Kebab
Fra : Max

Dato : 05-07-08 08:01

Hej

Er der ikke nogle der kan synge en lille sang om Kebab,
hvad er der, hvad laves det af, hvordan laves det, hvad
findes der af typer o.s.v. ?

Ps: det er hjemmefremstilling der er mest interesant for mig.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-07-08 09:37

> [...]
> findes der af typer o.s.v. ?
>
> Ps: det er hjemmefremstilling der er mest interesant for mig.

Du kan finde en hel del opskrifter her : WWW.grillguru.dk Der er også én der
sælger spyd til hjemmebrug men han er på ferie i øjeblikket.

Fra : Esther

Dato : 06-07-08 04:51

Hej

Der er en pænt omfattende oversigt over etymologi og kebabtyper
(Shish, Döner, Chelow og Kathi) her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kebab

Og her er et par opskrifter sakset fra Infomedia:

Kebab af sommerbuk
sommerbuk, enten kølle eller bov, er fantastisk på grillen. Lav kebab
af store kødtern, så de kan blive ordentligt brune udenpå, før de
bliver tørre indeni. Mariner kødet i lidt rødvin, olivenolie, mange
knuste enebær, rosmarin og tamari i et par timer, før du griller. Spis
med nye kartofler og grillede nye løg.

Lammekebab

800 g skært lammekød i tern
2 dl olie
Saften af 2 citroner
8 skalotteløg (gerne de franske)
Salt og peber
1 citron i kvarter Kødet krydres med salt og peber og marineres i
citronsaft og olie i nogle timer.
Skalotteløgene pilles og skæres i mindre stykker, der sættes på spid
skiftevis med lammekødet. Spiddene grilles, til de er brune og møre -
5-10 min. efter størrelse.
Dryp eventuelt med citronsaft undervejs.

Kebab med fars

400 g magert, hakket lammekød (hakket kalve- og oksekød kan også
bruges) - 1 løg - 1 fed hvidløg - revet skal af 1/2 citron - 1 spsk.
citronsaft - 1 tsk. stødt spidskommen - 1 spsk. finthakket persille -
salt og friskkværnet peber - olivenolie til pensling. Pil løg og
hvidløg. Kom det hakkede kød i en skål og riv løg og hvidløg fint over
kødet. Riv også citronskallen over kødet og tilsæt citronsaft,
spidskommen og persille. Ælt det hele grundigt sammen og smag til med
salt og peber (ca. 1/2 tsk. af hver). Ælt igen - jo mere der æltes, jo
mere sammenhængende bliver farsen, som her ikke har bindemiddel i form
af brød eller æg. Del farsen i 12 lige store dele og rul dem til faste
pølseformer (fugt evt. hænderne). Stik tre pølser på hvert grillspyd
og læg dem på den smurte blanke side af alu-folie på en bageplade.
Pensl dem på alle sider med olivenolie og steg dem lige under ovnens
rødglødende grill - eller på den smurte havegrill, hvis vejret
tillader det. Vend dem midtvejs - de skal have 5-10 min. i alt
afhængig af afstanden til varmen. Server dem i halve ristede pita-brød
med salat, forårsløg og creme fraiche samt citronbåde. De flade grill-
spyd på billedet er praktiske, da kødet ikke drejer rundt på pinden,
når det skal vendes, men det kan sagtens lade sig gøre at bruge alm.
grill- pinde af træ eller metal.

Hilsen Esther