Andet multimedie
bentjuul 3670
simpel foto collage, hvordan?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-08 23:59

Hej

Enten er adobe photoshop CS ret besværligt eller osse er jeg ved at blive
gammel..

Hvordan laver man en simpel fotocollage i ovst. Jeg opretter et nyt dokument
på 800x270 pixels og vil så sætte en række billeder ind efter hinanden. Men
det kan jeg ikke finde ud af. Ingen steder kan man indsætte eller importere
jpg billeder?

Er det ikke muligt at indsætte f.eks. 5 billeder og så rykke rundt på hvert
billeder indtil det ser rigtigt ud?

Er der een, som gider at skitserer fremgangsmåden?

Claus

Fra : Asboe

Dato : 08-07-08 06:00

Claus Tersgov skrev i <48729fa3$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
>det kan jeg ikke finde ud af. Ingen steder kan man indsætte eller importere

Det du leder efter hedder 'Place', findes under 'File' menuen.

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-07-08 10:38

"Asboe" <bo@eobsa.net> skrev i en meddelelse

> Det du leder efter hedder 'Place', findes under 'File' menuen.

'Place' duer da ikke til JPEGs?
Det gør den ihvertfald ikke i den version jeg bruger, men den er også
fortvivlende gammel...

/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-07-08 16:25

Asboe skrev bl.a.:

> Det du leder efter hedder 'Place', findes under 'File' menuen.

Der kan jeg kun indsætte pdf filer, ingen normale billedefiler?

Claus

Fra : Asboe

Dato : 11-07-08 06:16

Claus Tersgov skrev i <487386e6$0$90270$14726298@news.sunsite.dk>:

>Der kan jeg kun indsætte pdf filer, ingen normale billedefiler?
Har du prøvet? Du kan stort set indsætte alle slags billedformater på
den måde.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-07-08 10:35

> Har du prøvet? Du kan stort set indsætte alle slags billedformater på
> den måde.

Det kommer måske an på hvilken version af Photoshop man har.
I ældre versioner ihvertfald er Place kun til 'Parseable files' altså filer
der skal parses/bitmappes på vej ind (eps, ai, pdf feks).
For andre typer er vejen frem at åbne billedfilen og trække billedet over i
det nye dokument (Alternativt Select All/Copy i det billedet og Paste i det
nye dokument)

/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-08 17:48

Asboe skrev bl.a.:

> Har du prøvet? Du kan stort set indsætte alle slags billedformater på
> den måde.

Ja, i flere timer! Det er kun pdf og psd. Ingen andre formater.

Claus

Fra : Rune

Dato : 11-07-08 22:21

Claus Tersgov skrev:

> Ja, i flere timer! Det er kun pdf og psd. Ingen andre formater.

Claus

I stedet for "Place" kan du åbne de billeder, som du ønsker i kollagen
og trække dem over i din kollage, ved hjælp af "Move Tool" (den sorte
pil øverst i værktøjspaletten tv.)

Når du har trukket et billede over kan du bruge "Free transform"
(ctrl-T) til at ændre størrelsen.

I lagpaletten kan du så lægge en maske på det enkelte lag ved at markere
laget og trykke på det firkantede ikon forneden af lagpaletten med en
hvid cirkel i. Nu vil der være en hvid maske på det lag. Mark/klik denne
maske, så den er aktiv og mal med en sort pensel(B) på dit billede, som
du vil skjule. Hvis du kommer til at skjule for meget, så maler du bare
med hvid, så kommer det skjulte til syne.

Håber det kunne hjælpe dig.

Rune

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-07-08 03:33

Rune skrev bl.a.:

> I stedet for "Place" kan du åbne de billeder, som du ønsker i kollagen

Ok, jeg vender lige tilbage, når jeg skal lave det. Jeg gik i gang med både
hjemmeside og tryksager på samme tid for at få lidt afveksling, og det var
en dårlig ide. Een ting ad gangen

Claus

Fra : Steen

Dato : 08-07-08 08:51

> Er det ikke muligt at indsætte f.eks. 5 billeder og så rykke rundt på
> hvert billeder indtil det ser rigtigt ud?
>
> Er der een, som gider at skitserer fremgangsmåden?
>
> Claus
Prøv at kigge på min hjemmeside: www.gral.dk --> egen tutorials. Vælg
fotomontage og/eller klippe person ud og se om det er noget af det du har
brug for.
Tutorials er på dansk til en dansk udg. af Photoshop.

Held og lykke
Steen

-----
www.gral.dk
photoshop for entutiaster

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 08-07-08 10:10

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> billeder indtil det ser rigtigt ud?
>
> Er der een, som gider at skitserer fremgangsmåden?

Hej Claus,
Jeg plejer at gøre sådan her - måske kan du bruge det:

1) Opret et nyt dokument til din collage i Photoshop.
2) Marker de billeder, du skal bruge, i en mappe - træk dem over i
Photoshop.
3) Vælg flytteværktøjet (V)i Photshop - og træk de enkelte billeder over
i dit nyoprettede collagedokument. De enkelte billeder ligger nu som lag.

(Hvis du sætter et flueben i "Auto-select layer" er det nemt at flytte
rundt på billederne i dit nye dokument).

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-07-08 17:46

Claus P. Hastrup skrev bl.a.:

> Jeg plejer at gøre sådan her - måske kan du bruge det:

Ok, take for det. Jeg prøver det senere, da jeg lige skal have noget andet
færdigt først. Men er det generelt sådan, at man kun kan sætte dele fra et
andet billede ind via copy/paste?

Jeg har altid brugt micrografx picture publisher, så jeg er ikke en ørn til
photoshop selv om jeg bruger den dagligt til resize og farve/lys
korrektioner.

Claus