Vikingefilm
Fra : Holst

Dato : 09-07-08 10:35

Hej alle!

Jeg håber, nogen kan pege mig i retning af nogle film, som passer til et
tema om vikinger.

Målgruppen er børn, 5-15 år, men den enkelte film behøver ikke
nødvendigvis ramme hele målgruppen, idet vi har mulighed for at opdele
børnene.

Film er nødt til at have danske sprog, eftersom en del af børnene er
udviklingshæmmede og ikke kan forventes at kunne forstå engelsk og læse
danske undertekster.

Jeg kan ikke selv lige komme i tanke om nogen film, så jeg håber, andre
er bedre til at huske end jeg

På forhånd tak.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-07-08 15:27

Holst skrev bl.a.:

> Jeg kan ikke selv lige komme i tanke om nogen film, så jeg håber,
> andre er bedre til at huske end jeg

Jeg har ikke noget bud på en seværdig spillefilm om vikinger.

Faktisk ville jeg bare advare dig om at hvis du finder frem til
Paul Gernes og Per Kirkebys katastrofalt dårlige film "Normannerne"
(fra 1976), så drop den endelig. Det er det *argeste* lort,
og bestemt ikke egnet, hverken for unge eller voksne mennesker.

Gad vide om DR-TV ikke på etellerandet tidspunkt har lavet
noget seværdigt fjernsyn om vikingerne?

--
Herluf :·)

Fra : Laziter [9440]

Dato : 09-07-08 17:11

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> danske undertekster.
>
> Jeg kan ikke selv lige komme i tanke om nogen film, så jeg håber, andre er

Asterix og vikingerne f.eks.
Den giver naturligvis ikke et ægte billede af vikinger, men den har da et
passende tema.
http://www.imdb.com/title/tt0371552/

Det er sådan ca. hvad jeg kan komme i tanke om for den målgruppe du har sat
op.

Mvh
Benjamin

Fra : Holst

Dato : 09-07-08 17:52

Laziter [9440] wrote:

> [...]
> http://www.imdb.com/title/tt0371552/
>
> Det er sådan ca. hvad jeg kan komme i tanke om for den målgruppe du har sat

Billedet behøver heller ikke være præcist. Det er til underholdning og
ikke til undervisning.

Søgte lige og fandt også frem til "Den sidste viking":

http://www.axelmusic.dk/productDetails/5707708000176

Nogen, der kender den? Er den egnet til de større børn?

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-07-08 21:34

> http://www.axelmusic.dk/productDetails/5707708000176
>
> Nogen, der kender den? Er den egnet til de større børn?

Kender den ikke. Men der står lidt om den her:
http://www.imdb.com/title/tt0117645/

Fra : Karina

Dato : 13-07-08 18:14

> Søgte lige og fandt også frem til "Den sidste viking":
>
> http://www.axelmusic.dk/productDetails/5707708000176
>
> Nogen, der kender den? Er den egnet til de større børn?

Ja, absolut... Jeg vil både anbefale Den Sidste Viking og Ørnens Øje,
som none skriver i en anden post. Begge er faktisk aldeles glimrende
danske (nordiske) forsøg på at lave film med vikingetema.

Mvh
Karina

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-08 12:24

Hvad med "Ørnens Øje" fra engang sidst i 90'erne - foregår i1200-tallet -
handler om kongesønnen Valdemar og den onde biskop Eskild...
Den er måske lidt voldsom indimellem, men se den selv, så du kan vurdere den
mht børnene.

Ellers er der "den sidste viking" fra nogenlunde samme tid - med bl.ae. Kim
Bodnia og erik Wedersøe - det er en ganske stemningsfuld film - og faktisk
også en god film.

Fra : Michael

Dato : 04-08-08 03:15

Her er Imdb.com liste over viking filmer :
http://www.imdb.com/keyword/viking/

Som du kan se er det en eller 2 norske og svenske filmer her. Det skjønner
vell barna? Min erfaring er at de fleste nordiske førsøk på å lage Vikinge
filmer har gått helt elendig. De skulle lært litt av Kurosawa og hans
Samurai filmer, eller laget en eventyr film. En av filmene på engelsk som er
ganske underholdene er http://www.imdb.com/title/tt0071671/ . Dette tror jeg
er den beste barne filmen. Den tror jeg barna ville like. Da kan vi jo også
nevne Terry Jones http://www.imdb.com/title/tt0097289/ og de to Hollywood
filmene http://www.imdb.com/title/tt0057259/#comment ,
http://www.imdb.com/title/tt0052365/

<none> skrev i melding