Langtidsopbevaring af kartofler?
Fra : peter

Dato : 09-07-08 06:45

Hej

Er der nogen, der kender en metode, hvor man kan opbevare kartofler i
lang tid, så de ikke bliver bløde, grønne og spirer? Kan man evt.
behandle dem, så de kan fryses?

Mvh og på forhånd tak for svaret

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-07-08 13:57

peter <peter900000@hotmail.com> writes:

> Er der nogen, der kender en metode, hvor man kan opbevare kartofler i
> lang tid, så de ikke bliver bløde, grønne og spirer? Kan man evt.
> behandle dem, så de kan fryses?

Hvor lang tid snakker vi om? Man kan putte dem i jord og opbevare dem
køligt og mørkt. Så holder de da et stykke tid.

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-08 14:09

> Hvor lang tid snakker vi om? Man kan putte dem i jord og opbevare dem
> køligt og mørkt. Så holder de da et stykke tid.

I min barndom brugte vi en mørk tønde (vist nok i træ eller styropor).
Tønden var en 8-års knægts højde og kunne snildt klare 50 kg kartofler. Jeg
tro ikke min mor gjorde andet forberedelse end at hælde sækkene op i tønden.
Hvor lang tid de holdt - mjah vi jo kartofler næste hver dag om vinteren....
så'eh 50 kg kartofler delt med 2 voksne, 3 børn og en hund er vel lige med
nogle dage.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-08 14:10

> Hvor lang tid snakker vi om? Man kan putte dem i jord og opbevare dem
> køligt og mørkt. Så holder de da et stykke tid.

Jeg tror i øvrigt ikke kartofler kan tåle frost.

/karsten

Fra : Max

Dato : 09-07-08 14:12

Hej Karsten

> Jeg tror i øvrigt ikke kartofler kan tåle frost.

På en eller anden måde kan de, man kan jo købe frosne
skivekartofler og lignende.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-08 18:08

> På en eller anden måde kan de, man kan jo købe frosne
> skivekartofler og lignende.

Mjah, men så er de vel varmet op først.

/karsten

Fra : Max

Dato : 10-07-08 14:19

Hej Karsten

> Mjah, men så er de vel varmet op først.

Måske, men de er meget tæt på at være rå.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-07-08 11:15

Karsten Madsen wrote:

> Jeg tror i øvrigt ikke kartofler kan tåle frost.

Det kan de ikke. Frost sætter en eller anden proces igang i kartoflerne så
de bliver søde.

Ebbe

Fra : Ivar

Dato : 10-07-08 22:28

Ebbe Kristensen skrev:

> Det kan de ikke. Frost sætter en eller anden proces igang i kartoflerne så de
> bliver søde.

Lige for at få det hele på plads. Kartofter bliver ikke søde af
at være frosne, men har de været frosset og er optøet, vil de udvikle
en sød smag.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : fix

Dato : 11-07-08 11:54

kartofler kan kules ned, eller opbevares mørkt, tørt og frostfrit (~5-8
grader)

Fra : ShutEye

Dato : 13-07-08 21:27

> kartofler kan kules ned, eller opbevares mørkt, tørt og frostfrit (~5-8
> grader)

Kules ned? Hvad er det?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 13-07-08 21:36

ShutEye wrote:

> Kules ned? Hvad er det?

Byg en kartoffelkule og læg kartoflerne i den.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Max

Dato : 13-07-08 21:42

Hej Erik

> Byg en kartoffelkule og læg kartoflerne i den.

Du skal nok huske at fortælle at en kule er et
hul i jorden.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 13-07-08 22:33

Max wrote:
> Hej Erik

> Du skal nok huske at fortælle at en kule er et
> hul i jorden.

Et hul i jorden er også et bygningsværk

Det var bare den måbende reaktion på at kule karofler ned som jeg ikke
kunne stå for.

Fra : ShutEye

Dato : 13-07-08 22:44

> Et hul i jorden er også et bygningsværk
>
> Det var bare den måbende reaktion på at kule karofler ned som jeg ikke
> kunne stå for.

Hehe. Når man ikke ved må man spørge.

Tak for svarene til jer begge!

Fra : Max

Dato : 13-07-08 23:18

Hej ShutEye

> Hehe. Når man ikke ved må man spørge.

Ja, det er jo den eneste måde at få viden på. Husk også
at der ikke findes dumme spørgsmål :)

Tidligere begravede man mange ting for at langtidsopbevare
dem, det galdt f.eks. roer, kartofler, gullerødder og mange
andre rodfrugter og grønsager. Formålet var at opbevare
tingene køligt i en ordentlig fugtighed og frem for alt frost-
frit. Man kalder sådan en grav for en kule, man graver et hul,
lægger halm i bunden, lægger tingene ned i den, og dækker
til med halm og jord, simpelt, men effektivt.

Ps: afledt af dette kalder man jo også en begravlese for at
kule vedkommnede ned :)

--
Mvh Max

Fra : ShutEye

Dato : 14-07-08 00:21

> Ja, det er jo den eneste måde at få viden på. Husk også
> at der ikke findes dumme spørgsmål :)

Det er jo det :)

> [...]
> lægger halm i bunden, lægger tingene ned i den, og dækker
> til med halm og jord, simpelt, men effektivt.

En fætter af min har sommerhus i Sverige. Dertil hører den køligeste
jordkælder.
Man tror det er løgn at en øl kan være SÅ perfekt temperatur pillet ud af et
hul i jorden.
Det er måske ikke helt det samme, men fascinerende er det!

> Ps: afledt af dette kalder man jo også en begravlese for at
> kule vedkommnede ned :)

Desværre er det præcis hvad jeg skal om et par dage.

Tak for de gode svar!
Det er det man håber på når man spørger.

mvh

Ole

Fra : Max

Dato : 14-07-08 06:41

Hej ShutEye

> En fætter af min har sommerhus i Sverige. Dertil hører den køligeste
> jordkælder.

Ja, det er jo en form for et gammeldags køleskab, økonomisk
og virksom.

> Man tror det er løgn at en øl kan være SÅ perfekt temperatur pillet
> ud af et hul i jorden.

Ordet "en kælderkold" kommer jo derfra :)

> Det er måske ikke helt det samme, men fascinerende er det!

Jo, man kan vel kalde det en permanent kule, forøvrigt findes
de da også rundt omkring i Danmark.

> Tak for de gode svar!

Velbekomme, det var så lidt.

--
Mvh Max

Fra : fix

Dato : 14-07-08 09:45

Max wrote:
> [...]
> og virksom.

> Ordet "en kælderkold" kommer jo derfra :)

> Jo, man kan vel kalde det en permanent kule, forøvrigt findes

Undskyld jeg har været væk et par dage, og ikke opdaget hvad min korte
bemærkning har foranlediget
Det er underligt, pludseligt at være så gammel, at unge mennesker ikke
forstår mange af de simpleste begreber i ens hverdag.
Aprospos "kælderkolde" og perfekt temperatur. Jeg har i haven et stort bed
med spagnum, som altid, grundet bunden er fugtigt. Der er sat 4 stk 30cm.
stump plastkloakrør i, hvor jeg til stadighed gennem sommeren, har grønne
liggende i. Skønt når naboer/venner dukker op til en snak :>)

finn

Fra : Max

Dato : 14-07-08 11:54

Hej fix

> Aprospos "kælderkolde" og perfekt temperatur. Jeg har i haven et
> stort bed med spagnum, som altid, grundet bunden er fugtigt. Der er
> sat 4 stk 30cm. stump plastkloakrør i, hvor jeg til stadighed gennem

Øh, hvor var det nu du boede ? :)

Ps: bor i hus med kælder og dermed følger forpligtelsen jo :)

--
Mvh Max

Fra : ShutEye

Dato : 14-07-08 12:51

> Undskyld jeg har været væk et par dage, og ikke opdaget hvad min korte
> bemærkning har foranlediget

Heh ;)

> Det er underligt, pludseligt at være så gammel, at unge mennesker ikke
> forstår mange af de simpleste begreber i ens hverdag.

Jeg er trods alt gammel nok til at jeg bliver i godt humør af at blive nævnt
som et ungt menneske.

Øl i haven. Det bliver ikke bedre!

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 14-07-08 09:03

ShutEye wrote:

> Desværre er det præcis hvad jeg skal om et par dage.

Æh, jeg troede ikke man planlagde den slags. Men hils ormene.

Fra : ShutEye

Dato : 14-07-08 12:53

> Æh, jeg troede ikke man planlagde den slags. Men hils ormene.

Øhm - skal folk bare dukke op på et tilfældigt tidspunkt og håbe det bedste?
Det er jo ikke mig selv der skal kules ned :)

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 14-07-08 18:30

ShutEye wrote:

> Øhm - skal folk bare dukke op på et tilfældigt tidspunkt og håbe det
> bedste? Det er jo ikke mig selv der skal kules ned :)

Nåeh, sådan. Det fremgik ikke klart. Tillykke med levetidsforlængelsen

Fra : ShutEye

Dato : 13-07-08 22:43

> Du skal nok huske at fortælle at en kule er et
> hul i jorden.

AHA! :)

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-07-08 15:00

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> AHA! :)

Det kan jo faktisk også være en hest

Steen.

Fra : Max

Dato : 14-07-08 15:18

Hej Steen

> Det kan jo faktisk også være en hest

Det kan også være en skør/underlig person :)

--
Mvh Max

Fra : fix

Dato : 14-07-08 15:42

Max wrote:
> Hej Steen

> Det kan også være en skør/underlig person :)
sagt med andre ord: et hul i jorden
finn

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-07-08 20:08

fix skrev:

> sagt med andre ord: et hul i jorden

Den skøre person staves vist normalt 'kugle'.

Jeg kender i øvrigt begrebet 'roekule'.
Sådan en er ikke et hul i jorden, men ligner nærmest
en aflang pyramide, som bygget op over jordniveau.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Max

Dato : 15-07-08 20:39

Hej Herluf

> Den skøre person staves vist normalt 'kugle'.

Kik i ordbogen :)

> Jeg kender i øvrigt begrebet 'roekule'.
> Sådan en er ikke et hul i jorden, men ligner nærmest
> en aflang pyramide, som bygget op over jordniveau.

Man graver normalt en fordybning så man har jord til
at dække til med.

--
Mvh Max

Fra : fix

Dato : 15-07-08 22:36

Max wrote:
> Hej Herluf

> Kik i ordbogen :)
og jeg mener det er afledt af kulen i jorden
men stavning er jo efterhånden totalt ligegyldigt.
Ligesom når mange gennem flere år ligger kartofler i jorden, så er det jo
nok det det hedder ??
- og så kan de lægge der og blive dårlige
ups -det er jo ikke en danskgruppe

> Man graver normalt en fordybning så man har jord til
> at dække til med.
rigtigt! - normalt ~50 cm, det hjælper også på frostsikringen, ifh. til hvis
de (rodfrugterne) bare er lagt på jorden.
Vi havde iøvrigt så'n en svensk kule med en lem, i min barndoms sommerhuse
med gårdpumpe og petroleumslamper.
- ren CO2venlig økologi

finn

Fra : ShutEye

Dato : 13-07-08 22:42

> Byg en kartoffelkule og læg kartoflerne i den.

Tak ... eller ...? :)

Fra : peter

Dato : 10-07-08 07:00

On 9 Jul., 19:07, "Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> wrote:

> Mjah, men så er de vel varmet op først.
>
> /karsten

Sikkert, men jeg ville alligevel gerne vide, hvordan man gør?