Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem med D300: udbrændte højlys i den r~
Fra : Ukendt

Dato : 10-07-08 15:51

Mit nye D300 har tilsyneladende en irriterende tendens til at blæse
højlysende fuldstændigt i den røde kanal, hvis der fotograferes objekter med
meget rødt eller orange indhold. Det er især slemt ved blomster og lignende.
Det lader til at være et kendt problem, men firmwareupgrade hjalp ikke. Det
lader til at være værst i sRGB og er ikke så udtalt i AdobeRGB. Helt galt er
det i Vivid Mode. Er der nogen der kender til problemet og evt. har en
løsning?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-07-08 15:58

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> wrote
in message news:487621cb$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> hjalp ikke. Det lader til at være værst i sRGB og er ikke så udtalt i
> AdobeRGB. Helt galt er det i Vivid Mode. Er der nogen der kender til

Det er kendt problem også med andre kameraer. Det er ganske let med Canon 5D
og andre skal jeg sige. Se på RGB histogrammet på dit kamera, og juster
eksponeringen så der ingen eller kun minimal overeksponering sker af den
røde kanal. Nu kan en del overeksponering dog reddes i RAW konvertering ved
at justere eksponeringen. Men skyder du i JPG? Ellers er kommentarerne om
sRGB og Adobe RGB lidt uforståelige.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-08 16:02

> [...]
> ved at justere eksponeringen. Men skyder du i JPG? Ellers er kommentarerne

Hej Hans,

Jeg skyder i JPG. Problemet er at den blæser de røde højlys, selv på et
ellers undereksponeret billede. Der kan være et stykke i højre side helt
uden information, på det røde histogram, men så kommer der en spike helt ude
i højre side. Det må være noget der sker under konverteringen.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-07-08 16:07

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> wrote
in message news:4876245f$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> uden information, på det røde histogram, men så kommer der en spike helt
> ude i højre side. Det må være noget der sker under konverteringen.

Så kan jeg kun sige, at du skulle prøve at skyde i RAW. Da har du den
fleksibilitet med eksponeringen. Jeg ved ikke hvor meget med din D300, men
med mit 1Ds mk3 er der mulighed for at hente detaljer frem af områder der er
overeksponeret med op til 2 blænder. Men har du checket histogrammet på
kameraet og eksponeret så du ikke har overeksponeret den røde kanal? Hvis du
bruger matrix lysmåling kan du meget let have områder i scener med stor
kontrast som er overbelyst og ikke kun i den røde kanal. Hvis du hinter til
at der skulle være noget galt med dit kamera, så tror jeg det ikke. Men
ellers vil det være en idé at du postede et eksempelbillede med EXIF
information.

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-08 16:19

> Hvis du bruger matrix lysmåling kan du meget let have områder i scener med
> stor kontrast som er overbelyst og ikke kun i den røde kanal.

Jep, men det er jo "generelt" udbrændte højlys du omtaler her - over hele
linien. Det er der ikke tale om. Dog bruger jeg Matrix lysmåling.

>Hvis du hinter til at der skulle være noget galt med dit kamera, så tror
jeg det ikke.

Jeg tror ikke at der er noget i vejen med kameraet som sådan, men måske
softwaren? I hvert fald finder jeg det påfaldende at fejlen stort set
forsvinder når jeg skifter fra sRGB til AdobeRGB. Jeg kan ikke finde andre
forklaringer end at fejlen bliver introduceret under JPG-konverteringen.
Denne fejl afholder mig fra at skyde i "Vivid" hvilket jeg egentlig godt kan
li'. I Vivid kommer fejlen, uanset om jeg skyder i sRGB eller AdobeRGB.

Jeg skød en valmuemark i sidste uge. Alle blomsterne var så fuldstændigt
udbrændte at det kun var røde plamager. Så ekstrem udbrænding af den røde
kanal har jeg dog ikke før set (selvom valmuer er MEGET røde i sollys).

> Men ellers vil det være en idé at du postede et eksempelbillede med EXIF
> information.

Jeg sidder på en mobil dongle oppe i Sverige, så jeg har INGEN båndbredde -
derfor må billedet vente til jeg kommer hjem lørdag, hvis du er frisk på at
kigge på det til den tid?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-07-08 16:41

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> wrote
in message news:48762864$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

> Jep, men det er jo "generelt" udbrændte højlys du omtaler her - over hele
> linien. Det er der ikke tale om. Dog bruger jeg Matrix lysmåling.

Det var blot for at forklare at med matrixmåling skal du mange gange skal
justere og ikke kan forvente at du ikke får udbrændingen uanset om vi taler
om en enkelt kanal eller alle. Der er også forskel på om blinkningen på
kameraet først indtræder, når alle kanaler er brændt ud eller blot en
enkelt. På mit 1Ds mk3 blinker den blot en enkelt kanal er overbelyst, hvor
5D først blinker når alle kanaler er overbelyst.

> [...]
> Denne fejl afholder mig fra at skyde i "Vivid" hvilket jeg egentlig godt
> kan li'. I Vivid kommer fejlen, uanset om jeg skyder i sRGB eller

Det er rigtigt, at ved konvertering til sRGB kan gøre problemet værre og det
ses også i RAW konvertere. Det skyldes det meget mindre farverum i sRGB.

> Jeg skød en valmuemark i sidste uge. Alle blomsterne var så fuldstændigt
> udbrændte at det kun var røde plamager. Så ekstrem udbrænding af den røde
> kanal har jeg dog ikke før set (selvom valmuer er MEGET røde i sollys).

Men som sagt så blænd ned eller skyd i RAW eller RAW/JPG så du kan fixe det
når du kommer hjem i RAW konverteren.

> Jeg sidder på en mobil dongle oppe i Sverige, så jeg har INGEN
> båndbredde - derfor må billedet vente til jeg kommer hjem lørdag, hvis du
> er frisk på at kigge på det til den tid?

Jeg vil gerne se på det, men gør dig selv den tjeneste at skyde i RAW også
og juster eksponeringen så du undgør udblæsning af den røde kanal, ellers
hjælper det jo ikke noget. Du kan også sætte dit kamera på bracketing og
tage nogle billeder på den måde, f.eks. 0EV, -1EV og -2EV. Hvis du sætter
kameraet til at tage 3 billeder i en serie og sætter den på continous, så
vil du sikkert have det samme, som jeg har på mine Canon kameraer, nemlig at
når man trykker på udløseren og holder den nede, så tages der en serie på
det antal, som bracketing er sat til (5D er fast 3 billeder i en serie). På
den måde er det let at gøre.

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-07-08 16:15

Kim Frederiksen skrev:
> [...]
> hjalp ikke. Det lader til at være værst i sRGB og er ikke så udtalt i
> AdobeRGB. Helt galt er det i Vivid Mode. Er der nogen der kender til

Nu ville jeg ikke drømme om at sætte en D300 til at lave jpgs og i raw
er der ikke en kanal der blokker med mindre du overeksponerer, men.....
Du nævner "vivid"...mon du også har kørt kontrast eller anden justering
"opad"? I så tilfælde kan der ske mærkelige ting - også under "manuel"
konvertering om du skød i raw.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-07-08 16:34

Kim Frederiksen wrote:
> [...]
> hjalp ikke. Det lader til at være værst i sRGB og er ikke så udtalt i
> AdobeRGB. Helt galt er det i Vivid Mode. Er der nogen der kender til

Den kraftige orange/røde som bl.a. valmuer har kan muligvis ikke rummes
i sRGB farverummet. Ved den beskæring af farverummet, kameraet foretager
skal det så ganske rigtigt vise i histogrammet, at det er overstyret. Du
skal undgå at lade kameraet lave efterbehandlingen, og i stedet optage i
raw (nikon kalder det NEF), og selv lave farvekonverteringen på din
computer. Her kan du så skrue lidt på mætningen af den røde kanal, og få
det til at se hæderligt ud.

Bo //