østrig for første gang, hvor hen ?
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 05-07-08 13:28

Hej min kæreste og mig er ved at plan ligge sommerferie i uge 33
vi har bestemt os for at køre til østrig, men da ingen af os har været der
før aner vi ikke hvor vi skal tage hen.

Vi kan godt lide naturen, bjerge, vandfald osv.
Kan se på div. rejse sider at hvis vi bestiller hjemmefra kan man bo meget
billigt nogle steder.

Men kunne også godt tænke os bare at køre lidt fra sted til sted men hvad
koster det så og bo ? og hvordan ligger det med ferie i østrig i uge 33,
holder de selv industri ferie der eller burde det være til at få plads ?

Håber i kan hjælpe os lidt :)

Hilsen
Lars

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-07-08 15:31

"Lars Bisgaard" <Igenlcb@mail.dk(fjern Igen)> writes:

> Men kunne også godt tænke os bare at køre lidt fra sted til sted men
> hvad koster det så og bo ?

Vandrerhjem koster vel omkring 200 kroner pr. nat pr. person.
http://www.oejhv.or.at

I skal bare være opmærksomme på, at I kan risikere at skulle sove på
hver jeres sovesal, når I ikke er gift. Det var vi udsat for i Bregenz
i 2003. Eller måske var det fordi min mand havde vielsesringen på
fingeren og jeg havde min i en kæde om halsen. I hvert fald kunne vi
ikke få et dobbeltværelse!

Vandrerhjem er fine og billige. Og hvis I besøger skisportsstederne er
det jo lavsæson og dermed er det endnu billigere.

Mvh Trine

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-07-08 19:49

"Lars Bisgaard" <Igenlcb@mail.dk(fjern Igen)> skrev i meddelelsen
> [...]
> koster det så og bo ? og hvordan ligger det med ferie i østrig i uge 33,
> holder de selv industri ferie der eller burde det være til at få plads ?

Vi har været nogle gange i området ved Zell am See, og det vil til fulde
opfylde Jeres ønsker. Europas største vandfald ligger i Krimml ca. 60 km.
væk. Grossglocknerstrasse starter ca. 10 km væk og en tur på den giver
bjerge, natur osv. i en grad, så man næsten ikke kan overskue det. Sørg dog
for at det er godt vejr i bjergene inden I begiver Jer på den tur. Ved byen
går der flere lifte op til bjerget Schmittenhöhe, hvorfra man kan se i alle
verdensretninger. Det siges, at i godt vejr skulle man kunne skimte Mt.
Blanc i Frankrig, og der er immervæk et stykke vej. Men udsigten er under
alle omstændigheder pragtfuld. 7 km væk ligger byen Kaprun, hvor man bl.a.
kan komme op til den evige sne på Kitzsteinhorn (hvor de også er sommerski),
samt gå i en kløft (Klamm) og se brusende vand i solens stråler. Der findes
mange flere udflugtsmål i dette område.
Det gode ved området er, at man kan køre i alle retninger, hvor man ellers
ofte befinder sig inde i en blind dal, hvor kun 1 vej fører til og fra. Man
kan også godt nå en tur til Salzburg fra stedet, hvis man vil se en
historisk by. På vej dertil kan man evt. se de store ishuler i
Werfen -absolut også et besøg værd.
Her kan I selv læse mere om området. Personligt mener jeg godt, at man kan
have base i dette område for en hel ferie, idet der er så kort til mange
attraktioner. Første gang vi var i området kørte vi kun 300 km ialt, og vi
var ude og opleve noget hver eneste dag.
Vi er campister og kender ikke noget til prisniveauet for andre
overnatningsformer, men vi bemærkede, at der overalt var mange private som
lejede værelser ud, og der var en masse ledige.
Juli og august måned er højsæson i Østrig, bla. fordi mange tyskere også har
ferie i den periode.
Vejret kan være et problem, når man er i den nordlige del af alperne, med
megen regn, men vi har været heldige med højt solskin begge gange. Men hvis
ikke i lægger for faste planer, kan I jo vente og se, hvad der byder sig.
Skulle det blive dårligt i den nordlige del, kan man hoppe til en af
regionerne på sydsiden, hvor vejret normalt er væsentligt bedre, meget
varmere og mere stabilt. Bl.a. er Kärnten kendt for sit gode vejr.
Der var vi i august for et par år siden, men desværre var vi der uheldige
med vejret. I ugen op til vi kom var det ca. 35 grader i snit.
Da vi kom derned var det faldet til 20 og der var faldet sne helt ned til
1800 m, hvilket er usædvanligt. Da temp nåede ned på 13 grader og det stadig
sneede i bjergene og de lovede regn i 3 dage, duttede vi hjem igen. Men
ellers også umiddelbart et dejligt område.
Personligt syntes jeg, at der er flottest i den nordlige del.
Her kan i læse mere om området ved Zell am See (på tysk)
http://www.zellamsee.at/

Kurt

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 07-07-08 12:00

Hej og tak for de gode svar, vi har fundet et billigt 3 stjernet hotel i
Saalbach
og efter hvad jeg kan se er det ikke ret langt fra Zell am See ?

det koster 1.648 pr. person for 5 overnatninger incl. Halvpension
bestående af morgenmadsbuffet og aftensmad med valgmenu og salatbuffet samt
drikkevarer, hvilket jo lyder billigt i mine ører.

Hvis vi så besteller os for at blive lidt længere så har vi jo god til til
at finde ud af hvor vi så evt. vil bo.

Flere gode råd og andet godt til hvad vi bør se i området og udenfor er
meget velkommen.

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-07-08 00:30

> [...]
> at finde ud af hvor vi så evt. vil bo.
>
> Flere gode råd og andet godt til hvad vi bør se i området og udenfor er

I kan se en hel del tips her på dansk:
http://dk.saalbach.com/10.0.html?L=4
bl.a. om nogle af de udflugtsmål, som jeg tidligere har nævnt.
I Saalfelden, som ikke er så langt fra, hvor I skal holde til, er der
bobslædebane (sommerrodelbahn). Man kører op med en lift og kører så ned på
bobslædebanen. Vældig sjovt og det kan gå endog meget stærkt. Det er vistnok
en af de længste i Østrig.
I kan også tage et smut ind i Tyskland til Berchtesgarten og besøge Hitlers
sommerhus (Kehlsteinhaus), som ligger helt alene oppe på toppen af et bjerg.
Selve sommerhuset er der ikke så meget ved, idet det er indrettet til
restaurant til turister, så det oprindelige udseende må man nøjes med at se
på billeder. Men turer derop er pragtfuld. Det sidste stykke kan man kun
komme med specialbusser, som kører ad den enkeltsporede vej rundt og rundt
om bjerget, indtil man når op til en p-plads. Her går man ind i en lang
tunnel som ender ved en elevator midt i bjerget. Den er angiveligt beklædt
med det pureste guld. Den kører så op og ender i sommerhuset, og det er
angiveligt den eneste vej derop. Så befinder man sig altså på toppen af et
bjerg, hvor man så kan gå rundt og se ned i alle verdensretninger. Det
kræver selvfølgelig godt vejr, idet skyerne ofte hænger længere nede end
toppen.
Er man uheldig og komme og konstaterer at der hænger skyer, er turen ikke
spildt. Selve turen til Berchtesgarten er meget smuk, og det samme er byen.
Ved byen ligger også den berømte Königssee, hvor man kan komme på sejltur og
bl.a. besøge en kirke, som vist kun kan besøges via vandvejen. Derudover er
der nogle meget berømte saltminer i området, som skulle være et besøg værd.

Kurt

Fra : Stig Nielsen

Dato : 08-07-08 09:34

> I kan se en hel del tips her på dansk:
> http://dk.saalbach.com/10.0.html?L=4
> bl.a. om nogle af de udflugtsmål, som jeg tidligere har nævnt.

Hej Lars

Kurts ideer er helt i top, jeg har selv været på samme tur.

Grossglocknerstrasse er et must for naturfolket.

Ishulerne i Werfen står også som noget stort for mig, og saltminerne i
Hallein er også fine.

Liechtensteinklamm er også en fin gåtur og turen ind til Kehlsteinhaus eller
Ørneborgen som vi danskere bedst kender den er også meget flot.
Man behøver ikke at tage derop, for det er som nævnt noget af en
turistfælde.

Så de rburde være rig mulighed for at I kan få en uge til at gå

Stig

Fra : Broegger

Dato : 07-07-08 09:24

> Håber i kan hjælpe os lidt :)

Sidste år var vi i Wagrain i Juli. Det er en ganske herlig by. For at se de
store scenarier kørte vi en tur til Tyrol og besøgte Hintertux (en
gletcher). For at komme dertil kørte vi igennem Zillertahl, den kan klart
anbefales. Det er helt mageløst.

--
Hilsen Thomas
Gode venner kan lave alting sammen,