Højeste opløsning på iMac 24"
Fra : Axel Ærboe Hansen

Dato : 07-07-08 09:09

Jeg er gået fra 20" til 24" iMac. Nu skal jeg stikke hovedet helt ind
i skærmen for at læse tekst.
Næsten hver gang må jeg bruge cmd + + for at forstørre bogstaverne.
Hvis jeg indstiller til mindre opløsning får jeg kun en del af siden
på skærmen.
Hvad gør den smarte bruger?
Mvh
AXEL

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-07-08 09:15

Axel Ærboe Hansen wrote:
> [...]
> Næsten hver gang må jeg bruge cmd + + for at forstørre bogstaverne.
> Hvis jeg indstiller til mindre opløsning får jeg kun en del af siden

Tester skærmen inden køb ;)

Du kan nok desværre ikke gøre en masse. TFT skærme har kun én nativ
opløsning - alle andre opløsninger ser rigtig grimme/pixelerede ud.

Jeg ville returnere den, hvis der er mulighed for det. Hvis du ikke kan
vende dig til den høje opløsning, tror jeg aldrig, du bliver glad for den.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-08 11:58

Peter Farsinsen skrev den 07-07-2008 10:15:

> Jeg ville returnere den, hvis der er mulighed for det. Hvis du ikke kan
> vende dig til den høje opløsning, tror jeg aldrig, du bliver glad for den.

Æh, er 10.5 ikke uafhængig af den fysiske pixelstørrelse? Mener jeg så
en masse reklamefnidder desangående.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 07-07-08 12:08

On Mon, 07 Jul 2008 12:58:04 +0200, <Thorbjørn Ravn Andersen> wrote:
> Æh, er 10.5 ikke uafhængig af den fysiske pixelstørrelse? Mener jeg så
> en masse reklamefnidder desangående.

Apple holder på å jobbe med Resolution Independence, men er ikke helt i
mål ennå så vidt jeg vet.

http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/9
og påfølgende side.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-08 14:59

Tor Einar Samdahl skrev den 07-07-2008 13:08:

> Apple holder på å jobbe med Resolution Independence, men er ikke helt i
> mål ennå så vidt jeg vet.
>
> http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/9
> og påfølgende side.

Tak for godt link. Jeg var specielt interessert i afsnittet om LLVM,
som passer godt med mine "jeg gider kun skrive tingene een gang"-holdninger.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-08 12:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Æh, er 10.5 ikke uafhængig af den fysiske pixelstørrelse? Mener jeg så
> en masse reklamefnidder desangående.

Der er ihvertfald angivet tre native opløsninger på min MacPro med
10.5.4 og en 28" ViewSonic og 2 native på min 22" Viewsonic, når jeg går
i Systemindstillinger -> Skærm...,

Så umiddelbart vil jeg tro, det samme gælder for en iMac 24". I så fald
skal opl. sættes til 1600x1050@60hz/75hz.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-08 12:38

> Der er ihvertfald angivet tre native opløsninger på min MacPro med
> 10.5.4 og en 28" ViewSonic og 2 native på min 22" Viewsonic, når jeg går
> i Systemindstillinger -> Skærm...,

hvordan ser det som native ? ... og hvordan vil du få skærmens fysiske
pixels til at ændre sig .. native er native ...

> Så umiddelbart vil jeg tro, det samme gælder for en iMac 24". I så fald
> skal opl. sættes til 1600x1050@60hz/75hz.

iMac 24" native opløsning er 1920 x 1200

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-07-08 12:43

> Æh, er 10.5 ikke uafhængig af den fysiske pixelstørrelse? Mener jeg så
> en masse reklamefnidder desangående.

Det kan godt være - i så fald er min Mac syg. Hvis jeg ændre opløsning
(både på den interne eller eksterne skærm) bliver billedet grimt og fnidret.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Torben Koch

Dato : 07-07-08 11:41

Axel Ærboe Hansen <aerboe@mail.dk> wrote:
> [...]
> Næsten hver gang må jeg bruge cmd + + for at forstørre bogstaverne.
> Hvis jeg indstiller til mindre opløsning får jeg kun en del af siden

MÃ¥ske er det tid til nye briller? :)

Jeg har ingen problemer med at læse teksten på min 24"

--
venlig hilsen/best regards:
Torben Koch

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 07-07-08 12:26

Torben Koch wrote:

> MÃ¥ske er det tid til nye briller? :)
>
> Jeg har ingen problemer med at læse teksten på min 24"

En sådan dumsmart bemærkning, kunne du godt have ladet være med, -
selvom du sætter en smiley bagefter. - Det er jo loangt fra alle former
for synsproblemer, der 'bare' kan klares med nye briller

Og at du ikke har problemer med at læse, hvad der står, hjælper jo
hverken Axel eller andre i lignende situationer. - Og hvis det var så
enkelt, så var vi nok mange, der gerne ville give adskillige tusind
kroner til nye briller, hvis det bare kunne hjælpe.

Så tænk dig lige om en anden gang, før du fyrer en sådan bemærkning af!

mvh. Erik Richard

Fra : Torben Koch

Dato : 07-07-08 13:38

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> En sådan dumsmart bemærkning, kunne du godt have ladet være med, -
> selvom du sætter en smiley bagefter. - Det er jo loangt fra alle former
> for synsproblemer, der 'bare' kan klares med nye briller

Hvis Alex havde synsproblemer vil han sikkert have gjort opmærksom på det i hans post.
Derfor spurgte jeg Alex om det måske var på tide med et par nye briller, mest ment i sjov, ergo min smiley.

At DU så straks føler dig stødt pga. af dine synsproblemer, kan jeg virkeligt ikke tage mig af.

> Så tænk dig lige om en anden gang, før du fyrer en sådan bemærkning af!

Nej, Det er stadig plads på Usenet til en spydig/sjov bemærkning af og til.
Hvis du ikke ønsker at læse sådanne, skal du være velkommen til at komme mig i dit killfilter.

--
venlig hilsen/best regards:
Torben Koch

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 07-07-08 15:11

Torben Koch wrote:

> [...]
> nye briller, mest ment i sjov, ergo min smiley.
>
> At DU så straks føler dig stødt pga. af dine synsproblemer, kan jeg

Det er muligt, du ser det sådan, men jeg véd, at mange, der enten har
eller er ved at få synsproblemer, føler sig dybt generet, hvis andre
kommer med sådanne dumsmarte bemærkninger.

> Nej, Det er stadig plads på Usenet til en spydig/sjov bemærkning af og til.
> Hvis du ikke ønsker at læse sådanne, skal du være velkommen til at komme
> mig i dit killfilter.

Enig! - Men der er ikke plads til at genere handicappede af nogen art! -
Det være sig synshæmmede, ordblinde, hørehæmmede eller en hvilken som
helst anden form for handicap.

mvh. Erik Richrd

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-08 15:21

> Enig! - Men der er ikke plads til at genere handicappede af nogen art! -
> Det være sig synshæmmede, ordblinde, hørehæmmede eller en hvilken som
> helst anden form for handicap.

fra en anden tråd:

> Nå? - så har du da vist ikke fulgt ret godt med i skolen.

Hvordan ved du at jeg ikke er ordblind ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 16:46

Erik Richard Sørensen skrev den 07-07-2008 16:11:

> Det er muligt, du ser det sådan, men jeg véd, at mange, der enten har
> eller er ved at få synsproblemer, føler sig dybt generet, hvis andre
> kommer med sådanne dumsmarte bemærkninger.

Erik, jeg tror du er den eneste seriøst svagtseende herinde, og du
bruger ovenstående vage bemærkning for at undgå at sige ligeud at DU
føler dig stødt af Torben smådriller Axel (og som han selv har sagt
netop uden at netop tro at han lider af synshandicap).

Jeg kan godt forstå at du ikke er tilfreds med dit syn, men jeg synes du
overreagerer urimeligt kraftigt. Jeg tror med sindsro vi kan sige at
bemærkningen ikke var tiltænkt dig, samt at det var sagt i kådhed og
ikke ondskabsfuldhed.

> Enig! - Men der er ikke plads til at genere handicappede af nogen art! -
> Det være sig synshæmmede, ordblinde, hørehæmmede eller en hvilken som
> helst anden form for handicap.

Det var jo heller ikke det der skete, vel?

Slå koldt vand i blodet og prøv faktisk at LÆSE hvad det var der blev
skrevet (og husk det var ikke skrevet til dig).

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 07-07-08 17:32

> [...]
> overreagerer urimeligt kraftigt. Jeg tror med sindsro vi kan sige at
> bemærkningen ikke var tiltænkt dig, samt at det var sagt i kådhed og

Ja, jeg føler mig lidt stødt af den formulering, Torben bruger. - Ikke
så meget på egne vegne, - jeg har levet med mit handicap i godt 55 år,
så jeg lever nok også med det resten af livet.... - Selvfølgelig er der
da ting, jeg gerne vil, men som jeg ikke kan, - PÃ¥ den anden side er jeg
også glad for, at jeg fx. ikke kan få kørekort, - det ville nok komme
slemt i fare... - Jeg elsker nemlig at køre rigtig stærkt...

Men jeg har bemærket en generel tendens på usenet, at folk, der har en
eller anden form for handicap behandles dårligt eller chikaneres på
anden måde. Det synes jeg ikke, man kan være bekendt!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 19:05

Erik Richard Sørensen skrev den 07-07-2008 18:31:

> Ja, jeg føler mig lidt stødt af den formulering, Torben bruger. - Ikke
> så meget på egne vegne, - jeg har levet med mit handicap i godt 55 år,

Jamen, hvis det ikke er på egne vegne så er der jo egentlig ikke rigtigt
nogen tilbage der kan blive stødt. Vel?

Jeg tror de fleste handicappede ikke er sarte men tværtimod tackler
livets små finurligheder så godt at de kan tåle at høre uhandicappede
drille hinanden.

> [...]
> eller anden form for handicap behandles dårligt eller chikaneres på
> anden måde. Det synes jeg ikke, man kan være bekendt!!!

Hvis de behandles dårligt, tror jeg ikke det er pga deres handicap (nok
mere tværtimod), men måske fordi de netop bliver behandlet på lige fod
med alle andre hvor der falder bemærkninger af, hvis folk opfører sig
åndssvagt. Du ved så godt som mig at det ikke er noget der giver positiv
karma så at påberåbe sig helle pga et eller andet irrelevant handicap.

For lige at runde den af, tror jeg ikke der er nogen der har behandlet
dig dårligt eller chikaneret dig på grund af dit dårlige syn. Bemærk
venligst, PÃ… GRUND AF DIT DÃ…RLIGE SYN. Der er mange der har sagt ting
om fx dine indlæg form dengang du brugte Communicator til at skrive med,
og den slags, men det har været på grund af dine meget stejle holdninger
- ikke på grund af dit syn.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-08 13:01

Hej Axel

Axel Ærboe Hansen wrote:
> [...]
> Næsten hver gang må jeg bruge cmd + + for at forstørre bogstaverne.
> Hvis jeg indstiller til mindre opløsning får jeg kun en del af siden

Tja, det er jo den stående diskussion, om TFT skærme kun skulle kunne
fungere i én enkelt opløsning.

Såvidt jeg ellers husker, så kører iMac 24" med 1920x1200, og ja, det er
meget småt, hvis man ikke bruger ZoomView, som du jo så bruger nu. -
Problemet er så bare, hvis man ikke er vant til, at en del af det
synlige skærmbillede er uden for synsområdet, så man skal flytte på
musen for at se det hele.

Men du kan prøve flg.. Åbn 'Systemindstillinger' -> 'Skærm' - fanebladet
'skærm'. Her kan du se de forskellige skærmopløsninger, grafikkortet kan
håndtere. - Jeg går ud fra, den nu kører 1920x1200 eller 1920x1280.

Jeg er ikke helt sikker på indstillingsmulighederne på det grafikkort,
der er i iMac'en, men prøv at sætte opl. ned til 1680x1050 eller
1440x900. Vælg den af de to, der er bedst for dig at bruge.

En anden løsning, der er mere krævende, er at hente TinkerTool. Med den
kan du både ændre på selve skriften, der bruges og ligeledes ændre på
skriftstørrelse. - Fx. fra LucidaGrande til Arial og størrelse fra 11p
til 13p, men måske kan alene det at ændre på str. på skriften fra de
std. 11p til 13p hjælpe dig noget.

I stort set alle tekstprogrammer - undtagen TextEdit - kan man også
sætte dokumentets 'screenview'/'skærmvisning' til fx. 125% og låse det
som en std. indstilling. - Det svarer til, hvis du i et dokument fx.
bruger Times New roman 12p som skriveskrift/-størrelse, så vil du på
skærmen se det som værende Times New roman 14,7p. - Bruger du Helvetica
12p, svarer det til Helvetica ca. 14,5p. - Men det du udskriver på
printer vil stadig komme ud med 12p, så den metode kan du roligt bruge,
- skrive, tilrette og lave div. formattering med dokumentzoom sat til
125%. På papir vil det stadig være den korrekte indstilling - altså 12p.

En helt tredie - og dyr - løsning er at købe en forsatsskærm, der
forstørrer 3dpi. Det svarer reelt til, at man 'zoomer' str. op med ca.
4% - i skriftstr. svarer det ca. til, at en 12p skrift vises som 15,2p.
- Men en sådan forsatsskærm i 24" koster ca. 3000-3500kr. til en 24", da
den jo skal være lavet sådan, at den ikke laver fortegninger på det opr.
skærmbillede.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-07-08 13:56

> [...]

> Næsten hver gang må jeg bruge cmd + + for at forstørre bogstaverne.
> Hvis jeg indstiller til mindre opløsning får jeg kun en del af siden

Skærmen er beregnet til at køre i een opløsning. Alt andet ser
rædselsfuldt ud.

Har du ikke testet den inden du købte?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-08 21:51

> [...]

> Næsten hver gang må jeg bruge cmd + + for at forstørre bogstaverne.
> Hvis jeg indstiller til mindre opløsning får jeg kun en del af siden

Det er et generelt "problem". Skærme får nemlig større og større
opløsning. Der kommer flere og flere pixels i forhold til skærmens
fysiske størrelse. Det gør, at f.eks. et billede kan vises meget
flottere med meget højere opløsning, end på ældre skærme. Desværre er
bogstaver, ikoner og andre dele af styresystemet defineret ud fra
antallet af punkter, de fylder. Bogstaver i en tekst er typisk 12
punkter høje. Når der er flere pixels på skærmen i forhold til den
fysiske størrelse, bliver de naturligvis mindre og ligger tættere.
Derfor vil bogstaver på 12 punkter virke mindre på en moderne skærm med
høj opløsning, end på en ældre skærm med lavere opløsning i forhold til
den fysiske størrelse.
Computer-nørder kan typisk ikke få tilstrækkelig høj opløsning,
mens almindelige mennesker som regel hellere vil have store bogstaver.
De gamle skærme (katoderør/CTR) havde flere opløsninger, man kunne
indstille. De moderne fladskærme kører kun ordentlig, når de er stillet
på højeste opløsning. Jeg kan huske min fars gamle CTR-skærm. Han havde
stillet den til en lav opløsning og havde enormt store bogstaver på den.
Da han så fik en iMac, kunne han heller ikke vænne sig til, at bogstaver
nu var så små. Den eneste løsning er at zoome dokumenter i
tekstbehandlingsprogrammer, eller gøre tekst på hjemmesider større, som
du har fundet ud af. Det er irriterende, men der er ikke så meget at
gøre ved det. Ellers må man vælge en skærm med lavere opløsning. Det
bedste er nok en klassisk 19" skærm på 1280x1024 punkter. Den har samme
opløsning som en klassisk 17" skærm, og alting er derfor større. De
fleste nyere skærme er i bredformat, og straks begynder alting at blive
mindre, fordi opløsningen er højere.
I fremtiden vil styresystemer og programmer kunne zoome helt
flydende. Til den tid vil man således kunne bestemme, hvor store man vil
have bogstaver, ikoner og andet. Det kan de nuværende styresystemer
desværre ikke, men mon ikke det dukker op indenfor ret få år?
Min søn har i øvrigt en 24" iMac, og jeg synes godt nok, skærmen
står flot og skarpt. Det udligner jo lidt problemet med de små
bogstaver. Man skal bare lidt tættere på. Du kunne jo prøve at give den
en chance og se, om du ikke kan vænne dig til det. Du kan måske trøste
dig med, at der er bærbare, hvor tingene er endnu mindre.
--
Henrik Münster
Esbjerg