tog til berlin
Fra : mikael

Dato : 05-07-08 09:05

Hvis man tager toget til berlin fra jylland via hamborg. hvor står
man af i Berlin? Er det uden for byen eller inde omkring Kurfurstendam?

Fra : Elmer Fjort

Dato : 05-07-08 16:41

"mikael" <mikaelkristen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hvis man tager toget til berlin fra jylland via hamborg. hvor står
man af i Berlin? Er det uden for byen eller inde omkring Kurfurstendam?

Det skulle meget gerne være inde i selve Berlin. Om toget stopper på
Zoologisher Garten, skal jeg ikke kunne sige, men ellers kører det til
Berlin Hbf (Lerther Bahnhof)

Elmer

Fra : Michael Knudsen

Dato : 05-07-08 11:11

On Jul 5, 5:41 pm, "Elmer Fjort" <Whokn...@Whocares.com> wrote:

> Det skulle meget gerne være inde i selve Berlin. Om toget stopper på
> Zoologisher Garten, skal jeg ikke kunne sige, men ellers kører det til
> Berlin Hbf (Lerther Bahnhof)

Det standser ikke på Zoologisher Garten, kun Berlin Hbf. Hamburg er
den eneste by, hvor det standser to gange (Dammtor og Hbf).

--
Michael Knudsen

Fra : Bjarne

Dato : 05-07-08 18:51

Michael Knudsen skrev:

> Det standser ikke på Zoologisher Garten, kun Berlin Hbf. Hamburg er
> den eneste by, hvor det standser to gange (Dammtor og Hbf).

Et tog som ICE381 standser både på Hauptbahnhof og Ostbahnhof (som
forøvrigt også i en periode hed Hauptbahnhof)

Diesel-ICE er et skønt futtog.

Bjarne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-07-08 14:47

Bjarne skrev:

> Et tog som ICE381 standser både på Hauptbahnhof [...]

> Diesel-ICE er et skønt futtog.

Ja, jeg forstår ikke at man kører med diesel-ICE på en elektrisk
strækning, som Hamburg-Berlin.

Jeg forstår heller ikke at vi fra København overhovedet skal
til Hamburg for at komme til Berlin. Det var da meget nemmere
at køre en genvej fra Lübeck eller at køre lige fra Rostock til
Berlin.

Hvornår bliver Hamburg-Berlin i øvrigt en *rigtig* ICE-strækning?

Hvis vi nu endelig *skal* via Hamburg, ville jeg da foretrække
den traditionelle halvtimespause på Hamburg Hbf, hvor man
kan nå at få en "Bratwurst" og en "Pils".

Gad vide, hvornår Hamburg-Berlin bliver opgraderet til en
*ægte* ICE-Schnellfahrstrecke?

--
Herluf :·)

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 15:19

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Ja, jeg forstår ikke at man kører med diesel-ICE på en elektrisk
> strækning, som Hamburg-Berlin.
Forlængerledningen rækker vist ikke hele vejen.

> [...]
> til Hamburg for at komme til Berlin. Det var da meget nemmere
> at køre en genvej fra Lübeck eller at køre lige fra Rostock til
Det gjorde man også i starten efter at Gedser - Warnemünde var nedlagt.

> [...]
> den traditionelle halvtimespause på Hamburg Hbf, hvor man
> kan nå at få en "Bratwurst" og en "Pils".
Jeg vil også gerne have opholdet i Hmb, men ikke hvis der skal slæbes
kufferter.

> Gad vide, hvornår Hamburg-Berlin bliver opgraderet til en
> *ægte* ICE-Schnellfahrstrecke?

Prøv at skrive til chefen for DSB international. Han er ganske fornuftig.

Bjarne

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 15:31

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> til Hamburg for at komme til Berlin. Det var da meget nemmere
> at køre en genvej fra Lübeck eller at køre lige fra Rostock til

I mange år var der jo ikke nogen reel trafik til Berlin andet end over
Hannover. Mon ikke at Tyskland stadig står overfor en "normalisering"
omkring dét emne - Alene den nuværende linieføring Hamborg-Berlin er der
sikkert lagt mange penge i at opgradere efter murens fald :-/
Med Berlin som Tysklands nye/genvundne hovedstad, så finder jeg det
egentlig mere relevant hvis den Fehmarn-forbindelse, som nu atter er
aktuel, blev udlagt den langt mere direkte rute á
Gedser-Varnemünde/Rostock, hvad angår såvel jernbanestrækning, som
motorvej :-/

> Hvornår bliver Hamburg-Berlin i øvrigt en *rigtig* ICE-strækning?
> ..... Gad vide, hvornår Hamburg-Berlin bliver opgraderet til en
> *ægte* ICE-Schnellfahrstrecke?

Sikkert først når den tyske økonomi er til at focusere på det der i
realiteten er et tysk yderområde :-/

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 05-07-08 21:39

Fra : N/A

Dato : 05-07-08 18:51

Fra : Michael Knudsen

Dato : 05-07-08 13:47

On Jul 5, 7:50 pm, Bjarne <alvar.hanso...@gmail.com> wrote:

> Et tog som ICE381 standser både på Hauptbahnhof og Ostbahnhof (som
> forøvrigt også i en periode hed Hauptbahnhof)

Ups! Undskyld, jeg blever narret af, jeg stod af på Hbf. Havde fået
ind i hovedet, at det var endestationen.

--
Michael Knudsen

Fra : Bjarne

Dato : 05-07-08 21:39

Michael Knudsen skrev:

> Ups! Undskyld, jeg blever narret af, jeg stod af på Hbf. Havde fået
> ind i hovedet, at det var endestationen.
>
> --
Helt OK.

Begge stationer har prøvet at være Hauptbahnhof.

Bjarne

Fra : michael

Dato : 06-07-08 15:26

Bjarne skrev:

> Helt OK.
>
> Begge stationer har prøvet at være Hauptbahnhof.
>
> Bjarne

Jeg skal om nogle uger med toget til Prag og skal skifte i Berlin. I
køreplanen er der 10 minutter mellem vores tog ankommer og toget mod
Prag kører. Og i rejseplanen står der "Fußweg 8 min.". Der er altså ikke
tid til at lede ret meget efter den rigtige perron.

Nogen der kender lidt til Berlin Hauptbahnhof og kan sige om det er let
at finde? Vi ankommer på Gleis 11 E og skal fra Gleis 3. mod Prag

/michael

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 15:36

michael skrev:

> [...]
>
> Nogen der kender lidt til Berlin Hauptbahnhof og kan sige om det er let
> at finde? Vi ankommer på Gleis 11 E og skal fra Gleis 3. mod Prag

Her i huset har vi oplevet uvanlig grundighed når vi har været i
hænderne på tyskere: Til indendørs rock-koncert i Hamborg med næsten 50%
flere tilskuere end i Parken, løber man konstant ind i folk med vest på,
der vil se ens billet - for at gelejde én i rette retning!
Ud fra de erfaringer vil jeg tro at det ikke bliver noget problem, hvis
du blot retter henvendelse til personalet inden Berlin!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 07-07-08 14:03

Fra : Armand

Dato : 05-07-08 22:11

mikael skrev:
> Hvis man tager toget til berlin fra jylland via hamborg. hvor står
> man af i Berlin? Er det uden for byen eller inde omkring Kurfurstendam?

Hauptbahnhof (hovedbanegården) ligger ca. én km NNV for Brandenburger tor.
Problemet er ikke større end at der kun er kort med U-bahn hhv. S-bahn
til Bahnhof-zoo, der ligger klods op og ned af kurfürstendamm!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 00:25

Armand skrev:

> Hauptbahnhof (hovedbanegården) ligger ca. én km NNV for Brandenburger tor.
> Problemet er ikke større end at der kun er kort med U-bahn hhv. S-bahn
> til Bahnhof-zoo, der ligger klods op og ned af kurfürstendamm!

- - - Men til ca. 1.500kr blot for billetten t/r =
Med Skanrejser kommer du med bus fra Jylland og 3 hhv. 4
hotelovernatninger for højest 1.230kr (pr. person i dobbeltværelse -
eneværelse = +175kr)!

--
Armand.
(der synes at (den sædvanlige) 5½ times bilkørsel og ca 650kr til

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 06:52

Armand skrev:

> - - - Men til ca. 1.500kr blot for billetten t/r =
> Med Skanrejser kommer du med bus fra Jylland og 3 hhv. 4
> hotelovernatninger for højest 1.230kr (pr. person i dobbeltværelse -
> eneværelse = +175kr)!

Tjener du noget på at reklamere???

Hvis du vil sammenligne to produkter, så gør det rimeligt.
Dvs. at du sammenligner de gode tilbud hos dem begge.

Mig bekendt starter priserne hos DSB/DB med 299 kr. hver vej til Berlin.

Og at køre i bus så langt lyder for mig som et mareridt i forhold til
den meget behagelige togtur i ICE.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 13:47

> [...]
>
>Mig bekendt starter priserne hos DSB/DB med 299 kr. hver vej til Berlin.
>
>Og at køre i bus så langt lyder for mig som et mareridt i forhold til

Bjarne,sidste år tog vi DSB til Berlin,den sku' så ikke ha' for
lidt,bestilte 1ste klasse,så var der lige lidt morgenmad og så kaffe
og vand på turen,men den holdt langt fra,fik en gummi bolle med noget
der sikkert engang havde været ost og EN kop kaffe,og fra Hamburg
INTET!!!,der var så lige ændret spor så ud og løbe med kufferter op og
ned af trapper,hotellet i Berlin var rigtigt godt.Så gik turen
tilbage,ja toget var så lige forsinket en halv time,ankommer så til
Hamburg SPORSKIFTE IGEN,ud og løbe med kufferter igen op og ned af
trapper(glemte jeg at sige at der ikke var hverken vådt eller tørt i
toget),tja ingen kaffe ingenting overhovedet,så det måtte man så ha på
færgen,så var der spor arbejde i danmark(dette var vi gjort opmærksom
på) så ud med kufferter over i en bus og afsted til Vordingborg,Her
blev vi så allesammen hældt af,langt væk fra selve stationen i et
mørkt hul hvor vi så stod med alt vores bagage igen og ikke anede hvad
vej vi skulle gå VI GØR DET ALDRIG MERE.Aldrig mere DSB den meste
elendige ferie oplevelse nogensinde,og jeg har rejst en del omkring i
verdenen,men har da aldrig oplevet noget så ringe.En bustur til Berlin
er sq helt vildt fantastisk i forhold til DSB (og jeg hader at køre i
bus)

gubbi

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 15:11

gubbi skrev:

> [...]
> verdenen,men har da aldrig oplevet noget så ringe.En bustur til Berlin
> er sq helt vildt fantastisk i forhold til DSB (og jeg hader at køre i

Det kan jo være, DSB International har lært noget siden du var med.
Togkiosken var i hvertfald langt bedre end i danske tog. De havde
glimrende kaffe og cacao.

Jeg kan godt se, du har været uheldig, men det kan man også med
busrejser. I værste fald kører man med en overtræt chauffør og risikerer
at havne nede ad en skrænt ved siden af motorvejen.

Vi har lige været først med Eurostar London - Paris, metro til/fra Issy,
Behagelig sovevogn Paris - Hamburg og efter at have nydt de gode
spisesteder i Hamburg gik turen hjem med ICE, som var 5 minutter forsinket.
Alt i alt en komfort, der ikke kan sammenlignes med hverken fly eller bus.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 16:40

> [...]
>Alt i alt en komfort, der ikke kan sammenlignes med hverken fly eller bus.

Håber du har ret ellers skylder du en pils nu prøver vi igen,til
august og skal bo på alsterhof der har vi boet før og syntes det er
ok.
gubbi

Fra : Bjarne

Dato : 07-07-08 06:38

gubbi skrev:

> Håber du har ret ellers skylder du en pils nu prøver vi igen,til
> august og skal bo på alsterhof der har vi boet før og syntes det er
> ok.
> gubbi

Hvis jeg skylder en pils, hvis det går skævt, hvad så hvis det går godt?

vh

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 05:28

>Hvis jeg skylder en pils, hvis det går skævt, hvad så hvis det går godt?
>
>vh
>
>Bjarne

Ha Ha så gi'r jeg en på alex platz

ps:Bare rolig det endte med flyvebiletter,det er samme pris som DSB.
gubbi

Fra : Armand

Dato : 12-07-08 10:06

gubbi skrev:

> ps:Bare rolig det endte med flyvebiletter,det er samme pris som DSB.
> gubbi

Lige for at vende tilbage til DSB: Hvordan hørte du om det tilbud som du
så ikke nåede at følge op på?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 16:49

>Lige for at vende tilbage til DSB: Hvordan hørte du om det tilbud som du
>så ikke nåede at følge op på?

tror ikke jeg helt forstår dit spørgsmål,men kunne ikke reservere hos
DSB da de tyske severe var nede,så de kunne ikke sige noget om der var
flere billige billetter,gad ikke at vente hvis resultatet blev dyre
biletter og at flyene var udsolgt på de dage vi havde valgt..
gubbi

Fra : Armand

Dato : 12-07-08 19:38

gubbi skrev:

> [...]
> flere billige billetter,gad ikke at vente hvis resultatet blev dyre
> biletter og at flyene var udsolgt på de dage vi havde valgt..

OK!
Det er svar nok for mig.
Lagde forøvrigt mærke til at DSB stadig reklamerer med dét 299,-kr's
tilbud (som i den sidste ende er urimeligt dyrt i.f.t. de 6-700kr det
normalt koster os at køre derned og hjem i egen bil!

--
Armand.

Fra : Bjarne

Dato : 12-07-08 20:08

Armand skrev:

> [...]
> tilbud (som i den sidste ende er urimeligt dyrt i.f.t. de 6-700kr det
> normalt koster os at køre derned og hjem i egen bil!

Den sammenligning holder kun stik fordi du er urealistisk i din
opgørelse af transportomkostninger i bil.

Jeg har aldrig set seriøse analyser af reelle transportomkostninger, som
regner med mindre end 2 kr. pr km. Og det er absolut i underkanten.
Også selvom du fraregner faste omkostninger og kun tæller de marginale.
Du skal medregne kortere serviceintervaller og tidligere udskiftning af
diverse sliddele, værdiforringelse og indregne en statistisk risiko for
uheld og tyveri m.v. på rejsen.

Bjarne

Fra : Armand

Dato : 12-07-08 20:26

Bjarne skrev:
> [...]
> Du skal medregne kortere serviceintervaller og tidligere udskiftning af
> diverse sliddele, værdiforringelse og indregne en statistisk risiko for

Dét har jeg argumenteret imod i indlægget: "Re: Hotel og rejsetips til
Berlin OT: Rejseøkonomi i egen bil" d: 6. juli kl 15.20.
Essensen er at bilen allerede ér købt til den slags brug; at jeg endnu
ikke har kunne nå at køre de max 30.000km der er på et service og derfor
får serviceret årligt, at jeg ikke regner de måske 5.000km/årligt, jeg
måtte have i mer-kørsel til Belin, for at blive tungen på vægtskålen
omkring bilens værdi når den engang skal sælges og at at 600,kr i
"opsparing" til diverse nedslidning, pr berliner-tur, er et rigeligt
beløb i den forbindelse :-|

--
Armand.
(der heller ikke cykler på arbejde for at spare bilen for dén stærkt

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 21:48

> [...]
>omkring bilens værdi når den engang skal sælges og at at 600,kr i
>"opsparing" til diverse nedslidning, pr berliner-tur, er et rigeligt

Må give Bjarne ret 2 kr/km holder ingen steder du skal op på mindst
2,5 - 3 kr/km

/gubbi

Fra : Armand

Dato : 13-07-08 08:33

gubbi skrev:

> Må give Bjarne ret 2 kr/km holder ingen steder du skal op på mindst
> 2,5 - 3 kr/km

Det er meget godt med sådanne tal og tabeller, og hvis jeg regner på
salgsværdien af kareten på Bilbasens dertil beregnede side, kommer jeg
frem til 85.000,-kr; men kigger man på bilbasens salgsliste koster ingen
tilsvarende under 125.000,- ved privat handel - Hvad skal man så regne
med? selv med plads til nedslg i prisen kommer 125.000,- på ingen måde i
nærheden af beregnerens 85.000,- :-|

Men hvis jeg så sælger kassen i kommende uge, til lavt satte 110.000,-,
og derved har tabt 43.000,- i løbet af de seneste 2½ år, hvorigennem jeg
har kørt 47.000km.
Udover denne afskrivning har bilen kostet mig to services á hhv. 1.800
og 3.800,-kr = 5.600,- (jeg har ikke skiftet hverken dæk eller
udstødning under ejerskabet).
Sammenlagt har jeg således afskrevet og serviceret for kun(!) 1,03kr/km
på dén - Længere er den historie ikke!

Bilen kører 30.000 på ovenævnte services, hvilket jeg ikke har kunne nå
at rulle ind på tælleren, hvorfor den er blevet synet efter den
alternative "højest ét år" -rytme. Det har med andre ord ikke kostet mig
mere i serviceudgifter om jeg endda havde kørt hen imod en halv gang
længere årligt :-|

Ovennævnte indkørte km er incl. de ture vi hár kørt til Berlin, hvilket
vel drejer sig om ihvertfald 8 ture á 1.100km/stk.
Jeg tror ikke at salgsprisen havde været meget højere hvis bilen havde
kørt de 8.800km kortere: Hvis det blot drejer sig om et par tusinde
kroner i mer-salgspris kommer afskrivningen ned under én kr/km, hvilket
ikke holder vand jvf. jeres angivelser :-|
Dertil kommer at jeg (i forhold til 2 pers. med DSB-tilbuddet á 299,-
for en enkeltbillet) har sparet henved 550,-kr på hver af de otte
berliner-ture jeg og fruen har været afsted = 4.400,-, hvilket man så
kunne anfægte at jeg mindst ville kunne få i mer-pris for bilen (istedet
for de par tusinde jeg nævnte ovenfor). Jeg synes dog ikke at der er
plads til den optimisme i dét budget :-/

I det store hele svinger brugtpriserne tilsyneladende mere end de beløb
der er fremme i denneher udregning, så at henholde sig til at bilen er
købt og alligevel står i indkørslen til fri afbenyttelse, er ikke mere
forkert end alskens tørre beregninger på afskrivning og nedlidning :-|
Mine to tidligere biler, som jeg begge var sidste ejer af, kostede mig
begge omkring 11.000/årligt i afskrivning, men dertil kom en række
alders-relaterede nedslidninger, som jeg dog generelt selv stod for
udbedringen af - For dém gjorde 8-10.000 årlige mer-km. heller ikke det
store ved total-økonomien :-|

Skanrejsers (nej jeg er ikke i familie med ejeren) tilbud á tur incl.
fire overnatninger for 1.230,- pr pers. lyder derimod til ikke at kunne
matches: Vi plejer at finde dobbeltværelse til 500,- (men har dog været
oppe på 600,- p.g.a. målrettet weekend hvor prislejet var så meget
højere) og hvis man regner på 2.460,- (á 2 pers. med Skanrejser) svarer
det til 4 overnatninger á 500,- samt sølle 460,-kr i transport af 2 mand
, hvilket kán gøres med 3 mand i bilen men er alligevel et biligere
alternativ for os.
Eneste hurdle er at vores ture plejer at være weekend-ture og at et
Skanrejsetrip vil koste 2-4 fridage til forskel, og så at vi ofte kører
spontant afsted (én gang hel ned på 3 kvarters beslutnings og
planlægnings -tid (længe leve internettet!) )!

--
Armand.

Fra : Bjarne

Dato : 13-07-08 11:40

Armand skrev:
..... at jeg ikke regner de måske
Det er et problem, at du giver andre en urealistisk forventning om at
det kun koster 600- 700 kroner at køre til Berlin i bil. Hvis nogen tror
på dine påstande, lokker du dem til at vælge en dyrere transport og
samtidig bidrage betydeligt mere til CO2-udslippet.

Desuden hænger dit regnestykke ikke sammen, når du nu taler om 600 kr
til nedslidning ud af de 600 - 700 kroner, dvs. at du bruger 0- 100 kr.
til benzin/olie på måske 1500 km, altså max for 1 krone brændstof på 150 km.

> [...]
> udstødning under ejerskabet).
> Sammenlagt har jeg således afskrevet og serviceret for kun(!) 1,03kr/km

Til gengæld er din rejse fra 600 kr. efterhånden løbet op i nogle tusind kr.

Det der med kun at medregne priserne bagud er ikke nok. Du skal se på
hele bilens levetid og regne med gennemsnitlige tal.

Hvis nu motoren var gået i stykker og skulle repareres for 12.000 kroner
på din sidste rejse, ville du ikke have belastet Berlin-turen med det.
Fair nok, ikke?

Men til gengæld skal du for at være realistisk se på både den samlede
værdiforringelse, al service og al reparation af sliddele.
Den slitage,som udløser en reparation næste år i november, er startet
den dag, dukøbte bilen.

Det er ikke for sjov at udlejningsfirmaer udskifter deres biler efter et
vist antal km, for der kommer et tidspunkt, hvor hændelserne begynder at
ske hyppigere end man vi leve med.

Det er vistnok sjældent, at man skal have skiftet hjullejer, generator
m.v. de første 100.000 km.

Bjarne

Fra : Armand

Dato : 13-07-08 18:18

Bjarne skrev:
> [...]
> det kun koster 600- 700 kroner at køre til Berlin i bil. Hvis nogen tror
> på dine påstande, lokker du dem til at vælge en dyrere transport og

Man behøver jo kun(?) at tro på mig i det forhold at man kan følge mine
argumenter :-|

> samtidig bidrage betydeligt mere til CO2-udslippet.

Forbruget er under 70 liter dieselolie for den tur!
Måske kan bussen nok fremlægge et bedre regnskab qua de 15-20 gange
flere passagerer (hvor mange er der i det hele tager i sådan en fyldt
turistbus?) og eldrevet lokomotiv er svært sammenlignelig men under alle
omstændigheder mere miljøvenlig; men det er ihvertfald ikke en betydelig
forhøjelse i forhold til f.eks at flyve (dén korte tur)!
Hvis jeg bekymrede mig om CO2-udslippet ejede jeg vel dårligt en bil og
kørte da slet ikke jævnligt til midten af Tyskland :-/ Min
indfaldsvinkel har jeg ganske tydeligt gjort opmærksom på: Jeg hár en
bil stående i indkørslen og den er købt for at blive brugt :-|

> [...]
> til nedslidning ud af de 600 - 700 kroner, dvs. at du bruger 0- 100 kr.
> til benzin/olie på måske 1500 km, altså max for 1 krone brændstof på 150

Det ér også mange argumenter på række at forsøge at servere overskueligt
- Denneher kræver åbenbart lidt tydeligere forklaring:
Det er forskellen (á besparelsen) ved at fruen og jeg kører selv frem
for at benytte DSB-tilbuddet á 299 for en enkelt-billet, som efterlader
omkring 600,-kr til at putte i "nedslidnings-bøtten" ude i tallerkenrækken!

> [...]
> værdiforringelse, al service og al reparation af sliddele.
> Den slitage,som udløser en reparation næste år i november, er startet

Godt, så.
Jeg må altså hellere gøre alvor ud af at sælge kareten i næste uge, for
så holder beregningen stik, og dét køretøjsbudget er der åbenbart ikke
mange andre der kan holde!

--
Armand.

Fra : Bjarne

Dato : 13-07-08 20:45

Armand skrev:

> Man behøver jo kun(?) at tro på mig i det forhold at man kan følge mine
> argumenter :-|
Påstande er ikke argumenter, ellers enig.

> [...]
> indfaldsvinkel har jeg ganske tydeligt gjort opmærksom på: Jeg hár en
> bil stående i indkørslen og den er købt for at blive brugt :-|

Det lyder mere som om du af en eller anden grund har noget imod tog.

Sammenligningen mellem tog og busser er en kompleks sag.
Toget har langt bedre komfort end bussen. Hvis man anbragte 130 personer
i en jernbanevogn tæt pakket som en bus, ville forbruget per passager
være helt i bund.

> [...]
> omkring 600,-kr til at putte i "nedslidnings-bøtten" ude i tallerkenrækken!
Det er klart, at en privatbil er mere økonomisk, jo flere passagerer.
Ligesom med toget.
Men der er langt i forhold til de ca. 3 kr. per km.

> Godt, så.
> Jeg må altså hellere gøre alvor ud af at sælge kareten i næste uge, for
> så holder beregningen stik, og dét køretøjsbudget er der åbenbart ikke
> mange andre der kan holde!

Du har åbenbart råd til kareten med alt hvad det indebærer.

Bjarne

Fra : Armand

Dato : 13-07-08 23:45

Bjarne skrev:

> Det lyder mere som om du af en eller anden grund har noget imod tog.

Næh nej, dén diskussion tog jeg ikke del i
Men sammenligningen er kontant, og de 299,- for en enkelt til Berlin er
ovenikøbet ekstremt billigt!
I går tog vi toget til Vejle for at opleve dampfestivallen på havnen:
Det kostede 45kr pr. mand hver vej for de sølle 20-25 km
Så meget må man ofre når man hjemmefra ser frem til ristede pølser og
fadøl (som endte med buffet og rødvin!)

> Det er klart, at en privatbil er mere økonomisk, jo flere passagerer.
> Ligesom med toget.
> Men der er langt i forhold til de ca. 3 kr. per km.

At man tager to afsted på ferie eller weekend-trip, er vel nærmest
normen, hvorfor der ikke ligger en fordækt opgradering i dét.
Og faktisk har jeg holdt de ture hvor vi har været afsted á fire mand i
bilen hhv. seks man i to biler!
Og jeg mener bestemt at have undermineret de tre (FDM-)kr/km :-/

> Du har åbenbart råd til kareten med alt hvad det indebærer.

Tjaeh :-/
Egentlig har jeg holdt bil på en helt anden måde (jeg hár nævnt at de to
tidligere var jeg sidste ejer af, hvori ligger at det var ca. 60.000kr's
biler!) og denneher er nærmest en slags tests af om en ½ år gammel til
passende pris vil kunne beherske afskrivningen til samme niveau som jeg
tidligere har holdt bil - Deromkring var Peugeot-diesel'ens 30.000km
serviceintervalg et ganske bevidst focus.
Eftersom at "forsøget" ser ud til at holde, kan man jo ikke engang kalde
det "have råd" :-/

--
Armand.
(hvis motorcykel helt klart har tabt ved købet af den lille

Fra : Bjarne

Dato : 14-07-08 09:46

Armand skrev:

> [...]
> Det kostede 45kr pr. mand hver vej for de sølle 20-25 km
> Så meget må man ofre når man hjemmefra ser frem til ristede pølser og
Vi kan nemt blive enige om, at det burde være billigere, hvis man mente
det seriøst med at få flere til at tage toget og spare CO2 m.v.

Men tænk på fordelen, at *alle* har lov at nyde også rødvinen.

Jeg ved, hvad jeg taler om, idet jeg bor sådan, at jeg ikke kan komme
hjem uden bil og derfor ikke kan nyde flere på hinanden følgende glas
rødvin, med mindre jeg overnatter på hotel.

> [...]
> bilen hhv. seks man i to biler!
> Og jeg mener bestemt at have undermineret de tre (FDM-)kr/km :-/

Der er ikke noget fordækt i det, jeg mindes bare ikke, at du nævnte
forudsætningerne.
Med 3 personer i en bil falder prisen naturligvis per person, og så har
du undermineret prisen til 1 kr. per km. per person, dvs.omkring 1.500
per person for 1.500 km.

> [...]
> serviceintervalg et ganske bevidst focus.
> Eftersom at "forsøget" ser ud til at holde, kan man jo ikke engang kalde

Det er jo altid en satsning, da du ikke kan forudse benzinpriser og
udviklingen af bilmarkedet.

Jeg har forresten lige hørt om en større undersøgelse, der kom frem til,
at det stort set aldrig kunne betale sig at købe helt nye biler- som jeg
gjorde for et par år siden. (og som til gengæld har været stabil)

Fordelen ved en 60.000-kr. bil er bl.a., at værdiforringelsen er beskeden.

Vores første Lada til 15.800kr. var måske den med den bedste økonomi alt
i alt med lave omkostninger og 13,5 km/l.

Men nu er vi vist på afveje i forhold til at det er en feriegruppe.

Prøv at give ICE-toget en chance, hvis du ikke har gjort det.

Bjarne

Fra : Armand

Dato : 14-07-08 15:44

Bjarne skrev:

> Prøv at give ICE-toget en chance, hvis du ikke har gjort det.

Efter næste år vil de alligevel ikke have Pu'gøjten ind i Berlin, så
problemet bliver forsvindende. Og skulle vi bevæge os derned med
offentlig transport tror jeg at det bliver Skanrejser at vi giver
chancen :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-08 17:18

> [...]
>problemet bliver forsvindende. Og skulle vi bevæge os derned med
>offentlig transport tror jeg at det bliver Skanrejser at vi giver

Hvis det er til at få biletter til toget,og alting ellers spiller,er
der en verden til forskel fra at køre med bus,det er meget mere
komfortabelt med toget ingen tvivl overhovedet der.

gubbi

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 14:00

Bjarne skrev:

> [...]
>
> Mig bekendt starter priserne hos DSB/DB med 299 kr. hver vej til Berlin.
>
> Og at køre i bus så langt lyder for mig som et mareridt i forhold til

Næh nej! Jeg udbreder bare de tilbud jeg falder over !

Hvad angår togbilletten checkede jeg op ved DB, men burde tilsyneladende
have brugt DSB, der i dette tilfælde er uvanlig billig - Jeg kan blot
ikke surfe mig til nogen billetpris nogetsteds :-/

Direkte tog er klart mere komfortabelt, men bussen er iflg. Skanrejsers
rejseplan ikke meget langsommere end det direkte tog og endda hurtigere
end de forbindelser der kræver omstigning!

Anyhow: Berlin-rejse incl. fire overnatninger for to for under 2.500, er
immervæk ganske billig. Hotellerne er ovenikøbet en klasse over hvad
vi her i huset plejer at sigte efter (á omkring 500,-kr for et
dobbeltværelse), og så er der den detalje at priserne er faste uanset om
Berlin er tæt booket p.g.a. messer/lign.!

--
Armand

Fra : mikael

Dato : 06-07-08 06:35

On 6 Jul., 07:52, Bjarne <alvar.hanso...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Mig bekendt starter priserne hos DSB/DB med 299 kr. hver vej til Berlin.
>
> Og at køre i bus så langt lyder for mig som et mareridt i forhold til

tak for svarerne alle.
Vi tager toget, det går direkte til berlin for kr. 299 og tager 6
timer...skønt !!

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-07-08 22:13

On Jul 6, 4:25 pm, michael <elgen_he...@lavabit.com> wrote:

> Nogen der kender lidt til Berlin Hauptbahnhof og kan sige om det er let
> at finde? Vi ankommer på Gleis 11 E og skal fra Gleis 3. mod Prag

Hvis ikke jeg tager meget fejl, så er spor 11 under jorden, mens spor
3 er fire etager (sic!) højere oppe. Enten er det sådan, eller også er
det omvendt. Jeg skiftede for et par uger siden i Berlin på vej fra
Leipzig til Danmark. Der var netop også afsat otte minutter til
togskifte.

Der er skilte overalt, som leder dig til det rette spor. Selv om
banegården er enormt stor, er det faktisk ekstremt let at finde rundt.
Bare følg pilene.

--
Michael Knudsen

Fra : michael

Dato : 07-07-08 14:03

Michael Knudsen skrev:

> [...]
>
> Der er skilte overalt, som leder dig til det rette spor. Selv om
> banegården er enormt stor, er det faktisk ekstremt let at finde rundt.

Ok. Tak for svarene.

/michael