Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Test skud D300
Fra : Ole Larsen

Dato : 04-07-08 13:40

Ja, selvom jeg ikke har samme idiosynkrasi for dig. støj som nogle,
kunne jeg godt lide at høre om dette er hvad jeg kan forvente i teknisk
henseende.

24 mm Nikkor AF 2,8 - f/2,8 - 1/30 sek (håndholdt). NR i kamera:Normal.
iso 1600 -
Konv. i acr med lidt recovery som absolut eneste justering
Korrektion af CA i PS som --------------------------------
Save for web osv i "high" for ikke at få for stor fil og reduc. til 2000
px i bredde.

http://olelarsen.eu/Test%20D300/slides/2008-07-02-020.html

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 14:03

On Fri, 04 Jul 2008 14:40:03 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

>Ja, selvom jeg ikke har samme idiosynkrasi for dig. støj som nogle,
>kunne jeg godt lide at høre om dette er hvad jeg kan forvente i teknisk
>henseende.

Den gør det da bedre end mit D40X, men jeg havde forventet en del
mindre støj - gik egentlig og drømte om D300 pga. mindre støj, men kan
se det ikke helt er pengene værd for mig.

Jeg ved ikke om det kan blive bedre på dit D300, blot at det er bedre
end mit entrylvl

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-07-08 15:36

Martin Johansen [6000] skrev:

> [...]
> se det ikke helt er pengene værd for mig.
>
> Jeg ved ikke om det kan blive bedre på dit D300, blot at det er bedre

Nu kender jeg ikke D40x, kun D40 (som jeg synes er rigtig god, men ikke
på dette område)
Billedet er væsentlig bedre m h t støj end hvad D40 og D70 kan præstere.
Mit spml. går egentlig på om dette er hvad jeg kan forvente fra en D 300
- om dette er repræsentativt

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Robert Piil

Dato : 04-07-08 08:45

On 4 Jul., 16:36, Ole Larsen <olenos...@nospam.dk> wrote:

> Mit spml. går egentlig på om dette er hvad jeg kan forvente fra en D 300
>   - om dette er repræsentativt

Det er vel ikke helt til at afgøre ud fra ét billede med ét kamera.
Til forskel fra mange af de billeder man ser på nettet der forsøger at
vise høj-ISO performance ved sammenligninger fra ISO 100/200 og
opefter, ser det her ud til at være optaget under forhold, hvor den
høje ISO er nødvendig. Derfor ser det nogenlunde ud som jeg ville
forvente af et D300, men jeg har også kun et D40 at sammenligne med.

Når du gerne vil have kommentarer til støjen i billedet, er det ikke
en god ide at justere på eksponeringen i RAW-konverteren. Min erfaring
er i hvert fald, at når man er ude i nærheden af kameraets grænser, så
skal der ikke få meget justering til før man også tilfører støj.

Spørger du fordi du havde forventet bedre?

--
Robert Piil

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-07-08 17:17

Robert Piil wrote:

> [...]
> er i hvert fald, at når man er ude i nærheden af kameraets grænser, så
> skal der ikke få meget justering til før man også tilfører støj.

Jeg har meget svært ved at forestille mig at konverteringen skulle tilføre
støj. Støjen er et fysisk problem, der opstår i chippen, ikke ved
konvertering.

vh

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Robert Piil

Dato : 04-07-08 17:58

Jan Boegh skrev:
> Jeg har meget svært ved at forestille mig at konverteringen skulle tilføre
> støj. Støjen er et fysisk problem, der opstår i chippen, ikke ved
> konvertering.

Så gøre den mere tydelig da.

--
Robert Piil

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-07-08 19:41

Robert Piil skrev:

> [...]
> skal der ikke få meget justering til før man også tilfører støj.
>
> Spørger du fordi du havde forventet bedre?

Jeg har jo netop taget det under hvad jeg opfatter som realistiskt forhold.

Jeg tror ikke at recover betyder så meget her.

Jeg ved egentlig ikke hvad jeg havde forventet. Har naturligvis set en
del test billeder fra nettet, men synes ikke rigtigt at få et klart billede.

Hvis man husker på, at den viste størrelse sv. t godt 70 cm i bredden,
finder jeg det ikke så ringe endda

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-07-08 22:40

> [...]
> test billeder fra nettet, men synes ikke rigtigt at få et klart billede.
>
> Hvis man husker på, at den viste størrelse sv. t godt 70 cm i bredden,

Det akn faktisk godt!

Fotokeld har taget det her på ISO 3200 med D300 en tidlig morgen:

http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=377186-1&x=5&pic2=377186

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 23:10

>Fotokeld har taget det her på ISO 3200 med D300 en tidlig morgen:
>
>http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=377186-1&x=5&pic2=377186
>
>Mvh

hmm jeg kan kun se en masse små miniaturer? og hvis jeg klikker på en
af dem lukker den mit browservindue...

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-07-08 23:30

Frodo Nifinger skrev:

> Det akn faktisk godt!
>
> Fotokeld har taget det her på ISO 3200 med D300 en tidlig morgen:
>
> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=377186-1&x=5&pic2=377186
>
> Mvh

Jo tak - er faktisk heller ikke i tvivl mere efter at have lavet flere
prøver her i aften, og selv v. iso 3200 går det helt pænt med lidt hjælp fra
noise ninja

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Gert Nielsen

Dato : 05-07-08 08:59

> Jo tak - er faktisk heller ikke i tvivl mere efter at have lavet flere
> prøver her i aften, og selv v. iso 3200 går det helt pænt med lidt hjælp
> fra
> noise ninja

Og den går ikke med D200. Så det er ca. 1 trin bedre - det D300.
Men godt nok en ret bøvlet proces.

Noget lettere med D700/ D3, der leverer billedet direkte. Der må sidde noget
ganske godt filter i den processor, siden de kan få støjen så langt ned og
stadig holde i detaljen.

Frodo - du lavede vist aldrig den lav iso test for D200/D3

Gert

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-07-08 11:46

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Noget lettere med D700/ D3, der leverer billedet direkte. Der må sidde
> noget ganske godt filter i den processor, siden de kan få støjen så langt
> ned og stadig holde i detaljen.

Det bedste er, at det er i stand til at holde fast i kontrasten og
sortniveauet.
Det blir aldrig fimset med en D3.

Men mand, det D700 irriterer mig. Til mit brug har en D3 ingen berettigelse
mere i forhold til D700'eren.
Så ville jeg sq hellere ha brugt pengene på en AF-S 14-24/2,8 IF ED og et
batterigreb.

> Frodo - du lavede vist aldrig den lav iso test for D200/D3

Næh, det har jeg vist lykkeligt glemt.
Det må vi lave om på.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Gert Nielsen

Dato : 05-07-08 22:01

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> berettigelse mere i forhold til D700'eren.
> Så ville jeg sq hellere ha brugt pengene på en AF-S 14-24/2,8 IF ED og et

Tja, tålmodighed er en dyd.
Men helt klart har du en formidabel kvalitet - Tænk - du kan skyde
kontinuert i godt 2 måneder, før lukkeren står for udskiftning!
Men for seriøse amatører er D700 nok et bedre valg. Både pris og vægt holdt
mig væk.

> Næh, det har jeg vist lykkeligt glemt.
> Det må vi lave om på.

Det ville være spændende. For mig og sikkert mange andre. Der har jo været
diskussioner her i gruppen.
Du har jo et par objektiver der bare kan. Så på med 200/2,0
Gert

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-07-08 11:47

Gert Nielsen wrote:

> Noget lettere med D700/ D3, der leverer billedet direkte. Der må sidde noget
> ganske godt filter i den processor, siden de kan få støjen så langt ned og
> stadig holde i detaljen.

Nej, det er ikke databehandling. Det er et spm om at de enkelte pixels
er meget større. Et stort areal pr pixel gover flere fotoner på den
samme tid. Altså grundlæggende større lysfølsomhed.

Og, ja det er imponerende hvad D3 kan præstere ved 6.400 ISO, nåe man
belyser rigtigt.

Bo //

Fra : Gert Nielsen

Dato : 05-07-08 22:29

"Bo Bjerre" <bo@FJERNESsarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tid. Altså grundlæggende større lysfølsomhed.
>
> Og, ja det er imponerende hvad D3 kan præstere ved 6.400 ISO, nåe man

Chippen i D3 er dobbelt så stor, og de enkelte pixel vel det samme. Det
skulle med lidt købmandsregning give det dobbelte antal fotoner pr. pixel
eller ca. +6 DB i S/N - eller 1 ekstra trin i iso.
Er det for forsimplet?
D3 leverer 4-8 gange mere end Nikons crop kameraer. Så lidt mere må til.

Canon har et whitepaper, der beskriver deres patenterede metode til
undertrykkelse af støj fra CMOS chippen.
Altså før RAW signalet.

Jeg tror Nikon har lavet noget lignende i deres EXPEED, her beskrivelsen i
dpreview:
"Nikon EXPEED image processor (Capture NX processing and NR algorithms,
lower power"

En anden artikel, jeg har læst et sted ?? om støjreduktion i de enkelte
kanaler inden RAW genereringen er langt mere effektiv end efter.

Jeg har ikke set noget om Nikons teknik. Men helt dårlig er den i hvert fald
ikke
Gert

Fra : N/A

Dato : 04-07-08 19:41

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-07-08 16:03

> Ja, selvom jeg ikke har samme idiosynkrasi for dig. støj som nogle, kunne
> jeg godt lide at høre om dette er hvad jeg kan forvente i teknisk
> henseende.

Sjovt at det første billede jeg ser som du har taget der er rimeligt skarpt
og af et tydeligt identificerbart motiv, er et "prøvebillede"

Støjen er vel også afhængig af om der er farver der skal defineres eller om
der kun er sorte skygger os hvidt lys der skal gengives i motivet, så helt
let er det nok ikke at sammenligne, når forholdene ikke er de samme!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-07-08 19:47

Leif Langgaard skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Sjovt at det første billede jeg ser som du har taget der er rimeligt skarpt
> og af et tydeligt identificerbart motiv, er et "prøvebillede"

Ja, en af de kloge skulle have sagt, at noget af det værste man kan gøre
mod andre er ikke at forvente noget af dem.
Og jeg havde helt klart forventet en "smart" bemærkning a la din.
Men du husker nu forkert: Du har engang, i eksempel, skambeskåret dette:

http://olelarsen.eu/06/slides/2006-04-22-10bwhc.html

> [...]
> der kun er sorte skygger os hvidt lys der skal gengives i motivet, så helt
> let er det nok ikke at sammenligne, når forholdene ikke er de samme!

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår hvad du mener - der er vel både
sort, hvid og farver

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-07-08 09:49

> Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår hvad du mener - der er vel både
> sort, hvid og farver

Helt uvidenskabeligt har jeg observeret at der er mest støj i de mørke
partier hvor elektronikken forsøger at danne en farve i.
F.eks. en rød bil i forhold til en grå, hvid eller sort.
Det kan være tilfældigt, som jeg siger, jeg går jo ikke så meget op i
teknikken, bare der kommer billeder ud af det

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-07-08 11:01

Leif Langgaard wrote:
> [...]
> Det kan være tilfældigt, som jeg siger, jeg går jo ikke så meget op i
> teknikken, bare der kommer billeder ud af det

Det er forståeligt nok og ikke tilfældigt, da det relle signal blander sig
med støjen, når signalet er svagt.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Gert Nielsen

Dato : 04-07-08 16:44

> Ja, selvom jeg ikke har samme idiosynkrasi for dig. støj som nogle, kunne
> jeg godt lide at høre om dette er hvad jeg kan forvente i teknisk
> henseende.

Du bør kunne få et bedre resultat. Dette ville jeg kunne lave med min D200.
Med passende omhu nok bedre

imo fra hvad jeg har set af billeder fra D300 er den "kun" et mulehår bedre,
men den indbyggede støjSW giver renere billeder i jpg - dog med et vist tab
af detaljer. (Det sker også i D200! men værre)

For D200 gælder at belysningen skal være helt præcis. Blot 1/3EV vælter
læsset. Hvordan det er med D300 ved jeg ikke.

Prøv at skyde under forskellige lysforhold. Jo lavere farvetemperatur jo
dårligere resultat.
Jeg har taget billeder ved iso 1600, der er næsten perfekte og andre på iso
800, der stinker af støj.

Ved høj iso sætter jeg NR off og skyder i RAW (Tror dog kun det har
betydning i JPG). Konverterer i C1,4 med standard inst. og er belysningen
OK bliver billederne gerne fine -- støjmæssigt.

> [...]
> Korrektion af CA i PS som --------------------------------
> Save for web osv i "high" for ikke at få for stor fil og reduc. til 2000

Jeg har selv en 24mm. Nok ikke den skarpeste kniv i skuffen helt åben. Prøv
med en 50mm - til test.
Gert

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-07-08 19:54

Gert Nielsen skrev:
> [...]
> OK bliver billederne gerne fine -- støjmæssigt.

> Jeg har selv en 24mm. Nok ikke den skarpeste kniv i skuffen helt åben. Prøv

Ja, det er rigtigt, at somme tider går det fint og somme tider ikke
(selv om expon. er korrekt)
Har kikket lidt på støj i de enkelte farver, og grøn har klart mindst.

24eren er ikke toppen, men slet ikke ringe - og til dette OK. I øvrigt
ser det for mig ud som om der ikke findes mange rigtigt gode 24 mm -
måske har producenterne travl med zooms

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-07-08 08:15

Ole Larsen wrote:

> Ja, det er rigtigt, at somme tider går det fint og somme tider ikke
> (selv om expon. er korrekt)
> Har kikket lidt på støj i de enkelte farver, og grøn har klart mindst.

Hvilket er forstårligt, da halvdelen af alle pixels er grønne.

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-07-08 11:10

Bo Bjerre wrote:

> Hvilket er forstårligt, da halvdelen af alle pixels er grønne.

Men per pixel er støjen den samme. Måske er øjet ikke det bedste
"instrument" til at måle støjen. Opløsningen af den grønne farve vil være
bedre end en ren rød farve, men jeg tvivler på at støjen bliver højere, da
der også kun er halvt så mange pixels med støj til at bidrage. Men måske har
du en indsigt her, som jeg ikke har.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-07-08 14:19

Hans Kruse wrote:

> [...]
> der også kun er halvt så mange pixels med støj til at bidrage. Men måske har

Den chip, der ligger under farvefiltrene har ca dobbelt så stor
lysfølsomhed i det grønne område, sammenlignet med det røde. Så alt
andet lige, når det begynder at knibe med lys er det de grønne områder,
der giver op sidst, både med hensyn til følsomhed og med hensyn til
spatial opløselighed.

Nå, nu er vi (som vanligt) på vej over i tekniske detaljer

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-07-08 16:16

"Bo Bjerre" <bo@FJERNESsarek.dk> wrote in message

> [...]
> lige, når det begynder at knibe med lys er det de grønne områder, der
> giver op sidst, både med hensyn til følsomhed og med hensyn til spatial

Har du et link, der viser at det forholder sig sådan (det er ihvertfald nyt
for mig)? Hvis det er rigtigt, så giver det ikke umiddelbart mening i min
bog med dobbelt så mange grønne "pixels" i Bayer mønstret. Øjet er mest
følsomt overfor grønt lys og det giver af den grund at have de mange
grønne"pixels".

> Nå, nu er vi (som vanligt) på vej over i tekniske detaljer

Så længe vi ikke er OT, så er det vel ok?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-07-08 16:43

Hans Kruse wrote:
> [...]
> bog med dobbelt så mange grønne "pixels" i Bayer mønstret. Øjet er mest
> følsomt overfor grønt lys og det giver af den grund at have de mange

Datablade for chips viser at kvanteeffektiviteten varierer med
bølgelængden. f.x:

http://www.dalsa.com/sensors/documents/FTF3041M%20catalog%2003-070-20011-00.pdf

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-07-08 17:14

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message
> Datablade for chips viser at kvanteeffektiviteten varierer med
> bølgelængden. f.x:
>
> http://www.dalsa.com/sensors/documents/FTF3041M%20catalog%2003-070-20011-00.pdf

Tak for linket.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-07-08 20:42

Hans Kruse wrote:
> "Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

> Tak for linket.

Jeg troede egentlig at det var en materiale parameter for silicium, men
efter at hvad kigget videre, kan jeg se at der er forskel på hvordan
sensorerne "ser" på lyset. f.x. Kodiak's store sensor:

http://www.kodak.com/ezpres/business/ccd/global/plugins/acrobat/en/datasheet/fullframe/KAF-39000LongSpec.pdf

Eller
http://www.fairchildimaging.com/main/documents/CCD595SPIEpaper.pdf side
ca 7 viser noget om silicium's egenskaber.

Bo //

Fra : .J.S...

Dato : 05-07-08 21:01

> [...]
> min bog med dobbelt så mange grønne "pixels" i Bayer mønstret. Øjet er
> mest følsomt overfor grønt lys og det giver af den grund at have de mange

Med det dobbelte antal grønne pixels kunne man vel midle noget grøn støj væk
ved at midle de 2 grønne pixels inden man interpolerer det sammen med en blå
og en rød ?

Så simpelt er det bayer halløj muligvis ikke, men det dobbelte antal grønne
pixels burde give nogle muligheder lidt som når man reducerer et billede til
50% størrelse..

mvh/JS

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-07-08 17:22

Ole Larsen wrote:
> [...]

> Korrektion af CA i PS som --------------------------------
> Save for web osv i "high" for ikke at få for stor fil og reduc. til

Det ligner noget, jeg knap kunne få ud af min d200, hvis histogrammet er
nogenlunde "normalfordelt" omkring midten. Hvis det ligger og roder nede i
den venstre ende, synes jeg det er en del bedre end hvad jeg er vant til.
Har du skudt 'til højre' er jeg ikke imponeret.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-07-08 19:58

Jan Boegh skrev:

> [...]
> den venstre ende, synes jeg det er en del bedre end hvad jeg er vant til.
> Har du skudt 'til højre' er jeg ikke imponeret.

Den er skudt til højre - hvis jeg ellers kan stole på histogrammet i
ACR. Og jeg er heller ikke imponeret, men heller ikke skuffet, så jeg
beholder den nok selvom jeg kunne returnere og vente på den, alle
snakker om.

PS - hvordan kører N Capture NX hos dig?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-07-08 14:03

Ole Larsen wrote:

> PS - hvordan kører N Capture NX hos dig?

Jeg har helt droppet Capture efter overgang til Vista. Det krævede at jeg
skulle investere i en ny, og et væsentligt formål, da jeg købte den gamle,
var at få muligheden for at styre kameraet genne USB, hvilket ikke, hvis jeg
har forstået det ret, er en del af den nye, men er placeret i sit eget
program.