Safari vil ikke starte, og Time Machine vi~
Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-07-08 00:46

Hej,

Sikke en lortedag. Efter at have bootet her til morgen vil Safari
pludselig ikke starte længere. Hvis jeg kigger i Activity Monitor,
står Safari med rødt som "not responding". Det pudsige er, at Safari
virker fint, hvis jeg starter den på gæste-kontoen.

Pyt, tænkte jeg. Jeg bruger da bare Time Machine (her i skikkelse af
Time Capsule) til at gendanne maskinen til et tidspunkt, hvor den
virkede. Jeg har en Macbook Air, og jeg følger vejledningen for
"Remote Install Mac OS X". Jeg genstarter med alt-tasten i bund,
vælger det rigtige netværk og DVD'en, som sidder i en anden maskine.
Så kører det ellers et stykke tid, men så er det, som om det går i
stå. På skærmen bliver æblet erstattet af en cirkel med en streg
igennem (et spejlvendt ø).

Er der nogen, der kender til noget af det ovenstående og som har et
vink til, hvad man kan stille op?

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-07-08 03:27

On Jul 6, 8:45 am, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> [...]
> står Safari med rødt som "not responding". Det pudsige er, at Safari
> virker fint, hvis jeg starter den på gæste-kontoen.

Jeg har noteret mig, at hvis jeg prøver at åbne "Install Bundled
Software Only" på de medfølgende DVDer, så får jeg beskeden "This
software cannot be installed on this computer". Jeg er 100% sikker på,
at det er de DVDer, som fulgte med denne maskine. Det lyder mystisk.
Er der nogen, der kender til samme problem?

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-07-08 03:58

On Jul 6, 11:27 am, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> [...]
> at det er de DVDer, som fulgte med denne maskine. Det lyder mystisk.
> Er der nogen, der kender til samme problem?

Da Leopard i sin tid kom på markedet, købte jeg det til mine gamle
maskiner. Den DVD burde kunne bruges på alle maskiner, så jeg prøvede
at benytte den i stedet. Problemet var det samme.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-08 12:24

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Da Leopard i sin tid kom på markedet, købte jeg det til mine gamle
> maskiner. Den DVD burde kunne bruges på alle maskiner, så jeg prøvede
> at benytte den i stedet. Problemet var det samme.

en retail 10.5 vil kun kunne bruges på maskiner ældre end den selv .. og
slet ikke en speciel maskine som en MacBook Air ..

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-07-08 05:27

On Jul 6, 1:23 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> en retail 10.5 vil kun kunne bruges på maskiner ældre end den selv .. og
> slet ikke en speciel maskine som en MacBook Air ..

Æv! Det kan jo forklare, hvorfor den ikke virker. Det undrer mig dog
stadig, at de originale DVDer ikke fungerer. Kan det være, at firmware-
opdateringer har fået maskinen til at se fremmed ud?!

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-08 12:52

> [...]

> stadig, at de originale DVDer ikke fungerer. Kan det være, at firmware-
> opdateringer har fået maskinen til at se fremmed ud?!

de oprindelige medier skulle virke, også selv om der er kørt en firware
opdatering. Du er 100% sikker på at det er de rigtige medier ? .. .står
der macbook air på dem ? .. hvad versions nummer ?

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-07-08 05:59

On Jul 6, 1:51 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> de oprindelige medier skulle virke, også selv om der er kørt en firware
> opdatering. Du er 100% sikker på at det er de rigtige medier ? .. .står
> der macbook air på dem ? .. hvad versions nummer ?

Der står faktisk kun 'MacBook' på dem. Versionnummeret er 10.5 (AHT
version 3A137, hvad det så end betyder). Jeg er dog 100% sikker på, at
det var dem, der fulgte med. Alle andre installations-CDer, jeg har i
huset, er version 10.4.x, og de stammer fra ældre maskiner.

Måske skal jeg have fat i Apple. Det er dog lidt en kunst at finde ud
af, hvordan man gør det. De vil helst henvise en til FAQs eller en
fandens dyr telefonservice.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-08 13:41

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Der står faktisk kun 'MacBook' på dem. Versionnummeret er 10.5 (AHT
> version 3A137, hvad det så end betyder).

der skal gerne stå "air" på dem også ..

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-07-08 06:15

On Jul 6, 1:58 pm, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> [...]
> det var dem, der fulgte med. Alle andre installations-CDer, jeg har i
> huset, er version 10.4.x, og de stammer fra ældre maskiner.

Fordømt! Hvis man kigger nærmere på nedenstående link, kan man se, at
der rent faktisk står "Macbook Air" på dem, der følger med.

http://www.appleinsider.com/articles/08/02/02/macbook_air_unboxing_notes_and_high_quality_photos.html

Det er rart at have fundet forklaringen på problemet, men jeg ser ikke
frem til det cirkus, jeg sikkert skal slæbes igennem nu...

--
Michael Knudsen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-07-08 13:21

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> Så kører det ellers et stykke tid, men så er det, som om det går i
> stå. På skærmen bliver æblet erstattet af en cirkel med en streg

Blev OS X geninstalleret? Kopierede den delvist dine gamle filer fra TM
backup'en?

> Er der nogen, der kender til noget af det ovenstående og som har et
> vink til, hvad man kan stille op?

Jeg kender ikke til det, men ku' forestille mig, at en frisk
installation med nogle af de gamle filer ku' gi' problemer. Eksempelvis
hvis du har filer liggende som er opdateret af 10.5.4 og OS X (den
friske installation) ikke er opdateret til 10.5.4 endnu.

Du kan måske prøve at køre ComboUpdate'en af 10.5.4?

Alternativt kunne det måske være et forsøg værd at installere en clean
10.5.x og bruge Migration Assistant til at hente dine data fra din TM
backup (jeg er ikke helt sikker på, at man kan, men jeg kan næsten ikke
forestille mig andet).

Bare nogle idéer...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-08 14:42

Michael Knudsen wrote:
> [...]
> står Safari med rødt som "not responding". Det pudsige er, at Safari
> virker fint, hvis jeg starter den på gæste-kontoen.

Prøv at slette disse indstillingsfiler. De er i mappen
username/library/preferences.
- ByHost (mappe)
- com.apple.LaunchServices.plist
- com.apple.LaunchServices.QuarantineEvents (findes kun med Leopard)
- com.apple.Safari.RSS.plist
- com.apple.Safari.plist

Nogle gange er det nok at slette mappen 'ByHost', hvis et program låser
i opstart. Luk alle winduer og genstart computeren. Prefs filerne vil
automatisk gendannes. Safari indstillingerne vil gendannes, når du åbner
Safari.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-08 14:48

> - com.apple.LaunchServices.plist
> - com.apple.LaunchServices.QuarantineEvents (findes kun med Leopard)

de filer har jo ikke noget med safari at gøre ... ved du hvad du sletter
der og hvorfor ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-08 14:57

Erik Richard Sørensen skrev den 06-07-2008 15:42:

> Prøv at slette disse indstillingsfiler. De er i mappen
> username/library/preferences.

Hvordan har du styr på alle de indstillingsfiler? Efter min erfaring er
det ikke altid en god ide bare ukritisk at kyle ting ud - man risikerer
at programmerne får hikke og ikke vil som du vil.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-08 15:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvordan har du styr på alle de indstillingsfiler? Efter min erfaring er
> det ikke altid en god ide bare ukritisk at kyle ting ud - man risikerer
> at programmerne får hikke og ikke vil som du vil.

Det lærer man efterhånden af erfaring... Der er filer, jeg ikke vil røre
med en ildtang, mens andre bare kan kyles ud efter forgodtbefindende. -
Dem, jeg nævner her, kan man roligt smide ud uden at risikere noget
uopretteligt. - Men selvfølgelig behøver man ikke smide dem ud, hvis der
ingen problemer er.... - Eneste undtagelse er 'ByHost'-mappen. Den bør
faktisk slettes jævnligt, da den ellers bare vokser og vokser. - Jeg har
reddet mange systemer blot ved at slette 'ByHost' og de to
LaunchServices filer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-08 17:28

Erik Richard Sørensen skrev den 06-07-2008 16:57:

> [...]
> faktisk slettes jævnligt, da den ellers bare vokser og vokser. - Jeg har
> reddet mange systemer blot ved at slette 'ByHost' og de to

Hvorfor slette dem hvis der ikke er en grund? "If it ain't broke, don't
fix it..."

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-08 17:40

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvorfor slette dem hvis der ikke er en grund? "If it ain't broke, don't
> fix it..."

Det er jo præcis det, jeg skriver. - Eneste undtagelse er 'ByHost'. -
Den bør slettes jævnligt, ellers bliver den for stor og medvirker til,
at CPU ydelsen sløves. - Jeg har bemærket det især på PPC baserede maskiner.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-08 18:12

Erik Richard Sørensen skrev den 06-07-2008 18:40:

> [...]
> Den bør slettes jævnligt, ellers bliver den for stor og medvirker til,
> at CPU ydelsen sløves. - Jeg har bemærket det især på PPC baserede

Jamen, du har vel fået din viden et sted fra. Hvorfra ved du det?

Jeg tror iøvrigt ikke at ByHost alene er en årsag tila t ydelsen daler,
det er nok noget andet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-08 19:48

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jamen, du har vel fået din viden et sted fra. Hvorfra ved du det?

Fra en eller anden, der fortalte mig, at både ByHost og LaunchServices
filerne kunne være et problem. - Hvor han så har det fra, aner jeg ikke...

Faktum er, at jeg på et tidspunkt havde problemer med opstart af visse
programmer på mine daværende to Quicksilver dual 1ghz og 1,8ghz og en
Sawtooth 1,4ghz. - Da jeg så - på hans tilskyndelse - slettede de nævnte
filer, forsvandt problemerne fuldstændig i lange perioder, men kom så
igen. - slette igen, og alt kørte normalt. Det var især galt på 10.4.8
og 10.4.10, 10.5.0 og 10.5.1 men med 10.4.11 og 10.5.4 har jeg næsten
ikke mærket til det - undtagen med de gange, jeg har forsøgt mig med
Safari, så går der ikke lang tid, før den bliver sløv og ustabil.

> Jeg tror iøvrigt ikke at ByHost alene er en årsag til at ydelsen daler,
> det er nok noget andet.

Det kan jeg ikke se, hvad skulle være - bortset fra, at især 10.4.x kan
have svært ved at slette div. temp filer, når et program lukkes ned, men
de plejer fa at være væk efter næste genstart...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-08 21:16

> Eneste undtagelse er 'ByHost'. -
> Den bør slettes jævnligt, ellers bliver den for stor og medvirker til,
> at CPU ydelsen sløves.

sludder og vrøvl. Mappen hos mig fylder ca. 1.7MB og har fulgt mig så
længe har har haft denne maskine. Den indeholder bla. VPN indstillinger
som knytter sig til denne specifikke maskine, og hvis jeg bare
villy-nilly trasher den så skal jeg sætte VPN op forfra til en hel bunke
netværk jeg skal bruge.

Du skal passe på med bare at råde folk til at trashe indstillinger og
indstillinger filer uden at vide hvad du rent faktisk piller ved.

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-08 22:16

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Du skal passe på med bare at råde folk til at trashe indstillinger og
> indstillinger filer uden at vide hvad du rent faktisk piller ved.

Jeg véd udmærket, hvad jeg piller ved! Til gengæld vil jeg sige, at hvis
du ikke har alm. VPN indstillingsfiler i indstillingsmapperne udover dem
i ByHost, så er der noget rigtig galt.

Fx. har jeg gennem nogle måneder nu bøvlet ad h.... til med en Samba
server (smb_r_xxxx), der dukker op på min MacPro - både Tiger og Leopard
diskene. Og jeg har vel at mærke ikke slået samba til i mit netværk!

Jeg er kommet så langt, at jeg kan se, det er min nabos, der dukker op,
når han arbejder hjemme, da han så kører via noget BT-et-eller-andet
sammen med en PDA telefon som transmitter. - En enkelt gang var jeg
endda inde på hans skrivebord og kunne se, hvad der lå déer, men det er
da heldigvis slut nu. - Samba serveren derimod forsvandt først, da jeg
slettede ByHost mappen. Og der har ikke været problemer med mit netværk
overhovedet - tværtom, så kører det bedre nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-08 22:20

> Jeg véd udmærket, hvad jeg piller ved!

åbenbart ikke ..

> Til gengæld vil jeg sige, at hvis
> du ikke har alm. VPN indstillingsfiler i indstillingsmapperne udover dem
> i ByHost, så er der noget rigtig galt.

nej, for VPN settings hænger sig på hosten ... that's just they way it
works.

(at det så er åndsvag er en anden sag, det gør det besværligt at skifte
maskine)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 20-07-08 09:54

> [...]
> at CPU ydelsen sløves. - Jeg har bemærket det især på PPC baserede maskiner.

Se mit svar andetsteds - Min G5 er en PPC 970MP

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-07-08 09:51

> Eneste undtagelse er 'ByHost'-mappen. Den bør
> faktisk slettes jævnligt, da den ellers bare vokser og vokser.

> mvh. Erik Richard

Vokser & vokser?

Min er på 457 K, har aldrig været slettet og har befundet sig i en
velfungerede Mac OS X. 10.4. x installation siden december 2005.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-07-08 09:55

> Vokser & vokser?
>
> Min er på 457 K, har aldrig været slettet og har befundet sig i en
> velfungerede Mac OS X. 10.4. x installation siden december 2005.
>
> M.

Sorry, december 2006

M.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-07-08 09:43

On Jul 6, 2:41 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> der skal gerne stå "air" på dem også ..

Ak, ak, ak. Det lykkedes mig at finde dem. De andre, altså dem med
10.5, var nogle, jeg lånte af mine forældre for lang, lang tid siden i
et forsøg på at få iLife på min maskine, når jeg installerede 10.5.
Jeg havde dengang 10.4, men når jeg opgraderede til 10.5, var
thumbnails slørede i iPhoto, så jeg var på udkig efter en direkte måde
at installere 10.5 og iLife på.

Undskyld ulejligheden

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-07-08 09:46

On Jul 6, 2:20 pm, Peter Farsinsen <forn...@efternavn.dk> wrote:

> Bare nogle idéer...

Som det fremgår andetsteds i denne tråd, fandt jeg en yderst elegant
måde at løse problemet på. Ellers mange tak for forslagene.

--
Michael Knudsen