Det dyre oksekød
Fra : Rainman

Dato : 09-07-08 16:37

Oksekød er jo som mange andre fødevarer steget pænt i pris, men hvad
skyldes det egentlig? Er det importstoppet fra Brazilien (begr. i mund
og klovsygerisiko), eller er der andre forklaringer?

Af mangel på ordentlig kød til noge gode store 700 grams T-bone steaks
har vi prøvet lidt med ungkvæg som jo bl.a. Rema promoverer kraftigt. Er
der nogle dokumenterede ernæringsmæssige fordele ved ungt kød frem for
gammelt kød/malkevæg? (Skal lige understrege at jeg ikke er pædofil, men
blot undrer mig lidt over hvorfor børnekød som lam og kalv er så meget i
vælten i dag).

Fra : Ralph Køster

Dato : 09-07-08 17:31

Ja jeg korsede mig også i dag da jeg var i Superbest.

1 Engelsk bøf...92,-
1 Hel kylling 68,-

Hvor fanden er lige rimeligheden i det?

Købte i stedet for noget Lammebryst...500 g.. 49,44 kr.

Mere rimeligt.

Velbekommen

Ralph

Fra : Kim

Dato : 09-07-08 20:00

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i meddelelsen
> Ja jeg korsede mig også i dag da jeg var i Superbest.
>
> 1 Engelsk bøf...92,-
> 1 Hel kylling 68,-
>
> Hvor fanden er lige rimeligheden i det?

Udbud og efterspørgsel....

Mvh, Kim

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 09-07-08 20:21

On Wed, 9 Jul 2008 20:59:31 +0200, "Kim" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

>"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i meddelelsen

>Udbud og efterspørgsel....

Nationalt eller internationalt? Kilde?

Det er muligt, at den internationale efterspørgsel på kvalitetsoksekød
er steget, samtidig med at produktionen er forblevet stabil, men jeg
tvivler på, at det gælder den nationale.

Jeg var i Helsingør i går. Der annonceredes med herrefordkød til 55
kr/kg. Jeg tror, at det var gårdopdrættet & -slagtet.

Kunne det tænkes, at driftige KPI-beregnende supermarkedøkonomer så en
fidus i at score et par billige point på hypen omkring de stigende
fødevarepriser ved at sætte prisen på kvalitetskød op?

---
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Sidst: Marineret, glaseret og grilleret
lammeculotte)

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-07-08 20:47

Kasper Bergholt skrev:

> [...]
> fidus i at score et par billige point på hypen omkring de stigende
> fødevarepriser ved at sætte prisen på kvalitetskød op?

Næppe et sted i verden ligger dagligvare butikkerne så tæt som her og i
årevis har vi haft dyrere fødevarer end i de lande, vi normalt
sammenligner os med. Sammenholdt kan det kun give een forklaring.

Fra : Ralph Køster

Dato : 09-07-08 22:47

Hvor i Helsingør var det Kaspar?

Jeg er fra Espergærde

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 10-07-08 19:45

On Wed, 9 Jul 2008 23:47:23 +0200, "Ralph Køster" <Get@grip.now>
wrote:

>Hvor i Helsingør var det Kaspar?
>
>Jeg er fra Espergærde

Hej Ralph!

Jeg er dårlig til vejnavne, så det bedste, jeg kan gøre, er at forsøge
at beskrive min rute.

Jeg kom kørende fra Ålsgårde og kom igennem en rundkørsel. Efter
rundkørslen, hvor jeg mener, at skiltet viste mod Helsingør, lå der en
købmand/kiosk på højre hånd. Så kom der lidt skov, og jeg drejede til
højre -- vist lidt før hospitalet -- ad den vej så jeg skiltet med
oksekødet.

Længere nede ad vejen kom der nogle bilforhandlere, en tankstation og
en rundkørsel, der var under rekonstruktion.

Håber, det kan pege dig i en nogenlunde rigtig retning. Ellers kan
andre, mere lokalkendte, måske hjælpe?

Hvis det ikke dæmrer for nogen, skal jeg gøre et forsøg med kort og
erindriger.

---
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-07-08 20:24

Kasper Bergholt skrev:

> Jeg kom kørende fra Ålsgårde og kom igennem en rundkørsel.
> Efter rundkørslen, hvor jeg mener, at skiltet viste mod Helsingør,
> lå der en købmand/kiosk på højre hånd.

Nygård kiosk på Esrumvej.

> Så kom der lidt skov,

Teglstrup Hegn.

> og jeg drejede til højre -- vist lidt før hospitalet --

Klostermosevej.

> ad den vej så jeg skiltet med oksekødet.

Var det en gård? På venstre hånd ligger først Dyresøgård.
På højre hånd lidt længere fremme ligger Pindemosegård.

Jeg husker desværre ikke at have lagt mærke til skilte med
salg af oksekød ved de to gårde, og der er ikke andre gårde
på den strækning du nævner.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
3140 Ålsgårde

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 11-07-08 09:46

On Thu, 10 Jul 2008 21:24:28 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>Nygård kiosk på Esrumvej.

>Teglstrup Hegn.

>Klostermosevej.

Klostermosevej er helt rigtigt. Det var den, der var spærret af ved
rundkørslen.

>Var det en gård? På venstre hånd ligger først Dyresøgård.
>På højre hånd lidt længere fremme ligger Pindemosegård.

Der lå en gårdlignende ejendom ved siden af nogle rækkehuse, tror jeg
det var. Og det må have været den første på venstre hånd, altså
Dyresøgård.

>Jeg husker desværre ikke at have lagt mærke til skilte med
>salg af oksekød ved de to gårde, og der er ikke andre gårde
>på den strækning du nævner.

Det er muligt, jeg husker forkert, men jeg tror det ikke.

Hvis nogen prøver deres kød, hører jeg meget gerne om erfaringerne.
Til 55kr/kg går jeg ud fra, at der er tale om hele eller halve dyr.

---
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- madopskrifter og
vine, der matcher)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-07-08 07:22

Kasper Bergholt skrev:

> Der lå en gårdlignende ejendom ved siden af nogle rækkehuse,
> tror jeg det var. Og det må have været den første på venstre
> hånd, altså Dyresøgård.

> Det er muligt, jeg husker forkert, men jeg tror det ikke.

Du husker *helt* rigtigt. Jeg cyklede hen forbi Dyresøgård
og tjekkede det forleden. På skiltet står: "Hereford-kød
55 kr./kg".

> Hvis nogen prøver deres kød, hører jeg meget gerne om erfaringerne.
> Til 55kr/kg går jeg ud fra, at der er tale om hele eller halve dyr.

Du må hellere gå ind og forhøre dig næste gang du lægger vejen forbi.

--
Herluf :·)

Fra : Ralph Køster

Dato : 10-07-08 22:27

Hej Kaspar.

Lyder som Rødegårdsvej.
Har været taxachauffør i byen i 18 år.

Ralph.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 11-07-08 09:47

On Thu, 10 Jul 2008 23:26:40 +0200, "Ralph Køster" <Get@grip.now>
wrote:

>Hej Kaspar.
>
>Lyder som Rødegårdsvej.
>Har været taxachauffør i byen i 18 år.

Jeg er ret sikker på, at det var Klostermosevej, som Herluf analyerede
sig frem til...

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste: Grillet lammeculotte)

Fra : Rainman

Dato : 10-07-08 06:30

Kasper Bergholt wrote:

> Kunne det tænkes, at driftige KPI-beregnende supermarkedøkonomer så en
> fidus i at score et par billige point på hypen omkring de stigende
> fødevarepriser ved at sætte prisen på kvalitetskød op?

Her i det jyske synes jeg i hvert fald det er påfaldende at man aldrig
mere - bortset undtagelsesvist fra culotter - ser store udskæringer
billigt . En lille 1,5 kg oksemørbrad koster over 600 kr, og de store
udskæringer som filet, entrecote, tyndsteg ser man næsten ikke i
supermarkedernes kølediske. Plejede ofte at købe argentinsk
oksemørbrad/-filet i LIC, men det er åbenbart også passé. Så udbudet ser
i hvert fald ud til at være kraftigt reduceret og specielt sydamerikansk
kød ser man ikke mere. Læste også for nyligt at oksekød på Canarieøerne
var fordoblet i pris grundet stop af indførsel fra Sydamerika.