For kort rullegenua?
Fra : Jens Bruun

Dato : 07-07-08 20:28

Jeg har købt en Maxi 77 med en Furlex 100s rullegenua. Masten står tydeligt
foroverbøjet, så noget er ikke helt, som det skal være. Tilsyneladende er
rulleforstaget for kort. Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan jeg skal
afhjælpe problemet. Kan nogen give et hint eller to?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 20:45

Mener du at den hælder for meget forover eller mener du faktisk at den bøjer
forover. Er den bananformet fremover, når du kigger op ad den ?

Hældningen på masten bestemmes af forstagslængden.

Men bøjningen bestemmes af vanterne og babystaget. Og påvirkes af bom og
kick.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-07-08 20:53

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48727257$0$90266$14726298@news.sunsite.dk

> Mener du at den hælder for meget forover eller mener du faktisk at
> den bøjer forover.

Den er tydeligt bøjet forover. Altså bananformet.

> Hældningen på masten bestemmes af forstagslængden.

Ja. Derfor min teori om, at rulleforstaget er for kort.

> Men bøjningen bestemmes af vanterne og babystaget. Og påvirkes af bom
> og kick.

Ja.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-07-08 20:58

> Den er tydeligt bøjet forover. Altså bananformet.

> Ja. Derfor min teori om, at rulleforstaget er for kort.

Jeg kan se, mit svar virker lidt selvmodsigende.

Mener du, jeg kan rette bananformen helt ud ved at slække på vanterne?
Kick'en gør ingen forskel.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : T H

Dato : 07-07-08 21:28

Gå lidt ned ad broen og kig på din mast, fra siden af.
Hvis mastetoppen (fokkegodset(der hvor forstaget sidder fast)) er foran
mastefoden på ruffet, så ser det mærkelig ud og dit forstag skal eventuelt
forlænges.
Hvis mastetoppen er over eller lidt agten for mastefoden, så er alt sikkert
i orden, og du skal bare slække lidt på undervanterne og totte på topvanter
og babystag (har en 77'er ikke babystag?)

Du kan få en mere præcis visning hvis du en stille dag hænger noget tungt i
dit storsejlsfald, og så lader det hænge frit ned langs masten. Faldet vil
så være lodret og du kan måle hvor meget din mast falder (hælder) agter ud
eller forud. Normalt syntes jeg at en mast skal falde lidt agterover.

Forstaget bestemmer alene mastetoppens blacering i langskibs retning. Om
masten derudover krummer, s'er eller bars slasker bestemmes af sideriggen
(stort set)

Forresten så er det nok ikke din rullegenua som er for kort, men dit
forstag.

Hilsen Henrik
(Dragonfly 800 SW R, København)

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 21:43

Jo en 77'er har babystag. Hvis ellers ikke en tidligere ejer har har fjernet
det. Det er der desværre nogen der gør ....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-07-08 22:01

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48727fda$0$90272$14726298@news.sunsite.dk

> Jo en 77'er har babystag. Hvis ellers ikke en tidligere ejer har har
> fjernet det. Det er der desværre nogen der gør ....

Min har ingen babystag.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 22:06

Har den sort PP mast eller sølv Selden mast ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-07-08 22:10

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48728536$0$90264$14726298@news.sunsite.dk

> Har den sort PP mast eller sølv Selden mast ?

Sølv.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 23:01

...... En nyere Maxi 77 (1978 eller nyere ?)....

Hvis masten har siddet på fra original, så er din båd med byggenummer 2500
eller højere. Du kan stadig bruge det jeg har skrevet og båden burde have et
babystag. Kan du evt. se et sted i masten, hvor det har siddet fast ?

Jeg er nervøs for at din mast krummer den gale vej fordi det babystag
mangler. Man kan godt trimme den ind uden, men så er det ret kritiskl
hvordan de øvrige stag/vanter står.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-07-08 23:10

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:4872921a$0$90270$14726298@news.sunsite.dk

> ..... En nyere Maxi 77 (1978 eller nyere ?)....

1980.

> [...]
> 2500 eller højere. Du kan stadig bruge det jeg har skrevet og båden
> burde have et babystag. Kan du evt. se et sted i masten, hvor det har

Det vil jeg undersøge i morgen.

> Jeg er nervøs for at din mast krummer den gale vej fordi det babystag
> mangler. Man kan godt trimme den ind uden, men så er det ret kritiskl
> hvordan de øvrige stag/vanter står.

OK. Ham, jeg købte af, vidste intet om sagen. Jeg er selv amatør (havde dog
en sagkyndig med ude, da jeg købte). Derfor mit spørgsmål her.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 23:32

1980 .... lad mig gætte .... skrognummer 3200 ?? deromkring ....

Ad sagkyndig: ja.... Han var nok SAGkyndig men ikke MAXI-kyndig .... Det er
ikke så normalt at både har babystag, så det har han nok overset. Han kan
være udemærket på trods af det ....

Jeg har lige kigget billeder igennem fra de årgange. De har alle babystag.
Så jeg vil gætte på det er pillet af din.

Det skal siddet i en terminal forrest på masten lige et par cm (måske 5-10)
under undervanterne. Nogle ejere piller det af fordi de mener det er nememre
at vende genuaen. Det synes jeg er noget pjat. Vi taler jo 50 cm foran
masten og man kan sagtens vende selvom man har babystag ....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-07-08 18:57

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48729950$0$90263$14726298@news.sunsite.dk

> 1980 .... lad mig gætte .... skrognummer 3200 ?? deromkring ....

3025.

> Jeg har lige kigget billeder igennem fra de årgange. De har alle
> babystag. Så jeg vil gætte på det er pillet af din.

Jeg har været forbi i dag. Der *er* babystag monteret.

Jeg har luret lidt på vanter/stag. Er vejen frem at stramme babystag og
overvanter, og slække på undervanter?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-08 19:07

Herligt. Så slipper du for at skulle have det lavet.

Ja, med den undtagelse, at du nok skal slække undervanterne før du strammer
babystaget. Det vil virke, hvis du ikke har strammet overvanterne for meget.

Jeg ville først slække undervanterne meget og så vurdere krumningen. Bøjer
masten stadig meget bagud (pga det søjletryk vanter og stag skaber), så kan
det være svært at rette og der er risiko for den kommer med en drøn, når den
svirper fremad. Bøjer masten ikke så meget når du har slæk på undervanterne,
så forsøg forsigtigt om du kan trække 'maven' på masten frem med babystaget.

Og tot så undervanterne til sidst.

Jeg ved ikke med jer andre.... men det går næsten altid i fisk, hvis man har
bommen på når man grundtrimmer masten. Så jeg ville lige tage bommen af. Så
er opgaven nemmere.....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-07-08 19:22

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:4873acb8$0$90275$14726298@news.sunsite.dk

[klip]

Jeg kan på din signatur se, at du ligger i Hundige. Det gør jeg sådan set
også. Kan en flaske vin eller lidt godt øl lokke dig forbi min båd ved
lejlighed, så vi sammen kan se på sagerne?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-08 21:04

Ja, selvfølgelig .....torsdag aften hr jeg en aftale med konen og fredag
morgen stikker jeg på sejler ferie....

Så onsdag aften eller fredag morgen ....

Hvad bro ligger du ved ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-07-08 22:07

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:4873c832$0$90267$14726298@news.sunsite.dk

> Så onsdag aften eller fredag morgen ....

Skal til Århus i morgen, men satser på at kunne være i havnen senest kl. 18.
Og vil også være der fredag morgen.

> Hvad bro ligger du ved ?

Uhh, har ikke papirene her. Er ret sikker på, det er bro 6. Hejren. Tæt på
mastekranen og kiosken. Båden hedder "Elliott"

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-08 22:33

OK, lad os se hvordan det går .... Vi kan lige ringes ved. Sender dig mit
mobilnummer pr mail ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-08 10:15

Hej Jens.
Således gjorde jeg, i mine 77er dage.
Men gælder, mener jeg, for de fleste både:

1.Slæk under og overvanter, således at de kun er godt "håndstramme", og
støtter masten.
2.Stram dit agterstag.
3.Tag en god stor tung skiftenøgle eller andet, og bind den fast i
storefaldet.
3. Nu måler du, hvor meget faldet i bomhøjden har af afstand til masten. om
kring 15 cm vil være passende.(kan du ikke få faldet til at hænge roligt,
lad da vægten i enden hvile i en pøs med vand. (bommen af)
4. Når mastehældningen er korrekt, her vil du opdage, om dit forstag
virkelig er for kort, kommer turen til overvanterne.
5. Overvanter strammes lidt mere, end du tror de skal. 10 - 15 % af
brudstyrken. (køb en "vajert")
6. Undervanterne strammes nu lidt mindre, og du begynder at sigte op af
masten, for at se, hvad der sker med krumningen.
7. Babystaget anvendes til at trække "bugen" af masten frem
8. resten af trimningen foretager du til havs i en ikke for svag vind.

Går du frem på nævnte måde, kan det ikke gå andet end godt
Du må ikke forveksle baudhældning med krumning.

Jeg glemte:
Masten skal jo også stå lige sideværts.
Her har jeg fundet, at en simpel fiskevægt er uvurderlig.
Sæt den fast i fald, bomdirk ellerlignende, og derefter ved rælingen.
Når du kan måle ens kilo på begge sider, står masten lige.

MVH
Egon
Rødvig
Maxi 87. Striib2

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-08 09:20

Du bør, mener jeg, futte hen til en bådpusher og anskaffe dig den lille
glimrende bog: Mast og rigtrim af John Mast.
Heri står b.la. , hvorledes du måler de forskellige ting op, når du sætter
masten.
Babystag mangler, siger du.
Få monteret et igen.
Det er ikke godt at mangle det, der er jo en grund til, at det i sin tid
indgik i meregningerne af riggen
Forøvrigt kan 77riggen være drilagtig, og jeg kender da det beskrevne fra
min forhenværende båd, som netop var en 77er.
Men det kan trimmes væk.

Egon

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-07-08 11:19

"Egon Stich" <egonstregstichsnabelamail.dk> skrev i en meddelelse

> Du bør, mener jeg, futte hen til en bådpusher og anskaffe dig den lille
> glimrende bog: Mast og rigtrim af John Mast.

Hej Egon

For ikke at der skal opstå forvirring, så er den særdeles nyttige bog ikke
skrevet af "John mast", men af den norske Forfatter: Ivar Dedekam. og kommer
fra Forlaget: John Mast.

Og bogen kan ikke mere fås ved alle "bådpushere", men kan bestilles her:

http://www.dedekam.com/bestilledk.html

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-08 14:51

Enig. Det er en super bog, som foklarer det meget forståeligt.
Anbefalelsværdig.

Desværre står der ikke meget om babystag ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 21:41

Det generelle trim på en maxi 77 (med sort Briand mast) er:

Op med masten. Sæt alle stag så de lige er spændt til; uden der er mange kg
i dem.

Spænd agterstaget til arb last. Spænd overvanterne til arb.belastning. Spænd
babystag til masten har en svag krumning bagover. Spænd undervanterne til ca
den halve belastning af overvanterne.

Det kan gøres meget mere kompliceret end ovenstående, men det er et ret godt
udgangspunkt. Resten er finjustering.

Helt OK at spørge her, men jeg bliver lige nødt til at spørge: Husker du at
sidde en masse timer og læse på www.MAXImalt.dk ? <smile>

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-07-08 22:02

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48727f72$0$90270$14726298@news.sunsite.dk

> Det generelle trim på en maxi 77 (med sort Briand mast) er:

[klip trimanvisninger]

Tak.

> Helt OK at spørge her, men jeg bliver lige nødt til at spørge: Husker
> du at sidde en masse timer og læse på www.MAXImalt.dk ? <smile>

Been there. Synes ikke, jeg kan finde hjælp.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 22:07

'maxi modeller', '77', 'Maxi boken' og så er der et afsnit om hvordan man
monterer masten .... På Svensk, men det er til at finde ud af ...

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

newsednQ1L1pXAGe_VRVnyvQA@giganews.com...

Fra : TOSB

Dato : 07-07-08 21:21

Klip
Jeg havde det samme problem med min forrige sejlbåd. Dels havde krumningen
noget at gøre med riggens opspænding, men også noget med mastefodens
placering. På min båd havde jeg 3-4 "hak", og masten skulle stå i første
"hak" for ikke at få den facon, din mast har.

Hvis din mastefod ikke kan reguleres på samme måde, så skal du nok i gang
med en eller anden for for "forlænger" dér, hvor rulles sættes i stævnen -
tror at det kaldes en toogle (men der er vel også flere "huller" i
stævnbeslaget, der kan være med til at regulere på det hele, så masten
kommer til at stå mere hensigtsmæssig?)

Håber at du får løst problemet.
Hvis ikke, så er mit gæt, at den forrige ejer ikke har været omhyggelig nok
med hensyn til måltagning, hvis han selv har samlet rullesystemet.

Mvh
Torben

PS: Link til en vejledning på Bjarkes hjemmeside:
http://maximalt.dk/Manualer/Selden/furlex100s.pdf
Den er på engelsk, men den findes også på svensk, men desværre ikke på
dansk.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 21:44

Hvis det er den sorte mast, så kan den ikke justeres i foden.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-07-08 19:29

Jeg har - med uvurderlig onsite-hjælp fra Bjarke - fået løst problemet.
Masten står nu perfekt. Tak for hjælpen og de gode råd til alle og særlig
tak til Bjarke for at bruge tid på at møde op personligt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Nordahl

Dato : 10-07-08 21:38

> [...]
> problemet. Masten står nu perfekt. Tak for hjælpen og de gode råd
> til alle og særlig tak til Bjarke for at bruge tid på at møde op

Tillykke med at det du fik det løst.
Bjarke ER en venlig og flink person.
( Bare han overholder frihøjden på min bro. Gider ikke spartle/male
mere, samle alt mulig skammel op, såsom VHF-antenner m.v

Nu har du formentlig også båd der sejler ganske anderledes nemt.
Mvh. "Thulfen" Hvidovre.

PS: (Bjarke, jeg nævner det ikke mere

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-07-08 23:25

Det er helt OK Per.... Lige da antennerne raslede ned om ørene på mig i små
stumper var jeg ikke så stolt.... - men den slags historier bliver jo
faktisk bedre med tiden. - specielt når der lige er gået et par måneder og
"torsken" selv er begyndt at grine af det ...... <smile>

Til udeforstående: Jeg og kapsejladsvennerne har altid taget i i Hvidorvre
havn til en god frokost med sild, snap osv når sæsonen er slut. Og det år
skulle vi jo så lige sejle i min nye båd. Og jeg havde regnet ud at der var
1/2 meter fra mastetoppen og op til broen og det er jo nok. - jeg havde bare
lige slået tallene forkert sammen på min nye båd, som så ikke var 15,5 meter
men 16,4 meter..... Og Kalvebodbroen er 16 meter ..... I kan sikkert selv
forestille jer resten ....

Så nu sejler jeg rundt med fine nye antenner .....

Jeg er bare glad for at høre at Per har malet broen, så ikke jeg skal have
det minde siddende på undersiden ...... <smile>

Bjarke

snip

Fra : Per Nordahl

Dato : 10-07-08 23:38

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en
meddelelse news:48768c3f$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Jeg er bare glad for at høre at Per har malet broen, så ikke jeg
> skal have det minde siddende på undersiden ...... <smile>

I lige mådet <smile>

Mvh. "Thulfen"

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-07-08 23:11

Selv tak. Det manglede da bare når jeg ligger lige i nærheden ....Jeg er
spændt på at høre om den går lidt højere til vinden nu... Det burde den
bestemt gøre...

Bjarke