noget, som vores rare regering mener, at vi godt kunne undvære.
Hvis svaret er nej, er det et spørgsmål om, hvorvidt forehavendet er så
vigtigt, at man vil løbe risikoen alligevel og drage udenlands.Jeg var i
Tunesien med min ægtefælle og børnene få uger før hun døde og fortryder
det naturligvis ikke.

Hvis i tør drage udenlands, kunne Italien være en mulighed. Calabrien,
f.eks. Tropea. Man kan komme dertil med Startour eller man kunne også
tage dertil med tog. Hvis ledsageren har kørekort kunne man leje en bil
med aircondition og komme omkring til de fantastiske landskaber i
nationalparkerne og tværs over til kysten på den anden side. Der er nok
at se.

En anden mulighed er Polen, som er knap så langt væk, hvis man får brug
for at komme hjem i en fart grundet sygdom. Der burde nok være de
største muligheder for at bo på slotte som greve og baron eller i et
skønt sommerhus i Mazurien. Prøv måske at snakke med Vindrose Rejser.

Danmark er generelt et meget konformt og kedeligt land, og det er svært
at finde noget virkeligt grænseoverskridende, men mine forældre var
meget glade for at tage toget på 1. klasse og holde ferie på et
hyggeligt hotel i Skagen.

Ellers er det mest eventyrlige måske at undersøge, om man kunne leje en
rigtigt god båd og sejle rundt omkring Danmark og evt. Sverige/Tyskland
for jeres budget.

vh

Bjarne

Fra : Jens G

Dato : 11-07-08 17:43

> [...]

>Vi ligger indenfor et budget på op til 30.000 kr. inkl. evt. pårørende,
>hvis det er en oplevelse der kræver en "rejsefælle".

Oven i ballonturen, kunne der måske gives et ubådsdyk?
http://www.submarines.dk/

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-07-08 18:37

Den Fri, 11 Jul 2008 18:42:40 +0200 skrev Jens G:

> Oven i ballonturen, kunne der måske gives et ubådsdyk?
> http://www.submarines.dk/

Ja, nu begynder det at ligne noget! Måske også med en tur på
Jyllandsringen http://www.dtc-net.dk/?id=19345 ...

Jeg er lidt overvældet af alle de forslag der er kommet. Jeg vil gerne
her sige tak til alle indtil videre. Bare forsæt med at komme med
forslag.

Jeg tror aktiviteter i stil med ballon, ubåde og racerbiler er den genre
der skal til. Det der med gå-ture i naturen giver bare plads til for
mange tanker. Omvendt, det må gerne være noget der tager et par dage, så
længe det er rimelig "oplevelses-intensivt".

Jeg vil prøve at undersøge om det er helt umuligt det med udlandet.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-07-08 15:44

Den Fri, 11 Jul 2008 22:07:25 +0200 skrev Mureren:

> Ku' man evt. tage fat i nogen der udøver aerobatic?
> http://www.danfly-aviation.com/default.asp?
side=Aerobatic&side_id=2655&submenu_id=1781

> Måske det kunne være en once in a lifetime oplevelse, hvis ellers
> fysikken kan tåle det?

Rigtig god ide. Det skal undersøges.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Bettina

Dato : 12-07-08 18:55

"Thomas Jensen" <tj@fabel.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Vi ligger indenfor et budget på op til 30.000 kr. inkl. evt. pårørende,
> hvis det er en oplevelse der kræver en "rejsefælle".

Hvad med et weekend kursus i dykning? Det vil blive en blanding af at lære
teori, dykke i svømmehal og i havet. Bagefter kan din kollega jo tage på
lige så mange dyk, hun har lyst til og hvor som helst.
Hvis det er en mulighed, kan du helt sikkert få hjælp og svar på masser af
spørgsmål på www.dykker-forum.dk.

En anden ting omkring jeres fantastiske initiativ *tommel op* er, at hvis
hun har en partner, vil det måske være en god ide at invitere dem begge
afsted sammen. Når et familiemedlem bliver syg, er det oftest hårdt for hele
familien.

Fra : ScubaJima@gmail.com

Dato : 22-08-08 04:48

Min svoger flyver i svæveflyver i Kongsted. Hver week-end er der åbent
for "turister". De betaler så en hund, og så sidder de bagved (eller
foran, det kommer an på flyet) og får en lille rundtur.

Det er ikke fysisk krævende, og vildt sjovt.

Klippet fra http://www.flyveklubben.dk
-------------
Det store sus ved at svæveflyve er netop at opleve lufthavet og
naturen fra oven og flyve på tætteste hold af de store rovfugle og
skyerne. Man kan ikke andet end nyde den flotte udsigt, hvor man på en
klar dag i 1.000 meters højde over Kongsted kan se Sjælland fra kyst
til kyst, Storebæltsbroen, Øresundsbroen, Sverige og Tyskland. Kom og
prøv det.

Søg lidt på google, find din lokale svævefly-klub og hør dem ad.

Jeg kender intet til hvor fysisk krævende faldskærmsudspring er, men
hvis jeg var i god form og vidste jeg snart skulle dø, ville jeg tage
mig sammen til at få booket sådan et week-end hop.

Og ellers stemmer jeg også på et prøvedyk hos dit lokale dykkercenter..
Det er altså en fed ting at prøve.