Hvordan er et bo stilet overfor afdødes se~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-07-08 12:23

I forbindelse med dødsflad i svigerfamilien er jeg stødt på en
besynderlighed.

Afdøde havde indgået en aftale med et privat hjemmeplejeselskab.
Kort efter hans død blev skifteretten tilsendt et krav om betaling af
ydelser, der lå op til 7 uger efter mandens død og altså ikke er blevet
udført.

Vi blev oprindeligt iinstrueret i, ikke at betale denne regning af boets
daværende kontaktperson (Ved skæbnesn sammentræf er vedkommende død af kræft
i mellemtiden og nåede ikke at afslutte boet.)
Sidenhen er arvingen - En ældre dame, blevet mødt med krav om betalingen og
har gjort dette. Vi har derefter taget kontakt til firmaet og forhørt os om
årsagen og sammenhæng. Vi har bedtr om kontrakten og fremsat krav om
returbetaling såfremt beløbet er opkrævet uretmæssigt.

Nu sidder jeg så med kontrakten.
Den fylder kun en side.
Den rummer kun oplysninger om navn adresse - pårørende.
kort besekivelse af talens indhold - Rengøring, vasketøj og indkøb.
Timepris
ugedage for fremmøde og tidsrum for service og navne på to ansatte.
Tidspunkt for opstart 10/7 07

Betingelser er også korte:
1 faktureret time svare til 55 minutter.
Fast hjælper betyder, at den samme person løser de aftalte opgaver i hjemmet
undtaget herfra er den faste hjælpers ferie, fridage eller sygdom. Kunden
tilbydes kvalificeret afløser.
Firmaet medbringer 3 forskellige miljøvenlige rengøringsmidler til brug ved
alm. rengøring i hjemmet, andet aftales separat.
Kunden stiller selv støvsuger og rene rengøringsklude til rådighed til
udførelsen af arbejdet i kkundens hjem
Afbud på planmlagte opgaver skal senest ske 24 timer før opgaven er planlagt
udført.
Afbud skal ske i telefontiden 9-15 på tlf xxxxxxxx - imodsat fald faktureres
opgaven so udført.
Opsigelse og prisregulering skal varsles skriftligt senest 30 dage før
månedens udgang.

underskrift.

Så nu er det gyldne spørgsmål.
Gælder en sådan kontrakts udløb ved dødsfald?

Firmaet har i sagens natur ikke udført de opgældende opgaver, men har krævet
betaling for 7 uger efter dødsfaldet, Dvs.
Manden døde d. 12 December 2007 og firmaet har efterfølgende opkrævet for
uge 51, 52, 1 , 2 ,3 ,4 og 5.
Ialt over 16000 kr.

Har de ret til dette? Opsigelse i forb. med dødsfald er ikke omtalt i
kontrakten.
Nøgternt set omfatter kontrakten en opsigelsesperiode, men opgaverne
beskrevet er ikke forsøgt udført.
Har firmaet ret, lader vi den fare, men i modsat fald synes jeg ikke, de
skal komme så nemt om ved det.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 07-07-08 06:36

On 7 Jul., 13:22, "Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> opgaven so udført.
> Opsigelse og prisregulering skal varsles skriftligt senest 30 dage før

Jeg ved ikke hvor meget relevans det har, men er kontrakten blevet
opsagt jvf. ovenstående og er der blevet meldt afbud til tidspunkter
efter dødsfaldet?

--
Robert Piil

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-07-08 13:57

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Opsigelse og prisregulering skal varsles skriftligt senest 30 dage før
> månedens udgang.

> Så nu er det gyldne spørgsmål.
> Gælder en sådan kontrakts udløb ved dødsfald?

Boet indtræder istedet for den afdøde i kontrakten med samme rettigheder og
forpligtigelser.
Opsigelsesfristen skal altså overholdes.

> Manden døde d. 12 December 2007 og firmaet har efterfølgende opkrævet for
> uge 51, 52, 1 , 2 ,3 ,4 og 5.

Det ser jo umiddelbart rigtig nok ud jvf. kontrakten (selvom man kan
diskutere de sidste tre dage i uge 5, fordi de ligger i februar).

> Har de ret til dette? Opsigelse i forb. med dødsfald er ikke omtalt i
> kontrakten.

Nej, men firmaet har øjensynligt af sig selv afbrudt kontrakten med den
frist, der er indeholdt i kontrakten.

> Nøgternt set omfatter kontrakten en opsigelsesperiode, men opgaverne
> beskrevet er ikke forsøgt udført.

Kontrakten skal udløbe efter aftalen selvom bestilleren er gået bort. Det
gælder også feks. ved bolig-lejeaftaler.
Man kunne da godt ønske sig, at et firma af den karakter havde en fast og på
forhånd formuleret håndtering af kontrakt udløb ved dødsfald, men juridisk
set er det ikke strengt nødvendigt.
Der er selvfølgelig også det forhold, at nogle af de bestilte opgaver måske
kunne være udført alligevel på trods af dødsfaldet, men det er lidt svært at
sige noget konkret om.

Men grundlæggende er firmaet berettiget til at opretholde kontrakten til
normalt aftaleudløb.
Der kunne være basis for en forhandling om nedsat betaling, for de opgaver
der ikke er udført, men som kunne være blevet det.

/Per