Ridse :/
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-07-08 17:24

Yaris'en har fået en ridse :/

http://flickr.com/photos/hstidsen/2658190495/

Havde det været et menneske ville jeg havde kaldt det en hudafskrabning.
Det er kun lige den farvede del af lakken der er blevet skrabet af og der
er ingen dybe ridser i det. Den bedste beskrivelse af den er at det ligner
at lakken er blevet nærmest poleret af med en blød klud.

Jeg opdagede den her i eftermiddag da jeg lige havde haft bilen i
vaskehallen - ligner det en ridse der kan være opstået i vaskehallen? (og
kan man egentlig kræve erstatning af tankstationen for sådan en ridse?) Jeg
ved at ridsen ikke var der i går aftes.

Hvordan får man nemmest repareret sådan noget? kan man "polere" noget farve
på så det ser pænt ud?

Fra : Mikael

Dato : 11-07-08 10:40

On 11 Jul., 18:24, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:
> [...]
> ved at ridsen ikke var der i går aftes.
>
> Hvordan får man nemmest repareret sådan noget? kan man "polere" noget farve

Har du ramt noget på vej ind i vaskehallen?

Det ligner ellers noget som godt kan poleres, om ikke andet så det
hvide kommer væk og så ser du det nok ikke så meget.

Mikael

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-07-08 23:43

Mikael <MikLarsen@gmail.com> wrote in news:9f853f80-1922-47c2-b8eb-
09662dc8b9a7@26g2000hsk.googlegroups.com:

> Har du ramt noget på vej ind i vaskehallen?

100% sikkert ikke. Jeg har tænkt lidt på hvad jeg kan have ramt imod og jeg
kan simpelthen ikke komme i tanke om noget som helst hvor der er mulighed
for at det har kunnet ske.

> Det ligner ellers noget som godt kan poleres, om ikke andet så det
> hvide kommer væk og så ser du det nok ikke så meget.

Er nok svært at få det 100% til at matche den blanke overflade - men hvis
bare det hvide kan forsvinde og det kommer til at se fornuftig ud så er jeg
egentlig tilfreds. Selvom det er mega ærgeligt.

Fra : Allan F

Dato : 11-07-08 17:43

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg
> ved at ridsen ikke var der i går aftes.
>
> Hvordan får man nemmest repareret sådan noget? kan man "polere" noget

Det der tvivler jeg på stammer fra vaskehallen. Hvis det havde været derfra,
så ville hele siden af bilen være et månelandskab. Det ligner mere en
påkørsel. Har du haft den stående et sted hvor andre folk har kunnet ramme
den?

Smut ned til forhandleren, og få et lakreperationssæt i den rigtige farve,
så kan du sikkert få det til at se ganske fornuftigt ud igen.

Allan F

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-07-08 23:45

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> wrote in

> [...]
> derfra, så ville hele siden af bilen være et månelandskab. Det ligner
> mere en påkørsel. Har du haft den stående et sted hvor andre folk har

Nope, den har kun været parkeret med fronten ind i parkeringsbåse og i
højre side af vejen.

> Smut ned til forhandleren, og få et lakreperationssæt i den rigtige
> farve, så kan du sikkert få det til at se ganske fornuftigt ud igen.

Det må jeg prøve.

Fra : ShutEye

Dato : 11-07-08 18:12

> Yaris'en har fået en ridse :/

Så er det overstået, den er ikke længere uskyldig.
Tit - når jeg nu kører meget i KBH - er jeg glad for at have en bil der
havde masser af småbuler og ridser da jeg købte den.
Drømmer da om en ny fin Honda eller Subaru, men så skal den heller aldrig ud
og køre :)

Fra : V.H.

Dato : 11-07-08 18:17

Nåååå, så er det opklaret du har lånt din kone bilen, iflg anden tråd
7 - ridser.

Mvh VH

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-07-08 23:46

"V.H." <evinkler@kabelmail.dk> wrote in

> Nåååå, så er det opklaret du har lånt din kone bilen, iflg anden tråd
> 7 - ridser.

Hmmm, i så fald må hun godt lige give sig til kende, mig bekendt er jeg
ikke indehaver af sådan en ;)

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-08 18:22

On 11 Jul 2008 16:24:28 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>ved at ridsen ikke var der i går aftes.
>
>Hvordan får man nemmest repareret sådan noget? kan man "polere" noget farve

Ridse?.....det der er max. en hudorm! )
Så skulle du fandme se Xsaraen, når nogen har forsøgt at bakke )
Eller Puntoen, når Netto ikke vil flette! )
Ridse - så må jeg jo nærmest lave en kvæstelse på mig selv, hver gang
jeg tager en blodprøve for at måle, om skidtet nu er tyndt nok )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-07-08 23:46

Ivan Madsen <> wrote in news:6j5f74tvd5ijmub2a69hdersko21ttqho8@4ax.com:

> Ridse?.....det der er max. en hudorm! )

Ja men folk forstår det ikke hvis jeg siger bilen har fået en
hudafskrabning ;)

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 18:32

On 11 Jul 2008 22:46:21 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Ja men folk forstår det ikke hvis jeg siger bilen har fået en
>hudafskrabning ;)

Den er da bare brugt, ikke! Altså småskrammer hører desværre til
dagens uorden - at jeg så på baggrund af billedet mener at din ridse
ikke er noget at hidse sig op over er en anden ting. Vi har alle
forskellige tolerancer - jeg må indrømme, at dytten er en brugsting.
Og sådan en får ridser hen ad vejen - men hvis der stod en E-type
derude, så skulle du lige se mig blive muggen, hvis DEN havde fået en
ridse/skramme whatever )

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-07-08 18:51

Ivan Madsen <> wrote in news:4gqh74djq5evln802pbeccrpdsleu5rl5e@4ax.com:

> Den er da bare brugt, ikke! Altså småskrammer hører desværre til
> dagens uorden

Småskrammer ja, men ikke den slags afskrabninger på en ellers skadefri bil.
Jo, der er stenslag, men ingen der kan ses når man står en meter fra bilen.

> - at jeg så på baggrund af billedet mener at din ridse
> ikke er noget at hidse sig op over er en anden ting. Vi har alle
> forskellige tolerancer

Jamen det har vi da - og jeg hidser mig skam heller ikke op over det, jeg
syns bare det er super ærgeligt, nu var den lige så pæn...

> jeg må indrømme, at dytten er en brugsting. Og sådan en får ridser hen ad
> vejen

Det er den jo også, men derfor ka man da godt passe på den og synes den ska
holdes bare nogenlunde pæn. Specielt hvis man er glad for sin bil.

> - men hvis der stod en E-type
> derude, så skulle du lige se mig blive muggen, hvis DEN havde fået en
> ridse/skramme whatever )

Nååå, så var der alligevel noget der ku hidse dig op hva ;)

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 18:55

On 12 Jul 2008 17:50:33 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

<...>

>Nååå, så var der alligevel noget der ku hidse dig op hva ;)

JA og derfor jeg forstår dig - selv om jeg måske ville se anderledes
på sagen.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 11-07-08 21:27

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> Yaris'en har fået en ridse :/
>
> http://flickr.com/photos/hstidsen/2658190495/

Der er kun en vej og det er en ny bil. Intet mindre
Nå spøg tilside. Mon ikke chipaway el.l. kan klare
den lille skramme. Det koster gratis at spørge.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-07-08 23:40

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> wrote in

> Der er kun en vej og det er en ny bil. Intet mindre

Tænkte det nok - mon jeg ka få banken med på det ;)

> Nå spøg tilside. Mon ikke chipaway el.l. kan klare
> den lille skramme. Det koster gratis at spørge.

Det er jo lige det, heldigvis :)

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 11-07-08 21:48

On Fri, 11 Jul 2008 18:43:19 +0200, Allan F wrote:

> [...]
> derfra, så ville hele siden af bilen være et månelandskab. Det ligner
> mere en påkørsel. Har du haft den stående et sted hvor andre folk har

Faktisk ligner det præcis sådan en som man selv kan lave på vej ind i
eller ud af en parkeringsbås hvis man har undervurderet bilens længde
eller bredde. Det er svært i en Yaris, men det _kan_ ske :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-07-08 23:44

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Faktisk ligner det præcis sådan en som man selv kan lave på vej ind i
> eller ud af en parkeringsbås hvis man har undervurderet bilens længde
> eller bredde. Det er svært i en Yaris, men det _kan_ ske :)

Det er også det jeg selv syns det ligner - men jeg er 100% sikker på ridsen
ikke var der i går og næsten 100% sikker på den ikke var der da jeg kørte
fra arbejde - og næste stop efter arbejde var tankstationen hvor jeg
faktisk stod og snakkede med en anden gut om min bil mens hans bil blev
vasket.

Fra : Mogens

Dato : 12-07-08 05:57

> [...]

> vaskehallen - ligner det en ridse der kan være opstået i vaskehallen? (og
> kan man egentlig kræve erstatning af tankstationen for sådan en ridse?)

Hmm vanskeligt at se på et billede, men det kunne godt være fra hallen. Især
hvis bilen ikke var parkeret 100% lige i hallen.

Jeg har prøvet den slags flere gange med min Chevrolet Camero, som grundet
den spidse front ikke var "nem" for sensorerne i en vaskehal (spurgte altid
tankpasseren først inden vask - om det var muligt samt erstatningsansvar).
Første gang dækkede de omlakeringen, og det kræver mindst, at personalet ser
bilen i hallen - så løbet ér kørt for dig.

Ellers er proceduren den, at bilen skal fremstilles for FDM, som uvildigt
vurderer, om det er en vaskehalsridse eller ej. Efterfølgende udbedres
skaden i givet fald hos en reparatør - og regningen sendes til tanken. I mit
tilfælde en Statoil, som ejede tanken - den var ikke forpagtet ud...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-07-08 11:33

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in

> og det kræver mindst, at personalet ser
> bilen i hallen - så løbet ér kørt for dig.

Det var en ubemandet Metax tank - så der var ikke noget personale
overhovedet...

Fra : Henrik

Dato : 12-07-08 11:55

"Henrik Stidsen" skrev i en meddelelse
> Yaris'en har fået en ridse :/
> Hvordan får man nemmest repareret sådan noget? kan man "polere" noget
> farve
> på så det ser pænt ud?

Af egne erfaringer kan jeg anbefale Wenol Polish (with Carnaubawax) som jeg
har købt i bl.a. www.Mekonomen.dk (et hurtigt kik på pakken sige den har et
vare nr 434 1050) - den tager mange ridser også nogle af de dybere (så længe
de naturligivs ikke er gået gennem lakken).
Den er lidt sværere og arbejde med men ellers giver den et godt resultat og
beskytter også lakken efterfølgende. Af og til har jeg dog givet en
lakforsegler ovenpå, for at forlænge holdbarheden

Henrik