Maverulninger ?
Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 18-07-01 20:13

Hjlæper det på maven, og eller hvad anbefalder i ?

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 22-07-01 09:59

"Søren Gørtz Olesen" <mail@sark.dk> wrote in message
> Hjlæper det på maven, og eller hvad anbefalder i ?

Det kommer an på, hvad du mener med "Hjælper på maven".

Hvis du - som jeg antager - mener det i den gængse forstand, som er: "Jeg er
lidt trind om maven - skal jeg så lave maverulninger for at få en slank
talje" er svaret mere et nej end et ja.

Nej, fordi træning af det "fede" område ikke er hverken mere eller mindre
effektivt end enhver anden form for træning der forbrænder samme antal
kalorier. Fedet forsvinder fordi du forbrænder det, ikke fordi du træner
netop *det* område det sidder på. Således er svaret: "Nej, ikke nødvendigvis
maverulninger - armbøjninger, løbetræning, cykling, svømning etc. etc. er
lige så godt"

Et lille ja, fordi træning af netop mave- og rygmuskler har en opstrammende
effekt på ryggen, og giver dig en bedre holdning. Således vil optræning af
ryg og mave - hvis du har en dårlig holdning - forbedre dit udseende i det
område en del, uden at du som sådan taber dig. Prøv at stille dig foran et
spejl, og rank ryggen - så kan du se, hvad jeg taler om.

Hvis du mener decideret styrketræning for at få et "vaskebrædt" er det
principielt ikke i denne gruppe diskussionen skal stå, da det strengt taget
er noget andet end at tabe sig.. men på den anden side er det tit knyttet
tæt sammen i programmerne, så hvad pokker :) Her er svaret at hvis du vil
have det omtalte "vaskebrædt", er det ikke nok at tabe sig - du skal også
have noget under "spækket", der kan vises frem. Her er maverulninger én
mulighed, men ikke den jeg ville anbefale.

De normale "fulde maverulninger" er - både med strakte og bøjede ben - efter
min mening - noget, der belaster ryggen lige lovligt meget. Jeg bruger
derfor selv følgende øvelser for talje, ryg og sider:
* "halve" maverulninger. Fødderne ind under en sofa ell. lign, benene bøjet
helt sammen og ryggen bøjes "på midten", altså lige under brystkassen. Man
kan lave dem skråt eller lige - jeg gør det lige, da jeg laver andre øvelser
for krydstrækket
* "Helikopteren". Sid på en stol, med et kosteskaft over nakken og armene
hvilende på kosteskaftet. Drej rundt med kosteskaftet fra side til side.
Husk at kigge ligeud imedens.
* Sidebøjninger. Tag fat om nakken med venstre hånd. Hold højre arm strakt
ned langs siden, gerne med en vægt i hånden. Bøj lige ned mod højre, så
langt du kan, og ret dig derefter op. Skift side bagefter.

Disse øvelser kommer så vidt jeg ved hele mellemgulvet rundt, og
belastningen kan holdes meget lav i starten. Det er som jeg ser det en
fordel, da man på den måde ikke risikerer at overtræne, og få skader eller
smerter der virker demotiverende.

Husk dog at du kan have de vildeste muskler på maven, men ingen kan se dem,
før det fedt der dækker dem er forbrændt :) Det er altså ikke nok at lave
den vildeste styrketræning - med mindre altså man laver så meget, at man
også taber sig drastisk ved at gøre det. Det bedste bud er således at ændre
din kost, og dyrke BÅDE motion og styrketræning/kosmetisk træning.

Med venlig hilsen
Anders S. Johansen

Fra : Kenneth Bon

Dato : 22-07-01 12:29

> [...]
> ned langs siden, gerne med en vægt i hånden. Bøj lige ned mod højre, så
> langt du kan, og ret dig derefter op. Skift side bagefter.

Jeg fik af min fantastiske højskolelærer fortalt, at når du sidder med
benene i klemme, så træner du hovedsageligt dine hoftebøjere, som ikke giver
mavemuskler.

Derimod fortalte hun, at man skal ligge uden nogen sofa og lignende, så man
med maven tvinger fødderne i jorden. Herefter kan man så lave øvelserne, du
nævner.

Især skulle det dog være effektivt for 'sixpacken' at have en vægt bag
nakken, når man ruller op. Dette er dog temmelig hårdt for ryggen og maven
skal lige advares om ! Jeg har prøvet med 15-20 kg og det er altså en
udfordring. Men hvis det er store muskler, og ikke udholdende muskler - så
skulle 3-5 være nok at kunne tage med en vægt :)

Man kan ikke se det på mig desværre (kun mærke :)

/Kenneth

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 23-07-01 20:07

> Jeg fik af min fantastiske højskolelærer fortalt, at når du sidder med
> benene i klemme, så træner du hovedsageligt dine hoftebøjere, som ikke
giver
> mavemuskler.

Hmm.. Jeg benytter ikke føderne til at løfte med i den stilling, i og med at
jeg kun tager "halve" rulninger. Hvis de muskler der værker i starten er dem
der bliver trænet, kan jeg garantere dig for, at den øvelse jeg beskrev
træner mellemgulvet fra bunden af ribbenene til lige under navlen :)

Jeg tror faktisk sagtens jeg kunne lave øvelsen uden at have fødderne under
sofaen (de er ikke i klemme - har 5cm fribord), men det giver mig en
påmindelse om at holde dem mod jorden.

> [...]
> udfordring. Men hvis det er store muskler, og ikke udholdende muskler - så
> skulle 3-5 være nok at kunne tage med en vægt :)

Jeg må vist have en større vægt ;) Bruger for tiden højest 2 kilo, men tager
så længere serier. Målet er primært forbrænding og sekundært en smule
målrettet toning.

> Man kan ikke se det på mig desværre (kun mærke :)

Kan efterhånden godt se en smule her - og det er bare helt fint med mig :D

Anders