Badevand i DK
Fra : Marianne

Dato : 08-07-08 21:47

Hej

Var ved stranden i dag, og der er - desværre - fyldt med ulækker tang.
Hvordan finder man ud af, om der bare er tale om ufarlig tang eller om det
er mindre fredsommelige alger? Ikke een var i vandet selv om det var lunt
nok, så jeg bliver lidt nervøs. Var der ikke engang et mærkningssystem over
de danske strande?

Har kigget på www.badevand.dk og www.blaaflag.dk men ingen af stederne kan
jeg finde konkrete oplysninger. Den strand, jeg er interesseret i, er
Dueodde på Bornholm.

Stranden skulle efter sigende pleje at være OK. men hverken sidste år eller
i år er den særlig lækker. I begyndelsen af juni var den derimod tip-top.
Skal man bare vænne sig til, at tang er et sommerfænomen, eller kan det
skifte fra år til år?

mvh
marianne

Fra : Navn

Dato : 08-07-08 22:18

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> juni var den derimod tip-top. Skal man bare vænne sig til, at
> tang er et sommerfænomen, eller kan det skifte fra år til år?

hva faen - nogen pakker fisk ind i det og kalder det sushi, så ka
du vel osse bade i det

Fra : Bo

Dato : 09-07-08 05:36

On 8 Jul., 23:47, "Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> wrote:
> [...]
> i år er den særlig lækker. I begyndelsen af juni var den derimod tip-top.
> Skal man bare vænne sig til, at tang er et sommerfænomen, eller kan det

Jeg forstår din nervøsitet, når ingen andre går i vandet siger det sig
selv, må der være en sundhedsfarlig årsag. Er der ingen
livreddercenter på Dueodde ?
Kiosk eller andet på P-pladsen du kan spørge ad, de plejer at vide alt
om hvad der sker i området, eller de SKAL vide årsagen ! vh Bo

Fra : Marianne

Dato : 09-07-08 15:48

> [...]

-Kiosk eller andet på P-pladsen du kan spørge ad, de plejer at vide alt
-om hvad der sker i området, eller de SKAL vide årsagen ! vh Bo

Næh ... men der er et par campingpladser. Jeg vil prøve at spørge dér. Eller
kommunen.

mvh
Marianne

Fra : Søren Friberg

Dato : 09-07-08 16:28

Marianne skrev:

> Var ved stranden i dag, og der er - desværre - fyldt med ulækker tang.

Nogle steder findes det reneste vand, men det er ikke tilladt at fjerne
tang, hvis områderne er fredet. Det er f.eks. tilfældet i området syd
for Havnsø.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Armand

Dato : 09-07-08 18:28

Søren Friberg skrev:

> Nogle steder findes det reneste vand, men det er ikke tilladt at fjerne
> tang, hvis områderne er fredet. Det er f.eks. tilfældet i området syd
> for Havnsø.

Enhver hav-flora vil også konkurrere med algetilvæsksten om
næringsstofferne.

Umiddelbart lyder trevlede vækster ikke som dræberalger i mine øren. Så
generende at det omtalte end må være består den vanligt omtalte
algesuppe af frit svævende meget fine vækster der, hvor værst
forekommende ligefrem farver vandet grumset i en brun eller blå-grønlig
farve.

Alt andet lige er voldsom vækst et tegn på rigeligt med næringsstoffer,
og dermed en bekræftigelse af hvilken vej det går med vandkvaliteten -
også i år

--
Armand.