An Händler oder Export?
Fra : Henning

Dato : 07-07-08 20:40

I vores søgen efter ny bil på tyske hjememsider, støder jeg jævnligt
på sætningen "An Händler oder Export". Hvorfor? Hvad skjuler der sig
bag denne sætning? At bilen ikke lever op til tyske krav, at den er
ved at falde fra hinanden eller andet suspekt? Eller stiller den tyske
lovgivning krav om garanti når private handler bil?

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-07-08 20:54

Henning wrote:
> [...]
> ved at falde fra hinanden eller andet suspekt? Eller stiller den tyske
> lovgivning krav om garanti når private handler bil?

"Købt som beset" er vel den danske pendant. Man kan være heldig og gøre
en god handel, men det er jo oftest biler i billigklassen, hvor en
garantireparation (eller en krakilsk køber) vil fjerne sælgers
økonomiske grundlag for handelen. Ikke noget odiøst - men jeg ville ikke
bruge 2-3000 på at rejse ned efter sådan en bil, uden at have flere
alternativer hvis den ikke svarede til beskrivelsen.

Den prisklasse kan det oftest svare sig at købe via ebay i stedet - der
er lige så lidt garanti, men du har en chance for at vurdere sælgers
lødighed, og du er rimeligt sikker på at bilen ikke er solgt til anden
side når du tropper op.

--
vh
Torben

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-07-08 06:24

On Mon, 07 Jul 2008 21:40:16 +0200, Henning < @> wrote:

> [...]
>ved at falde fra hinanden eller andet suspekt? Eller stiller den tyske
>lovgivning krav om garanti når private handler bil?

Den tyske lovgivning stiller krav om 24 måneders reklamationsret ved
brugtbilhandler. Dette kan fraviges til 12 måneder ved aftale. Dette er
ufravigeligt, når der er tale om forbrugerkøb. I private handler eller
mellem firmaer kan reklamatiosnretten fraviges helt ved aftale.

Fly