Indmeldelse i Danmark
Fra : Lene Larsen

Dato : 06-07-08 19:38

Hvis man søger indmeldelse i forsikring Danmark kan man kun komme ind hvis
man er helt rask
ved indmeldelsen. Man må ikke have brugt medicin inden for de sidste 12
måneder, og skal være helt rask.

Man føler sig helt rask, har ikke været syg i årevis, har aldrig fejlet
noget alvorligt, og melder sig ind i Danmark.
En måned efter sidder man og taler med nogle kollegaer om at man bør testes
for div. sygdomme, og det viser sig så at man har en sygdom der er medicin
krævende, hvordan står man så i forhold til sin forsikring?

Man overholdt jo kravet da man meldte sig ind, ud fra den viden man besidder
på det tidspunkt.

Hvis der f.eks gik 9 måneder (eller 14) og man så blev syg, så kunne
forsikringen jo bare sige "den sygdom udvikler sig langsomt, så du var syg
ved indmeldelsen og vi dækker ikke" ?

Hvad er reglerne?

Mvh.

Lene.

Fra : John N. H.

Dato : 06-07-08 20:28

"Lene Larsen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> er medicin krævende, hvordan står man så i forhold til sin forsikring?
>
> Man overholdt jo kravet da man meldte sig ind, ud fra den viden man

Selvfølgelig kan du kun agere ud fra den viden, du har. Medmindre du
fortier noget, gør du ikke noget forkert. Hvad fremtiden bringer (i
morgen, om 1 år, om 10 år) kan ingen spå om.

> Hvis der f.eks gik 9 måneder (eller 14) og man så blev syg, så kunne
> forsikringen jo bare sige "den sygdom udvikler sig langsomt, så du var
> syg ved indmeldelsen og vi dækker ikke" ?
>
> Hvad er reglerne?

Jeg kan supplere med, at ved medicinkøb får Danmark intet at vide om,
hvad du behandles for. Ej heller navn eller type på medicin. Apoteket
indberetter:
Tilskudsberettiget medicin, og hvad du har betalt.
Ikke tilskudsberettiget medicin, og hvad du har betalt.
Det er de oplysninger, de får, og her ud af beregnes tilskuddet.

John
; -))

Fra : John N. H.

Dato : 06-07-08 20:44

"John N. H." skrev i en meddelelse:

> [...]
> Ikke tilskudsberettiget medicin, og hvad du har betalt.
> Det er de oplysninger, de får, og her ud af beregnes tilskuddet.

For at undgå misforståelser, burde jeg måske have formuleret det lidt
anderledes:
Apoteket inberetter ikke Navn eller type på medicin, kun om den tilhører
gruppen Tilskudsberettiget medicin eller
gruppen ikke Tilskudsberettiget medicin.

Procentsatsen for erstatning er nemlig forskellig i disse to
medicingrupper.

John
; -))

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 06:17

Skulle det komme til en tvist mellem dig os forsikringsselskabet, vl det
være relativt simpelt at kontakte din læge og få godtgjort, at der ikke er
opført notater om den sygdom, der skulle være problemet.