Cannibal Holocaust og filmcensur
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 05-07-08 12:27

Wikipedia siger, at filmen Cannibal Holocaust har været forbudt i
Danmark:

In 1984-2002, Cannibal Holocaust was banned mainly due to
extreme animal cruelty with high impact of violence. A censored
version was released.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_banned_films#Denmark

En ting er, at en film næppe kan kaldes forbudt, hvis den er blevet
udgivet i en klippet udgave. Noget andet er, at den danske
voksencensur blev afskaffet i 1969. Er der nogen, der ved, hvad der
stikker under - har der faktisk været et forbud eller en retskendelse
om filmen, er der tale om et forbud for børn, eller er det bare
noget sludder?

Men ellers kan man sikkert lave en lang liste over film, der har været
forbudt i Danmark. Ebbe Villadsens artikel herunder har mange gode
eksempler. Er der nogen, der ved, om der findes en komplet liste?

http://www.ekkofilm.dk/temaer.asp?table=temaer&nid=32&id=127

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Heide

Dato : 05-07-08 16:36

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> stikker under - har der faktisk været et forbud eller en retskendelse
> om filmen, er der tale om et forbud for børn, eller er det bare

Tror det sidste. Har den i det hele taget været sat op i en biograf i DK ?
Mener at den har været til låns i diverse videobutikker igennem MANGE år.
Helt tilbage i 80erne. Kan huske omslaget skilte sig en del ud fra andre
titler: et close-up af en pige med pæl boret igennem kroppen og ud af
munden. Faktisk et omslag der må gå over i filmhistorien som et af de
værste.

Med tortur af dyr er filmen en stinker ud over alle grænser.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-08 18:25

Peter Heide skrev:

> Med tortur af dyr er filmen en stinker ud over alle grænser.

Scenerne med dyrene er barske, men filmen er meget god og gjorde et
stort indtryk på mig. Den er meget effektfuld og spændende.

Riz Ortolani's musik er også fremragende.

http://youtube.com/watch?v=kf1Vt6r-sj8

Jeg synes flere mennesker bør se den.

Fra : Optimus Prime

Dato : 07-07-08 08:26

Peter Brandt Nielsen skrev:
> [...]
> stikker under - har der faktisk været et forbud eller en retskendelse
> om filmen, er der tale om et forbud for børn, eller er det bare

Jeg husker tydeligt "Kannibal Massakren" fra 80'ernes videohylder - det
cover havde en magisk tiltrænking på en teenager, som ikke turde se
filmen; men alligevel ikke kunne lade være med at kigge på coveret hver
eneste gang man var i butikken (trafikuhelds syndromet).
Den kan derfor ikke ha været helt forbudt i DK - jeg vil gætte på
Danmark måske har været på listen over lande den var forbudt i "af
markedsføringsgrunde" og det er kommet den vej... svjh stod der noget på
coveret dengang noget om at den var total forbudt i 31 lande - sådan et
postulat er jo i sig selv med til at gøre filmen ekstra interessant for
målgruppen...
Men det er altså stadig tale om et gæt fra min side (bortset fra
vidneudsagnet om at den fandtes på hylderne i de danske videobutikker).

Men ret bortset fra det, så synes jeg det er en meget vigtig film - og
budskabet i den (omend Deodato er citeret for ikke bevist at ville sige
noget i den stil med sin film) er ikke mindre aktuel her i moderne tider
hvor grænsen mellem handlinger og journalistik bliver stadigt tyndere.

Jeg har i øvrigt aldrig forstået den megen opmærksomhed omkring
dyremishandlingen, bevares jeg synes også det er hårdt at se på - men
udover at være foreviget på film af kommercielle årsager, så er
forskellen til vores røde bøffer vel ikke voldsomt stor?
Vi slagter køer og spiser, i filmen spiste de angiveligt også de
slagtede dyr bagefter...
Jeg har set andre film i samme genre med væsenligt mere tvivlsomme
"dyrescener" (Brutes and savages fx) og synes på ingen måde om dem
(dyrescenerne); men filmene er født med dem og de bør bevares af
historiske årsager - i stedet for at forsøge at slette vores fortid,
skulle vi glædes os over at vi er blevet klogere med tiden...

Og skulle nogen tro anderledes, vil jeg gerne forsikre at jeg skam er
stor dyreelsker; men jeg er desværre ikke vegetar og må derfor acceptere
konsekvenserne deraf

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-07-08 11:36

Optimus Prime skrev:

> [...]
> på coveret dengang noget om at den var total forbudt i 31 lande -
> sådan et postulat er jo i sig selv med til at gøre filmen ekstra

Jeg har slettet det citerede afsnit fra Wikipedia.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ole Kofoed

Dato : 07-07-08 13:22

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> In 1984-2002, Cannibal Holocaust was banned mainly due to
> extreme animal cruelty with high impact of violence. A censored

Ifølge www.dfi.dk/talogstatistik/biograftal/biograftal.htm gik den i danske
biografer i 1980 med 45506 solgte billetter.

Cinemateket i København viste filmen et par gange i 1999. Det var en klippet
version, men alle dyrescenerne var med. Jeg mener Cinemateket gav som grund,
at de ikke kunne opstøve en længere version, men altså ikke pga. dansk
forbud.

Grunden til Cinemateket viste filmen var, at de holdt en sommerkavalkade med
film som 21 unge danske filmfolk havde valgt ud fra hvilken film de har et
særligt forhold til. Det var Nicolas Winding Refn der havde valgt denne
film.

I øvrigt havde filminstruktøren Christina Rosendahl valgt at have den danske
dvd-udgivelse med som gave i juleudgaven af Smagsdommerne i 2006.

Mvh.

Ole