Jeres bedste rejsemad?
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 06-07-08 13:24

Om knap to uger står der ferie på menuen - og dermed lang køretur med tre
børn i alderen 4-7. Og vi skal have noget ordentligt at spise med på turen
(som i alt bliver på 2x3 timers kørsel, afbrudt af 3 timers færgesejlads).
Ikke noget med at ende med slik og kiks, for jeg skal ikke på den tur med
tre unger med rutchebaneblodsukker. De oplagte emner er selvfølgelig div.
boller, pizzasnegle, pølsehorn og frugt og grønt spiseklar i plastbokse.
Men hvad er jeres bedste "rejsemad"? Måake har du den bedste opskrift på
nogle af de nævnte ting - eller en ide, jeg slet ikke har fået selv endnu...

MVH Mette

Fra : fix

Dato : 06-07-08 14:08

Mette Svangren Guttesen wrote:
> [...]
> Måake har du den bedste opskrift på nogle af de nævnte ting - eller
> en ide, jeg slet ikke har fået selv endnu...
boller, pizzasnegle, pølsehorn og frugt - er selvfølgeligt langt bedre end
frugt - men stadig meget letoptagelige kulhydrater.
- et ordentligt morgenfoder - Havregrød evt. gryn, og eller rugbrød.
kold kartoffelsalat til frokost, med hjemmelavede små deller. Så er der også
plads til lidt slik, en is eller boller, pizzasnegle, pølsehorn - bare
bunden er lagt ordentligt.

finn

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 06-07-08 15:06

> boller, pizzasnegle, pølsehorn og frugt - er selvfølgeligt langt bedre
> end frugt - men stadig meget letoptagelige kulhydrater.

Nu laver jeg altid de nævnte brødtyper meget grove, så det bekymrer mig
ikke.

> - et ordentligt morgenfoder - Havregrød evt. gryn,

Pga. afrejsetidspunkt vil børnene blive sat mere eller mindre sovende i
bilen. Jeg kender dem godt nok til at vide, at vi ikke kan vække dem og få
havregryn eller - grød i dem "om natten". Tværtimod skal vi have noget, som
de kan få i bilen efterhånden som de vågner - fx en gedigen grovbolle. Selv
skal jeg såmænd nok få den samme gode portion havregryn den morgen, som jeg
spiser alle andre dage

> kold kartoffelsalat til frokost, med hjemmelavede små deller.

Små deller til frokost, hvor vi har mulighed for at stoppe og spise
"rigtigt" er en god ide. Desværre værdsættes kartoffelsalat kun af den
ældste
Tak for dit input.

MVH Mette

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-07-08 16:39

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in

> Nu laver jeg altid de nævnte brødtyper meget grove, så det bekymrer
> mig ikke.

Lav dem bare ekstra grove. Bag gerne med havregrød. Så er de dejligt
saftige længere.

Du skal undgå hurtige kulhydrater som sukker, pasta og hvidt brød, i store
mængder. Pas især på sukkerholdige læskedrikke. Også juice.

Jeg pakker gerne små plastposer med forskellige frugt- og grøntsagsstykker,
så det er mundret og lige til at gå til.

Rugbrødsklapsammen med forskelligt kødpålæg. Hele kogte æg. Mine børn
elsker fiskedeller, men alle former for lettilgængelige "kød" udskæringer
kan bruges: Pølser, køddeller, afskåret steg, osv. Da ungerne var helt små
var det et hit med "kødispinde". Jeg stegte simpelthen nogle aflange
køddeller og stak dem på en ispind.

Husk at drik rigeligt og jævnligt. Helst vand, men sukkerfrie drikke glider
oftest lettere ned. Husk at ungerne skal kunne se ud for at undgå køresyge.
Og hold jævnligt pauser. 5-10 min hver time, hvor alle lige kommer ud og
rører sig lidt.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 10-07-08 15:44

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in

> Lav dem bare ekstra grove. Bag gerne med havregrød. Så er de dejligt
> saftige længere.

Havregrynsboller er en hjemmebagt basisvare her i huset, men jeg har aldrig
prøvet at bage med grød. Det vil jeg bestemt prøve!

> Du skal undgå hurtige kulhydrater som sukker, pasta og hvidt brød, i store
> mængder. Pas især på sukkerholdige læskedrikke. Også juice.

Jeps, det er (forhåbentlig) indlysende...

> Jeg pakker gerne små plastposer med forskellige frugt- og
> grøntsagsstykker,
> så det er mundret og lige til at gå til.

Me too (bortset fra at jeg bruger plastbokse

> [...]
> kan bruges: Pølser, køddeller, afskåret steg, osv. Da ungerne var helt små
> var det et hit med "kødispinde". Jeg stegte simpelthen nogle aflange

God ide!

MVH Mette

Fra : Ralph

Dato : 06-07-08 17:34

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Men hvad er jeres bedste "rejsemad"? Måake har du den bedste opskrift på
> nogle af de nævnte ting - eller en ide, jeg slet ikke har fået selv
> endnu...

Store madpandekager smøres med ost efter smag (grøn pikant, alm. pikant
eller bare en neutral personligt foretrækker jeg rygeost med purløg) derpå
lægges et lag røget laks, evt. lidt artiskokhjeter eller asparges, rulles
stramt og skæres i 2-3 cm's bidder.
Det kan varieres i det uendelige, alt hvad du kan lave sandwich af kan
bruges her.

Parmaskinke, rucolla, majo, jalapenos, cornichonger (?)
Kyllingepålæg, salat, agurk, tomat
Ost, skinke, sennep, agurk
skinkestrimler, ost, tomatsovs, oregano.

MEN HUSK meget tynde lag.

2 råd til:

Vand i flaske, nogle direkte fra køleskab, andre halvtfyldt og frosset og
efterfyldt med vand, andre helt fyldt og frosset, så er der KOLDT vand til
hele turen.

HVIS I skal have en køletaske med som kan tilsluttes bilens cigaretstik, og
I ikke har et stik i bagagerummet, så husk at ledningerne skal vende rigtigt
ved evt. forlængelse af kablet, ellers varmer den - egen erfaring,
rejesandwich blev smidt ud, men ost/skinke og frikadelleboller er ok lune

--
go' tur
Ralph

Fra : fix

Dato : 06-07-08 23:16

> [...]
> cigaretstik, og I ikke har et stik i bagagerummet, så husk at
> ledningerne skal vende rigtigt ved evt. forlængelse af kablet, ellers
og på så'n en SKAL blæseren være fri!!!

finn

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 10-07-08 15:48

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lægges et lag røget laks, evt. lidt artiskokhjeter eller asparges, rulles

Så indlysende, at jeg må slå mig selv og spørge, hvorfor jeg ikke har tænkt
på det - især da tortillawraps med pålæg er forholdsvis ofte forekommende i
madpakkerne her i huset. Til små børn kan de fint smøres med fx. leverpostej
og rulles med papirstynde agurkeskiver, eller med spegepølse, remoulade og
en stribe ristede løg ned af midten
De små bidder på få centimeter er oplagte!

MVH Mette

Fra : Kari Eiffert

Dato : 08-07-08 10:16

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Men hvad er jeres bedste "rejsemad"? Måake har du den bedste opskrift på
> nogle af de nævnte ting - eller en ide, jeg slet ikke har fået selv

Her er minitærter altid en succes Og dem kan man jo lave med grov bund
og diverse lækkert fyld. Vi laver dem enten i muffinsforme eller
folieaskebægre.

Mvh Kari

Fra : Inger D.

Dato : 09-07-08 16:49

> Her er minitærter altid en succes Og dem kan man jo lave med grov bund
> og diverse lækkert fyld. Vi laver dem enten i muffinsforme eller
> folieaskebægre.

Og madmuffins

Inger D.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 10-07-08 06:54

Og glemte da lige at nævne pirogger. Bare lav en god grov dej og lav noget
lækkert grønsags-kødfyld.