Stempelrefusion ved køb af bolig
Fra : regnbueis@gmail.com

Dato : 10-07-08 10:21

Når man køber en ejerbolig, så kan man normalt undgå at betale
tinglysning for den del, der er knyttet til sælgeres lån.

Det forudsætter at sælger ikke aflyser sit pantebrev før køber
tinglyser det nye pantebrev.

Hvor finder man de mere præcise regler herfor, som kan læses af en
ikke-jura kyndig.

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-07-08 19:15

regnbueis wrote:

> Når man køber en ejerbolig, så kan man normalt undgå at betale
> tinglysning for den del, der er knyttet til sælgeres lån.

Ja, du betaler kun 1,5% af forskellen mellem dine nye lån og restgælden
på de lån som den nuværende ejer har (hvis det er SDO/SDRO lån er det
endda den oprindelige hovedstol, så du får også "rabat" for de afdrag som
er erlagt af den nuværende ejer; det kan kun være lån optaget efter
1/7-2007).

> Det forudsætter at sælger ikke aflyser sit pantebrev før køber tinglyser
> det nye pantebrev.

Normalt vil købsaftalen indeholde en klausul om at sælger ikke bare må
begynde at indfri sine lån, hvis dette betyder at køber mister stempel.

På et tidspunkt blev praksis strammet voldsomt op, så det nye lån skulle
være optaget *før* det gamle blev indfriet. Jeg er ikke sikker på at det
stadig forholder sig sådan (?), og med den nye SDO lovgivning er der sket
en kraftig liberalisering i og med at når der en gang er betalt 1,5%
afgift af et SDO lån (betalt eller overført), gælder dette for evigt.
Altså man kan afdrage og indfrie, og optage et nyt SDO lån senere uden
betaling af 1,5% afgift. Rationalet er et sidestille lån med eget
pantebrev med lån med ejerpantebreve (som kan genbruges i det uendelige).

> Hvor finder man de mere præcise regler herfor, som kan læses af en
> ikke-jura kyndig.

Den advokat som du benytter i købssituationen vil tage sig af det.

--
Jesper Lund

Fra : regnbueis@gmail.com

Dato : 10-07-08 15:02

Hej Jesper

Tak for et godt svar - gælder der også de samme regler, hvis sælger
har et lån med en kurstabskonto. Vil man også kunne overtage den ?

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-07-08 22:26

regnbueis wrote:

> Tak for et godt svar - gælder der også de samme regler, hvis sælger har
> et lån med en kurstabskonto. Vil man også kunne overtage den ?

Ja, jf. nedenstående (LL §6, stk 5). Noget af fidusen ryger dog, eftersom
du sikkert skal have nye 30 årige lån, og kurstabet fordeles ligeligt
over restløbetiden (der aldrig må være kortere end de lån med
kurstabskonto som indfries).

Ligningslov §6, stk 5
Stk. 5. Ved debitorskifte overgår fradragsretten efter stk. 1 til den
nye debitor. Fradraget i overdragelsesåret fordeles i forhold til antal
dage, de pågældende har været debitorer, opgjort med udgangspunkt i
overtagelsesdagen (skæringsdatoen).

--
Jesper Lund

Fra : regnbueis@gmail.com