Store bogstaver i licensbetingelser
Fra : Claus Tøndering

Dato : 05-07-08 12:39

Det her drejer sig nok først og fremmest om amerikansk jura, men jeg
prøver alligevel:

I licensbetingelserne for software er det almindeligt at der står en
ansvarsfraskrivelse. Den begynder typisk med noget i denne stil:

WARRANTY INFORMATION. THIS PROGRAM IS PROVIDED AS IS. COMPANY XYZ AND
ITS AFFILIATES MAKE NO WARRANTIES OF ANY KIND, WHETHER ORAL OR
WRITTEN, EXPRESS OR IMPLIED ... osv.

Den slags afsnit skrives altid med LUTTER STORE BOGSTAVER. Det sker så
ofte at der næppe kan være tale om et naivt ønske om at råbe ad
læseren. Jeg sidder derfor tilbage med en formodning om at der er en
juridisk grund til denne måde at skrive tingene på.

Er der nogen der har yderligere oplysninger om dette?

(Pudsigt er det at de store bogstaver faktisk gør det lidt
vanskeligere at læse teksten. Men det var måske også meningen. )

--
Claus Tøndering

Fra : Børge Madsen

Dato : 05-07-08 21:13

Claus Tøndering wrote:
> [...]
>
> (Pudsigt er det at de store bogstaver faktisk gør det lidt
> vanskeligere at læse teksten. Men det var måske også meningen. )

Det fremhæver teksten. Det er let at se.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-07-08 22:13

Børge Madsen wrote:
> Det fremhæver teksten. Det er let at se.

Tekst kan fremhæves på mange måder. Når man vælger en måde, som hæmmer
læsningen, har man opnået det modsatte af, hvad man ønskede.

Jeg kommer nok til at indrømme, at jeg ofte springer disse afsnit over.
Mit hovede kan ikke holde til så meget tekst med store bogstaver.

Tilbage til det juridiske - eller i hvert fald semi-juridiske:
Jeg mener at have hørt, at et firma i USA engang tabte en sag, fordi de
ikke havde fremhævet en tekst tilstrækkeligt, og at det i dommen blev
anført, at fremhævelsen f.eks. kunne være foregået ved brug af store
bogstaver. Siden da har mange firmaer holdt sig til at bruge store
bogstaver til fremhævelse, fordi man betragter dommen som en godkendelse
af denne metode.

--
Allan Olesen

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 07:02

Allan Olesen skrev:

> [...]
> bogstaver. Siden da har mange firmaer holdt sig til at bruge store
> bogstaver til fremhævelse, fordi man betragter dommen som en godkendelse

Det lyder interessant, det kunne være interessant at kende sagen.

Måske hører det med til billedet, at mange vejledninger siden
computernes barndom er gemt i rene tekstfiler, hvor den eneste måde at
fremhæve er med store bogstaver.

På tysk har man brugt fremhævning (før computerne) med dels
understregning og dels dobbelt bogstavafstand i ordene.

Bjarne

Fra : Claus Tøndering

Dato : 05-07-08 15:08

On Jul 5, 10:12 pm, Børge Madsen <boerge_left_al...@hotmail.com>
wrote:
> Det fremhæver teksten. Det er let at se.

Det kan ikke være hele forklaringen. Hvis det kun skete engang
imellem, ville jeg give dig ret, men den ukritiske brug af store
bogstaver er så udbredt at jeg tror der stikker mere under. Måske bare
noget med at "hvis vi skriver med store bogstaver kan vi ikke i en
retssag blive beskyldt for at vi ikke gjorde ansvarsfraskrivelsen
tydeligt." Det ville i sig selv være en tåbelig argumentation, men
hvem ved?

--
Claus Tøndering

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-08 00:19

Claus Tøndering skrev:

> Den slags afsnit skrives altid med LUTTER STORE BOGSTAVER.

Det er kejserens nye klæder. Der var engang for længe siden en
der fandt på at gøre sådan, og siden har andre troet at sådan
skulle det være. Det er åndssvagt.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 15-07-08 09:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er kejserens nye klæder. Der var engang for længe siden en
> der fandt på at gøre sådan, og siden har andre troet at sådan
> skulle det være. Det er åndssvagt.

Det er muligt, at det er åndssvagt, men som det er anført andetsteds i
tråden, er det en metode til fremhævning, som anerkendesc af USA's
retsvæsen. Derfor bliver den brugt fremfor fx FED skrift, som kan være svært
at se på nogle skærme, og som derfor risikerer at blive afvist af domstolene
som tilstrækkelig fremhvæning.

Jan

Fra : Bjarne

Dato : 15-07-08 10:26

Jan Kronsell skrev:

> [...]
> at se på nogle skærme, og som derfor risikerer at blive afvist af domstolene

Fed skrift er ikke altid en del af selve skriften, men formatering, der
kan vise sig forskelligt. Hvis man læser fed skrift i en applikation,
der fremviser skriften som ren tekst, går det fede af den, mens store
bogstaver er særlige tegn uanset hvor man har dem.

I min yndlings-skrifttype *er* fed skrift simpelthen LUTTER STORE BOGSTAVER.

Bjarne