Lys & lovgivning?
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 15:37

Ja ja, vi skal til det igen.

Her har vi en stribe lastbiler:

http://www.daftrucks.com/

Nummer 2 og nummer 3 fra venstre har integrerede fjernprojektører i
toppen af førerhuset.

Jeg véd stensikkert at de er typegodkendt i DK med denne udrustning.

Spørgsmålet er så, om man kan forvente, at et tilsvarende arrangement
vil kunne godkendes på en anden lastbil, hvis det er eftermonteret?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : OZ3BTO

Dato : 06-07-08 16:32

> [...]
>
> Spørgsmålet er så, om man kan forvente, at et tilsvarende arrangement
> vil kunne godkendes på en anden lastbil, hvis det er eftermonteret?

Min fatter har fået synet lasbiler med lygter på taget.... Hvodan ved jeg
ikke men synet blev de

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 16:51

On Sun, 6 Jul 2008 17:31:32 +0200, "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

>--

>Min fatter har fået synet lasbiler med lygter på taget.... Hvodan ved jeg
>ikke men synet blev de

>--

Det kan man ikke regne med. Det er jo henne i Jylland.
Bilsynsassistenten har nok fået en halv gris for ulejligheden.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Tom Jensen

Dato : 06-07-08 17:36

> Det kan man ikke regne med. Det er jo henne i Jylland.
> Bilsynsassistenten har nok fået en halv gris for ulejligheden.

> [...]

hov hov ,det plejer da og være vognmandens søster som der bliver handlet med

mvh tom

Fra : Claus Frørup

Dato : 06-07-08 20:58

Isang tao pinangalanan, Tom Jensen nagsulat:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

>hov hov ,det plejer da og være vognmandens søster som der bliver handlet med

Ja, blev der ikke nævnt en halv gris?
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-07-08 17:01

> [...]
>
> Spørgsmålet er så, om man kan forvente, at et tilsvarende arrangement
> vil kunne godkendes på en anden lastbil, hvis det er eftermonteret?

Fjernlys er der mig bekendt ingen højdekrav til, kun krav om hvor langt og
kraftigt de lyser og lidt andet.
Du kan evt selv tjekke her.
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf

Mvh Niels

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 17:08

On Sun, 6 Jul 2008 18:01:07 +0200, "Niels Bengaard"
<bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote:

>Fjernlys er der mig bekendt ingen højdekrav til, kun krav om hvor langt og
> [...]

Det er ikke placeringen, men antallet af fjernlygter, der har gjort at
det er/har været ulovligt - tror jeg nok.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Tom Jensen

Dato : 06-07-08 17:34

> Det er ikke placeringen, men antallet af fjernlygter, der har gjort at
> det er/har været ulovligt - tror jeg nok.

> [...]

nok mere på grund af max antal lux(lysmængden) , mener jeg det hedder.

der er et max der må være med lygterne og da det for det meste er helle
2000-3000 som blev monteret som de taglygter var de ikke lovlige (svjh).
mvh tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-07-08 20:59

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> Spørgsmålet er så, om man kan forvente, at et tilsvarende arrangement
> vil kunne godkendes på en anden lastbil, hvis det er eftermonteret?

Tror du ikke nærmere at de er typegodkendt i et andet EU-land (NL) og så
kan de ikke afvises i DK?

De der regler med godkendelserne gælder vel for lastbiler lige så godt
som for andre biler?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 21:07

On Sun, 06 Jul 2008 21:59:17 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>kan de ikke afvises i DK?
>
>De der regler med godkendelserne gælder vel for lastbiler lige så godt

Nu løber du igen med en halv vind.

Den gamle Super Space Cab var ikke godkendt i Sverige, da den ikke
kunne bestå den specielle chrash-test som de udsætter førerhusene for,
så der er ikke belæg for at hævde, at fordi tingene er godkendt i et
andet EU-land, så skal resten bare følge trop.

At DAF så opfatter det som protektionisme af hjemmemarkedet, er en
helt anden sag, som de nok har ret i.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-07-08 22:52

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Spørgsmålet er så, om man kan forvente, at et tilsvarende arrangement
> vil kunne godkendes på en anden lastbil, hvis det er eftermonteret?

I bekendtgørelse om udstyr og indretning står bl.a.:
6.02.002 Fjernlyslygter

(1) Fjernlyslygte

a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,

b) skal være anbragt foran på køretøjet,

c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og

d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.

(2) På køretøj med 2 eller 4 fjernlyslygter må disse kun kunne tændes
samtidigt eller parvis.

(3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke
samtidigt.

(4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.

(5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må
ikke overstige 225.000 cd.

samt

6.02.020 Bil

(1) Bil skal være forsynet med

a) to fjernlyslygter og

b) to nærlyslygter.

(2) Bil kan være forsynet med:

a) Seks fjernlyslygter, der skal være tilsluttet således, at der højst kan
tændes fire samtidig.

b) To tågeforlygter.

c) En eller to baklygter.

d) En søgelygte.

e) En eller flere arbejdslygter.

Det er de regler som er gældende for 2007.

Kurt