iPhone kan låses op af Telia
Fra : Henrik Münster

Dato : 09-07-08 10:23

Mediamac skriver nu, at Telia gerne vil låse ens nye iPhone op for kr.
500,-. Man slipper dog ikke for at købe abonnementet i et halvt år.
Dermed vil en iPhone ende på ca. kr. 5.500,- og 6.000,- for de to
modeller. Det er da en del penge, men så slipper man jo for at hacke
den, og man har da trods alt Telia abonnemenet med de minutter, der er
indbygget i det.

<http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=19676>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-08 10:45

> [...]
> modeller. Det er da en del penge, men så slipper man jo for at hacke
> den, og man har da trods alt Telia abonnemenet med de minutter, der er

de fleste, inkl. mig vil nok bare vente de 6 mdr. og så få den låst op
gratis. Ellers skal du godt nok have et godt eksiterende abb. hvis det
skal kunne betale sig ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-07-08 15:58

> de fleste, inkl. mig vil nok bare vente de 6 mdr. og så få den låst op
> gratis. Ellers skal du godt nok have et godt eksiterende abb. hvis det
> skal kunne betale sig ...

Det vil jeg nok også gøre, men jeg regner ikke med at have så stort
behov for at hente data på nettet. Hvis man skal hente store mængder
data, så skal man jo betale ekstra pr. MB hos Telia. Det kan jo ende med
at blive dyrt. I så fald kan det måske bedre betale sig at have et
abonnement med fri data et andet sted. Desuden har Telia ikke så god 3G
dækning endnu, så det er måske ikke så sjovt at have Telia som udbyder,

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-08 16:01

> [...]
> abonnement med fri data et andet sted. Desuden har Telia ikke så god 3G
> dækning endnu, så det er måske ikke så sjovt at have Telia som udbyder,

Om 6 mdr. skal de andre udbydere nok komme med en "iPhone afhopper
Pakke" ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-08 18:02

> [...]
> modeller. Det er da en del penge, men så slipper man jo for at hacke
> den, og man har da trods alt Telia abonnemenet med de minutter, der er

Som jeg læser teksten betyder bindingen, at der skal lægges seks gange
abonnementspris oveni kontantprisen?

Men jeg forstår heller ikke MediaMacs artikel, så jeg har forhåbentlig
misforstået det.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-07-08 18:30

> Som jeg læser teksten betyder bindingen, at der skal lægges seks gange
> abonnementspris oveni kontantprisen?
>
> Men jeg forstår heller ikke MediaMacs artikel, så jeg har forhåbentlig
> misforstået det.

Man køber en iPhone som normalt og binder sig til Telias abonnement i
seks måneder. Derefter kan man få den låst op for kr. 500,-. Jeg går ud
fra, det er ligesom ved andre telefoner, at man ringer ind og får et
kodenummer, man skal taste ind. Den totale pris ender derfor på kr.
4.493,- for 8 GB udgaven og kr. 5.993,- for 16 GB udgaven. Så kan man
putte et hvilket som helst SIM-kort i sin iPhone, men man har også sit
abonnement hos Telia, hvis man vil bruge lidt af det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-08 18:36

> Jeg går ud
> fra, det er ligesom ved andre telefoner, at man ringer ind og får et
> kodenummer

smartere end det ... du ringer ind, de taster en kode, og næste gang i
syncer med iTunes bliver den låst op ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-07-08 18:44

Henrik Münster wrote:

> Man køber en iPhone som normalt og binder sig til Telias abonnement i
> seks måneder. Derefter kan man få den låst op for kr. 500,-. Jeg går ud

Blot 'for the record'. Det er gratis at få den låst op efter seks
måneder - ikke?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-08 18:50

> Blot 'for the record'. Det er gratis at få den låst op efter seks
> måneder - ikke?

jo, det siger loven.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 19-07-08 15:05

> jo, det siger loven.

Så vent. Så får jeg se hvor lang tid i forvejen, man skal opsige sit
iPhone Telia-abonnement - for at sætte sig billige, gamle Telia-SIM-kort
i dyret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 09-07-08 23:17

> 500,-. Man slipper dog ikke for at købe abonnementet i et halvt år.
> Dermed vil en iPhone ende på ca. kr. 5.500,- og 6.000,- for de to

Sorry men det er jo en helt grotesk pris. Ja det er et fedt produkt men
den pris er latterlig.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-07-08 23:23

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Sorry men det er jo en helt grotesk pris. Ja det er et fedt produkt men
> den pris er latterlig.

Retfærdigvis så er det jo incl. abonnementet. Man kan ikke købe iPhone
alene. Man skal købe den med 6 måneders abonnement. Som en ekstra
service tilbyder Telia så at låse den op med det samme for kr. 500,-. Så
på en måde kan man jo ikke sige, det er prisen for en iPhone, for der er
en hel del taletid, SMS'er og dataoverførsel med i prisen. Ønsker man
ikke at benytte sig af det, så spilder man en masse penge, og så er det
dyrt. Telia vil jo nok sige, at man bare kan bruger deres abonnement.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-08 23:31

> Sorry men det er jo en helt grotesk pris. Ja det er et fedt produkt men
> den pris er latterlig.

det koster de fleste smartphone ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-08 00:28

> det koster de fleste smartphone ...

Hvis det kan være nogen trøst, har jeg lige opdaget de belgiske priser.
I Belgien må en teleoperatør åbenbart ikke give økonomiske tilskud til
en telefon og så binde kunderne til en kontrakt. De to iPhone koster
525¤ og 615¤ i Belgien. Forbes har en omtale af det:

<http://www.forbes.com/feeds/ap/2008/07/09/ap5197513.html?partner=alerts

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-08 05:57

> [...]
> en telefon og så binde kunderne til en kontrakt. De to iPhone koster
> 525¤ og 615¤ i Belgien. Forbes har en omtale af det:

Faktisk er de danske priser gangske ok når man ser hvordan f.eks. Rogers
i Canada gør ... jeg er forlængst holdt op med at brokke mig

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-08 15:06

> Faktisk er de danske priser gangske ok når man ser hvordan f.eks. Rogers
> i Canada gør ... jeg er forlængst holdt op med at brokke mig

Jeg synes såmænd heller ikke, totalprisen er så gal. Startprisen er
faktsik meget lav. Det største problem er nok, at folk der virkelig skal
bruge internettet meget og hente store datamængder, de kommer ud over de
gratis 300 MB og skal betale pr. MB. Dermed kan det være meget dyrt. Der
mangler derfor et abonnement med fri data, som selvfølgelig skal have en
passende pris. Omvendt kunne jeg såmænd godt tænke mig et billigere
abonnement med lavere forbrug. I Sverige kan Telia jo godt lave tre
forskellige abonnementer.
Nå, men sandheden er vel, at Telia skal have kr. 5.000,- ind, og
så skal abonnementet være så dyrt. Det bliver jo billigere efter et
halvt år, og til den tid kan man yderligere skifte til et billigere
abonnement evt. hos et andet selskab. Man skal nok bare være glad for at
få iPhone med en rimelig fradragsordning, så man betaler den over et
halvt år.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 10-07-08 15:59

On Thu, 10 Jul 2008 16:05:53 +0200, <Henrik Münster> wrote:
> [...]
> passende pris. Omvendt kunne jeg såmænd godt tænke mig et billigere
> abonnement med lavere forbrug. I Sverige kan Telia jo godt lave tre

men i sverige kan de ha lengre bindingstid enn det er i danmark f.eks.

men jeg tror; enkelte overvurderer om hvor mye de kommer til å bruke
nettet, og at operatørene undervurderer hvilken innvirkning appstore
kommer til å ha på databruk (selv om det er en maxgrense på 10Mb for
applikasjoner om man bruker nettet, er programmene større må man på wifi
eller datamaskin for å laste ned).

og når det er sagt, jeg tror mange av de sidene man før brukte nettleser
til å besøke kan komme til å bli erstattet av dedikerte programmer.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Per Rønne

Dato : 19-07-08 15:05

> Sorry men det er jo en helt grotesk pris. Ja det er et fedt produkt men
> den pris er latterlig.

Svarer faktisk til tilsvarende produkter fra Nokia, som den nye N6 - det
er ikke en mobiltelefon vi taler om, men en smartphone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-07-08 15:05

> [...]
> modeller. Det er da en del penge, men så slipper man jo for at hacke
> den, og man har da trods alt Telia abonnemenet med de minutter, der er

Vil det også koste 500 at få dem låst op /efter/ at der er gået et halvt
år?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk